Na een paar dozijn runs ben ik best wel onder de indruk! Eigenlijk is dit gewoon alles wat goed was aan Monster Train en nog veel meer. De kleine quality of life aanpassingen aan deel 1, die zich vaak vertalen in een extra 'laag' waar je nog meer keuzes in kan maken - de 'deployment phase' aan het begin van ieder gevecht, verschillende soorten treinmotoren en verdiepingen, de toevoeging van Equipments en Rooms, units met activeerbare abilities - in combinatie met de nieuwe clans (spoilers: de eerste vijf van het eerste deel zijn na enkele runs ook te unlocken) met elk meerdere nieuwe mechanics, geven je zo veel meer variabelen om iedere run een compleet nieuw functionerende build te creëren. Tot nu toe zijn de draken mijn favoriet, ik heb al meerdere keren bizar sterk decks weten te maken rondom de 'dragon's hoard' schatten die je met die clan kan vergaren. Maar met een haast onuitputtelijke bron aan richtingen voor deckbuilding zal het nog lang, láng duren voor ik alle mogelijkheden heb verkend.
Het blijft wel een ontzettend lelijke game, want qua vormgeving hebben ze min of meer precies vastgehouden aan het naar mijn mening afzichtelijke design van het eerste deel, maar vorm is bij mij altijd ondergeschikt aan de inhoud, en die is verbluffend breed en diep. Ik kan me wel voorstellen dat dit voor een nieuwe speler allemaal wat overweldigend is, maar gelukkig is dit niet het type game waar je altijd minuten moet hoofdrekenen om te weten of je niet doodgaat - mede dankzij de handige indicator die aangeeft op welke HP alle units de ronde eindigen, evenals een undo button om een verkeerd gespeelde of complexe beurt te resetten. En om dezelfde reden kan ik de makers ook de nogal slappe poging om een verhaal op het spel te plakken vergeven - dat zal toch nooit de reden zijn waarom ik een nieuwe run opstart.
Met alle toevoegingen, verbeteringen, en kleine tweaks hebben ze eigenlijk precies gedaan waar ik ook bij Slay the Spire 2 op hoop: Monster Train 2 maakt zijn voorganger compleet overbodig, het verdiept de bestaande mechanics en ideeën zonder er iets fundamenteel aan te veranderen. Goeie kans dat deze game zich snel stevig in mijn top-3 beste roguelike deckbuilders zal nestelen.