menu

Gran Turismo 5 (2010)

Alternatieve titel: Gran Turismo 5: The Real Driving Simulator

mijn stem
3,89 (118)
118 stemmen

PlayStation 3
Racing
single player / multi player / online

Ontwikkeld door Polyphony Digital
Uitgegeven door Sony

Deze nieuwe Gran Turismo lijkt op zijn voorgangers maar is weer uitgebreid met nieuwe auto's en tracks. Dit deel bevat circa negenhonderd auto's en meer dan tachtig circuits op verschillende lokaties over de hele wereld. Er is een singleplayer en multiplayer mode. In de singleplayer kun je alle auto's en circuits vrijspelen en in multiplayer kun je online tegen andere spelers spelen.

zoeken in:
avatar van creepy_one
5,0
(even off-topic) Ik vind Gran Turismo 6 een best goed spel tot nu toe. De tijdsritten (bijv: Goodwood Festival Of Speed) zijn een beste uitdaging. en nader je verder komt beginnen de races echt moeilijker te worden, nou ben ik nog niet zo super maar wel ver genoeg om verschil te kunnen merken. Ik denk dat het alleen nog maar moeilijker gaat worden. Dus ja, ze hebben aan de moeilijkheidsgraad geklust.

avatar van bvonk
4,5
@creepy_one
waarom zet je dit niet bij het Gran Turismo 6 topic?

avatar van creepy_one
5,0
@bvonk
Omdat Rujar hier iets zegt over dat hij hoopt dat er aan het moeilijkheidsgraad van Gran Turismo 6 wel wat gedaan gaat worden. Het is toch niet zo erg om voor een keer off-topic te gaan?

avatar van bvonk
4,5
Nee hoor, vond het alleen een rare opmerking maar had even niet door dat het een reactie was op een eerder bericht.

avatar van creepy_one
5,0
Oow oke, geeft niet hoor! Iedereen vergist zich wel is.

avatar van harm1985
4,0
Aan een replay begonnen. Helaas geen online ondersteuning meer. In min oude profiel was ik A-spec level 30 maar ik had het zo lang niet meer gespeeld dat ik vanaf 0 moest beginnen. Inmiddels weer level 30. Blijft vermakelijk tijdverdrijf al heb ik met plezier gehaald uit deel 2 en 3.

Autobahn
Ik had nooit eerder een Gran Turismo game gespeeld, maar de serie trok me toch altijd wel. Het racen op circuits, veel auto's, het leek mij wel wat.
Dus uiteindelijk dit deel gekocht voor de ps3. Ik moet zeggen dat het mij absoluut niet tegen valt! Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat ik wat problemen zou hebben met het realistische rijden in dit spel, want ik heb nooit eerder een sim-racer gespeeld, alleen arcade racers zoals Need for Speed en Midtown Madness. Maar geen nood, de game bied je alle mogelijke ondersteuning om het onder de knie te krijgen!
Er zijn ontzettend veel auto's beschikbaar, wat voor mij niet eens echt noodzakelijk is om een racespel toch leuk te vinden (Midtown Madness behoort tot mijn favoriete games aller tijden en die had maar 10 auto's), maar is zeker een leuke bijkomstigheid, het is alleen jammer dat de Japanse merken domineren, want ik houd iets meer van Europese auto's.
Door evenementen in de career te spelen kun je geld verdienen en zo nieuwe auto's kopen. Zo zie ik het graag, in plaats van Need for Speed Most Wanted 2012 waar je letterlijk auto's op de straat vindt, en het geeft veel voldoening wanneer je je eerste superauto kunt kopen als je genoeg hebt gespaard (ik kocht de Lotus Esprit). Ook kun je je auto's upgraden met het geld dat je hebt verdiend om bijvoorbeeld moeilijke races te kunnen winnen.
Het zijn niet superveel evenementen viel mij op, en op een gegeven moment zit je toch wel vast omdat je bepaalde races niet kunt winnen of omdat je voor bepaalde evenementen bepaalde auto's nodig hebt die je nog moet kopen. Soms heb je daar het geld helaas niet voor.
Gelukkig heb je dan nog altijd de arcade mode waarin je gewoon een etappe en een auto naar keuze kunt uitkiezen, zo kun je dus blijven spelen! Ook kun je met een tweede speler tegen elkaar racen, en hoeveel racespellen zijn er tegenwoordig waar je dat nog hebt?
Grafisch gezien ziet dit spel er natuurlijk super uit en de auto's zijn ook erg mooi gemaakt. Ook heb je verschillende camerastandpunten, waarbij mijn favoriet de cockpit view is, en ook dat hebben ze heel realistisch en mooi gemaakt, het is net alsof je echt achter het stuur zit! Helaas hebben alleen de premium auto's een cockpit view en de standaardauto's niet.
Het rijgedrag van de auto's is prima, goeie wegligging en de besturing is ook prima. Dus de races zijn erg aangenaam om te doen.
Voorlopig ben ik met dit spel nog wel even zoet, aangezien ik nog genoeg evenementen te doen heb en nog genoeg auto's vrij te spelen heb. Maar dat dit een goed spel is, daar ben ik van overtuigd! Er is geen online modus meer, maar offline heb je nog een groot genoeg aanbod aan content, bovendien ben ik meer een offline speler, dus ik mis het niet echt.

