Tomb Raider: Anniversary (2007)

Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360

Ontwikkeld door Crystal Dynamics en Buzz Monkey
Uitgegeven door Eidos

Archeologe Lara Croft wordt ingehuurd door Jacqueline Natla, CEO van "Natla Technologies", om van een geheimzinnig artefact de plaats te bepalen, welke begraven ligt in een Peruviaanse tombe. Wanneer Lara het artefact vindt, realiseert ze zich dat het slechts een deel is van iets veel groters: Scion, een overblijfsel van het verloren continent Atlantis.

Best wel een hoge replay value overigens, als je net als ik in ieder geval alles gedaan en gevonden wil hebben. Bovendien is het best grappig om als classic of huidloze Lara door de wereld te springen.

Tsjo-Wi schreef:

De besturing is naar mijn mening juist de belangrijkste verbetering ten opzichte van de oude games. Lara is nu heerlijk beweeglijk met vloeiende bewegingen en niet meer dat onhandige houterige van de oude delen. Tuurlijk is die grafische update ook harstikke leuk, maar de echte vernieuwing zit hem natuurlijk in de besturing omdat dat naar mijn mening zo'n beetje het enige echte minpunt was van de oude delen.

Ik vindt de besturing ook beter dan ooit. In tegenstelling tot mijn zus die zo is vastgeroest aan de originele TR besturing en die van Legend en Anniversary een beetje te gevoelig vindt. Je rent direct in de richting waar je de stick heen duwt. Vroeger moest je eerst in de goeie richting kijken om vervolgens naar boven te drukken op vierpuntentoets om Lara naar voren te laten rennen. De levels in de originele TR games bestonden letterlijk uit tegels. Je kon daar niet veel van afwijken. Stenen waren even groot als een tegel en konden enkel naar voren of naar achter worden geschoven. Terwijl de kisten en stenen in Legend/Anniversary veel bewegelijker zijn.

Toch prefeer ik zelf de originele TR boven deze. Juist de statische omgevingen en animaties van vijanden zetten de toon. Waar ik nog steeds op het puntje van mij stoel zit als er een mummy aan het grommen is daar zie ik deze wezens in Anniversary als de zoveelste monster-achtige vijanden die je tegen kan komen in een game. En ook omdat het in TR1 zo akelig stil is en sommige vijanden zo luidruchtig zijn wanneer ze naderen. De voetstappen van de raptor's, het gegrom van de mummy etc..

Dit in combinatie met de houterige besturing wat het geheel wel spannender maakt. Net als de originele Resident Evil delen waarin je ook maar beperkt kon voortbewegen. Dat verhoogt de spanning en het angst-gehalte van een Survival game. Alles bij elkaar was de originele TR spannender en had een perfect atmosfeer. Maar nogmaals, de besturing op zichzelf vindt ik in Legend/Anniversary een hele verbetering. Wel jammer dus dat het huis is overgenomen uit de films. En dat is dan een remake .

Helemaal mee eens Mega Man, Anniversary haalt het verreweg niet bij de geweldige sfeer van het origineel en zelf ook veel meer genoten van de beperktere maar preciezere controls van TR1.

Ik vind dit toch ook de beste PS2 TR tot nu toe, controls zijn soepeler als voorgaande delen en de TR1-recognition-factor is erg leuk. Had alleen meer getrouwe remake mogen zijn idd -> 3,5*

avatar van Mega Man
Was wel tof geweest als ze de originele game er bij op gezet hadden.

avatar van Mega Man
Onlangs ben ik aan de slag gegaan met de Wii versie van Anniversary. En vergeleken met de versie op de PS2 heb ik aardig wat verschillen gezien. En dan bedoel ik niet de besturing en de leuke foefjes waarbij je met de Wii-mote een tandwiel op een scharnier moet plaatsen of tekens in de juiste volgorde zetten. Want die zijn namelijk erg leuk gedaan. Als eerste het goeie nieuws: Het beeld oogt strakker op de Wii in vergelijking met de PS2 versie. Dan het wat minder goeie nieuws dat bestaat uit kleine details in de afwerking van deze versie. Het is misschien muggenzifterij want verder is Anniversary op de Wii nog steeds een prachtig spel. Hoe dan ook, hier komt het:

Watereffecten in de Wii-versie zijn anders (gelukkig niet zo vertekent als de water effecten in TR Legend op de Gamecube). Op de PS2 voelt het echt alsof je door een water massa zwemt compleet met bubbeltjes en af en toe een vis (zie level: City of Vilcabamba). Bij de Wii-versie echter lijkt het eerder alsof je in het niets aan het zwemmen bent. Het beeld kleurt dan wel blauw en je ziet het ook wat schommelen maar verder is het duidelijk zichtbaar dat op dit punt bezuinigt is. En de vis is er uit gehaald op de Wii. Verder viel het me op dat de grens tussen het water en de lucht nauwelijks te zien is in sommige zwembaden. Vooral in het basin in Lost Valley bij de waterval, kun je vanuit onderwater gezien amper zien waar het water op houdt.

