Top Spin 3 (2008)

Nintendo DS / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360
Sports

Ontwikkeld door PAM
Uitgegeven door 2K

Top Spin 3 zal weer de nodige tennissterren kennen, maar we kunnen ook weer een eigen tennisser creëren. Top Spin 3 spelers zullen wederom online en offline kunnen gaan tennissen, om zo hun favoriet te laten stijgen op de wereldranglijst.

Is er al een release data??

De eerste screenshots. Ziet er indrukwekkend uit. http://www.insidegamer.nl/x...

avatar van welleweirdo
Ik heb m al een half jaar geleden gespeeld...

welleweirdo schreef:
Ik heb m al een half jaar geleden gespeeld...

Was het een goede game??

Jorick
Crespo09 schreef:
Is er al een release data??

Voor de Xbox360: 30.05.2008

Jorick
De releasedatum is opgeschoven naar 20.06.2008

avatar van Edwin Pindahaai
Aha, Sharapova. Daar ben ik altijd wel voor in.

avatar van waxs
Hij speelt fantastisch, net als in het eerste deel is de game weer uitdagend geworden!

avatar van gemaster
Zit te twijfelen of ik dit moet halen voor de PS3. Wil een goede tennisgame hebben, maar het moet ook niet te moeilijk worden. Daarnaast wil ik met 3 vrienden lekker gaan dubbelen. Dus het moet snel onder de knie te krijgen zijn.

In principe voldoet Virtua Tennis 3 natuurlijk beter aan die omschrijving, maar die game heb ik al uitgespeeld op de PC. Wat denken jullie?

avatar van Klaas-Jan
Ik vond ts2 veel te makkelijk, singeplayer tenminste. Heb ts3 al besteld, heb al gelezen dat die lekker moeilijk wordt, mooi zo.

avatar van Klaas-Jan
Twijfel tussen een 4.0 of 4.5

DMF
Sinds enkele weken speel ik Top Spin 3. Het bevalt me nog steeds.

Deel één uit deze reeks heb ik nooit gespeeld. Deel 2 wél en die was lange tijd leuk, maar nadat je hele tijd dezelfde punten speelde, was de lol snel weg. Toch heb ik daar enkele memorabele wedstrijden gespeeld.

Met frisse moed begin je dan weer aan een nieuw deeltje. Ik liet de Top Spin school even links liggen en wilde het al spelend oppikken. Er bleek toch een fike leercurve in te zitten.

Zo is de timing héél erg belangrijk. Waar je in het vorige deel gewoon op de bal af kon lopen en de slagknop ingedrukt kon houden tot je poppetje vanzelf sloeg, is dat nu totáál veranderd. Je moet goed náást de bal gaan staan als je de bal volt wil raken. Doe je dit niet, dan val je half achterover, gaat de bal niet zoals jij wil en kun je maar zo rally uit handen geven. Timing en positionering zijn dus erg belangrijk.

De service is ook lastig om onder de knie te krijgen. Je kunt vrij standaardservices slaan met A, B en X, maar ook voor variatie kiezen middels RT of zelfs de rechterthumbstick. Die zijn echter een stukkie lastiger en vereiste - in ieder geval voor mij - een flinke portie oefenen en ik heb ze nóg niet onder de knie.

Verder zitten de risk shots er ook weer in. Je kunt middels RT meer kracht meegeven en via LT de ballen dichter bij de lijnen slaan. De 'momentumshots' zijn gelukkig verdwenen. Dat vond ik niets. De risk shots vind ik nog wel oké.

De careermodus is totaal anders opgebouwd dan in Top Spin 2. Zo kun je nu wekelijks een toernooi speelt, als je tot de junioren doorgedrongen bent. Je begint eerst met drie tie breaks op amateurniveau. Daar rol je zo doorheen, de Challenger er na kan wat meer probleempjes opleveren, maar die won ik na twee keer. Wat volgt is de juniorentour, waar je kunt kiezen tussen 'easy' en 'hard' toernooien. Vanzelfspreken spelen in de easy toernooien de mindere goden en heb je daar meer kans op winst.

De juniorentour duurt al wat langer. Je moet daar bij de eerste drie eindigen om te promoveren naar de échte toppers.

Als je die toppers wil verslaan, moet je toch redelijke statistieken hebben. Je kunt je XP (experience points) die je haalt na gewonnen wedstrijden verdelen over achter aspecten: service, forehand, backhand, power, volley, return, speed en stamina. Iedereen kan zo een speler maken naar eigen wil: zelfs een goede service/volley speler is nu mogelijk! Het volleren is in ieder geval duidelijk verbetert.

In de carrière is het hele trainen weg. Je speelt nu dus gewoon elke week toernooien als je dat wil. Je kunt ook skippen, maar dan komen de andere spelers natuurlijk dichterbij op de rankings. Ook nu kun je weer kiezen tussen easy en hard toernooien. Helaas ontbreekt Wimbledon; in plaats van die klassieker kun je de 'Cublin Open' spelen. Een ander grastoernooi, dat ook aangestipt staat als Grand Slam. Je ziet veel bekende tennisbanen in je carrière.

