Gran Turismo 5 (2010)

PlayStation 3
Racing

Ontwikkeld door Polyphony Digital
Uitgegeven door Sony

Deze nieuwe Gran Turismo lijkt op zijn voorgangers maar is weer uitgebreid met nieuwe auto's en tracks. Dit deel bevat circa negenhonderd auto's en meer dan tachtig circuits op verschillende lokaties over de hele wereld. Er is een singleplayer en multiplayer mode. In de singleplayer kun je alle auto's en circuits vrijspelen en in multiplayer kun je online tegen andere spelers spelen.

avatar van Ajax&Filmfreak
Seizoens events doen voor geld en maar 1 ding te gelijk aan een setup veranderen zodat je goed voelt wat dat ding specifiek voor een verschil maakt.

avatar van mk1992
Proberen een veelzijdige auto te kopen, hoe meer events je er mee kunt doen, hoe meer waarde evt. tuning heeft

avatar van Furkan74
ik vind de standaard instellingen best goed, heb daar geen problemen mee. Ik heb gas geven wel veranderd in R2 en remmen in L2, ik kon niet echt gevoelig gas geven en remmen met X en vierkant. En met die rechterstick gassen/remmen vond ik niks. Ik heb 2 auto's gekocht en de rest gekregen door races te winnen. Mijn eerste auto een toyota celica een oud ding en ik heb laatst een mitsubishi lancer gekocht. Maar ik kan echt niet winnen in de proffesionele reeks, ik ben echt kansloos met die auto. Welke auto zou ik nu het beste kunnen kopen? ik heb rond de 100.000euro. Verder vind ik het spel echt super!

avatar van Justinvdk
Een van de beste racespellen ooit. Zoniet de beste.

avatar van polopolo150
Ondertussen heb ik al een paar maanden Gran Turismo 5. En mijn gawd, wat een machtige racer is het zeg.

Allereerst is het echt belangerijk, voordat je deze game gaat kopen moet je één ding weten. Als je Gran Turismo 5 wil spelen, moet je geduld hebben. Dat was ook de belangerijkste reden waarom ik het niet bij de launch had gehaald, omdat ik normaal een adrenaline mannetje ben. Maar ik heb een deal gezien ergens in een dumpwinkel, nog in de tijd dat Gran Turismo 5 voor €50 in de winkels lag, had ik het kunnen kopen voor €20 met een paar deukjes op de doos. Ach goed, tweedehands kan ik het niet verkopen, maar wel een mooi bedrag voor een nieuwe game.

Ik kwam thuis met een vriend, pleurde GT5 in de PS3 en helaas werd je begroet met een optionele installatiescherm. Dat hebben we dus gedaan en de installatie duurde heel erg lang. Na een tijdje hebben we een race gedaan en uiteindelijk vond ik de game erg traag. Geen wonder, want je moet beginnen met een hele goedkope en trage auto. Daarnaast was de A.I. echt heel erg makkelijk. Maar goed, omdat de game zo mooi was en omdat het maar het begin van GT5 was, vergaf ik het.

Zoals ik al zei, je moet geduld hebben. En wie geduld heeft, wordt beloond. Uiteindelijk verdien je, heel langzaam en met veel moeite, geld via de A-Spec modus. Hoe meer & beter je race, hoe meer races je kan unlocken en daarmee ook meer geld. Als je genoeg geld hebt voor een beetje redelijke race wagen begint pas echt de lol van GT5.

Met GT5 heb je special & seasonal events. Dit zijn events die om de paar weken worden veranderd. De races zijn keihard maar het voordeel is wel dat je minstens 10x of soms wel 100x meer verdiend dan de normale races. Hierdoor kan je in no-time een snelle auto kopen. Sindsdien merk je pas echt de lol van GT5 en unlock je binnen een uur gemakkelijk nieuwe races.

Nu heb ik een heel aantal auto's gekocht, gespeeld en ervan genoten. De single player en auto's rijden heel erg lekker. Alles klopt aan de game. Hoewel de A.I. in de A-Spec modus toch wel teleurstellend is, is het bij de seasonal & special events lekker moeilijk.

GT5 heeft ook een multiplayer, maar daar heb ik me tot nu toe niet echt in verdiept. Tot nu toe heb ik in een paar lobby's gezeten maar ze leken allemaal op "rij lekker op je gemak een paar rondjes" dan echt tegen elkaar racen voor het eerste plek. Dat was jammer, want ik had eerder gedacht dat ik de multiplayer kapot zou spelen ipv de single player.

