Tomb Raider: Chronicles (2000)

Alternatieve titel: Tomb Raider V

Macintosh / PC / PlayStation / Sega Dreamcast
Adventure / Action

Ontwikkeld door Core
Uitgegeven door Eidos

Lara is aan het eind van Tomb Raider: The Last Revelation levend begraven in de tempel van Horus en er wordt aangenomen dat ze dood is. Haar naasten komen samen in het Croft landhuis en halen herinneringen op aan avonturen die Lara heeft beleefd. In flashbacks spelen zich vier kleine avonturen af. Lara gaat op zoek naar de Steen der Wijzen in Rome, duikt voor de kust van Rusland naar de Speer van het Lot, gaat naar Ierland voor de Hellspawn en breekt in in een high tech bedrijfspand op zoek naar het Iris artefact.

avatar van Hannibal
Één van de mindere delen, maar toch wel vermakelijk. Wat erg leuk in dit spel is, is dat je veel van de 'voorgechiedenis' van Lara Croft te weten komt.
Je start het spel ook als een jonge Lara, vanzelfsprekend zonder wapens en gadgets.

Na het fantastische Last Revelation was dit wel weer een klein tegenvallertje, jammer dat de tombes weer in het geheel verdwenen zijn.

Ronduit saai deel. **

Rayman62
Deze Tomb Raider 5 is veel minder dan de delen ervoor.
Korte levels die ook niet echt moeilijk zijn en veel te veel overbodige filmpjes.

avatar van kaztor
Hannibal schreef:

Ik hou wel weer van die 'urban' levels, zoals die er ook in TR2 en 3 waren. TR4 was wat dat betreft toch wel wat eenzijdig.
TR1 is daarentegen een klassieker vanwege de puzzels.

avatar van Lucas
Ik vind dit ook 1 van de mindere Tomb Raiders (slechter dan wat er voor kwam) Maar ik vond de vele filmpjes juist wel leuk. Jammer dat er qua gameplay weinig leuke nieuwe toevoegingen waren, en dat het level design net iets minder sterk was, maar toch heb ik dit spel met veel plezier gespeeld en dus geef ik het 3 sterren.

avatar van kaztor
Wat me stoorde aan dit deel waren de talloze bugs waarmee het spel gepaard ging.

avatar van Duke Nukem
Minder sterk dan de voorgaande Tom Raider spellen. Nadat TR4 terugging naar de jungle en de piramides, gaat TR5 weer naar de stedelijke omgevingen, een onderzeeër en een geheime basis. De nadruk ligt meer op de confrontatie met menselijke tegenstanders dan op het oplossen van puzzels. De levels met een jonge Lara vind ik ook geen meerwaarde hebben.