Space Quest: The Sarien Encounter (1986)

Alternatieve titels: Space Quest 1 | Space Quest: Chapter 1 - The Sarien Encounter | Star Quest

Apple II / Atari ST / Commodore Amiga / PC

Ontwikkeld door Sierra
Uitgegeven door Sierra

Roger Wilco werkt als schoonmaker op het ruimteschip Arcada. Net als hij een dutje aan het doen is wordt het schip aangevallen door de kwaadaardige Sariens. Hij moet nu als enige overlevende het schip zien te verlaten en intussen de rest van de wereld redden door de gestolen Star Generator terug te veroveren.

Geweldig spannend en uitdagende adventure, ik blijf het moeilijk vinden een keuze te maken tussen deel 1,2 of 3 (rest ken ik niet).

avatar van Thomas83
Net als al die andere Sierra-adventures is dit spel nog best pittig. Je moet alle commando's zelf intypen (en dan nét het juiste woord gebruiken), je kan heel makkelijk doodgaan, en zelfs in een situatie terechtkomen waarbij je het spel niet uit kan spelen omdat je een bepaalde puzzel hebt gemist of op de verkeerde manier hebt opgelost. Veelvuldig saven is dus echt een must.

Het avontuur zelf is overigens bijzonder vermakelijk, en falen is ook echt onderdeel van de ervaring. Een groot gedeelte van de humor komt uit de creatieve manieren waarop je personage dood kan gaan en de droge manier waarop het spel daar commentaar op geeft.