Ook in een andere kamer bij City of Vilcabamba krijg je meer het idee dat je door een onzichtbare substantie aan het zwemmen bent. Dan nog een ander detail in het begin van het spel waar je nog die enorme deur van Caves moet zien te bereiken. Let op het aantal sneeuwvlokken in de lucht en vergelijk dat met de PS2 versie. Ook hier is bezuinigt. Het beeld ziet er op de Wii dan wel strakker uit maar je mist die wazige gloed die het wat sfeervoller maakte. Hele kleine aspecten zoals rond dwarrelend stof en vliegjes ontbreken geheel op de Wii of vallen minder op. Erg Jammer!

Wat ik vreemd vind is dat ondanks dat de Wii meer capaciteiten heeft dan de Gamecube en de PS2, er nauwelijks verbeteringen zijn. In tegendeel dus want ik zie alleen maar punten in het spel die er wat simpeler uit zien dan op de PS2. Bij TR Legend op de Cube was dat ook het geval in vergelijking met de versie op de PS2. Hier zag het water er heel maf uit en leek het eerder een soort van bug in het spel dan een programmeer foutje. Ook kleinere details zoals bewegende spinnewebben (op de Cube hingen ze stil) en het ontbreken van weerspiegeling in zowel het water als gladde vloeren in het huis van Lara.

Ergens is dit logisch want ik heb ergens gelezen dat de groote van het Cube schijfje de oorzaak was. Er moesten kleine dingen worden aangepast en op sommige vlakken werd een beetje bezuinigt of geknipt. Aan de andere kant is het wel vreemd als je nagaat dat een veel grotere game zoals Zelda: Twilight Princess met alles er op en er aan wel op zo'n klein schijfje past. Any way, dan komen we dus bij de Wii. Een console met meer power dan de Gamecube en schijfjes die even groot zijn als van de PS2 en Xbox. Maar zelfs dan nog mist de Wii-versie enkele details wat helemaal niet nodig was geweest. Crystal Dynamics kon op z'n minst deze versie gelijk maken aan die van de PS2 versie. Weird...

avatar van Joe-K
Goed spel, zeker de beste uit de serie.
Graphics zijn top, Lara ziet er goed gedetaileerd uit, en het verhaal is ook weer leuk. Het heeft wel weer echt een Tomb-Raider sfeertje, maar door de mooie omgevingen vind ik het toch weer erg zalig. 4*

Mijn top-8 Tomb Raider games:

7: TOMB RAIDER: CHRONICLES
8: TOMB RAIDER: THE ANGEL OF DARKNESS

kaztor schreef:

Lag aan de cd.

Tof spel, maar ik mis die Pierre. Waarom is die eruit gelaten?

Medipacks enzo zijn nu ook veel moeilijker te bereiken, lijkt het.
Ben je bv. onderweg naar de lost valley, dan moet je een grote kuil passeren en ergens een heel eind beneden in het donkers moet je via vrijwel onzichtbare richels halsbrekende toeren verrichten om een large medipack te scoren! Die shotgun zit ook bizar goed verstopt in zo'n onbeduidend, donker gangetje. Vroegah waren dit zeker secrets geweest.
Maar dit maakt het spel natuurlijk wel uitdagender.

Pierre zit er wel degelijk in hoor. In het beginfilmpje waarin je ziet dat hij de locatie heeft gevonden van het tweede stuk van de Scion. Daarna in het level St. Francis Folly (tussen die pilaren in het tussenfilmpje) en later ook nog bij het Colosseum level. Verder weet ik niet want ik ben nog bezig met dit level.

avatar van Mega Man
Een leuk weetje voor de kenners van 't originele spel: In Anniversary zitten de levels The Cistern en Tomb of Tihocan in één level. Oorspronkelijk wilde Core Design (makers van het origineel) ook sommige levels in zijn geheel laten maar ze moesten vanwege de beperkte capaciteiten de gebieden opsplitsen. Zo ook Cistern en Tomb of Tihocan die in Anniversary weer herenigt zijn.

