StarCraft II: Wings of Liberty (2010)

PC / Macintosh
Strategy

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Blizzard

De Protoss, Terran en Zerg zijn weer terug en nemen het weer op tegen elkaar in dit real-time strategy sequel op het legendarische Starcraft. De campaign gaat verder waar Brood Wars is gestopt. Hier maakt de speler kennis met de nieuwe helden en technologiën van de 3 rassen, maar characters uit het vorige deel zijn er ook weer bij. Zo is de geïnfecteerde Kerrigan nog steeds de queen van de dodelijke Zerg, staat Jim Raynor zijn mannetje bij de Space Marines en probeert de Dark Templar Zeratul de broze eenheid bij de Protoss te bewaren. Dit oeroude ras is sterk verzwakt na de gebeurtenissen in de eerste StarCraft waarin de Zerg meer dan 70 procent van de Protoss-bevolking op Aiur (hun thuisplaneet) afslachtte.

avatar van bvonk
Koeling kan een groot probleem zijn met dit spel. Heb er zelf geen last van maar op tweakers staat er een heel artiekel over.

Bug in menu StarCraft II laat sommige grafische kaarten doorbranden | Games | Tweakers.net Nieuws

avatar van Rman
Weer een ijstersterke spel van Blizzard.

Moet wel zeggen dat het niet echt vernieuwend is Een aantal ellementen kon je ook in wc 3 zien.

Het is tot in de puntjes verzorg spel, zoals we alleen van Blizzard kunnen verwachten.

Helaas kan ik met mijn anderhalfjaar oude grafische kaart niet en op de maximale resolutie voor mijn beeldscherm spelen en alle grafische elementen op "high"zetten. Dan maar op medium en ook dan nog oogt het goed.

avatar van rpger

En dat is een?

rpger schreef:

Ik vraag me af waar dat vandaan komt of wat de motivatie is van mensen om dat te doen? Misschien jaloezie dat ze geen PC hebben oid?

Misschien worden ze te vaak ingemaakt door gosu's?

Ik heb de reviews afgewacht maar na de herexamens ga ik zo snel mogelijk deze aanschaffen.

Mooie game van Blizzard. Ik vind de campaign erg goed. Grafisch natuurlijk top, soms iets teveel voor mijn pc. 4.5

rpger schreef:

En dat is een?

een kaart met een Nvidia 8600 chipset.

ik heb een nieuwe gekocht ..asus 5550(ati) silence

De 8XXX-set is al 3+ jaar oud en een 8600 is sowieso al geen krachtpatser. Net als de 5550 eigenlijk.
Totaal geen kaarten voor een PC-gamer, kort samengevat.
Prijs-kwaliteit is momenteel de ATI 5770 de beste relatief betaalbare kaart.

FlyLo schreef:
Totaal geen kaarten voor een PC-gamer, kort samengevat.
Prijs-kwaliteit is momenteel de ATI 5770 de beste relatief betaalbare kaart.

Maar voor veel mensen en voor mij nog te duur. Dan maar een wat lagere resolutie.

avatar van bvonk
Heb al een tijdje de campaign op normaal uit maar ben nu weer opnieuw begonnen op Hard. Nu kies ik ook andere dingen en andere mensen om te helpen. Zo krijg je andere missies en andere units en upgrades om mee te spelen. En er zijn ook nieuwe achievements om te halen, wel erg lastig af en toe.

Ik heb een GTX 280 die kan alles op ultra aan. Alleen als ik een skirmish game start met 8 players dan is er af en toe wat vertraging.

avatar van Aazhyd
De single player campaign is echt heel uitgebreid. Je kan gewoon sec op normal mode spelen, maar er zijn heel veel achievements, varianten, bonus- en oefenmissies plus upgrades (zoals armory en laboratory).

Daarnaast zijn er erg veel verschillende units (en dit is alleen nog maar Terran), dan kan het voor een nieuweling wat beginnen te duizelen. Ik had zelf wel de neiging om de trucs uit Starcraft 1 toe te passen. Dat werkt gedeeltelijk. De game play lijkt wel heel veel op deel 1, dus ervaren spelers kunnen zo instappen.

Spel speelt erg soepel en is grafisch ook prima (ik speel op doorsnee laptop met doorsnee grafische kaart). Enig minpunt is dat de levels een erg lange laadtijd hebben bij mij.