GT5 is echt een hele goeie racegame. Als je de geduld hebt om voor bepaalde auto's te sparen en te verzamelen, dan is het echt een mooie game waarin heel veel uren in gestoken kan worden. Ik wil echt duidelijk maken dat je ECHT geduld moet hebben, want sommige A-Spec missies kunnen wel weken duren voordat je klaar bent, omdat je specifieke auto's nodig heb. Bijvoorbeeld een italiaanse auto voor 1969. Iedere dag kan je andere auto's kopen, en meestal zit zo'n specifieke auto niet tussen. Ik had weken moeten wachten voordat ik zo'n auto had.

Ach ja, als je eenmaal zo'n auto hebt, dan neem je het voor lief. Dat doe je dus namelijk als je van auto's houd.

avatar van ilovePS3
Heb gran turismo 5 al een tijdje in mijn bezit. in het begin vond ik de game saai . maar toen ik genoeg geld had kocht ik vooral snelle racewagens toen werd de game top . maar ik stond ook wel versteld van de graphic's van deze game geweldig.

ik vind deze game even cool dan little big planet 2 dus een 4

Mwa vind het nauwelijks een race game, een arcade race game. Je kan racen maar fouten worden niet afgestraft, alles ziet er geweldig uit, maar in carreer events is er totaal geen uitdaging. Te vaak nutteloos rondrijden om prijzengeld bij elkaar te vergaren om een auto te kopen of onderdelen. Dat maakt het slaapverwekend. Je enig beloning in het spel is een garage vol met auto’s. Voor de rest is de voldoening 0,5.

Het enige toffe event is F1. Daar moet je racen voor je leven om eerste te worden. Tune mogelijkheden zijn ook redelijk beperkt (zeker ivm Forza) en GT aanpassingen waren tof geweest als je dat bij iedere auto kon doen, maar je kan het toepassen op 6 auto’s of zo.

De AI had beter gemoeten. Je hebt een Event met oude raceauto’s de enige manieren om die te winnen is 1) Ferrari uit 1960 (kosten 12 miljoen) 2) Gallardo countag waarmee je met de helft de PK’2 tov de andere auto een race kan winnen zolang je maar voorop rijd. Als je niet voorop rijd boeken ze je er echt gigantisch uit.

avatar van ilovePS3
ik ben van gedacht veranderd nu vind ik hem maar saai heb het al lang in mij bezit maar nu is het echt zo saai aan het word

mijn stem was 4 nu 3

avatar van COD_PRO88
goeie game met veel auto's waar ik van hou!

avatar van AvMerode
Saaiste racer ooit naar mijn mening, komt te traag op gang allemaal.
Eenmaal op gang heb ik er al weer genoeg van omdat mijn aandacht dan naar iets heel anders gaat.

Ben in real life gek op autorijden, maar in videogameland kan ik het blijkbaar beter laten staan.
Vroeger wel altijd gek geweest op Race games, maar dat is nu verleden tijd.

Of tegenwoordige racers zijn gewoon minder, of het race genre trekt me niet meer.

als ik nu al die dlc koop , moet je dan nog steeds voor bijvoorbeeld:
voor de redbull prototype enzo a spec level 40 zijn en die hoeveelheid credits betalen?

avatar van johnbrou
AvMerode schreef:
Saaiste racer ooit naar mijn mening, komt te traag op gang allemaal.

Vroeger wel altijd gek geweest op Race games, maar dat is nu verleden tijd.

het is normaal dat het wat traag op gang komt het is een race simulator en het kijkt op realisme. this ntrlk heel anders dan een need for speed game.

Het beste spel wat ik ooit gespeeld hebt.
Jammer dat er niet nog wat meer endurance races zijn, nog wat meer vette auto's, jammer van die redbull overdreven wagen die nergens op slaat, en ook wel jammer dat ze niet alle auto's "premium" hebben gemaakt, dat wil zeggen gedetailleerd uitgewerkt het dashboard etc.
Maar echt een topgame. Heerlijke uitdaging de mensen die dit makkelijk vinden, dat is in het begin zo ja om je te laten wennen aan de game bovendien kun je de hulp opties makkelijk vinden en uitzetten en dan word het realistischer, en moeilijker.
Oke, DLCS komen uit, voor geld, dat vind ik een slecht manier van met een game, je klanten omgaan maar er komen ook Seizoens Evenements uit. Gratis! Geweldig! En patches!
Wat een topgame!

Kijk gerust in mijn stem-log mocht je denken dat ik zo'n figuur ben die iedere game een 5 sterren geeft!(Aantal stemmen: 243 (gemiddelde: 2,57)

Forza is een stuk moeilijker dus leuker. 98% van de races in GT is met twee vingers in je neus.

