Beyond Good & Evil (2003)

Alternatieve titels: Beyond Good & Evil HD | Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition

PlayStation 2 / PC / Xbox / Nintendo GameCube / Xbox 360 / PlayStation 3 / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Beyond Good & Evil speelt zich af op een planeet die aangevallen wordt door buitenaardse eenheden, de Domz. De hoofdpersoon Jade is een freelance fotografe, die samen met haar stiefvader Pey'j in een vuurtoren woont, en daar een opvangcentrum runt voor kinderen van wie de ouders door de Domz zijn ontvoerd. Helemaal in het begin van het spel wordt de vuurtoren aangevallen, en moet Jade de kinderen zien te bevrijden. Als dat gelukt is, komen de plaatselijke strijdkrachten, de Alpha-secties, als mosterd na de maaltijd. Op de planeet zelf zijn ook opstandelingen actief, het zogenaamde IRIS-netwerk. Zij proberen de wereld ervan te overtuigen dat de Alpha-secties onder één hoedje spelen met de Domz. Uiteindelijk rust het op Jades schouders om de wereld te redden.

avatar van JohnWilliams
Prachtig spel, echt een uitblinker van Ubisoft.'
Leuk gemaakt speel het niet zo vaak meer maar dat gaat veranderen .

Geniaal spel, het fotograferen was erg leuk en origineel, en verder had het spel heel veel variatie en een geweldige storyline. Ik heb door het nogal open einde altijd gehoopt dat er een vervolg zou komen. Ook een keer ergens gelezen dat het een trilogie zou worden, maar dat lijkt er helaas niet meer van te komen.

Desalniettemin een absolute topper. 5*

obsessed schreef:

Ja, dat is hééél erg jammer.
Vooral omdat als de End Credits (aftiteling) is afgelopen het varkentje weer slecht word. Vooral door dit dacht ik dat er zeker nog 1 vervolg kwam, blijft jammer maar misschien ooit nog in de toekomst....... .

avatar van Bart Tönjann
Lijkt me wel een goed spel, ik heb er wel een keer Gameplay van gezien zag er vet uit.

John: Je het daar wel zojuist een Spoiler gezet.

avatar van JohnWilliams
Ja maar dat is toch niet zo erg, zegt niks over de rest van het spel, alleen dat ik hoopte op meer (vervolg dus).

avatar van Bart Tönjann
Je weet toch wel wat Spoiler betekend? Je hebt zojuist het eind verklapt

avatar van JohnWilliams
Helemaal niet, dat is pas na de End Credits, vele mensen sluiten het spel dan af en hebben dit nog geeneens gezien.

avatar van Bart Tönjann
...... oke, jij je zin...... "Zucht*

4 sterren voor dit avontuurlijke en leuke spel.
Als ik me niet vergis, van Michel Ancel (als ik het goed spel), de bedenker van Rayman.

avatar van JohnWilliams
Rayman is een cool spel en dit ook en geloof ook dat Ancel het spel heeft verzonnen...............houd het maar op Ubisoft.

avatar van Bart Tönjann
Ubisoft koopt alleen de rechten, maar het creative brein is toch Michel Ancel, dus die zou ik dan toch de eer willen geven

Moet wel zeggen dat de meeste serie's en spellen van Ubisoft altijd wel kwalitatief zijn, in mij opzicht beter dan EA games.

avatar van JohnWilliams
Vele malen beter, Ubisoft is echt mijn smaak. Ze houden vooral van het genre: Adventure, en daar hou ik zo erg van. Ook hebben ze veel fantasie en dat vind ik ook zo mooi, leuk & interresant. Maar EA Games is ook goed hoor alleen de laatste tijd.........

avatar van Bart Tönjann
Ja, ben het dit keer wel met je eens.

avatar van Hadouken
De sfeer was in deze game echt goed, ik leefde dan ook vaak mee met Jade en haar kornuiten. Vooral Pey'J zorgde vaak voor een big smile. Ik was trouwens ook verbaasd dat het ongeveer het eerste spel was met Nederlandse voice-acting en het klonk gewoon heel goed. Het klonk nergens dom of kinderactig. Echt prachtig gewoon. Ook het verhaal was boeiend, dat steeds duisterder werd. En dan heb je nog de vrij grote wereld waarin je vrij kan bewegen. Topgame!

