Tomb Raider: Anniversary (2007)

Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360

Ontwikkeld door Crystal Dynamics en Buzz Monkey
Uitgegeven door Eidos

Archeologe Lara Croft wordt ingehuurd door Jacqueline Natla, CEO van "Natla Technologies", om van een geheimzinnig artefact de plaats te bepalen, welke begraven ligt in een Peruviaanse tombe. Wanneer Lara het artefact vindt, realiseert ze zich dat het slechts een deel is van iets veel groters: Scion, een overblijfsel van het verloren continent Atlantis.

avatar van Stan
Echt een hele ontzettend mooie remake van het eerste spel, net als Legend zijn de grafische beelden echt heeel mooi en zijn de levels heel vet..
De lat is hier wel weer iets hoger gelegt als in Legend en dus meot je wat meer nadenken en zijn er veel meer puzzels en dergelijke dingen..
De levels zijn ook nog is ontzettend groot dus dat maakt het spel ook nog is leuker!

avatar van Hannibal
Ik zou op mijn leeftijd niet meer zo enthousiast moeten zijn over een computerspelletje, maar dit spel doet me in een tweede jeugd belanden.

Je zou zeggen dat een remake niet origineel is, maar dat vind ik juist wel. Dit spel is zo ontzettend anders als deel 1, en toch heb ik vaak een dejá vu als je op bepaalde gedeeltes in het spel komt en de omgeving herkent uit het eerste deel.
De opdrachten die je er moet doen zijn anders en vaak een hele uitdaging. De T-Rex in het derde level is bijna onverslaanbaar en later In het Colosseum wordt je aangevallen door Gorilla's en luipaarden, spectaculairder kan het bijna niet.
De puzzels zijn niet zo heel erg moeilijk, maar dat hoeft van mij ook niet. Ik vind het prima zo, perfect spel! 5* natuurlijk

avatar van Shangri-la
Alles wat ik wilde zeggen over dit spel is hierboven al gezegd, alleen moet ik er aan toevoegen dat ik het vechten tegen de bosses erg moeilijk vind, dit hadden ze van mij achterwege kunnen laten.Daarom net niet de volle 5 sterren.

avatar van JohnWilliams
Niet de volle 5 sterren maar een zekere 4 sterren is het toch wel waard?

Hij gaf ook 4,5*

avatar van JohnWilliams
Oh, niet gezien.

avatar van Mega Man
Ik heb Tomb Raider: Anniversary vandaag binnen gekregen voor de PS2. Werkelijk een prachtig spel, een eerbetoon aan de eerste Tomb Raider en dezelfde beklemmende sfeer. De loop-routes in de levels komen sterk overheen met het orgineel, maar wijken daar soms ook sterk vanaf. City of Vilcabamba bijvoorbeeld gebruikt als basis het originele level maar is op sommige punten compleet anders ingedeeld. De levels lopen nu ook direct in elkaar over i.p.v. losstaande gebieden zoals in het origineel.

Zo was City of Vilcabamba behoorlijk anders ingedeeld dan in het origineel. In Tomb Raider 1 was er ergens een ruimte in dit level waar je een steen (in Anniversary een kist) naar binnen moest schuiven tegen de zijmuur aan om zo op dat zoldertje te komen. Bovenin zag je wat oude meubels, wat stro en een vleermuis aan 't plafond. Als je weer beneden was (zelfde kamer) kon je achterin twee nisjes vinden (links en rechts). In de ene nis lag een sleutel en in de andere nis (met schedels bedekte muren) een klein beeldje. In Anniversary lag dit beeldje er niet vreemd genoeg.

Ik vind het wel apart dat het basin in de hoofdzaal een hoge rand bevat. In het origineel kon je er zowel in als uit komen. Ook de onderwater tunnel is in Anniversary een stuk korter en heeft maar één einde. In TR1 kon je ook nog naar links waar je uit kwam bij een kamer met waterspugers en een Healt-pak. Het derde level waar ik nou mee begin (Lost Valley) begint vreemd genoeg pal voor de waterval. Terwijl het origineel ergens achteraan de waterval begon wat juist voor een verassing zorgde wanneer je werd meegesleurd en door de stroming naar beneden viel.

