StarCraft II: Wings of Liberty (2010)

PC / Macintosh
Strategy

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Blizzard

De Protoss, Terran en Zerg zijn weer terug en nemen het weer op tegen elkaar in dit real-time strategy sequel op het legendarische Starcraft. De campaign gaat verder waar Brood Wars is gestopt. Hier maakt de speler kennis met de nieuwe helden en technologiën van de 3 rassen, maar characters uit het vorige deel zijn er ook weer bij. Zo is de geïnfecteerde Kerrigan nog steeds de queen van de dodelijke Zerg, staat Jim Raynor zijn mannetje bij de Space Marines en probeert de Dark Templar Zeratul de broze eenheid bij de Protoss te bewaren. Dit oeroude ras is sterk verzwakt na de gebeurtenissen in de eerste StarCraft waarin de Zerg meer dan 70 procent van de Protoss-bevolking op Aiur (hun thuisplaneet) afslachtte.

Gisteren uitgespeeld. Niets dan lof voor Blizzard wat mij betreft - het verhaal blijft boeiend tot het eind en de missies zijn erg afwisselend. Verveeld heb ik me in ieder geval nooit. Het krijgt dan ook dik een 4,5 van mij. Zal me in ieder geval ook de komende paar maanden vast nog vermaken met de multplayer. Buiten de eerdere positieve berichten wel nog een kleine 'minpuntje' - het ontbreken van de mogelijkheid om in een LAN omgeving te spelen (ja...zeur zeur - ik blijf het dom vinden dat je zelfs met een kameraad (of meerdere) in dezelfde kamer allen via het net moet spelen).

Oh...en waar ik me ergens dan ook weer een klein beetje aan erger is het idee dat het (Blizzard kennende) vast laat 2011 of zelfs 2012 wordt vooraleer je het vervolg van het verhaal te weten komt. 'Heart of the Swarm' mocht van mij morgen al in de rekken liggen hoor.

avatar van Deftones_JP
Als ze het gaan doen zoals Valve het doet wel ja. Aan de andere kant zou je zeggen dat alles staat en dat ze alleen de campagne uit moeten gaan werken. Naar verluid wordt het een soort RPG met de Zerg Kerrigan in de hoofdrol. Ik ben erg benieuwd hoe ze dat point and click model gaan uitwerken. Het lijkt me toch een stuk moeilijker om karakters te bedenken voor de zerg in elk geval. Ik kijk er in elk geval naar uit, hoewel ik persoonlijk liever niet met de zerg speel eerlijk gezegd.

avatar van Aazhyd
De moeilijkheidsgraad van de Zerg is een stuk hoger dan die van Terran en Protoss. Maar als je de Zerg eenmaal onder de knie hebt, zijn ze best leuk.

avatar van Deftones_JP
Het is bij mij vooral een smaak ding. Ik vind het een interessante vijand maar het voelt niet echt goed om met ze te spelen. Ik heb de eerste starcraft campagne wel uitgespeeld met de zerg volgens mij.

Aazhyd schreef:

In SC1 was dat zeker het geval. Moeilijkste ras om aan te leren (vond ik persoonlijk) maar eens je het onder de knie had vond ik het het leukste ras om te spelen.

avatar van Aazhyd
Mijn indruk is dat het verschil tussen Zerg en Terran/Protoss in deel 2 groter is dan in deel 1. Het zit hem er vooral in dat je maar 1 gebouw hebt om beestjes te maken. Prioriteiten stellen is dus belangrijker.

avatar van Martijn
Zit er eigenlijk iets van coop in dit spel? Zo ja is dat wat?

avatar van Deftones_JP
Je kan de skirmish mode met een maat tegen de AI spelen (of online). Ik heb dat zelf niet geprobeerd maar de optie wordt aangegeven als je de grotere maps checkt.

avatar van Aazhyd
Je kan coop spelen tegen AI's (2v2 of 3v3), maar je kan natuurlijk ook teamen tegen echte spelers. Voor de coop tegen AI bestaan er diverse achievements (meestal een aantal potten winnen of win streaks), voor verschillende moeilijkheidsgraden. Je kan ook multiplayer spelen met AI's als je maatjes.

Er zitten in Starcraft 2 echt heel veel verschillende achievements, voor van alles en nog wat, varierend van simpel tot insane. Verder zijn er ook heel veel game modes, maps en varianten, en dat gaan er alleen maar meer worden (deel 1 had er al heel veel).