avatar van waxs
Kwam eerst wat kinderachtig over maar biedt genoeg uitdaging en zit soms ook nog best wel komische momenten in

mijn favo spel ever 5.0*

avatar van FrK.
Leuke vermakelijke game, meer eigenlijk ook niet

avatar van piranja
Leuk spel, knap gemaakt ik vind het het mooiste spel die ik heb samen met de godfather

avatar van piranja
Goed spel mooi gemaakt alleen best een moeilijk einde en ik zet in mijn top tien op nummer 1 als die voltooit is

avatar van JohnWilliams
Nummer 1!!! Dat zegt wat .

Dit is toch wel een toppertje, leuke gameplay, leuk dat je je hovercraft kan upgraden. een 4.0

avatar van snakesonic
Leuke game, ik hoop een vervolg.
Dit is net als Shenmue II iedereen hoopt op een vervolg, maar het komt gewoon niet.

Topgame heb hem inmidels uitgespeeld maar dit is een goed voorbeeld voor andere advanture's.
Ook leuk met de free rooming en erg grappoig met de baluga.
Erg handig.

avatar van Jermaine
Een erg onderschat spel, dat ook slecht verkocht heeft.
Mede hierdoor lijkt er geen vervolg te komen.
Hoewel, ik las ergens dat er wel degelijk aan een opvolger werd gewerkt maar dat het team tussendoor de opdracht kreeg om King Kong te doen.
Dat zou betekenen dat er nu weer verder gewerkt word aan Beyond Good & Evil 2...

Jermaine schreef:

Hopelijk wel! Dan koop ik hem zeker want deze vond ik ook al zo goed!

avatar van Bart Tönjann
Zeer goed spel, met een meeslepende sfeer... een beetje futuristisch, maar toch ook een beetje in een oude stijl. Het verhaal is geweldig. De finale vond ik zeer spannend, niet zozeer de laatste eindbaas maar de momenten ervoor... zeer intensief. Mooie muziek ook. Hier en daar zit er ook wel een beetje Rayman sfeer doorheen. Had misschien wel ietsepietsie langer kunnen zijn...
Maar gewoon heel mooi en intensief.

avatar van Wildsurf
Ubisoft bracht ongeveer twee toppers tegelijkertijd uit. Prince of Persia en Beyond Good & Evil. Toendertijd voor PoP gegaan, maar deze game later gekocht toen ie in de budgetbak lag. En ik moet zeggen, Zeer goed spel. Tof verhaal met een meeslepende sfeer. Ook leuk gedaan met de camera.

Alleen af en toe iets te makkelijk en de game had wel wat langer mogen zijn. Verder een top game!

avatar van Bart Tönjann
Echt makkelijk vond ik hem niet, aangezien ik nooit zo goed ben in het oplossen van puzzels en zo. Maar hij was inderdaad wel wat aan de korte kant. Beetje kort maar zeer krachtig.

Wildsurf schreef:

Na deze tekst gelezen te hebben ben ik zeer benieuwd naar je cijfer voor deze Game Wildsurf...

avatar van Wildsurf
JohnWilliams schreef:

Een 4.0

heerlijk spel, een van mijn favorieten ever. dit is echt een miskend spel, gemist door de gamende massa, omdat er een "7+" logo op stond, en iedereen het kinderachtig vond, geen bloed en foto's maken ipv mensen afknallen.

en misschien is dit ook wel geen spel voor de gamende massa. Als je wil meppen, dan is dit niet je spel, en als je van classic fantasy houdt, wil je dit ook niet. dit spel is voor het selecte groepje tieners, dat tot in de laatste uurtjes rayman zit te spelen, al roepend "JEEJ ME!". maar ook volwassenen, die geen zin hebben in die drukke, bloederige games van deze tijd, zullen zicht waarschijnlijk vermaken met het fotograferen van een weze dat suptiel verwijst naar het grootste succes van michel Ancel, Rayman