Multiplayer heb ik een klein beetje aan gesnuffeld, maar ook daar zijn vele mogelijkheden. Goed voor lange tijd (jaren) speelplezier.
Het idee van spelen op je eigen nivo spreekt me wel aan, maar ik weet nog niet hoe dat in de praktijk werkt.

avatar van Rman
Zo ik heb net alle missies gespeeld, nu ja 26, inclusief de eindmissie. Er schijnen er 32 te zijn. Wellicht ga ik nog een keer de missies doen maar maak dan andere keuzes zodat ik nu de andere missies ook zie.
Voor mensen met wat rts ervaring; kies voor "hard", want "normal" is wel erg relaxed.

Al met al; een hele sterke RTS.
Het is niet mijn sfeer (vind warcraft 3 nog steeds sterker en die heeft een sfeer die mij wel aanspreekt) en ik vind het weinig vernieuwend daarom een vier en een half.
Het multiplayer gedelte is ijzersterk en zeer overzichtelijk, ik denk dat de meerwaarde van dit spel ook hierin zit. Wellicht worden er net zulke toffe " home-made maps" gemaakt als voor warcraft 3 en dan heb ik het niet over dota!

Je kan zelf aan de slag met de world editor. En ben je er handig in.... Blizzard/b'net heeft een prijs voor als je de beste maakt!

Mijn videokaart (Asus AEH5550 met 1Gb) wil niet lekker met dit spel ; na twintig a dertig minuten spelen zit er geen vaart in: fps van 1-5.
Nee.... mijn videokaart is niet oververhit en ik heb dit ook bij lagere videosettings ook als alle ander programma's afgesloten zijn, en deze problemen heb ik niet met andere (weliswaar oudere) spelen. Maar ff wachten wat de support van Blizzard er van zegt.

avatar van Aazhyd
Voor Starcraft 1 zijn er heel veel homemade maps met heel veel varianten, dus ik verwacht dat voor deel 2 ook wel.

Drivers al geupdate?

Drivers al geupdate?

Video drivers en directX ook uptodate...

Ik lees net op de sc2 bnet forum dat er meer mensen met het zelfde probleem zitten en het zijn allemaal WinXp (32bitversie) met een intel dual core processor, gebruikers. Maar ja dat zijn er een hoop en met de meesten geen problemen.

Maar met de support van blizzard komen we er wel uit!

avatar van bvonk
Andere keuzes betekend inderdaad andere levels. Heb ook een secret level ontdenk in het level met de drie TV torens. Het level zelf nog niet gedaan omdat ik de dag morgen helaas weer vroeg moet beginnen.

@Rman
Misschien tijd om over te gaan naar Windows 7? De kinderziektes van de Vista versie zijn er allemaal uit en werkt een stuk beter dan XP.

avatar van Aazhyd
Je kunt een reeks Protoss levels spelen met Zeratul als je dat Crystal hebt ontdekt (kijk in de laboratory).

avatar van bvonk
ja zijn leuke levels en handig om extra ontwikkelpunten te pakken. Alleen leveren deze levels geen geld op, behalve als je al de ontwikkel punten al hebt dan kun je voor de overige geld krijgen.

avatar van bvonk
Het secret level is ook leuk om te doen. Zitten weer een paar nieuwe dingen in die je in de rest van het spel niet tegenkomt maar wel past in het verhaal.

Om er te komen moet je even rondzoeken in het level media blitz.

avatar van Aazhyd
Ja, ik heb hem gevonden, was niet heel moeilijk. Wel een aardig level.

bvonk schreef:

@Rman

Ik gebruik windows alleen voor games voor de rest gebruik ik Ubuntu en deze pc is al weer twee jaar oud en er kan niet meer dan 2 Gb aan geheugen. Ik blijf ff bij de windows Xp(prof sp3).

Voor mensen die net zoals ik ook last hebben van een fps drop naar 1-5, in de video-instellingen va sc 2 de shaders op low zetten!

Ik ben een paar maanden terug ge-upgrade naar Windows 7 - heb ook al een pc van een jaar of 2-3 oud (ook 2Gb geheugen, 2,7 Ghz dual core en een 8600GT video kaartje) en ik vind dat het behoorlijk vlot draait allemaal - gebruiksvriendelijker en echt wel minder problemen dan XP. Overstap is het echt wel waard hoor.

Tegenwoordig draait Starcraft II op medium (nou ja aangepaste settings maar bijna alles staat medium) dan ook vlot moet ik zeggen. Gisteren overigens de Limited Edition box cadeau gekregen van een vriend - was ik ontzettend blij mee - prachtig in elkaar gezet.

avatar van wiehoe
Starcraft 1 nooit gespeeld maar gisteravond toch maar starcraft 2 gekocht omdat ik goede herinneringen heb aan warcraft 1, 2 en command en conquer 1

Geweldig spel. De maps zijn mooi dynamisch, alles ziet er perfect uit.. (het draait ook nog eens perfect op mijn pc). Erg vermakelijk.

