Operation Flashpoint: Dragon Rising (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter / Simulation

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising speelt zich af op een eiland met een grote olievoorraad, net buiten de oostkust van Rusland en noordelijk van Japan. In deze fictionele setting onstaat er een conflict tussen Rusland en China over wie de eigenaar is van het eiland. Het spel begint als Chinese troepen een offensief lanceren en, teruggrijpend op de titel “de draak rijst over het land”, belanden de spelers middenin een explosieve situatie die ieder moment uit de hand kan lopen.

avatar van Tha Luz
Heb het spel niet gespeeld maar jou pluspunten zijn bij heel veel andere weer minpunten..(graphics vind iedereen tegenvallen, veel buggs.) Voor de rest weet ik al zeker dat ik hem niet ga halen. Gewoon een overhypte game geworden,wat ik al verwachtte.

Nog even wat kwijt:

- Graphics
Het totaalplaatje ziet er erg mooi uit. Als je met z'n allen door het gras sprint, of in de verte kijkt. Ook licht en schaduw, of de zonsopgang is mooi. Van dichtbij is het echter allemaal matig. Ontplofte voertuigen zien er niet uit, of schiet maar eens een huis kapot. Erg lelijk, zeker met next-gen titels als Red Faction in het achterhoofd. De ontploffingen vind ik sowieso niet overtuigend.

- A.I.
Ik lees hier dat sommige hem goed vinden. Daar ben ik het deels mee eens. Als je ze in de verte beschiet blijven ze gewoon staan! Ze gaan wel liggen, maar kijken om zich heen en blijven op dezelfde plaats. Middenin het open veld. Aan de andere kant, als je dichterbij komt - en ze weten je te vinden - gaan ze echt flanken en komen ze je richting op. Het is dus niet zo dat je een heel kamp kan neersnipen. Als je het goed doet misschien, maar zodra je ze zien ben je vaak de lul.

@Florsi Florsa
Ik heb toch al téveel bugs ontdekt. Sommige bedorven zelfs het speelplezier. De allerergste is dat ik op een gegeven moment geen heuvel meer op kon klimmen. Ik daalde af, vervolgens draaide ik me om maar kon niet meer omhoog. Het was alsof ik tegen een glazen wand stond. En de heuvel was niet te stijl, want mijn teammates en m'n coöp maat lukten het wel. Eigenlijk zat ik dus vast. Verder is het feit dat je automatisch gaat zitten als je op een verkeerde manier 'proned' ook erg storend, wat Pakok ook al zei.

avatar van Florsi Florsa
Ik kan het toch niet laten voor de mensen die dit spel lelijk vinden deze link achter te laten, high res links zitten erbij.

Hadouken, op welk platfrom heb je hem?

Heb dit spel ook net gespeeld en ik vind het echt bedroevend,
de graphics zijn om te beginnen echt om te huilen
Daarnaast is de AI inderdaad erg matig (als ik op een mannetje schiet gaat ie niet dood ).
Als ik de gameplay trailers zo bekijk is het de bedoeling dat je van afstand je vijanden aanvalt maar dat gaat nogal moeilijk met een short range wapen . (als ik van dichtbij aanval word ik meteen neergeschoten omdat ik m'n vijanden nooit kan zien).

Florsi Florsa schreef:

Hadouken, op welk platfrom heb je hem?

PC, instellingen op z'n hoogst.

