Donkey Kong Country (1994)

Alternatieve titels: Super Donkey Kong | Donkey Kong 2001

Super NES / Game Boy Color / Game Boy Advance / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Rare en Nintendo

In deze game moet Donkey Kong zijn bananenvoorraad, gestolen door King K. Rool en de Kremlins, zien te heroveren. Hierbij krijgt hij hulp van zijn jongere neefje en goede vriend, Diddy Kong. Samen moeten ze alle levels zien te doorstaan om het uiteindelijk op te nemen tegen King K. Rool, zodat Donkey Kong zijn bananen weer terug kan krijgen.

avatar van dr channard
Mooie review. Het vervolg daarentegen is beter dan alle Mario platforms bij elkaar (volgens mij dan).

avatar van blackmetallives
dit spel was erg verslavend ik heb King k rool tig keer verslagen het blijft gewoon leuk vooral de mijnlevels en natuurlijk de sneeuwlevels erg goed gemaakt voor haar tijd! 4

avatar van KoomBa
Waarom kunnen ze dit niet omzetten naar PC en verkopen op Steam, of is dat echt megaduur? Er zijn best wat oude spellen uitgebracht in HD bijv. en die verkopen ook gewoon nog steeds na al die jaren.

KoomBa schreef:

Denk niet dat daar echt verdienmodel in zit. Ik speel zelf honderde NES & SNES game via de rasberry pi en dat werkt en is net zo goed als het orgineel en het kost niks.

avatar van Thomas83
Inderdaad. Dat kan je gewoon via een emulator op moderne systemen spelen. Een echte port maken is een ander verhaal. Dat zou misschien nog lastig kunnen zijn.

Nintendo brengt sowieso niks uit op andere systemen dan hun eigen Nintendo consoles. Dat is hun absolute USP wat hen stinkend rijk maakt. Dit jaar is er nog Donkey Kong Tropical Freeze geport naar de Switch en zal Donkey Kong Country vast op korte termijn speelbaar zijn via Nintendo Online. Daar komen de SNES games volgend jaar ook wel aan de beurt.

avatar van KoomBa
Okay.
Ik heb zelf ook een hoop games gespeeld op de pc via een emulator, maar het lijkt me wel leuk zoiets op Steam te kunnen spelen online.

Momenteel gratis te speler voor online Switch gebruikers!

Het blijft een ijzersterke platformgame. Donkey Kong Country is een haast perfecte platformer: soepele besturing die heerlijk in de vingers ligt, creatieve werelden met leuke vormgeving, energieke muziek boordevol persoonlijkheid, het is lekker uitdagend en het heeft erg goede level design waar iedere game maker van kan leren. Ieder level introduceert nieuwe obstakels, nieuwe vijanden of andere gimmicks die het level onderscheid van andere. Ieder obstakel wordt eerst in een veilige omgeving geïntroduceerd, zodat de speler eraan kan wennen, waarna er met een opbouwende moeilijkheidsgraad op word uitgebreid. Wat begint als een simpele slinger aan een touw word opeens pittig wanneer je vijanden om het touw heen zet, er een bodemloze pit onder plaats of het licht om de zoveel tijd uitvalt. De game is erg goed in het opbouwen van de moeilijkheid waardoor je steeds uitgedaagd blijft, maar het nooit als een vervelende difficulty spike voelt die boven je macht zit.

De game zit vol leuke muziek deuntjes die permanent in mijn geheugen gemarkeerd staan, iconische designs voor de vijanden of humoristische geluiden van de personages. De vormgeving is nog steeds fijn om naar te kijken (zeker voor zijn tijd was dit hoge kwaliteit). Het voelt haast als een perfecte platformgame die in de roos schiet op alle fronten, maar er zijn een paar mierenneuk punten die het van een 5* weerhouden. Je zit redelijk dicht op de personages waardoor het op bepaalde punten onmogelijk was om op vijanden te reageren die plots het beeld indoken. De 2 levels waarin het sneeuwt werkte nogal belastend op de ogen, besturing bij water/ijslevels levels zat gemiddeld iets minder soepel in de vingers en de bonus levels met de dieren werden op den duur wat saaitjes.

Jep. That’s about it. Dat is letterlijk al het negatieve dat ik over de game zou kunnen bedenken. De rest is platforming van het hoogste niveau. DKC blijft een absolute topper en ik hoop dat ze de vervolgen ook naar de Switch brengen.

Fonzzz002 schreef:

Donkey Kong Country 2 komt naar Nintendo Switch Online | Nieuws | Gamer.nl

Jij blij

Over een week al.

Oh, haha. Had al een emulator geraadpleegd.

Enige tijd terug deze gouden karolus nog eens in men SNES gepropt... Wat blijft dit toch een topper!!

Baanbrekende graphics en een soundtrack om van te smullen!!

Wel enkele controllers de gort in geslagen tijdens de level met het mijnkarretje...

Noem me een oude lul, maar het nostalgische gevoel bij deze game is er eentje waarbij een spontane ejaculatie niet veraf is.

yvo1983 schreef:

Ach zo lang dit nog lukt, valt het kennelijk nog wel mee met de leeftijd.