Operation Flashpoint: Dragon Rising (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter / Simulation

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising speelt zich af op een eiland met een grote olievoorraad, net buiten de oostkust van Rusland en noordelijk van Japan. In deze fictionele setting onstaat er een conflict tussen Rusland en China over wie de eigenaar is van het eiland. Het spel begint als Chinese troepen een offensief lanceren en, teruggrijpend op de titel “de draak rijst over het land”, belanden de spelers middenin een explosieve situatie die ieder moment uit de hand kan lopen.

avatar van Florsi Florsa
@ Blacklegacy; als je ligt, heb je vrijwel geen weapon sway. En nee, de adem inhouden kan niet.

avatar van bvonk
Vanaf gisteren kun je de demo downlaoden voor de Pc via Steam. Ik ga hem eens proberen.

COD: MW2 was leuk maar iets te veel van het goeie dus wil wel eens weten hoe dit spel is.

avatar van Starmaster501
Kan je buiten/na de missies ook nog andere dingen doen? Of valt er buiten dat nog wat te doen?
En kan je dit met 2 spelers spelen (offline)?
Naja, heb hem gekocht voor 20 euro (2e hands) en ben benieuwd!

avatar van Alexjaxx
Ik vond het een vrij langzaam.. Saai.. Onrealistisch spel..
Zo snel mogelijk teruggebracht naar de winkel naar een avondje proberen..
Het zal wel niet aan mij besteed zijn ofzo maar dit gaat me echt te ver in boringness..

avatar van Awake78
Ik zag deze ook liggen voor ong. 20 euro. Twijfel ook erg om deze aan te schaffen. Ik hou van spellen als Rainbow Six en vooral Ghost Recon. Lijnen uitzetten, rustig aan de situatie inspecteren en dan overgaan tot aanval.

Is dit wat voor mij in dat geval? En kan je inderdaad (zoals Starmaster ook vraagt) met z'n 2-en offline? En is dat goed geïntegreerd in de game?

Ravnoss
Awake78 schreef:

Als het tactische en rustige van Ghost Recon en Rainbow Six je goed liggen, dan heb je met Operation flashpoint het spel van je dromen gevonden . Even niet opletten en je loopt tegen een kogel aan, dat betekent dan ook gelijk opnieuw beginnen. De offline multiplayer staat me even niets van bij, maar ik zal vanavond eens kijken of dat lukt.

avatar van Awake78
Ok dan thanks! Ik hou van spellen met 1 kogel dood en weer een uur overnieuw spelen
Nee hoor, maar zijn er geen checkpoints of quicksaves? Da's wel minder dan. Ik ga hem misschien toch proberen, en anders verkoop ik hem weer aan die (2e hands-)zaak. Wil het toch wel proberen. Ik heb best veel geduld voor dit soort games.

Thanks

avatar van Starmaster501
Heb hem Offline met zn 2e kan niet. Er zijn wel checkpoints in het spel, maar af en toe zal je als je dood bent toch weer een stukje opnieuw naar je missie lopen. Ik heb me er nog niet aan geërgerd, het was wel handig om met een nieuwe taktiek de vijand te bestormen.

Af en toe word je ook bij gestaan door andere gassies te voet, in een voertuig in helikopter.
Je kan in sommige gevallen gewoon geraakt worden en dan moet je of jezelf healen, of je valt neer en roept om een medic.

Zo dit was een beetje uitleg, ik ben nog helemaal niet ver dus zoveel weet ik er ook nog niet van

avatar van KKOPPI
sinds wanneer is dit een RPG?

Klopt idd niet.

avatar van Starmaster501
Online word hij niet gespeeld op de xbox... Jammer

Vogelbekdier schreef:
is het het waard om hem te kopen voor €30,- ?

Mwah licht eraan of je het echt leuk vind, zo ja zou ik het gewoon doen.

Vogelbekdier schreef:
is het het waard om hem te kopen voor €30,- ?

Ik vind persoonlijk van niet, ik hou wel van die tac. shooters maar deze vind ik zeer matig en snap ook wel waarom hij geflopt is in Nederland.
Het grafische gedeelte vond ik behoorlijk slecht, der zijn titels op de PS2 met het zelfde of misschien wel beter beeld. In een shooter die realistisch wil zijn vind ik het wel belangrijk dat het landschap realistisch oogt. Comando's geven aan je mede soldaatjes vind ik op een lompe manier gedaan zo moet je stil staan om te ze een opdracht te geven. Het enige punt wat ik persoonlijk wel aardig vond is de chaos die er geregeld om je heen is dat je totaal niet weet waar je nog naar toe kan, al werkt dit zo op z'n tijd ook wel frustrerend.