En idd, zo ziet mijn game er ook uit, als op die plaatjes. Zoals ik al zei, op het eerste oog ziet het er mooi uit, maar vind je die struiken nu echt zo mooi? Ik vind de kwaliteit van de graphics nogal afwisselend. En jammer trouwens dat bomen en gras niet heen en weer zwiepen als er een helikopter naast landt. Dan vond ik de omgeving in bijvoorbeeld Far Cry 2 stukken mooier en natuurlijker 'bewegen'.

avatar van Florsi Florsa
Jammer dat zoveel mensen het een teleurstelling vinden. Ik moet zeggen dat het me nauwelijks tegenvalt. Nogmaals, de graphics zijn van dichtbij niet altijd even mooi, maar daar kan ik mee leven en het stoort me echt niet. En de gameplay is gewoon zo awesome.
@ Pooiertje, nee natuurlijk vallen ze niet bij bosjes neer op 300 meter afstand. Maar dat is nou net de bedoeling van dit spel. Als je elkaar op een grote afstand bestrijdt, kan zo'n gevecht wel vijf minuten duren voordat een kant neer is.
Je zegt dat je vijanden je dood hebben voordat je ze ziet. Dan lijkt het mij dat je te snel naar voren rusht. Dankzij de map en het feit dat ik goed om me heen kijk, weet ik vrijwel altijd waar m'n vijanden zitten.

1,5
Ja Florsi Florsa je hebt wel gelijk, moet eigenlijk nog een beetje wennen aan dit spel

Kan iemand mij misschien vertellen hoe je bij level3 waarbij je het kamp moet verdedigen,hoe je deze level succesvol kunt uitspelen.

Ik heb dit nu al 100x over gedaan,zelf met een light armour,maar het lukt me maar niet.

Graag iemand die mij uit de brand kan helpen.

Voorzover mijn oordeel over het spel,ik had er erg naar uitgekeken,maar het spel doet niet geheel aan mijn verwachtingen.
Zoals al vaker genoemd,de vele bugs verpesten het spel.
De gameplay is op zich wel goed,al zijn er veel punten die verbeterd mogen worden.

Daar zit ik ook al een tijd vast in coöp
Maar tot zover blijft het leuk om steeds opnieuw te beginnen. Als iemand een tactiek heeft hoor ik hem graag!

Heb deze gisteren en vandaag bij een kennis zitten te bekijken, van wat ik gezien heb ga ik hem niet halen en vind hem zeer teleurstellend. Er gebeurt bijna niets, je loopt wat rond, en rond en rond. De vijand moet je echt zoeken in deze game, zeer jammer en ook de landschappen zijn kaal vind ik. Nee niets voor mij.

Damn ik dacht net dat ik die missie eindelijk ging halen, waarbij je dat dorp moet verdedigen. Maar helaas weer net niet. Ik heb denk ik 15 minuten mannetjes tegengehouden en toen ging mijn coöp maat dood en was het gelijk missie failed. Realistisch ja, maar erg hard. Heb de missie nu denk ik al 15x gedaan, maar ik ben bijna ten einde raad.

Oh en kan je trouwens ook een soldaat apart een order geven? Ik speel met een coöp maat en 2 A.I.'s. Maar als ik een order geef voeren ze het allebei uit, in plaats van afzonderlijk. Ook als ik op ze richt en een order geef voert de andere het ook uit.

avatar van 1993dulmen
Nog geen cijfers ? is die vett ?

Kijk je alleen naar cijfers dan? Als je de laatste 2 pagina's leest dan lees je wat mensen er van vinden, tot nu toe.

1,5
Weet iemand misschien wat je bij die 2e missie moet doen als je nog 4 minuten hebt om die anti air dingen te slopen (niet die 1e maar die 2e) want ik heb veeeeeeeel te weinig tijd.

Wij hadden nog best wat tijd over.
Gewoon in één rechte lijn er naar toe in ieder geval, zonder langs andere checkpoints te gaan. Je hebt volgens mij ook nog een luchtaanval tot je beschikking. En dat ding hoef je niet per se met C4 te slopen, ik had hem van best ver weg met een granaatwerper bestookt, die ik weer ergens had gevonden.

avatar van Florsi Florsa
Je kan die het best met een airstrike neerhalen inderdaad. Gisteren voor het eerst die level in coop gedaan, verliep direct vlekkeloos. MAar ben nog steeds bij die !@#$% derde missie in de single player campaign. Eén keer uitgespeeld, maar toen was een maat dood gegaan.

