Tomb Raider: Anniversary (2007)

Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360

Ontwikkeld door Crystal Dynamics en Buzz Monkey
Uitgegeven door Eidos

Archeologe Lara Croft wordt ingehuurd door Jacqueline Natla, CEO van "Natla Technologies", om van een geheimzinnig artefact de plaats te bepalen, welke begraven ligt in een Peruviaanse tombe. Wanneer Lara het artefact vindt, realiseert ze zich dat het slechts een deel is van iets veel groters: Scion, een overblijfsel van het verloren continent Atlantis.

avatar van AmazingPP
joeri592 schreef:

sorry niet echt over nagedacht was niet in een goede bui denk ik

Netjes van je, Joerie!!

gamelord schreef:
Super heerlijke oldie-remake van Tomb raider. Heb van frustratie het wanproduct Mercenaries 2 aan de kant geflikkerd, was niet te genieten tot 3 uur vannacht, maar na deze supergame ga ik fluitend en voldaan mijn zondag tegemoet!!

Met het origineel in mijn achterhoofd...kan ik gerust zeggen dat Lara in deze game (en Legends) echt gelanceerd wordt als pixel-sexsymbool.
Kijk maar naar Lara als ze net uit het water komt, hierbij verbleekt zelfs Angelina Jolie. terwijl zij met haar rol in de films mijn hart veroverd heeft!!
Over de game zelf: Ik denk dat een remake zoals deze nooit meer geëvenaard zal worden want met dit deel doen ze het origineel meer dan overtreffen, want je speelt het origineel bij wijze van spreken maar het is net alsof de waas van het origineel weggepoetst is en zijn de locaties adembenemed. De intensiteit is zeer nagestreefd uit het origineel. Valt ze naar beneden of gaat ze dood dan gaat ze ook lelijk de pijp uit. Zelf ben ik al zo van Lara gaan houden dat ik me erop betrapte dat ik wel eens wegkeek of mijn ogen dicht deed. Ook het gevecht met de T-rex waande ik me weer op de ps1 of de pc in de jaren '90, want als fan van het 1ste deel ligt de scheidslijn tussen deze niet ver en geniet je als Tomb raider fan met hartelust van deze game. Maar op een remake van deel 2 zit ik echter niet te wachten want deze moeten ze in ere houden als de Anniversary beloning voor de fans!!

Al met al 5,0*!!

Ook ik ben nog steeds onder de indruk van deze game. Toch vindt ik persoonlijk een 5,0 wat te hoog voor een remake waar veel dingen uit zijn gehaald en lineairder is gemaakt. De game is mooier en indrukwekkender maar dat is niks meer dan normaal lijkt me. Maar neem bijvoorbeeld City of Vilcabamba: hoeveel men geknipt heeft in dat level is gewoon gekkenwerk en je haalt het 'explore' gevoel er totaal uit. Alleen St Francis Folly en sommige levels uit de Egyptische wereld zijn nog trouw aan het origineel. De rest is ingekort, versimpeld (als dat een woord is ) of ondersteboven gegooid. TRA is dan ook de enige remake die kleiner is dan het originele spel. En de remake van Resident Evil op de Gamecube heeft notabene nog extra secties Dat is wat je noemt een duidelijke verbetering ten op zichte van het klassieke origineel. Mooier, groter of op z'n minst net zo groot...maar niet kleiner Toch vindt ik TRA nog steeds een prachtige game en is naar mijn mening stukken beter dan Legend en Underworld.

Iets teveel van hetzelfde wat mij betreft. Ziet er overigens wel briljant uit met mooie afwisselende omgevingen.
Deed me weer aan het begin van de serie denken, heerlijke nostalgie.

boombastic schreef:
Iets teveel van hetzelfde wat mij betreft.

Het is dan ook een remake

Bedoelde natuurlijk in de game

Geniaal spel, pure remake maar toch weer een beetje extra en dat maakt dat ik deze game een 5 geef, het is een grote golf van nostalgie, actie, wolven, en natla.