avatar van Tsjo-Wi
Mega Man schreef:

Maar het is wel een stuk minder dan in de originele Tomb Raider. Dat maakte het origineel juist zo vet, dat je die gast best vaak tegen kwam en elke keer een klein vuurgevecht ontstond, maar dat hij altijd weg kwam, behalve in zijn laatste gevecht in één van de latere levels. Bij Anniversary zie je hem slechts in wat tussenfilmpjes, niet echt een verbetering als je het mij vraagt...

avatar van Mega Man
Nee dat is waar maar ik dacht alleen dat Kaztor bedoelde dat Pierre er helemaal niet in zou zitten. Het gevecht met Larson bij de waterval is nu een kwestie van de juiste knoppen indrukken. Vroeger was dit ook gewoon een vuurgevecht. Het klopt dus dat je zowel Pierre als Larson niet in het level zelf tegenkomt maar enkel in een tussenfilmpje. Maar dat is voor mij geen minpunt want menselijke tegenstanders halen de sfeer er een beetje uit vind ik. Het gevoel dat je totaal gëisoleerd bent van de buitenwereld. Daarom vond ik Tomb Raider II al een stuk minder sterk.

Wat weer wel lastiger is gemaakt in Anniversary is het gevecht met de T-rex en het aantal Raptors dat 3X zoveel is als in de originele game. En daarnaast wordt het verhaal wel duidelijker uitgelegd in Anniversary. Vooral de intro van het origineel was nogal onduidelijk en pas bij Anniversary snapte ik de clou van het hele verhaal. Wie Natla is en waarom ze dit allemaal doet. Maar ik vind zelf het origineel ook nog het beste omdat de sfeer net weer wat anders is als bij Anniversary.

Sommige nummers, waarvan er in Anniversary remakes zijn te horen, klinken in Tomb Raider 1 ook nog steeds het mooist. Dat gregoriaanse mannenkoor hebben ze weggelaten in Anniversary en vervangen voor een vrouwelijk koor. De muziek klinkt net iets minder mysterieus in de remake maar al met al zijn ze op dit gebied wat trouwer dan bijvoorbeeld met de levels die hier en daar behoorlijk afwijken. Toch vind ik TRA na het eerste deel de beste Tomb Raider.

avatar van Mega Man

Sinds ik Tomb of Tihocan heb uitgespeeld viel het inderdaad op dat Pierre er uit is gehaald. Enkel aan het einde van de tempel waar de centaurs staan. In de originele game wachtte Pierre je dikwijls op wanneer je een kamer betrad die aansloot bij het Cistern level. Deze kamers zijn volledig geschrapt in Anniversary. Enkel de kamer waar je begint met die ratten en de laatste kamer waar de uitgang is. Ook liepen er in het originele spel nog wat ratten rond op de grond naast het basin in The Cistern. Dan nog de extra tunnels onder water waar die sleutel lag en je verrast werd door een krokodil. Helaas allemaal verwijderd in Anniversary. De hoofdkamer in het Cistern level van Anniversary is dan weer wel een stukje groter en imposanter dan in TR het geval was.

Verder vond ik het apart dat The Cistern en Tomb of Tihocan in Anniversary zijn samengesmolten tot één groot level: Tomb of Tihocan. Vooral omdat het laatste gebouw in die gigantische grot van Tihocan is maar het water reservoir nog steeds een onderdeel was van Palace Midas. Wat betreft Palace Midas (In Anniversary: Midas's Palace, aangezien het ZIJN paleis is in plaats van dat het paleis zo heet) zit het geheel wel logischer in elkaar. Vroeger bestond dit level uit een groot complex met gangen, hallen en lastige puzzles (de 5 schakelaars any one?) en een kleine grot met het standbeeld van koning Midas. In Anniversary begin je in de troonzaal met Midas in het midden en aan deze kamer zitten weer de gangen verbonden die lijden naar andere kamers waar de stenen zitten verborgen.

Enkel de Fire Room is nog een restant van het originele spel. Ook die enorme grot met dat basin bovenin is nergens te bespeuren in de remake en het aantal vijanden is gehalveerd. En zo zijn er nog meer voorbeelden die aantonen dat Crystal Dynamics niet alleen de levels heeft veranderd maar ook ingekort. Misschien met opzet om het geheel wat toegankelijker te maken voor de nieuwkomers. Want ook niet alles in het originele spel was echt logisch. Zo was de overgang tussen de levels City of Khamoon en Obelisk of Khamoon nogal abrubt en begon je dat laatst opgenoemde level in een willekeurige kamer van het vorige level. In Anniversary echter sta je gelijk met je snuffert voor de Obelisk wanneer je het level begint. En gelukkig hebben ze in de remake de naam City of Khamoon verandert in Temple of Khamoon aangezien je nooit echt kon spreken van een stad.

