
Brothers in Arms: Hell's Highway (2008)
PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter
single player / multi player
Ontwikkeld door Gearbox
Uitgegeven door Ubisoft
Je wordt midden in Operatie Market-Garden gedropt, de grootste paratrooper-operatie ooit, en probeert de beroemde 'Hell's Highway' te veroveren, om snel een einde aan de oorlog te maken.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=f0CvJ0Nx6Ng
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
De gameplay wist ik best te appreciëren, na een tijdje toch. Het sfeertje dat de game wil creëren door teamwerk nog meer aan te sterken, is sowieso bewonderenswaardig. Wat ik echter wel een klein minpuntje vind, is dat de tegenstanders bij momenten niet van de slimste zijn. Bij het gooien van granaten lijkt het net alsof ze domweg niks doorhebben en gewoon blijven zitten achter hun schuilplek. Het is wel cool om te zien hoe je tegenstander omkomt. Bij hoofdschoten zie je wanneer je een perfecte voltreffer hebt gemaakt, wat voor een nogal bloederig resultaat zorgt. Al hoor je mij niet klagen, het moment van voldoening wordt erdoor enkel sterker beïnvloed. Maar het beste komt nog: vooral bij het gooien van granaten is het echter nog beter en bruter in beeld gebracht. Je ziet werkelijk de stukken er vanaf vliegen, van de Duitsers bedoel ik dan. Ledematen blijven niet gespaard, alles vliegt in het rond. Spektakel verzekerd. Het spel speel je voornamelijk in third person, vanwege je bijna het hele spel lang dekking moet zoeken eer je het perfecte moment afwacht om in de tegenaanval te gaan. Dit schakelt echter automatisch over als je terug op pad bent in first person. Wanneer je dekking zoekt verandert dit perspectief in third person. Handig, dus. Op je teamgenoten kan je meestal wel rekenen. Al zijn er hier ook wel enkele kleine problemen waar te nemen. Als je hun naar een bepaalde plaats toewijst, weet het toch af en toe de bal mis te slaan. Soms springen ze domweg over hun schuilplaats heen en nog van dat soort zaken. Al zijn deze niet zo erg, want erg veel komen deze problemen niet voor. Het bevelen geven werkt over het algemeen erg snel, je bazooka team inschakelen voor tanks en 88’s uit te schakelen, werkt treffend. De grootste vernieuwing in deze nieuwste Brothers in Arms zijn de vernielbare omgevingen. Hekjes, omheiningen en houten karren, etc. geven je maar enkele seconden de tijd om je beschermen tegen de hevige tegenstand. Het is dan ook niet aangeraden er snel eventjes achter te gaan zitten, de Duitsers zijn op dit vlak echter slimmer. Flankeren kan je ook toepassen, wat de strijd kan doen keren als je het op een gegeven moment zwaar te verduren krijgt. De gameplay weet gelukkig gedurende het hele spel te boeien. De hectische momenten uit WO II zijn bijna nergens zo goed neergezet als hier.
De graphics werden ondersteund door de oh zo goede Unreal Engine 3. Maar soms had ik toch het gevoel dat ik rond dwarrelde in nogal behoorlijk fletse omgevingen. Wat ook nogal opmerkelijk was, was dat de frame rate het bij momenten erg zwaar te verduren kreeg. Bij het gooien van granaten is dit vooral erg opmerkelijk. Het kleurenpalet mocht voor mijn part ook iets grauwer. Ik heb het niet zo op van die al te felle kleurpaletten. Zeker niet bij dit soort spellen. Al stoort dit niet meer al te veel na een tijdje spelen. Waarom? Omdat het simpelweg nooit weet te vervelen. De graphics zijn niet super, al zijn ze ook niet slecht. De tussenfilmpjes verdienen echter wel een grote pluim. Het stemmenwerk is uitstekend neergezet en doet je ook stiekem laten meeleven met de personages in het spel.
Het spel weet je dus best te entertainen, al kon het op enkele vlakken misschien wel beter. Het stemmenwerk en het geluid zijn echter van topniveau. De wapens klinken zoals het hoort en de stemmen zijn ook mooi vertaald naar het spel. Jammer van de soms nogal betreurende animaties van de personages, anders had je al bijna te maken met een Hollywoodproductie! Ja, je hoort me goed! Ik heb zelden nog zo’n spel mogen spelen met zo’n sterk en aangrijpend verhaal.
De nieuwste Brothers in Arms is een titel geworden die mij was ontgaan vorig jaar. Die schade heb ik ondertussen snel weten in te halen en heb er bij het spelen ervan geen moment spijt van gehad. Brothers in Arms: Hell’s Highway is een topper in zijn genre. Al mocht de speelduur wel wat langer zijn. Na zo’n achttal uurtjes ben je er wel doorheen. Al vind ik dit geen al te groot probleem. Het verhaal behoudt zijn tempo gedurende de hele rit, wat weer veel goed maakt, uiteindelijk. Brothers in Arms: Hell’s Highway is geen spel zonder slippertjes, al kan je dat het spel wel vergeven. De rest is zodanig goed uitgevoerd, waardoor je toch maar blijft doorspelen. Het mag heus gezegd zijnde dat dit voor mij de beste WO II game is die ik in jaren gespeeld heb. Doe jezelf een plezier en haal dit spel gewoon in huis.