@Rujar

Ik heb goed gekeken welke race game ik wilde hebben want bij de meeste ben ik tegenwoordig zo uitgekeken. Ben erg blij dat ik voor deze heb gekozen. Erg veel wagens en verschillende banen. De uitdagingen wisselen nog al maar veel hangt af met welke wagen je gaat rijden en wat je er mee doet. Had op mijn McLaren mp4-12 een grote spoiler gezet en de wagen ging bijna vliegen bij kleine heuveltjes. Je moet dus wel nadenken over bepaalde upgrades.

bvonk schreef:
@Rujar
Dat is alleen in het begin. Later worden de races echt wel moeilijker en dus leuker volgens jou. En anders kun je altijd multiplay doen, dan ben je afhankelijk van andere spelers..

De races worden nooit moelijk.

De offline modus faalt echt aan alle kanten. Dit hebben ze wel weer aardig opgepakt in de online seizoensevenementen. Bij die online evenementen heb je max aan prestatiepunten van een auto. Mooi idee, echter kan je jezelf toch nog steeds beter maken dan de rest, had wel iets strakker gezet mogen worden.

Ben nu bezig met de Ferrari F1 Challenge, wel makkelijk geld verdienen op deze manier, is elke keer 400K -500K binnen 10 minuten.

Ja MP is inderdaad wel leuker om tegen te racen, maar daarvoor heb je ook 1001 andere games. GT is juist tof om de offline opzet.

Rujar schreef:

De races worden nooit moelijk.

Dan maak je de auto toch gewoon niet "beter" dan de rest. Of je gaat zelfs met een mindere wagen rijden, je kunt zelf dus bepalen hoe moeilijk je het maakt. Sommige races zoals nascar kun je de wagen niet beter maken dan de rest.

Ik snap wat je bedoeld, maar juist al die tunemogelijkheden is het spel. Je moet juist willen tunen om een race te kunnen winnen. Het spel moet het mij moeilijk maken en niet andersom. Wanneer fine tune je een auto? Nooit. Omdat het niet hoeft. Het enige waar je vaak aan rommelt is aan de versnellingsbak. Het fine tune moet het verschil maken tussen winnen of verliezen. Anders gezegd waarom bieden ze die tunemogelijkheden. Ik snap best dat het bij beginner niet opgaat, maar als je bij expert bent moet het niveau ook expert worden. Dit is de enige game die op niveau expert nog een eitje is.

Wat ik hier ook mis en wat je bij Forza wel hebt is dat wanneer je (vaak) bots tegen een auto dat je as krom is of dat je versnellingsbak het niet meer doet. Hier kan je nog met 400 per uur op een wandje rijden of tegen een auto aan beuken en dan is er nog niets aan de hand. Dat haalt oa echt de simulatie uit de game.

avatar van bvonk
Inderdaad, dat er geen optie in zit dat de wagens echt kapot kunnen en uitvallen vind ik ook een gemis. Voor de rest vermaak ik me nog steeds uitstekend met GT5.

bevat de academy edition alle dlc's? of een gedeelte ?

@lennox
Ja, hij zal al de dlc bevatten die tot nu toe is uitgekomen.

Furkan74 schreef:

je hebt wel gelijk over de besturing ik heb hem ook veranderd,
maar met de x-toets is wel klassiek (ps 2, ps1).

Furkan74 schreef:
Heeft iemand tips voor een beginner?

begin met een 2e hans of een honda civic (ben daar mee begonnen en zit nu in level 22)

Vogelbekdier schreef:
als ik nu al die dlc koop , moet je dan nog steeds voor bijvoorbeeld:

voor zo ver ik begrijp, ja...

Drazman schreef:

voor zo ver ik begrijp, ja...

Voor zo ver ik nog meer begrijp en ook al heb aangegeven, JA.

avatar van creepy_one
Ik vind dit echt wel één van de coolste race-games ooit hoor. Wat een keuze aan auto's! Dat vind ik echt zo cool! Ben echt blij dat ik dit spel heb gekocht. Echt leuk, van de meest normale auto tot meest exotische of klassieke auto! Echt een aanrader voor de autoliefhebber! Hier ga ik nog vierkante ogen van krijgen, vermoed ik. Nooit zo'n ruime keus aan auto's gehad.. ongelofelijk!

avatar van creepy_one
Beschrijving: 'Dit deel bevat circa negenhonderd auto's'. Euhm.. meer dan 1000, nog beter dus

avatar van Dutch-J3ff
Tja wat moet ik zeggen, ik heb Gran Turismo altijd goed gevonden en dit deel ook.

Deeltje 6 komt er aan rond kerst... Ik pas deze keer. Mits ze meer tijd steken in de moeilijkheidsgraad van het racen.