In het begin level "Caves" was er ook iets totaal anders dan in het origineel. De eerste schakelaar in het level (vlak na de eerste vleermuizen) opende naast je een deur. Hier achter was een kamer (#) met een vleermuis, een verhoging die leide naar de bruggen-kamer met de wolven. In Anniversary is deze route veel korter gemaakt en loopt hij een stuk anders. De bruggen-kamer opzich is ook een stuk kleiner dan in de originele Tomb Raider. Dat de makers van TR beweerden dat Anniversary veel groter zou worden dan het origineel geloof ik graag. Maar op sommige punten juist weer kleiner.

Ook vond ik vreemd dat het einde van Caves (schuine muren met dart pijlen) kleiner was en anders ingedeeld. Ik weet nog goed dat je vanuit deze hal zo door een houten schot heen kon kijken naar het kamertje (#). Stiekem hoopte ik ook dat de makers van Anniversary de bekende mummy in "Caves" zouden zetten (zie bruggen-kamer). Maar ja, we kunnen ook niet alles hebben denk ik dan. En aan het huis te zien wilde Crystal Dynamics denk ik graag hebben dat Anniversary in een direct lijn zou liggen met Legends en de twee films. Beetje jammer want Lara's originele stulpje was veel groter, leuker om in te rennen, springen en klimmen en de de toevoeging van de enorme tuin in TR2 en 3 was een uitkomst.

Dat het huis gebasseerd is op die van Legends (die het weer heeft van de films) blijft een klein minpuntje. Wel tof dat er een tuin is toegevoegd met een prachtig labyrint er achter. Het idee van verhuisdozen in de hoofdzaal komt dan weer wel uit de eerste Tomb Raider. Ook leuk dat er sommige verwijzingen zitten in bepaalde boeken die verspreid liggen in het huis. Zo las ik een boek over de zoektocht naar het schip de "Maria Doria". En de mensen die Tomb Raider II nog gespeeld hebben weten wat ik bedoel.

Conclusie: Een ode aan de eerste Tomb Raider, tempels en gewelven zijn groter en magischer dan ooit (soms bijna Zelda achtig), de sfeer is weer sinisters als vanouds en Anniversary is als game zeker uitgebreider als voorganger Legends. Een must-have voor de TR-fans en een aanrader voor liefhebbers van Action/Adventure games die zo mooi kennis kunnen maken met Lara Croft en haar reis door tempels, tombes en gewelven.

Stukken beter dan Legend, die veeeeeels te kort was.
Dit is Tomb Raider zoals we het kennen vanuit de kern, met Lara door grotten en tombess struinen op zoek naar bepaalde voorwerpen.
Leuk is natuurlijk ook dat de oude levels herleven met de nieuwe graphics en dat de levels niet letterlijk hetzelfde zijn maar toch nog wat nieuws bieden.
Absolute topgame en de beste sinds het 1e vervolg! 5*

avatar van Alastor
Ik ben geen Tomb Raider kenner, maar sportief vrouwtje die Lara Croft. Je moet in dit spel echt de godganse tijd rondklauteren, springen, slingeren en meer van dat soort ongein uit de gymnastische trucendoos toveren.

Of is dat alleen aan het begin om de besturing onder de knie te krijgen?

avatar van Stan
Nou zeg maar gerust de hele game, en dat kan idd soms frustrerend zijn

avatar van kaztor
Ach, wat moet ik zeggen. Ik ben vanmiddag aan het trainingslevel begonnen om de goodies binnen te halen, maar dit is vrijwel onmogelijk want het spel barst letterlijk van de bugs. Ben ik bv. 1 artifact misgelopen in dat zwembad, wil ik later terugkeren, dan zit niet alleen de vloer weer dicht, maar zijn ook alle gebruiksobjecten verdwenen. Mijn voorzichtige conclusie: Ze hadden nooit mogen klooien met het klassieke eerste deel en die gewoon weer opnieuw uit moeten brengen voor XP of PS 2.

avatar van Mega Man
kaztor schreef:

Daar heb je een punt. Er gaat niks boven het echte originele Tomb Raider die voor mij nog steeds de beste is in de reeks. Ze hadden deze ook opnieuw kunnen uitbrengen op de consoles samen met Tomb Raider II en Tomb Raider III. Net als de Collector's Edition van Zelda die indertijd voor de Cube verscheen en twee 3D Zelda's bevatte. De remake van Tomb Raider is zeer goed en heeft bijna dezelfde sfeer als het origineel.