Super game, heb je gelijk in..vooral de brute combat met de close-ups

En hert spel ging ook vrij diep vond ik, vooral als je de vorige 2 delen ook gespeeld hebt met name deel 1 zie maar in mijn revieuw. je ziet iedereen weer terug dood of levend maakt niet uit.
En ook het horror element vond ik toch leuk en aardig weergegeven in de game...bij zo'n intens spel is het dan ook echt freaky...dus zoals je al zei je leeft helemaal met de game mee. De filmpjes zijn idd. van superkwaliteit en geven de game echt de perfecte oorlogs-horror sfeer mee.
Maar klasse revieuw Tom, je leest ze ook met plezier buddy!!
Keep on going!!


Dan zie je toch waar je het voor doet hé!

De gevechten waren dan wel weer intens en komen veel dichter bij de ware gevechten zoals die destijds zijn gehouden dan de meeste WO 2 shooters.

Alleen wel grappig dat de eerste Nederlander die je tegenkomt in de game een frans/russisch accent heeft in zijn Engels, lekker onrealistisch.




Is 5* niet wat overdreven? Wat vind je er dan allemaal zo goed aan?
Neej vind ik niet overdreven.
Ik vind alles goed aan deze game, de gameplay, het verhaal, de sfeer, de graphics en het realisme, ik vind het gewoon een fantastische game!

Het is ook geen slecht spel inderdaad.
Een nieuwe Brothers in Arms, anyone?

Ik ben er laatst maar eens opnieuw aan begonnen en het blijft een supertoffe game. Heeft iemand hier trouwens al iets vernomen over een eventueel vervolg?
Een nieuwe Brothers in Arms, anyone?

Er gaan geruchten over het internet rond over een vervolg: Brothers In Arms Savage 7


Brothers In Arms 4: Furious
I'm not amused.


vind ze namelijk allemaal van hetzelfde niveau.
Maar deze game speelt zich af in Nederland dus +0.5*
dus 4*
Vind sowieso dat ze dat echt niet moeten doen.
First person spellen met een third person cover systeem waar je ook nog eens zo goed als in gedwongen wordt.
Dodelijk.
Zonder dat had dit nog best iets kunnen zijn.
Maar was het dus niet echt.
Je merkt dat de game ondertussen wel iets gedateerd is. De besturing is wat log en grafisch stelt het toch wel licht teleur. Dat laatste is voor mij niet zo'n punt, maar de besturing liet af en toe wat te wensen over. Vooral in de tanks. De tanklevels waren ook verreweg het meest irritant en niet erg leuk om te spelen.
Erg leuk is wel de toevoeging van verschillende teams die je ondersteunen in de strijd. Het aansturen van je manschappen geeft je wat tactische opties, al is het allemaal niet heel erg diepgaand. Dat komt ook door de omgevingen waarin de strijd zich doorgaans afspeelt. Die zijn wat aan de kleine kant, waardoor je vaak niet een fatsoenlijke optie hebt om de Duitsers bijvoorbeeld via een flankaanval te verrassen. Hierdoor blijf je met het team toch vooral een beetje hetzelfde trucje uithalen. De slagvelden zien er ook allemaal hetzelfde uit: zandzakjes hier, tonnetjes daar, autowrak hier, tonnetjes daar. Je blijft braaf je teamgenoten parkeren achter dit soort plekjes, maar het zorgt niet voor bijster veel variatie.
Gelukkig zitten er ook missies tussen die je even van de standaard slagvelden weghalen. Vond het wel leuk om af en toe door huizen te struinen en ook de missie in het ziekenhuis was tof. Wel grappig dat er af en toe zelfs nog een soort horrorsfeertje opgewekt werd.
Uiteindelijk loop je zonder al te veel moeite door de game heen. De AI is niet van dusdanig niveau dat je heel veel stukken opnieuw hoeft te spelen. Ze verplaatsen zich zelden en er steekt altijd wel ergens een kopje uit. Je kunt zelf nog wel wat verschillende tactieken en wapens proberen, maar ook daarin beperkt de omgeving je net iets te vaak.
Vervelend is het zeker niet om de levels te doorlopen. Af en toe is het lekker chaotisch en is het goed zoeken om al je teamgenoten fatsoenlijk te positioneren en zelf ook nog een steentje bij te dragen. De weergave van een headshot is ook fraai. Met granaten spelen blijft ook leuk. Heerlijk die vliegende Duitsers. Cutscènes zijn prima en je krijgt nog een aardige band met je team ook.
Al met al is het leuk om eens door deze game heen te lopen, maar het heeft niet verschrikkelijk veel om het lijf. Net wat te veel storende factoren.
* * *