En Hadouken, je moet bij de map even op de soldaten klikken die je afzonderlijk een commando wilt geven.

Oké, bedankt voor de tip! Vandaag of morgen maar die derde missie weer opnieuw proberen.

avatar van johnrambo
Review operation flashpoint 2 dragon rising voor de PS3 na circa 6 speeluren.

Verwachting:
Persoonlijk heb ik een hele tijd naar deze game uitgekeken. De combinatie tussen tactiek en schieten leek mij een welkome toevoeging aan de vele arcade shooters van de laatste tijd. De Russische ingame trailer die naar achteraf bleek fake graphics liet zien beloofde heel wat spectaculairs voor deze game. Toon in in later stadium bleek dat deze superieure graphics niet haalbaar waren werden er diverse trailers getoond met ingame beelden. De ingame beelden hadden niet meer de superieure beelden maar konden er zeker mee door.

Gameplay:
De gameplay van dit spel doet wat er verwacht mag worden. In een gigantisch grote open wereld ben je geheel vrij om een tactiek te bepalen om de vijand te verslaan. Er is keuze genoeg uit een arsenaal van wapens en voertuigen om je hierbij te helpen. Voor de spelers van de bekende arcade shooters is de gameplay even wennen want je komt niet terecht op een kaart waar 30 spelers met een gekleurd naambalkje boven het hoofd op elkaar aan het knallen zijn, maar op een rustige plek waar je eerst een tactiek bedenkt en dan met je team (die op een afstand niet te onderscheiden zijn van de vijand) de aanval inzet. En hou er rekening mee dat het eerste contact met de vijand makkelijk een kwartier of langer kan duren. Word je dodelijk geraakt bij dit contact kun je de missie weer van voor af aan beginnen. Ook het spotten van vijandelijke troepen verschilt veel met de normale FPS omdat zij bijna volledig opgaan in de omgeving. Dit werkt gelukkig wel twee kanten op want eenmaal liggend in het hoge gras ben je zelf ook onzichtbaar. Voor wat betreft realiteit steekt deze game goed in elkaar. De Controls van het team en de voertuigen voelen zeer goed en er is in dit geval meer sprake van een simulator dan van een FPS. Het aansturen van je virtuele maten in de singleplayer met het rad menu is even wennen maar werkt wel naar behoren. De intelligentie van je virtuele mede en tegenspelers is verassend goed.

Grafisch:
Grafisch is deze game in orde, maar zeker niet vernieuwend. Dat is jammer want je bent bij sommige missies wel 20 minuten onderweg naar de vijand en dan zou een grafisch hoogstandje toch wel wat extra’s geven. Misschien dat de kaarten te groot zijn voor een grafisch hoogstandje, maar persoonlijk had ik dan wel wat grond in willen leveren voor vernieuwende graphics. Het argument dat het in dit soort games gaat om de gameplay en niet om de graphics is natuurlijk waar, maar omdat deze game meer bedoeld is voor het grote publiek dan deel 1 door de Xbox360 en PS3 release ligt hier voor mij een minpuntje.

Audio:
Er is veel aandacht besteed aan de audio door codemasters. Alle geluiden van zowel de wapens als de voertuigen zijn digitaal opgenomen en in het spel verwerkt. De audio is dan ook formidabel.

Multiplayer:
Er is in eerste instantie door codemasters geen gebruik gemaakt van Dedicated Servers maar van een multiplayer met het peer to peer systeem. Dat is zonde want het P2P systeem is duidelijk inferieur aan de Dedicated Server wat duidelijk merkbaar is aan de kwaliteit van multiplayer mode. Persoonlijk denk ik dat de normale multiplayer ook geen lang leven zal hebben en enkel gebruikt zal worden voor co-op.

