Donkey Kong Country (1994)

Alternatieve titels: Super Donkey Kong | Donkey Kong 2001

Super NES / Game Boy Color / Game Boy Advance / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Rare en Nintendo

In deze game moet Donkey Kong zijn bananenvoorraad, gestolen door King K. Rool en de Kremlins, zien te heroveren. Hierbij krijgt hij hulp van zijn jongere neefje en goede vriend, Diddy Kong. Samen moeten ze alle levels zien te doorstaan om het uiteindelijk op te nemen tegen King K. Rool, zodat Donkey Kong zijn bananen weer terug kan krijgen.

neo (crew)
Grafisch bereikte deze het maximale wat men voor de Snes doen. Echter dat het spel er ook moeite mee had bleek wel uit de ontploffende vaten die haperend op gang kwamen. De enige die met gemak kwaliteit ala Mario World leverde, iets wat echter bij de verdere uit de serie toch wat minder van toepassing is. 5 sterren

Dit spel heb ik werkelijk kapot gespeeld, erg leuk spel met leuke levels enz......zeker de volle 5 sterren waard vooral omdat het spel niet zo jong meer is en nog steeds ontzettend leuk is.

avatar van Princess Piranha
DKC was erg leuk! Ik had hem niet voor de SNES, maar wel voor de GBC. Ik weet nog altijd hoe ik Monkey Mines moet uitspelen. Dat level heb ik gewoon grijs gespeeld Al was 2 misschien iets beter, DKC was ook heel erg goed!!!

avatar van Bahamut Zero
Dit was echt een geweldig spel en in mijn ogen toch wel het allerbeste SNES spel. Wat een graphics toendertijd, heerlijk met je neushoorn door de kratten heen rammen en van ton naar ton knallen. Hij was even uit mijn geheugen gewist maar ben blij dat ik hier terecht ben gekomen.

5 dikke sterren

Hele leuke platformer, echte topkwaliteit. Het speelde lekker, het zag er super uit en het was zeer verslavend.

avatar van Alfred Mok
Nintendo spellen worden tegenwoordig alleen nog maar gemaakt omt het geld. Tenminste zo zie ik dat door mijn ogen. Misschien is het niet zo maar dan kan ik concluderen dat de games van tegewoordig geen fantasie meer hebben. Maar dan hebben we het ook over Nintendo.

Maar dit is een klassiek spel, met veel leuke levels.
Inmiddels speel ik het eigenlijk nooit meer, zonde als je er over na denkt. Want dit blijft toch echt een klassieker van Nintendo en beter dan vele Mario games die nu zo ongeveer niet meer leuk zijn. Mario is op...we moeten het nu maar hebben van de eerdere Mario games. Maar ondanks dat schijnt Galaxy wel aardig te zijn. Verder wil ik me weer bezig gaan houden met deze Donkey game.
Donkey blijft mijn favoriete personage van Nintendo en in deze game speelt hij de hoofdrol samen met Diddy. Geweldig spel.

avatar van glimlicht
Bananen, tonnen, neushoorns en Kremlins. Het is weer eens tijd om Donkey Kong Country uit de gamekast te trekken...

Het mooiste aan dit spel is dat het zo lekker wegspeelt, even nog dat ene waterlevel doen met dat mooie muziekje, daarna nog even oefenen voor mijn speedrun. Het spel laat je met alle gemak terug reizen naar eerder votooide levels en plaagt je met geheimen gebieden waar je weer extra banaantjes en levens krijgt. In het begin ga je nog voorzichtig te werk tijdens je ontdekkingsreis maar naarmate je het spel leert kennen word je een echte held in de jungle. Slingerend van touw naar touw, schietend van ton naar ton, zwemmend op een zwaardvis... alles passeert de revue. Elk level is weer anders en vraagt je volledige aandacht dankzij de prachtige animaties en achtergronden.

Helaas is de game iets aan de korte kant. Natuurlijk is het vinden van de bonuslevels een motivatie om extra tijd in de game te steken, maar je word niet beloond met écht nieuwe werelden (wat bij het almachtige 2de deel wel het geval is).

Zucht... waarom worden dit soort games niet meer gemaakt?

*4,5

De enige Nintendo-game die ik echt steengoed vond. Destijds helemaal uitgespeeld. Wel 5x in een jaar dacht ik. Herinner me nog zo'n level dat je met die andere aap in een karretje zat om te racen door een mijn. Man, wat was dat frustrerend moeilijk. Was ook echt blij toen ik het spel uiteindelijk had uitgespeeld.

4,5*!

glimlicht schreef:

Zucht... waarom worden dit soort games niet meer gemaakt?

Koop een Wii, Donkey Kong: Jungle Beat inclusief trommeltje en Donkey Kong Country Returns. Twee games die minstens even goed zijn als de originele SNES-trilogie, genieten geblazen.