Ik ga gelijk weer verder spelen

Sinner schreef:

Op welke resolutie speel jij sc 2?

Ik ben nu ook niet te vrede met de 5550. deze heb ik terug gebracht en denk nu aan een 5750 of 5770

Op welke resolutie speel jij sc 2?

Laagste. 1024*768. Niet op een hogere resolutie geprobeerd eigenlijk. Ik betwijfel ook of ik het dan nog kan draaien.

Op welke resolutie speel jij sc 2?

Als je er het geld voor hebt kan je ook een GTX460 overwegen. Serieuze upgrade tov een 5770 en prijs-kwaliteit een stuk meer fps per euro.
Althans dat is wat ik in mijn nieuwe build ga steken binnenkort

avatar van wiehoe
Even mijn pc specs bekeken. Ik heb een 5770 samen met een intel i7 920. Alles kan op hoogste kwaliteit.

Ik zit nu halverwege de campaign en verdorie - het is toch weer net zo verslavend als vroeger. Aanvankelijk vond ik het spel "best wel leuk" maar meer ook niet - maar na enkele missies (en wat multiplayer en skirmish matches) openbaart het zich pas echt. Het is toch echt wel meer dan een simpele grafische update van een 10 jaar oud spel. In tegenstelling tot sommige RTS'en is alles zodanig gebalanceerd en getweaked dat je bij Starcraft II echt niet van één taktiek of één unit kan blijven uitgaan. De campaign steekt geweldig in elkaar - het praten met de karakters tussen de missies door, het upgraden en researchen, de occasionele keuzes die je moet maken, de kleine (leuke) verwijzingen naar andere spellen - alles zorgt er toch voor dat je je veel en veel meer betrokken voelt in het Starcraft universum dan in de meeste soortgelijke spellen. Er zijn momenteel maar twee developers die er wat mij betreft keer op keer in slagen om een dergelijk gevoel op te wekken en dat zijn Blizzard en Bioware. Als het op achtergrond / lore, sfeer en karakters aankomt zijn ze nog altijd meesters in hun vak en staan op eenzame hoogtes.

Wel een klein minpuntje is dat bepaalde units die je in de campaign vrijspeelt helaas niet in de multiplayer/skirmishes te gebruiken zijn. Zo miste ik toch wel de firebats bijvoorbeeld - maar kom - met nog 2 aankomende delen bestaat er altijd de mogelijkheid dat ze vroeg of laat toch beschikbaar zijn.

Score geef ik pas wanneer het spel ook uitgespeeld is - maar zoals het er nu voor staat krijgt het makkelijk een 4,5 - wellicht zelfs een 5.

avatar van Aazhyd
Ik verwacht inderdaad dat firebats enzo in de volgende delen erbij gaan komen. Ze hebben al beloofd dat ieder ras er iets bij krijgt.

Ik word ook zo langzaamaan het Starcraft-universum ingezogen. Je kan zo ontzettend veel verschillende dingen doen. Ik ben nu bezig met het halen van achievements, daar zitten nog knap lastige tussen (50 vijandelijke units vortexen?).

Ook grappig was dat een tactiek die ik op medium en hard succesvol toepaste, op very hard meteen werd afgestraft.

Althans dat is wat ik in mijn nieuwe build ga steken binnenkort

Ik heb mijn 5550 omgeruild voor een Asus 5750 en heb er geen spijt van. Wel weer een paar tientjes duurder...

avatar van Rman
Ja ik zie in de campaign al al wat eenheden en upgrades die ik in de multiplay niet zie. Maar ja we hebben nog twee delen te gaan

Wat ik als warcraft 3 speler mis ie de mogelijkheid om een groep van verschillende eenheden gelijk te laten verplaatsen zonder dat de een sneller gaat dan de ander.
Als je net zoals ik terran speelt en mmm(marines mauranders en medivacs) doet, zie je dat de medivacs sneller gaan en een andere route nemen daar ze over alles heen vliegen, integestelling tot de grondeenheden. In wc3 kan(hoef dus niet) je de club bij elkaar houden. Er is daar een knop voor rechts van de minimap. --AlT F Toggle formation movement

Op tweakers net wordt er een sc2 1 vs 1 toernooi georganiseerd. Je kan je tot zondagavond inschijven. Meer info --> forum-games--> strategie of..

[HWH] StarCraft II Toernooi - Strategy Games - GoT - gathering.tweakers.net