Het hele spel draait dus puur om timing en positionering. Hoe sta je en wanneer laat je de slagknop los? Dat is essentieel. Wanneer je de bal perfect raakt, zal je controller gaan trillen. Je kunt dus prima controleren hoe je timing is.

Tot nu toe vermaak ik me prima met dit deel. Het is een stap dichter bij het realisme en het is absoluut geen 'pick up and play' game. Je moet er wel eventjes voor gaan zitten.

Ik speel nu op speelniveau 'normal.' Dat is al vrij pittig, al won ik bijna van Federer. Helaas verloor ik met 4-3 (6), 3-4 (8) en 1-0 (10-8). De derde set is altijd een super tiebreak in dit deel.

Op dit moment krijgt Top Spin 3 vier sterren!

avatar van Edwin Pindahaai
Bij Topspin 2 begon een wedstrijd snel te vervelen en begon zelfs te simuleren. Is dat hier het geval bij iemand?

avatar van Marcellussss
Waarom probeer je de demo niet? Ik vind hem zelf wat stroef spelen. Ik ben sowieso geen tennisfan, dus ik zou zeg maar alleen even een potje willen tennissen. Virtua Tennis is dan meer voor mij geschikt denk ik.

Is er hier iemand die deze game op de wii speelt? En hoe is dat?

avatar van Marcellussss
Lijkt me vreselijk frustrerend op de wii.

De verveling kwam bij mij wel redelijk snel. Ik vond het ook wat te makkelijk.
Maar al bij al wel nog leuk.

avatar van jossieboy12
Ik Heb Top Spin 3 Gespeeld, Maar alleen als demo. Prachtig spel enz. Maar Het gaat best wel trager. Virtua Tennis Gaat sneller Maar verder topgGame!

3,5 Sterren.

avatar van gemaster
Een demo is geen recht om te stemmen. Stem verwijderen aub.

avatar van jaspertje3
Verwijderd.

avatar van dimasX
gemaster schreef:
Een demo is geen recht om te stemmen. Stem verwijderen aub.

gemaster demo is of je het spel wel leuk vind of niet dus waarom zou je dan niet mogen stemmen

avatar van Edwin Pindahaai
Met een demo zie je toch niet het hele spel. En je stemt op het hele spel, niet op één dertiende daarvan.

SvV_Ying
Na een tijd Virtua Tennis 3 gespeeld te hebben is dit toch wel even wat anders. Meer simulatie, gaat iets trager en moeilijker dan VT3. Besturing heeft even nodig om compleet aan te wennen. Hoe meer je het spel onder controle krijgt hoe beter het wordt.

Tot nu toe vind ik VT3 nog wel beter dan Top Spin 3. Vind de graphics niet zo super van dit spel en het publiek is best dood. Ook jammer dat je geen mini games of iets dergelijks hebt bij de career modus.

Heb pas een uur gespeeld dus ga nog niet stemmen, ik neig nu richting een 3* of 3,5*

Dit spel is veel beter dan Virtua tennis 3. Het ziet er mooier uit, de bewegingen van de spelers zijn zeer natuurgetrouw en het belangrijkste: het speelt realistisch. De kwaliteit van je slagen hangt af van je timing, net als in het echt. Je moet de knop op het juiste moment los laten om een goede bal te slaan, als je te vroeg bent hangt je speler te ver naar voren en als je te laat bent houdt je speler zijn racket te dicht bij zijn lichaam. Dat is in het echt net zo. Omdat dit anders is dan in andere tennisgames is het even wennen, maar daarna voelt het heel natuurlijk aan.

SvV_Ying
Zal absoluut allemaal waar zij wat je zegt, ben namelijk zelf totaal geen tennisser of zware tennisfan, maar zo af en toe een potje kijken of spelen in een game vind ik wel leuk. Ik denk dat daarom arcade achtig tennis als VT3 mij meer aanspreekt dan het veel meer realistischer tennis van Top Spin 3, dat is wat makkelijker pick up and play. Maar dit is zeker geen slechte game hoor, ik zet hem op 3*.

avatar van DylanVR
Ok nu hoor ik veel verschillende meningen, maar waarom zou ik dit kopen en niet virtua tennis 2008?

DylanVR schreef:

Je moet jezelf afvragen of je meer voor simulatie gaat zoals in deze game of meer arcade achtig tennis (ook wel realistisch maar minder dan TS3) van Virtua Tennis 3. VT3 is wel iets uitgebreider met vele mini-games waardoor je personage beter wordt enzo. Qua prijs zullen ze niet veel voor elkaar onderdoen. En je doet er beter aan om VT3 te kopen dan VT2009. Kost ten eerste 40 euro minder en VT2009 is slechts een soort update van VT3.

avatar van DylanVR
ok zeer bedankt voor je uitleg Ying, nu koop ik zeker TS3:)

SvV_Ying
Ik doe er trouwens een halfje bij. Heb het tennis en de besturing enzo nu aardig onder controle. Het blijft wel jammer dat er in de career mode geen mini-games of andere evenementen zijn. Het is wel steeds hetzelfde maar het tennis is gewoon erg goed.

Veritas
Is het online ook nog te spelen ? Want dat vind ik het mooiste online tegen anderen.Als dat zo is ga ik hem zeker nog kopen