Tot slot nog even:

Naar mijn mening is de Wii versie van Anniversary, net als bij Resident Evil 4 - Wii Edition het geval is, de ultieme versie van deze game. De besturing en de camera is niet altijd even ideaal maar als je hier eenmaal aan gewend bent geraakt valt het best mee. Naast de leuke foefjes waarbij je met bepaalde instrumenten wat symbolen tevoorschijn kan toveren, zit er ook extra content in de Wii versie zoals donkere gangen waarin je de zaklamp moet gebruiken (creepy! want soms staat er een gorilla midden in zo'n gang), een extra trofee-kamer in Lara's Mansion en dan nog de interface bij sommige hendels waarbij je met de Wii-mote de tandwielen in de juiste volgorde moet plaatsen of symbolen moet draaien in de gewenste volgorde.

Dan wil ik er nog even op terug komen dat de atmosfeer in deze game bijna net zo creepy is als in de originele TR. De engste vijanden in het originele spel waren altijd die gemuteerde mummy's maar in Anniversary zijn het niks meer dan de zoveelste monster-achtige wezens die je tegen kunt komen in een game. De overige dieren zoals leeuwen, gorilla's en panters komen nog net zo onverwachts tevoorschijn als in het oude spel. Vooral de laatste kamer van Temple of Khamoon waarin een panter op je wacht vlak achter een verschuifbaar blok. Of de gorilla's die verstopt zitten in donkere gangen van het Colosseum level. Voor mij blijft Anniversary een bijna perfecte remake van het origineel. Ik geef toe: er is in de levels geknipt en sommige hallen, kamers, puzzles en zelfs vijanden ontbreken in bepaalde levels.

De atmosfeer van het originele spel word net niet overtroffen en soms zitten de vijanden nog op verradelijke plekken en komen pas wanneer je ze benadert. In tegenstelling tot Anniversary waar je de vijanden al ziet of hoort aankomen. Neem bijvoorbeeld één van de eerste kamers van Obelisk of Khamoon waar een panter om het hoekje staat te wachten wanneer je het blok heb weggeschoven en de gang in loopt. Bij Anniversary zit deze kamer om te beginnen aan het einde van Temple of Khamoon en kun je na het verschuiven van het blok een schreeuw horen van de panter en direct er na op het blok klauteren om de vijand van bovenaf te bestoken. Tot slot heb ik meer schik met de remake dan met de oude TR. Dat was meer een game voor m'n zus indertijd die er behoorlijk verslaafd aan was.

Op het gebied van gameplay en moeilijkheidsgraad speelt Anniversary een stuk beter weg en laat je minder (onnodig) dwalen door de levels. En de hoogtepunten in de levels zijn wel goed naar voren gehaald en beter uitgewerkt dan voorheen: Het Colosseum, het standbeeld van Midas, de Lost Valley (ziet er nu ook echt uit als een vallei) met de T-Rex Battle. Teveel om op te noemen en te mooi om precies te omschrijven. Persoonlijk één van de beste en memorabelste games van 2007!

Mijn top-8 Tomb Raider games:

6: TOMB RAIDER III
7: TOMB RAIDER: CHRONICLES
8: TOMB RAIDER: THE ANGEL OF DARKNESS

Ach laat hem toch.
Ik vind het wel wat hebben.

wat boeit ons jouwn top 8

Wat is dat nu weer voor reactie? Heb je verder ook nog iets zinnigs melden met betrekking tot de game zelf of vond je het de moeite waard om even dat ene stukje te quoten afkomstig van een bericht uit 2007?

Helaas is joeri592's aanvulling hierop idd op zijn minst mager te noemen, mbt toegevoegde waarde op, of inzicht in, zijn eigen of Mega Man's stemgedrag. Wel laat hij ons weten dat het top 8 lijstje in kwestie bij hem, en naar zijn inzicht meerdere mensen, duidelijke desinteresse heeft opgewekt.