Geweldig om al die stukjes uit het origineel weer terug te zien. Al vanaf het begin, in de bergen en grotten veel herkenbaarheden. De plek met de wolven en een kapotte brug is me nog het meest bijgebleven. Erg goede besturing en had nauwelijks last van de camera. Grafisch ziet het er ook netjes uit. In plaats van de punttieten in deel 1, eindelijk fatsoenlijke rondingen. Sommige vijanden waren flink lastig, of soms zelfs angstaanjagend. De dino's heb ik altijd om de een of andere reden eng gevonden. Nu niet meer zo erg als vroeger, maar toch. Omgevingen zijn ook erg mooi (Jungle ziet er geweldig uit). Leuke nieuwigheden ook, zoals het touw waarmee je grote afstanden kunt afleggen door de lucht, of de Bullet-Time mode. De T-Rex in de Jungle was erg lastig wat dat betreft. Heb uren moeten oefenen om die verrekte BT onder de knie te krijgen, vooral omdat je bij de T-Rex op bepaalde plekken moet staan voor een merkbaar effect is het lastig. Een ander fantastisch stuk is in Griekenland, in een hoge ruimte met een enorm gebouw met gaten in het midden, waar je 4 sleutels moet krijgen in 4 moeilijk te bereiken kamers, met allerlei originele vallen (vooral met die enorme steen die achter je aan komt!) De laatste eindbaas is ook vrij lastig, je moet precies goed duiken en dan snel knallen. Valt niet altijd mee.

Al met al zeer geslaagd spel, waar ik me uren mee heb vermaakt.
4 sterren.

hellblazer93 schreef:
Een ander fantastisch stuk is in Griekenland, in een hoge ruimte met een enorm gebouw met gaten in het midden, waar je 4 sleutels moet krijgen in 4 moeilijk te bereiken kamers, met allerlei originele vallen (vooral met die enorme steen die achter je aan komt!).

St. Francis Folly. Eén van de weinige levels waar niet in geknipt is in deze remake.

avatar van Miss.Blonde
Echt dat stuk met die T-Rex verschrikkelijk moeilijk. Dat lukt echt gewoon niet! Ik bleef maar schieten en schieten en rondjes rennen, maar die balk gaat gewoon maar niet omlaag. Ik snap er niks van. Zo blijf ik uren bezig.

avatar van Animosh
De beste van de drie Crystal Dynamics-games die voorafgingen aan de reboot.

De drie spellen lijken zeer veel op elkaar: je klautert, je springt, je slingert, je balanceert, je lost puzzels op en af en toe vecht je tegen vijanden (in dit spel vrijwel uitsluitend niet-menselijke dieren, in de andere twee ook tegen mensen). En niet alleen lijkt de gameplay van de spellen op elkaar: ze delen ook grotendeels dezelfde minpunten. De camera is in alle drie de spellen ondermaats, wat regelmatig tot ergernis (want onnodig falen) leidt. De actie is ontzettend duf, zeker als je in de reboot gezien hebt hoeveel beter het kan. En het design van de puzzels en de platformsecties is niet altijd even duidelijk.

Maar als ik één van de drie spellen als mijn favoriet zou moeten uitkiezen, dan zou ik toch gaan voor Anniversary. Legend heeft de meeste variatie in locaties en het meest boeiende plot (personages incluis) van de drie, maar het legt wat te veel nadruk op (de matige) actie en het platformen en puzzelen is in dit spel het minst uitdagend. Underworld heeft betere puzzels en platformsecties, maar het tempo ligt in vergelijking met de andere spellen relatief laag en het spel heeft relatief veel bugs. Anniversary heeft veruit de meest inventieve en uitdagende puzzels en platformsecties en heeft mijns inziens de beste sfeer van de drie spellen, en om die redenen is het makkelijk mijn favoriet. Het heeft wel het minste plot van de drie spellen, en het is het minst ver in de evolutie van Lara van puberdroom naar aangenaam personage, maar het plot en de personages vind ik persoonlijk relatief onbelangrijk.

