Donkey Kong Country (1994)

Game Boy Advance / Game Boy Color / Nintendo Wii / Super NES / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
Platform

Ontwikkeld door Rare en Nintendo

In deze game moet Donkey Kong zijn bananenvoorraad, gestolen door King K. Rool en de Kremlins, zien te heroveren. Hierbij krijgt hij hulp van zijn jongere neefje en goede vriend, Diddy Kong. Samen moeten ze alle levels zien te doorstaan om het uiteindelijk op te nemen tegen King K. Rool, zodat Donkey Kong zijn bananen weer terug kan krijgen.

avatar van Brain Stew
Donkey Kong heeft Mario niet nodig om een goede platformer te maken. Prachtige graphics en een heerlijke gameplay.

avatar van kArIzMa_TuRk
Ik wou deze game toevoegen. jammer...

Hele leuke en een vermakelijke spel! Echt super leuk! 5*

neo (crew)
Grafisch bereikte deze het maximale wat men voor de Snes doen. Echter dat het spel er ook moeite mee had bleek wel uit de ontploffende vaten die haperend op gang kwamen. De enige die met gemak kwaliteit ala Mario World leverde, iets wat echter bij de verdere uit de serie toch wat minder van toepassing is. 5 sterren

neo schreef:
bleek wel uit de ontploffende vaten die haperend op gang kwamen.

Vreemd, nooit last van gehad.

neo (crew)
Let er nog maar eens op. Enorm haperend is het niet, maar dat het helemaal vloeiend is ook niet.

Toevallig gisteren net weer mee begonnen (van level 1 naar de laatste wereld, maar toen geen zin meer) en hij zit nog in de SNES, dus morgen direct even kijken.

avatar van JohnWilliams
Dit spel heb ik werkelijk kapot gespeeld, erg leuk spel met leuke levels enz......zeker de volle 5 sterren waard vooral omdat het spel niet zo jong meer is en nog steeds ontzettend leuk is.

avatar van Hadouken
Wat een fantastische game! Ontzettend mooi levelontwerp en een heerlijke soundtrack! En dan de sfeer! Vooral in 2P mode was het leuk, omdat je op ieder willekeurig moment kan wisselen van speler.

Heb ook ooit een keer de DK serie gezien op videoband. Was ook best grappig toen. Maar damn...dit was en is een dijk van een spel!

avatar van Bart Tönjann
Inderdaad, steengoed en wat was ik verbaasd over de Graphics toendertijd

Bart Tönjann schreef:
Inderdaad, steengoed en wat was ik verbaasd over de Graphics toendertijd

Je had moeten kijken naar de ontwikkelaar van het spel........Nintendo, zelfs toen liepen de zaakjes daar fantastisch. Nintendo blijft na Ubisoft de beste Spelontwikkelaar naar mijn mening.

avatar van Bart Tönjann
Ja, maar Rockstar blijft ook goed, maar vergeet Naughty Dog niet, met vooral de Jak games.

avatar van JohnWilliams
Oké, ook die is goed maar ik houd het op Ubisoft.........eigenlijk zijn alle gamesmaatschappijen erg goed want anders bracht je geen game op de markt (op een uitzondering na). Maar Rockstar is ook goed.

avatar van Onderhond
Degelijke platformer die wat leed aan mindere besturing. Beetje losjes waardoor je soms nogal onstuimig heen en weer vloog.

Zag er wel speciaal uit al heb ik deze look nooit echt mooi gevonden. Verder wel leuke geheimen en aardige levels, maar de twee latere delen hadden meer variatie, een wat betere moeilijkheidsgraad en net wat lekkerdere controls.

Onderhond schreef:

Sorry, begrijp niet volledig wat je kritiekpunt is.

avatar van Onderhond
Bij een goeie platformer heb je steeds de volledige controle over je personage. Doordat de personages hier wat groter waren, het raakvlak met de grond wat minder duidelijk en de randen aan afgronden (bladeren op bomen bijv) niet meteen erg afgewerkt donderde je al eens makkelijker ergens tegenaan wanneer dat niet echt de bedoeling was.

Als ik me niet vergis bolden de personages ook een beetje uit. Je ging soms gewoon iets te veel dood aan matige besturing dan aan de echte moeilijkheidsgraad van het spel. Iets wat bij de meeste mario games nagenoeg perfect gaat.

Hmm, ik vond de besturing eigenlijk altijd erg makkelijk en direct. Maar ik heb de andere consoles (controllers) nooit getest, misschien zijn die inderdaad beter.

avatar van Gizzmann
Een aantal keer op de GBC gespeeld. Erg leuk, vooral die mijnkarretjes Maar wanneer een level niet wil lukken en je hem steeds overnieuw moet doen krijg je er altijd aardig de pest in. 3,5* voor grewoon een prima spelletje.

avatar van waxs
Ik vond hem op de GBA zelfs nog wat leuker, omdat door het kleine schermpje de graphics een stuk beter uit kwamen, bovendien ook wat handiger om mee te nemen op de GBA.