Neemt niet weg dat dit begin van de reeks mijn favoriet is. Grappig detail is dat dit ook de enige game is waarbij ik waterlevels daadwerkelijk écht leuk vond, mede door die fantastische soundtrack. Ik kan deze game dromen en toch haal ik 'm elk jaar weer even te voorschijn. Het onovertroffen leveldesign, de minecartraces, die aparte krokodillen, de vervelende springbanden, het level Stop & Go Station... Wie aan de Country-serie komt, komt aan mij.

De maximale waardering, 5*, een 10, A+, hoe je het ook noemen wil.

avatar van StevenMighty
Uitgespeeld op 101%

Absoluut de top van de super nintendo wat spelplezier, grafische omgevingen en muziek betreft.
De 32bit Playstation moest gewoon onderdoen voor de Donkey Kong Country spellen in die tijd...

5 sterren

avatar van Apieknar
Donkey Kong is mijn favoriete Nintendo character... en toch heb ik vóór vandaag nooit Donkey Kong Country uitgespeeld.

Het is een zeer degelijke 2D platformer die anno 2017 wel een beetje is gedateerd. Het spel biedt tal van levels met als thema de wildernis. Denk vooral aan de jungle, maar ook aan ijskoude bergtoppen. Daarnaast hebben een aantal levels een industrieel thema. De levels zijn over het algemeen goed ontworpen en origineel. Een hoop levels hebben hun eigen gimmick.

Een groot minpunt van deze game is dat de schermresolutie vrij laag is en je daarom vrij weinig overzicht hebt met betrekking tot wat er gebeurt. De personages waarmee je speelt, Donkey Kong en Diddy Kong, zijn net als de enemies vrij groot op het scherm aanwezig. Dit draagt helaas bij aan de onoverzichtelijkheid. Het is me veel te vaak overkomen dat ik geen tijd meer over had om weg te springen voor een vijand die opeens in beeld kwam te verschijnen. Dit zorgde bij mij soms voor erg veel frustratie. Vooral in de levels met mijnkarretjes en barrel canons was het frustratiegehalte hoog.

Daarnaast zijn alle eindbazen, op King K. Rool na, opgepompte versies van enemies waarmee je in de levels wordt doodgegooid. Verre van origineel dus. Jammer!

De game is binnen een paar uur uit te spelen, maar daarna kan je alle levels gerust herspelen om bonusgames en geheime gangen te vinden. Er is dus sprake van enige replay value, maar verwacht hier niet te veel van.

Ik ben enigszins kritisch, maar dit is by no means een slecht spel. Je bent er toch zeker een paar uur zoet mee en de levels steken leuk in elkaar. Ook is de muziek ongelooflijk goed! Daarnaast introduceerde het spel Donkey Kong zoals we hem vandaag kennen, met de rode stropdas. Zeker een goed begin voor de Donkey Kong Country serie, maar niet zo goed als de platformers van de Super Mario serie.

Momenteel gratis te speler voor online Switch gebruikers!

Het blijft een ijzersterke platformgame. Donkey Kong Country is een haast perfecte platformer: soepele besturing die heerlijk in de vingers ligt, creatieve werelden met leuke vormgeving, energieke muziek boordevol persoonlijkheid, het is lekker uitdagend en het heeft erg goede level design waar iedere game maker van kan leren. Ieder level introduceert nieuwe obstakels, nieuwe vijanden of andere gimmicks die het level onderscheid van andere. Ieder obstakel wordt eerst in een veilige omgeving geïntroduceerd, zodat de speler eraan kan wennen, waarna er met een opbouwende moeilijkheidsgraad op word uitgebreid. Wat begint als een simpele slinger aan een touw word opeens pittig wanneer je vijanden om het touw heen zet, er een bodemloze pit onder plaats of het licht om de zoveel tijd uitvalt. De game is erg goed in het opbouwen van de moeilijkheid waardoor je steeds uitgedaagd blijft, maar het nooit als een vervelende difficulty spike voelt die boven je macht zit.

De game zit vol leuke muziek deuntjes die permanent in mijn geheugen gemarkeerd staan, iconische designs voor de vijanden of humoristische geluiden van de personages. De vormgeving is nog steeds fijn om naar te kijken (zeker voor zijn tijd was dit hoge kwaliteit). Het voelt haast als een perfecte platformgame die in de roos schiet op alle fronten, maar er zijn een paar mierenneuk punten die het van een 5* weerhouden. Je zit redelijk dicht op de personages waardoor het op bepaalde punten onmogelijk was om op vijanden te reageren die plots het beeld indoken. De 2 levels waarin het sneeuwt werkte nogal belastend op de ogen, besturing bij water/ijslevels levels zat gemiddeld iets minder soepel in de vingers en de bonus levels met de dieren werden op den duur wat saaitjes.

Jep. That’s about it. Dat is letterlijk al het negatieve dat ik over de game zou kunnen bedenken. De rest is platforming van het hoogste niveau. DKC blijft een absolute topper en ik hoop dat ze de vervolgen ook naar de Switch brengen.