avatar van harm1985
4,0
Naar mate je meer ervaringspunten krijgt komen er meer races vrij. Gouden tip: haal de licenties en doe special events. Ben zelf Nu bijna level 39, ben de Nürburgring 4 uur aan het grinden zodat ik straks de 24 uur race kan doen. Kan ik meteen auto's uittesten die ik nodig heb om te winnen.

avatar van harm1985
4,0
Ben nu de 24 uur van de Nürburgring aan het doen. De laatste endurance race, maar niet de laatste race van het spel voor mij. Hierna rest nog de Formula GT. Bij mijn vorige playthrough was er nog online ondersteuning en kon je bij de online dealer de Formula GT-wagen kopen, nu moet je hopen op de Used Car Dealership, waar deze auto zeer zelden voorbij komt en als hij voorbij komt moet je maar net de 5 miljoen beschikbaar hebben om hem te kunnen kopen. Beetje jammer, dat hadden ze wat beter kunnen patchen. Dus heb je het geld en zie je hem, meteen kopen (UCD vernieuwt elke 5 races, dus regelmatig checken).

Wat de races zelf betreft, ik kan het niet bevestigen, maar het lijkt erop dat je geen licenties nodig hebt om alle races te kunnen doen, zo lang je maar voldoende ervaring hebt. Echter, als beginner de license tests doen levert je én XP op en je krijgt er auto's voor, ook bij brons. Ik maakte er een sport van om zo min mogelijk auto's te kopen en alleen de auto's uit de license test en special events te gebruiken.

Van de special events heb ik alleen de Sebastien Loeb en Vettel Challenge niet gehaald, vooral de Vettel Challenge is bijna niet te doen.

De endurance races zijn meer mijn ding, maar ook daar vinden rare dingen plaats. Ten eerste lijken zachte slicks en intermediates bij regen méér grip te bieden dan rain tires. Ten tweede lijkt het erop dat na het onderbreken van deze races de AI ineens veel sneller rijdt en de banden die jij monteert veel minder grip bieden. Na een volgende pitstop is het gripniveau weer normaal en als ook de AI weer een stop heeft gemaakt rijden zij weer hun normale tempo, wat in de regen doorgaans veel langzamer is dan jij. In het droge loont het ook om op zachte banden te rijden i.p.v. harde bij endurance races. Deze hebben veel meer grip terwijl ze maar iets minder lang mee gaan dan harde banden, het tijdsverschil van een extra bandenwissel win je makkelijk terug door de snellere ronden. De enige race waar ik hiervan af ben geweken is de 24 uur van Le Mans, met harde achterbanden en zachte voorbanden. Of dit acheraf nodig is weet ik niet, aangezien de Peugeot 908 zuinig is met zijn diesel en je daardoor sowieso veel tijd wint, ik kon in ieder geval elke keer en ronde later stoppen dan mijn tegenstanders.

Ik gebruik voor de 24 uur van de Nürburgring de Ford GT LM spec II Race car. Deze heeft niet echt geweldige koplampen en de 'ring is behoorlijk donker, dus ik moest de helderheid van mijn TV omhoog schroeven om wat te kunnen zien. Op Le Mans, die ik met de Peugeot 908 deed was dit niet nodig, want de Peugeot heeft enorm goede koplampen.

Het loont de moeite om sites als GTvault te bezoeken voor een goede set-up, zo kun je ook zonder TCS, ASM, etc rijden zonder al te veel wheelspin. Vooral de dampers en rollbars achter wat zachter zetten helpt enorm.

Al met al veel plezier gehaald uit deze replay. Binnenkort Markplaats maar eens afstruinen voor een tweedehands exemplaar van GT6,

Autobahn
harm1985 schreef:
Naar mate je meer ervaringspunten krijgt komen er meer races vrij. Gouden tip: haal de licenties en doe special events. Ben zelf Nu bijna level 39, ben de Nürburgring 4 uur aan het grinden zodat ik straks de 24 uur race kan doen. Kan ik meteen auto's uittesten die ik nodig heb om te winnen.