avatar van UndahCovah
Toen ik 8 was speelde ik deze op de SNES bij een vriendje, toen ik 10 was kregen we een GBC, toen heb ik hem weer gespeeld

5*, zonder meer...

avatar van Thomas83
De stijl is wat anders, maar deze vond ik misschien nog wel leuker dan Mario World op mijn SNES. De graphics waren echt prachtig, de levels waren vaak erg goed en zagen er zo mooi uit, en de gameplay was erg leuk. Ook zat er nog genoeg uitdaging in dit spel. De besturing was volgens mij vrij prettig, al komt wat Onderhond zegt me wel wat bekend voor. Volgens mij zag je niet altijd even goed waar je op moest springen etc. Maar dat droeg ook wel weer bij aan de spanning, en het zag er daardoor wel mooier en origineler uit dan simpel op echte platformpjes springen. Meestal kon je volgens mij ook wel de dingen waar je op moest springen vinden door bijvoorbeeld de baan van een spoor bananen te volgen of zo. Hoe dan ook blijft dit een geweldige game. Een van de leukste platformspellen die ik heb gespeeld, en ik heb er ontzettend veel plezier aan beleefd als niet eens zo heel grote liefhebber van dit genre. 4.0*

avatar van Princess Piranha
DKC was erg leuk! Ik had hem niet voor de SNES, maar wel voor de GBC. Ik weet nog altijd hoe ik Monkey Mines moet uitspelen. Dat level heb ik gewoon grijs gespeeld Al was 2 misschien iets beter, DKC was ook heel erg goed!!!

Relax
Heilig spel toen in de vakantie, 4,5*

avatar van Jim Carrey
Ik vond het spel eveneens helemaal geweldig en ook ik heb me er helemaal kapot aan gespeeld vroeger en ik vind het nog altijd een super leuk spel, Donkey Kong zelf vind ik ook mooi gemaakt .

* * * * *

avatar van Maiky
Ik ben aangenaam verrast door dit spel. (Ik speel 'm op de Wii.) Leuke animaties, humor, lol en inventieve situaties. (Mijnkarretjes! Neushoorns! Padden!) Een levelopbouw dat hier en daar doet denken aan een ritje in de achtbaan, tesamen met een vrij pittige moeilijkheidsgraad en vergezeld door heerlijke muziek (de onderwaterlevels!). Ik ben hier erg enthousiast over, deze krijgt direct 4,5 ster van me!

avatar van Maiky
Zojuist uitgespeeld. Wat een rotstreek leveren ze me op het laatst zeg! Hoe dan ook, ik blijf bij mijn score van vier en een halve ster. Ik heb hier echt een hoop plezier mee beleefd. Een korte periode laten liggen omdat Super Mario Galaxy mijn Wii domineerde, maar de afgelopen twee dagen de laatste loodjes van Donkey Kong Country afgelegd.

Onderhond schreef:

Mee eens, hoewel ik daar vrede mee kan hebben. Eenmaal uitgepuzzeld hoe die randen van afgronden werkten, kon ik daar zonder veel problemen op inspelen. De graphics vind ik vandaag de dag nog steeds opmerkelijk trouwens; heerlijk dynamisch, en voor die tijd erg goed. De gameplay vond ik uitdagender dan een 2D Mario-platformer uit die tijd; veelal zat ik met gekromde tenen nadat ik voor de zoveelste keer een afgrond in tuinde. Timing is het sleutelwoord, en in de leuk opgebouwde, verrassende levels kreeg je soms te maken met momenten waarin je aan een stuk door moest gaan. Ik geef me binnenkort over aan Blue Dragon (na een lange pauze ga ik overnieuw beginnen, geen probleem, was niet zo heel ver), en dan komt Diddy's Kong Quest aan de beurt. Als die beter is dan deze, kan ik haast niet wachten!

neo (crew)
Dus mis je het originele snes boekje... Zonde, want de opmerkingen van Cranky Kong ihierin zijn hilarisch! Heb nooit zo in een scheur gelegen om notabene een handleiding.

avatar van Princess Piranha
neo schreef:

Hahahhaa ja bij DK64 is dat ook zo. XD

"Pech gehad, maatje. Ik mag verder niets meer zeggen. Misschien lekt er ook wel wat info naar dat moderne Internet gedoe. Of vraag het je vrienden, als die tenminste hebt."

avatar van Maiky
Haha ja, die opmerkingen van Cranky waren echt prachtig! Heerlijk, die kritiek. Verrassend, dat had ik ook niet in dit spel verwacht Jammer dat ik het Snes-boekje dan niet heb. Misschien dat ik er iets op dat moderne internet gedoe kan vinden.

avatar van Bahamut Zero
Dit was echt een geweldig spel en in mijn ogen toch wel het allerbeste SNES spel. Wat een graphics toendertijd, heerlijk met je neushoorn door de kratten heen rammen en van ton naar ton knallen. Hij was even uit mijn geheugen gewist maar ben blij dat ik hier terecht ben gekomen.

5 dikke sterren

Zeer leuk spel met geweldige beelden.
Prachtige levels en zeer grappig.
Was echt een goed spel voor de tijd van de snes.
4 sterren