Anniversary is kortom een vermakelijk actie-avonturenspel. Het vechten is duf en repetitief, de camera is ergerlijk en het spel mist duidelijk de afwerking van Tomb Raider 2013, maar de leuke en soms best uitdagende puzzels en platformsecties zorgen ervoor dat ik me prima met dit spel heb vermaakt. 3.5*

avatar van Delloo
Wat een game. Heb hem ooit op de pc geprobeert te spelen, maar dat lukte niet echt met al die toetsen. Op de XBOX 360 ging het wel goed. Was soms best lastig, maar nooit frustrerend.

avatar van FlorisV
Dit was wel een tijd terug dat ik hem speelde. Ga hem binnenkort weer doen.

Ik zou het wel tof vinden als deel 2 en 3 ook zo'n stevige beurt krijgen . Nu heb ik van Tomb Raider 2 op YouTube een fraaie remake van het eerste stuk gezien
TOMB RAIDER 2 REMAKE Gameplay Walkthrough FULL DEMO (4K 60FPS) Dagger of Xian - YouTube
maar het is nog afwachten of ze het hele spel gaan namaken.

avatar van FlorisV
Nu ik achter elkaar Legend, Underworld en Anniversary gespeeld heb kan ik in ieder geval beamen dat ik deze in de goede volgorde gespeeld heb. Want dit was toch wel de moeilijkste, met name vanwege de eindbazen. Bij een aantal, zoals de T-Rex en de Centaurs, had ik toch echt wel hulp nodig. Gelukkig werden die op Stella's Tomb Raider YouTube pagina uitstekend stap voor stap uitgelegd.

Naast een aantal frustrerende eindbazen zijn er ook bepaalde stukken waarbij je nogal vaak uit kunt glijden of anderszins de fout in gaat en een lang stuk weer helemaal overnieuw moet doen. Dit maakt het spel soms vervelend. De slow motion modus is ook wel erg lastig om onder de knie te krijgen, zelfs aan het einde van het spel. De shotgun lijkt ook nooit te werken in slow motion.

Verder vind ik de artwork met name in de cutscenes inconsistent. Lara zelf is stukken realistischer getekend dan de cartoon-achtige Natla. Daarnaast nog wat schoonheidsfoutjes in de menu's want niet alle extra's werken goed, het aantrekken van een andere outfit bijvoorbeeld. Het enige wat ik verder miste was een lampje, want sommige levels zijn nog best donker.

Maar verder zijn de ontwerpen prachtig en de tombes leuk. De dosering van autosaves is ook erg goed gedaan en het spel leidt je over het algemeen wel de goede kant op, alleen in Peru heb ik erg veel rondjes gelopen. In de andere gebieden zijn de tombes beter van elkaar gescheiden zodat je niet van alles 3x overnieuw aan het doorlopen bent. De sfeer is ook goed door prima, doch spaarzame, ambient muziek.

Wat verhaal betreft: dit is nooit het belangrijkste bij Tomb Raider, het fijne van Tomb Raider is dat je, ondanks pittige actiestukken hier en daar, toch vrij ontspannen kunt genieten van je solitaire zoek- en puzzeltochten, zonder bijdehand geklets van Drake en Sully zoals in Uncharted. Legend is echt de enige Tomb Raider waarbij je commentaar kreeg van je staf en ze hebben daar niet voor niets van afgezien in latere delen.

Al met al is deze remake van deel 1 toch een mooie bekroning geweest op meer dan 10 jaar Tomb Raider. Ik zou het erg tof vinden als deel 2 en 3 ook zo'n behandeling krijgen. Wat ze ook zouden kunnen doen is al die custom levels die fans gemaakt hebben eens gaan bundelen. Het is een reeks die me waarschijnlijk nooit gaat vervelen.

Idem zoals hierboven, ook in volgorde Legend - Underworld - Anniversary gespeeld, en deze als moeilijkste bevonden. Voor de eindbazen (Centaur, ...) en aardig wat puzzels heb ik moeten spieken op online tutorials omdat ik écht niet verder kwam. Alle opvolgers van de game kwam ik overigens wél op eigen houtje door.

Qua omgevingen heb ik hem wel grootser en mooier dan Legend ervaren, een logische en waardige opvolger, maar ik ben niet geneigd om hem nógmaals te spelen.