Al met al een matig spelletje, ik geef het 2.5 voor de moeite en de chaos die af en toe goed uit de verf komt.

avatar van Deftones_JP
Ik heb het een keer gespeeld en op normal is het een gewoon een leuke ervaring (weer eens wat anders dan al die scripted shooters). Maar het is grafisch niet top en er zijn er behoorlijk wat irritatiepuntjes. Zo zijn er heel veel missies waarop je iets binnen een bepaalde tijd moet doen en dat is juist funest voor dit soort gameplay waar je de tijd wil nemen en voorzichtig wil spelen. Bovendien kan je niet eens je wapens kiezen voordat je aan een missie begint en zit er weinig karakter in het spel. Voor een prikkie kan ik het echter wel aanraden want het is inderdaad behoorlijk realistisch en pittig.

ok bedankt carlo en deftjones

Moet morgen na wat vertraging in mijn bus komen te liggen. Heb er hoge verwachtingen van.

avatar van Starmaster501
Niet te hoog hoor. Dit is niet keiharde knalactie.
Dit is rustig aan, veel tactiek en af en toe wat schieten (nja niet letterlijk zo).
Als je dat ook egt verwacht dan mag je wel hoge verwachtingen hebben.

avatar van johnrambo
Codemasters kondigde enige tijd geleden aan dat het succesvolle operation flashpoint dragon rising opgevolgd word door het volgende deel, genaamd operation flashpoint red river.

Inderdaad was er sprake van een succesvolle verkoop van het spel omdat codemasters onder andere op het laatst besloot toch maar geen demo uit te brengen. Volgens eigen zeggen omdat de grootsheid van dit spel niet getoond kon worden in een demo. Ook de gedreven commentaren van producer Sion Lenton die de trailers ondersteunden, trokken veel mensen over de streep om het spel toch maar te gaan kopen. Daarin werd de suggestie gewekt dat er online in een open wereld strategische aanvallen uitgevoerd konden worden. Ook de “uitgelekte” gameplay beelden op youtube met grafische hoogstandjes(die later bevestigd werden door codemasters) beloofde een nieuwe ongeëvenaarde spelervaring.
Helaas bleek bij de release van het spel de werkelijk geheel anders te zijn. Het niet uitbrengen van de demo bleek een briljante marketing zet. Als de demo daadwerkelijk online was gezet was de helft van de potentiële kopers waarschijnlijk afgevallen. Ook de suggestie dat er in de open wereld online gespeeld zou kunnen worden bleek niet waar. De multiplayer velden waren slecht een fractie van de open wereld. Ook de “uitgelekte” gameplay beelden op youtube met grafische hoogstandjes bleken niet op de waarheid berust te zijn. Het online spelen met vrienden bleek zo goed als onmogelijk te zijn, omdat deze niet met elkaar verbonden konden worden. In plaats daarvan kwam je op servers terecht waar men tevergeefs zat te wachten op hun vrienden en je direct gekickt werd.
Deze game was niet geheel negatief. Na tientallen keren ingelogd te hebben kwam ik wel eens op een server waar ik niet gekickt werd en een online co-op missie kon spelen. Deze momenten waren dan ook meteen de mooiste momenten die ik ooit op game gebied heb mogen ervaren. Met een klein team een strategie bedenken en bespreken via de headset en deze vervolgens gaan uitvoeren volgens het gemaakte plan is voor mij de ultieme game ervaring geweest. Er waren missies bij die meer dan een anderhalf uur duurde en door alle spelers werden ervaren als ongeëvenaard en fantastisch. Helaas was het niet mogelijk om de volgende keer met dezelfde spelers een ander missie te spelen, omdat het uitnodigen uit de vriendenlijst weer eens niet mogelijk was.
Al met al heeft deze game een enorme potentie om een bestseller te worden. Maar dan zal er hard gewerkt moeten worden om het slechte imago van deze game op te poetsen. Codemasters heeft heel veel mensen teleurgesteld. Enkele dagen na de release hadden honderden mensen al spijt van de aankoop en spuiden hun gal op de verschillende forums. Als de multiplayer en co-op functie bij red River wel goed functionerend worden gemaakt en de graphics opgepoetst worden ben ik weer van de partij.

avatar van andnino
Pff wat enorm moeilijk kan dit spel zijn zeg. Vooral op de momenten waarop er tijdsdruk op je ligt en je je eigenlijk geen langzame voorzichtige tactiek kunt veroorloven... En na tien minuten doodgaan en een kilometer lopen en beschoten worden terug opnieuw moeten beginnen... Maar wel een uitdaging.

avatar van andnino
Nu op hardcore, dat komt soms in de buurt van zelfkastijding. Maar ja, je wil nu eenmaal bewijzen dat je dat toch echt wel kunt.

avatar van Draugen
Is de PC-demo representatief? Want daaruit kreeg ik toch een beetje het idee dat dit een vrij slap aftreksel van Arma is. Ben desalniettemin benieuwd naar het hele spel om één of andere reden. Tactische militaire shooters zijn toch al zo zeldzaam.

Draugen schreef:

Niet gespeeld. Is dat een bepaalde volledige missie uit het hele spel?

avatar van Draugen
Ja, de eerste missie. Heb nu het hele spel voor €3,75 van Steam gekocht. Mijn eerste indruk lijkt niet geheel verkeerd te zijn geweest. Het is zeker geen slecht spel, maar eigenlijk in bijna ieder opzicht inferieur aan Arma 2.