De campaign is wel alleen single player. Maar de multiplayer is natuurlijk waar het echt om draait. Er is voor elk wat wils.

avatar van woeler82
Leuke game , echt een aanrader, sommige mission zijn best wel pittig moet ik zeggen,maar als het te gemakkelijk is , is het geen fun meer aan

Fimpjes zijn ook tof, zie je een beetje het verhaallijn van het spel

Net effe 1e potje multiplayer gedaan.... Wat de fuck?! wat is dit gruwlijk zeg! Ik werd wel afgemaakt maar wat een actie op je scherm pff

avatar van bvonk
Ja, inderdaad multiplay gaat erg snel. Je kunt het beste beginnen met co-up tegen AI tegenstanders dan kun je een beetje zien hoe iedereen het aanpakt. Heel veel mensen bouwen meteen een barak en bunker bij de basis van de vijand en die krijgt dan geen kans om een leger op te bouwen.

Beetje flauw maar werkt wel.

Kan er niks aan doen, een 5* en een top 10 notering. Niet alleen omdat de singleplayer verslavend en ontzettend leuk is om te spelen en de online mode doet er nog een schepje bovenop. Eeuwig houdbaar in Online mode net zoals Starcraft 1. Ja, ik vind Starcraft 2 beter dan deel 1 omdat je heel gemakkelijk in Starcraft 2 kan stappen. Ookal heb je geen rts ervaring dan is Starcraft 2 alsnog ontzettend leuk. Heb zelf niet veel rts gespeeld (alleen Rome Total War, Starcraft 1 en Red Alert 1 en 2) Heb tot nu toe het meeste singleplayer gespeeld en het voelt echt aan als de 1e Starcraft alleen dan met uiteraad mooiere graphics en de besturing is stukken beter ten opzichte van deel 1. Ja, tot nu toe beste spel van 2010.

avatar van LimeLou
goed gezegt.

avatar van N811
gewoon perfect dit spel.
Warcraft 3 was een superspel, maar deze game zit zoveel beter in elkaar.

avatar van fabblwaps
Behalve 't nieuwe battle.net, dat hebben ze op bepaalde punten echt verpest.

Stiekem mis ik mijn goons ook wel. Een paar units mochten van mij wel gewoon geschrapt worden (bv. Reapers).

avatar van bvonk
StarCraft 2: Heart of the Swarm zal het vervolg zijn en het verhaal zal daar dus vooral om de zerg gaan. Zoals blizzard al eerder heeft aangegeven moeten we nog minstens 1,5 jaar wachten tot het in de winkels ligt.

Release StarCraft 2: Heart of the Swarm over minstens anderhalf jaar - pc - Gamez.nl

avatar van bankhanger
k heb me es gewaagd aan een strategy-game (waar ik eigenlijk allergisch voor ben) maar ik wou starcraft wel eens een kans geve omwille van goede reacties.en had die trailer gezien (behoorlijk vette trailer) en ik dacht hierdoor ga ik graag dit soort games door spele. Maar ik vind het echt een dodelijk saai genre. Niet dat ik er geen respect voor heb maar het is gewoon niets voor mij.
Ik zou zegge, vermaak jullie maar lekker met starcraft 2 ik zal er niet over mee praten.
Geef mij maar een dikke shooter of RPG

bankhanger schreef:
Geef mij maar een dikke shooter of RPG

Als je leuke strategie games wilt spelen, moet je C&C of age of empires serie proberen. Die zijn mij een heel stuk beter bevallen dan SCII.

avatar van Aazhyd
Er zijn heel veel verschillende manieren waarop je SC2 kan spelen, dus ik begrijp niet dat sommigen hem zo snel afschrijven. Ik ben nu sinds een tijdje druk met custom maps, daar zitten heel goeie tussen.

@Christian

Waarom vind C&C of age of empires spellen beter dan SC2? Of hou je meer van spellen die zich afspelen op onze aarde en dus meer met de echte wereld te maken hebben dan een vaag verhaal in space?

Want voor de rest zijn er niet veel grote verschillen tussen deze spellen.

Wel een compleet andere strategie serie is de Total war games en die bevallen mij ook erg goed.

avatar van bankhanger
mmm total war, heb ik toch wel leuke dingen van gezien. Misschien toch maar eens een kijkje nemen.

avatar van Aazhyd
Speel het nog steeds. 5,0 dik verdiend.

avatar van bvonk
Voor iedereen die nog twijfelt is er nu eidelijk een demo met de eerste drie missies en verschillende skirmish-maps. Er is geen Blizzard account nodig om te spelen en dus geen multiplay.

StarCraft II - us.battle.net

avatar van N811
fabblwaps schreef:
Behalve 't nieuwe battle.net, dat hebben ze op bepaalde punten echt verpest.
echt niet dus, die is vele malen beter.

avatar van fabblwaps
Geen chatrooms meer is vooral kut, verder is het vervelend dat je als host de countdown van een game niet kunt cancellen.

Kleinigheidjes.

avatar van rpger
Wow zelfs met alle lof die ik al gelezen had verrast SC2 mij alsnog. Een serieuze kandidaat voor Game of the Year, zo'n game waar niks op aan te merken valt en alles goed is gedaan.