Co-op:
De co-op mogelijkheid is een groot pluspunt van deze game. Samen met je vrienden/bekenden de missies doorlopen al communicerend met een headset is zeker van meerwaarde. Het ontbreken van splitscreen co-op is wel jammer.

Conclusie:
Operation flashpoint 2 dragon rising is na 6 speeluren nog steeds geen miskoop geweest. Door de korte speelduur zal de inhoud van deze review zal dan ook met de tijd wel veranderen. Codemasters heeft een release gebracht die is wat ze beloofd hadden maar door enkele minpunten als bv. een gebrekkige multiplayer mijns inziens geen bestseller zal worden.

johnrambo schreef:

Dat was een gelekte CGI, die aan het begin van de ontwikkeling van het spel was gemaakt. Het was dan ook niet de bedoeling dat die door het publiek gezien zou worden, laat staan dat het uieindelijke spel er zo uit zou gaan zien.
Verder kan ik me grotendeels in je review vinden. De multiplayer is inderdaad een zooi te noemen, hoewel ik verwacht dat daar verandering in gaat komen.
Daarnaast heb ik nog niemand gehoord over de mission editor (alleen voor de pc) terwijl juist dát heel veel toevoegt aan dit spel. Er zijn nu al een handvol maps te downloaden, door gamers gemaakt. Die zijn waarschijnlijk nog een beetje simpel, maar omdat je precies dezelfde software hebt als de ontwikkelaars, kun je over een maand of twee professionele missies verwachten.

Hadouken schreef:
Wij hadden nog best wat tijd over.

Ja die airstrike heb ik per ongeluk al gebruikt...

Pff net een missie volbracht ( Rescue helicopter crew) die ruim een uur duurde. Thank god gingen we niet dood op het laatst, want anders...

ik vind de grafisch grapics best wel mooi moet ik zeggen. de wapens zien er heel erg goed uit maar de kleding van de soldaten vind ik zeer onrealistisch het is wel raar dat het spel nog geen 5 gigabytes groot is in vergelijk tot bijvoorbeeld crysis die wel 8000 mb is en dat scheelt ongeveer 3 gb dat vint ik best veel maar de voertuigen zien er wel mooi uit alhoewel de tenks niet zo hard rijden owa en AI is wel goed ze schieten wel terug als je op ze richt

johhnyo schreef:
de kleding van de soldaten vind ik zeer onrealistisch

Die zijn anders heel erg nauwkeurig nagemaakt, hoor...
@ Jelle, loop eens niet zo te mierenneuken, man.

avatar van Zino
Pooiertje schreef:
Heb dit spel ook net gespeeld en ik vind het echt bedroevend,
de graphics zijn om te beginnen echt om te huilen

Ik zit er overna tedenken om dit spel te kopen zou jij mij die spel aan raden??

1,5
Aan dat bericht te zien niet he
maar ik moet nu toch zeggen dat het wel een vermakelijk spel is (heb eindelijk die 2e missie gehaald) maar het is vast niks voor jou
Zino je bent 13.

Ligt het gewoon niet aan jullie grafische kaarten dat het spel op sommige punten lelijk is?
Zo te lezen, is dit spel eigenlijk een miskoop! En ik was net van plan het te gaan kopen.
Hoewel ik me uitstekend kan vermaken met Battlefield 2 Project Reality, moet dit spel ook te doen zijn op grafisch gebied.
OPERATION FLASHPOINT 2 | CD WOW! Nederland - cdwow.nl
Ik ben zeer benieuwd hoe de Multiplayer bevalt!

Wat zit er in het doosje als je het spel koopt?
Nog handige handleidingen?

Het spel is niet lelijk hoor, maar ook niet baanbrekend. Plus het spel is ook niet kut. Ik vermaak me er uitstekend mee en voor € 28 is het de moeite wel waard.

arnoudo schreef:

Wat zit er in het doosje als je het spel koopt?
Nog handige handleidingen?

Een manual, niet erg gedetailleerd, alles wordt een beetje oppervlakkig behandeld.