Zelf vind ik het overigens wel een boeiende en relevante top 8, waarmee Mega Man's stem enorm verduidelijkt wordt, door hem in perspectief te plaatsten met zijn overige TR beoordelingen. Vandaar dat ik het gebruik van 'ons' in zijn bericht onterecht vind.

avatar van Mega Man
Bedankt voor je reactie met betrekking tot 'het' lijstje. Het is ook niet mijn bedoeling geweest om heel Gamesmeter te bombarderen met 10-zoveel lijstjes en daar mensen mee dwars te liggen. Ik vond het alleen apart dat hij daar z'n aandacht op richtte en dan beweert dat er meerdere mensen zijn die niet zitten te wachten op zulke lijstjes. Ik meende dat er ook zo'n persoon aanwezig was op Moviemeter en het niet kon hebben dat ik top-zoveel samen stelde van de Texas Chainsaw Massacre films. Maar nogmaals, bedankt voor het reageren.

avatar van Lady Croft
Geweldig spel! Na TR V en VI was ik het helemaal zat, maar toen kwam Legend en was ik weer helemaal Tomb Raider-fan. Anniversary heeft dit ruimschoots overtroffen. Wow, wat een prachtige omgevingen en details en sfeervolle achtergrondmuziek!

Eindelijk weer het gevoel in je eentje door een tombe rond te zwerven en gelukkig geen menselijke vijanden meer (alleen in cut-scenes), maar weer ouderwets op beesten knallen! Vooral die gorilla's zijn echt gaaf. In een bepaalde level (zal niet verklappen welke) staat er geloof ik eentje in een donkere gang op je te wachten! Dat vond ik nu zo geweldig aan TR 1, dat er zonder enige waarschuwing een gemuteerde mummiekat ofzo vanuit een donker gangetje op je af springt.

De levels waren aan de ene kant totaal vernieuwd, maar aan de andere kant toch zo herkenbaar. Ik vind dat ze het evenwicht hierin knap hebben gevonden. Wel jammer dat vrijwel alle levels behoorlijk zijn ingekort.

Ik moet zeggen dat ik het ook best makkelijk vond om 'm uit te spelen, de moeilijkheidsgraad mag wat mij betreft wel wat omhoog bij het volgende deel. Nou ja, met uitzondering van een paar sprongen in de op één na laatste level. OMG wat was dat frustrerend zeg! En het bemachtigen van de relic in het paleis van Midas was ook behoorlijk pittig (de vuurkamer )

En nog even over de controls: ik vind het helemaal top. Heb gespeeld op de PC met een gamepad met van die analog-sticks (kopie van de playstation controller) en moet zeggen dat het heel goed werkte. Van te voren geoefend in The Croft Manor en in het spel zelf weinig problemen mee gehad. Een belangrijke beperking van de originele TR vond ik dat je soms niet kon zien welke kant je op rende of sprong. Bij Anniversary (en Legend ook trouwens) is dit geen probleem, omdat je zelf de camera kan bedienen.

In mijn ogen een zeer geslaagde en waardige remake van één van mijn favoriete games. Thank you Crystal Dynamics!!!!

5 sterren

Lady Croft schreef:

Dat is vreemd want dat is alleen bij de Wii-versie het geval. Daar zijn bepaalde secties in het spel donkerder gemaakt zodat je de zaklamp kunt gebruiken. Any way, ik ben het volledig met je eens wat betreft Anniversary. Op een TR forum worden er aardig wat topics aangemaakt waarin men duidelijk probeert te maken hoe slecht Anniversary wel niet is vergeleken met het originele spel uit 1996. De ingekorte levels, lineaire gameplay en het feit dat Lara schijnbaar een ietwat andere persoonlijkheid heeft dan in het origineel. Ik vind het allemaal maar dikke onzin. Voor mij blijft Anniversary na TR1 beslist de beste in de hele reeks. En ik kijk rijkhalzend uit naar Underworld!

avatar van Lady Croft
Hmmm, het was inderdaad niet pikkedonker in die gang. Meer 'schemerig'. Ik heb tijdens het spelen altijd de neiging om gewoon als een gek door de gangen heen te stormen. En dan komen sommige dingen nogal als een verrassing, zoals die gorilla

Ik kan ook niet wachten op Underworld. Op het net zag ik laatst weer een 'in game' filmpje (heel amateuristisch gespeeld overigens, waarschijnlijk tijdens die beurs in Leipzig opgenomen ofzo). Ik was echt stikjaloers!!!