Ondanks deze pracht en praal en aanpassingen voor anno 2007 prefeer ik de originele TR nog steeds boven deze. Juist de verouderde graphics en levels roepen herinneringen op en zetten de juiste toon. En niet alles in Anniversary is groter dan in TR 1. Het Colosseum was in het origineel een stuk groter en in Anniversary zijn bepaalde gangen en kamers uitgehaald. Vooral het eerste level 'Caves' is duidelijk ingekort.

avatar van kaztor
Ik wil nog even terugkomen op m'n bericht. Nu speel ik met een goede cd en heb helemaal geen last meer van bugs e.d. Integendeel, ik vind het te gek!

Ik merk dat sommige levels inderdaad zijn ingekort, maar The Lost Valley is er m.i. stukken op vooruit gegaan! Het is allemaal niet zo verdomde rechtlijnig als Legend. Het 'zoekplezier' lijkt nu te zijn teruggekeerd. Ook de bonusitems die je krijgt zijn leuk. En dat trainingslevel is ook gewoon heerlijk te doen nu. Vond het alleen een beetje storend dat er nergens een keuken te bespeuren viel.

Heb het nog lang niet uitgespeeld, maar k denk dat ik dit gewoon een vette 5 kan geven!

kaztor schreef:

Ik had dat helemaal niet!

Stan schreef:

Ik had dat helemaal niet!

Lag aan de cd.

Tof spel, maar ik mis die Pierre. Waarom is die eruit gelaten?

Medipacks enzo zijn nu ook veel moeilijker te bereiken, lijkt het.
Ben je bv. onderweg naar de lost valley, dan moet je een grote kuil passeren en ergens een heel eind beneden in het donkers moet je via vrijwel onzichtbare richels halsbrekende toeren verrichten om een large medipack te scoren! Die shotgun zit ook bizar goed verstopt in zo'n onbeduidend, donker gangetje. Vroegah waren dit zeker secrets geweest.
Maar dit maakt het spel natuurlijk wel uitdagender.

Mega Man schreef:

Ja, de originele designers hielden wel van een beetje 'teasen'. Dat was wat de oude spellen tegelijk zo frustrerend en leuk maakte. Je wilde alles verkennen, maar dan zat er wel weer een addertje onder het gras.

avatar van Raymond
Mooi spel, grafisch bijna perfect, de levels doen me weer een beetje terugdenken aan de oude tomb raiders , veel klimmen en klauteren, alleen jammer dat de besturing zo anders is dan vroeger bij de tomb raiders 1 t/m 5.

4 *

Als de besturing wat beter was geweest had ik een hogere waardering gegeven

Als de besturing wat beter was geweest had ik een hogere waardering gegeven

De besturing is naar mijn mening juist de belangrijkste verbetering ten opzichte van de oude games. Lara is nu heerlijk beweeglijk met vloeiende bewegingen en niet meer dat onhandige houterige van de oude delen. Tuurlijk is die grafische update ook harstikke leuk, maar de echte vernieuwing zit hem natuurlijk in de besturing omdat dat naar mijn mening zo'n beetje het enige echte minpunt was van de oude delen.

avatar van kaztor
Ik ben alweer een heel stuk verder en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat de serie absoluut weer in ere is hersteld. En de besturing is verbeterd ten opzichte van Legend en eigenlijk ook beter dan bij de oude spellen (Angel Of Darkness vind ik een nep-produkt en tel ik niet mee). Ik heb het oude gevoel weer helemaal terug als ik zo door de levels heen ren, klauter en puzzel.
De vijanden zijn indrukwekkend (zeker onze oude vriend de draak van Lost Valley), het secrets-gejaag uitdagend (waar ze bij Legend als het ware op een dienblad werden toegedient moet je nu weer absoluut uit je doppen kijken) en de grafics absoluut super (zeker de begeleidende filmpjes)!
Top-produkt! Ga zo door, Eidos!