Bedankt voor de tip. Vond zelf de licenties tot nu toe nog al saai om te doen, maar misschien dat ik daar toch nog eens tijd in ga stoppen. Ben met de evenementen wel al een redelijk eind en heb daardoor ook best wel wat geld verdiend, al blijft het moeilijk om goud te halen bij sommige races. Maar inmiddels heb ik ook al een Lamborghini Countach en een Aston Martin DB7 Vantage aan mijn collectie toegevoegd, dus kan weer vooruit

Autobahn
Ik denk dat ik hier maar eens een half sterretje bij ga doen. Dit spel wordt steeds leuker en leuker naarmate ik het meer speel en verder kom! Ik merk ook dat naarmate je tot de hogere levels komt, de tegenstanders steeds sterker worden, maar dat is dan een kwestie van auto's upgraden om dan die races te kunnen winnen. Ook is het erg fijn om af en toe even in de arcade modus te racen met de auto's die je hebt vrijgespeeld.

avatar van harm1985
4,0
Nog 3 ronden te gaan en dan zit de Nürburgring 24h erop. Het heeft 16,5 uur geregend, inclusief 9 uur in de nacht, daarna droogde het rap op. Geen perfecte race, maar toch ééntje om tevreden over te zijn. In de regen een ronde 8.59 gereden en in het droog 7.54.

En dat in een Ford GT Spec II LM, die toch heel wat PP minder heeft dan de Audi R10, de Peugeot 905 en de McLaren F1. Die laatste lag tot 23:30 2e, maar werd toch nog bijgehaald door de R10.

Nu maar hopen dat de LVL24 ticket een Formula GT is.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
harm1985 schreef:
Nog 3 ronden te gaan en dan zit de Nürburgring 24h erop. Het heeft 16,5 uur geregend, inclusief 9 uur in de nacht, daarna droogde het rap op. Geen perfecte race, maar toch ééntje om tevreden over te zijn. In de regen een ronde 8.59 gereden en in het droog 7.54.

En dat in een Ford GT Spec II LM, die toch heel wat PP minder heeft dan de Audi R10, de Peugeot 905 en de McLaren F1. Die laatste lag tot 23:30 2e, maar werd toch nog bijgehaald door de R10.

Nu maar hopen dat de LVL24 ticket een Formula GT is.


Is die 24h Nürburgring race realtime dus maak je echt de 24 uur vol in totaal???

avatar van harm1985
4,0
Ja, de race begint om 15:00 (in game tijd) en langzaam wordt het donker (na een uur of 6 racen) en dan wordt het na 8 a 9 uur weer langzaam licht. Ondertussen verandert het weer, ik begon in de regen, die pas na 16,5 uur ophield. Tijdens pit stops kun je de race onderbreken. Dan kun je de PS3 afsluiten en een andere keer verder gaan.

Bij 24h van Le Mans begon ik ook in de regen en toen ging het na 4 uur minder hard regenen, net toen de baan aardig droog was begon het weer om uiteindelijk toch weer droog te worden. Ook hier wordt het donker, maar de nacht duurt korter, omdat Le Mans in de zomer plaats vindt.

Ik denk dat ik over beide races ruim een week heb gedaan.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Das wel imposant zeg! Ik vind games van 50 uur al lang, jij steekt die tijd in twee races!

avatar van harm1985
4,0
Mijn games collectie is niet groot en ik spendeer veel tijd aan re-plays. De main story van een spel als Final Fantasy ben je met 30 tot 50 uur doorheen, alle side-quests afronden kan soms 50 tot 100 uur extra duren. Probleem is dat je dat soort spellen niet casual speelt, daar moet je zeker een uur of 4 per keer spelen wil je het gevoel hebben iets te hebben gedaan. Bij een spel als GT5 (en diens voorgangers) kun je een paar races doen en dan na een uurtje weer stopzetten. En ik wil een spel, binnen mijn mogelijkheden graag zover mogelijk uitspelen.

In dit geval is dat dus alle races winnen, alle special events en licence tests afronden (daar goud halen gaat me te ver). Wat dat betreft is het jammer dat er in GT6 geen endurance zit.

avatar van harm1985
4,0
Na de 24h van Nürburgring nog even goud gehaald bij de Sebastien Loeb challenge en een halfslachtige poging gewaagd om de Vettel challenge te halen en het toen maar gelaten voor wat het was. Helaas was de Level 24 Ticket een Ferrari F2007, waardoor ik alsnog de Formula GT races niet kan doen. Beetje mijn eigen schuld, want in plaats van alle tickets in één keer in te wisselen, wat je in staat stelt de game te resetten en het opnieuw te proberen, wisselde ik ze één voor één in. Ik troost me maar met het feit dat ik het bij mijn vorige playthrough wél heb gedaan. Beetje een misser van Polyphony.

Trouwens, over de werking van ASM en Slipherstel. ASM merkt het als je grip verliest en remt je dan af (zoals bij luxe modern auto's in het echt), slipherstel verhoogt juist tijdelijk de grip. Dit effect merk je duidelijk in de regen of bij rally rijden. Bij NASCAR is het hinderlijk, op Daytona wordt je daardoor aan alle kanten voorbij gereden als je niet op let.

Gouden tip voor Nascar, zet ABS op 10, remmen op 1/1, slipherstel aan, TCS op 1 en ASM uit (kan pas na Indy) en laat het zo staan. Alleen zo blijft ASM bij de laatste race uit en maak je een kans.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:19 uur

geplaatst: vandaag om 10:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.