Jack Savage
ik mis iets wat in de originele tomb raider zat, maar de gameplay en controls zijn er wel op vooruit gegaan.
Het speeld allemaal veel lekkerder vanwege de soepele camera (die af en toe niet gelijk meedraait, maar goed) en controls.
Ik had af en toe wel wat last van summiere glitches maar dat neemt de fun niet weg.

ik ben hem nu pas een week of 2 aan het spelen omdat ik erst gek werd van de besturing van tomb raider 1 2 3. maar legend was al mooi:D ma ditis echt super:D echt een aanrader voor de tomb raider fan

avatar van Mega Man
Naast de Trophy Room, de zaklamp, aangepaste puzzles en andere foefjes voor de Wii zit er nog een extra kamer in Temple of Khamoon. Namelijk als je in het begin direct het kleine holletje in kruipt. Voila, een miniatuur sphynx en wat opgestapelde dozen achter een kooi-achtige constructie. Alleen met de zaklamp is 't mogelijk om deze bouwwerkjes dichter te bekijken. Wat voor nut deze ruimte heeft is mijn een raadsel maar ik weet bijna zeker dat het een verwijzing is naar de miniatuur stad van Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark.

sorry niet echt over nagedacht was niet in een goede bui denk ik

sorry niet echt over nagedacht was niet in een goede bui denk ik

Maakt niet uit

Maar welke knoppen (of combinatie) moet ik indrukken voor bij het gevecht met Larson bij waterval? Kom er niet uit. Krijg een rood rondje met diagonale streep te zien. Al veel geprobeerd maar nog niet gelukt.

deze is nu ruim 2 jaar uit, 5 juni was ie uit waarom zit ie niet in de top 250

Natan85
Tweede poging wagen tot een Tomb Raider, deze lijkt me iig al meer dan Legend. Daarbij iriteerde ik me aan de makkelijk puzzels en menselijke vijanden. Wat ik hiervan heb gelezen zal dit al beter worden, ben benieuwd

Natan85
Tweede poging tot een Tomb Raider game en ik vind het helemaal top. Vorige die ik heb geprobeerd was Legend, maar de vele inspiratie lose puzzels, het irritante verhaal, te veel en bijna alleen menselijke vijanden plus de omgevingen die net iets leken te missen maakte het voor mij geen goede eerste indruk tot Tomb Raider. Ook nooit uitgespeeld.

Maar nu Anniversary, potjandubbel, dit is een prachtgame! Heerlijk klauteren, sfeervolle en grote omgevingen, tombes die ik soms zelfs leuker vind dan in een Zelda, pittigere en intilligente puzzels, leuke en pittige platform actie, intressant verhaaltje en leuke combat maken deze game tot een feest. Net het gevecht tegen de T-Rex gehad. Takke wat vet De secrets zijn ook goed verstopt, wat ik erg leuk vind, en het was al een heel werk om de shotgun te bemachtigen, om hem daarna perongeluk leeg te schieten Heerlijke platform/Actie game, heerlijk

Super heerlijke oldie-remake van Tomb raider. Heb van frustratie het wanproduct Mercenaries 2 aan de kant geflikkerd, was niet te genieten tot 3 uur vannacht, maar na deze supergame ga ik fluitend en voldaan mijn zondag tegemoet!!

Met het origineel in mijn achterhoofd...kan ik gerust zeggen dat Lara in deze game (en Legends) echt gelanceerd wordt als pixel-sexsymbool.
Kijk maar naar Lara als ze net uit het water komt, hierbij verbleekt zelfs Angelina Jolie. terwijl zij met haar rol in de films mijn hart veroverd heeft!!
Over de game zelf: Ik denk dat een remake zoals deze nooit meer geëvenaard zal worden want met dit deel doen ze het origineel meer dan overtreffen, want je speelt het origineel bij wijze van spreken maar het is net alsof de waas van het origineel weggepoetst is en zijn de locaties adembenemed. De intensiteit is zeer nagestreefd uit het origineel. Valt ze naar beneden of gaat ze dood dan gaat ze ook lelijk de pijp uit. Zelf ben ik al zo van Lara gaan houden dat ik me erop betrapte dat ik wel eens wegkeek of mijn ogen dicht deed. Ook het gevecht met de T-rex waande ik me weer op de ps1 of de pc in de jaren '90, want als fan van het 1ste deel ligt de scheidslijn tussen deze niet ver en geniet je als Tomb raider fan met hartelust van deze game. Maar op een remake van deel 2 zit ik echter niet te wachten want deze moeten ze in ere houden als de Anniversary beloning voor de fans!!

Al met al 5,0*!!