Ga zo door, Eidos!

Eidos schept alleen de poen binnen.
Het echte compliment behoort toe aan Crystal Dynamics.

Tsjo-Wi schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens, van mij hadden ze de besturing ouderwets mogen laten zoals in TR1 t/m TR5, gewoon met de pijltjestoetsen, hier kon ik Lara blindelings mee besturen.
Ik zit nu in level 3 (Lost Valley) en ben al drie dagen in gevecht met die T-Rex (dit wil niet zo heel erg vlot lukken ), ik ben inmiddels wel een beetje aan de besturing gewend geraakt.
Mijn waardering heb ik omhoog gezet van 4 sterren naar 4,5 ster.
( ik kan er nog geen vijf voor geven)

Raymond schreef:

Mijn waardering heb ik omhoog gezet van 4 sterren naar 4,5 ster.
( ik kan er nog geen vijf voor geven)

Tsja ik zie dat je hem op de PC speelt, dan weet ik het ook niet zo goed. Op PS2 werkt het in ieder geval prima, beter nog dan Legend.
Die T-Rex is trouwens vrij makkelijk, ik had hem in een keer. Je moet alleen weten hoe je hem veel schade aan kan richten, daarvoor moet je ff goed op de omgeving letten

Tsjo-Wi schreef:

't is gelukt met de T-rex, dus ik kan eindelijk weer verder

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Klopt het dat je de game start in het huis van mevrouw Croft? En klopt het ook dat je niet kan saven maar dat er alleen checkpoints zijn?

BoordAppel schreef:

Je kunt inderdaad net als in Tomb Raider 2&3 starten in het huis van Lara croft.
En je kunt wel saven maar als je na een checkpoint saved heeft die save geen nut want hij pakt toch het laatste checkpoint.
Je kunt wel een oudere saved game laden....
Wat dat betreft ook een groot nadeel van TR anniversary, geef mij maar 't oude systeem waar je gewoon onbeperkt kunt "saven".....

Raymond schreef:

Dat is dus niet waar. Tomb Raider 1 heeft save kristallen, remember? En die waren behoorlijk weinig te vinden.... Bij Anniversary heb je tenminste heel veel checkpoints. Alleen bij tomb Raider 2 kon je onbeperkt saven, waardoor dat ook gelijk het makkelijkste deel is vind ik...

Tsjo-Wi schreef:
Bij Anniversary heb je tenminste heel veel checkpoints.

Een beetje teveel wat mij betreft. Ik save liever handmatig. Het wil wel eens gebeuren dat je van grote hoogte ergens naar beneden dondert, en nét niet dood gaat. Wanneer ik vervolgens een stap zet loop ik net weer langs een (oud) checkpoint waardoor ik dus weer opnieuw naar boven moet klimmen. Op zulke momenten was ik liever dood gevallen.

avatar van Stan
Ja ik snap wat je bedoeld, gelukkig had ik dat niet veel gehad

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Volgens mij heb ik het origineel van een Twilight cd gehaald want ik kan me dit hele verhaal niet herinneren. Enkele delen uit levels komen me vaag bekend voor maar dat laatste level absoluut niet, ik zal het origineel dan ook wel niet uitgespeeld hebben. Wat me vooral bekend voorkomt is die irritatie van een net gemiste sprong en het weer helemaal opnieuw naar boven klauteren. Wat me ook bekend voorkomt is de wil om toch elke keer weer door te gaan.

De besturing is in ieder geval wel in orde al heb je heel af en toe dat je een randje mist terwijl je die wel vast zou moeten kunnen hebben pakken. Hoewel het idee van de camera de enige juiste is voor dit type spel zit dat ding toch af en toe vast wat heel irritant is als je achter je wil kijken of je een sprong kan halen. Ook ben ik niet echt te spreken over dat targeting gedoe, typisch een console feature terwijl dat bij een PC game veel gemakkelijker moet kunnen. Je hebt niet voor niets een muis.

Maar ondanks de irritaties een leuke game.

avatar van Zuzuu
Ik verwacht wel degelijk iets van dit spel. Maar de ontwikkelaars zeggen me totaal niets, we zullen zien.