Stunts (1990)

Alternatieve titel: 4D Sports: Driving

Commodore Amiga / PC

Ontwikkeld door Distinctive
Uitgegeven door Brøderbund

In Stunts heb je als doel om zo snel mogelijk over de streep te komen in een parcours vol krankzinnige obstakels. Kies een van de elf auto's en race tegen de klok of een van de zes tegenstanders. Naast de vaste set van banen bevat de game een editor waarmee je je eigen parcours kunt samenstellen.

avatar van basik
ooh deze game :d, voor die tijd was het een erg leuke game vind ikzelf. Je kon je eige banen maken en er vervolgens proberen over heen te rijden. Zelf maakte ik altijd 5 loopings en daarachter nog 6 kurketrekkers en maar zien hoe ver je komt . Ik genoot er zelfs van om huisjes en boompjes te plaatsen rond om de track.

Dit heb ik ook belachelijk veel gedaan. Vooral eindeloos veel debiele tracks maken en die dan anderen laten spelen, het spel zelf vond ik niet zo heel erg bijzonder eigenlijk. Dat alles 3D was vond ik toen behoorlijk gaaf, al ziet het er eigenlijk niet uit. Toch best moeilijk om op zoiets te stemmen. Maar een 3,5 dan omdat ik het spel zelf niet zo boeiend vond maar die editor wel.

avatar van Zelva
Heerlijke racer.

Ben helemaal niet zo handig met snelle bewegingen en heb een hekel aan racespelletjes, maar hier kost het me niet zoveel moeite om in de baan te blijven. Heel best ziet het er allemaal niet uit, maar dat boeit niet zo.

En dan inderdaad die banen bouwen. Dat blijft geweldig, vooral omdat er zoveel mogelijkheden zijn.

avatar van Bacon
Wat een geweldig spel was dit vroeger zeg. 3D graphics bij een spelletje wat op 1 floppy paste.

Het leukste vond ik altijd nog de banen ontwerpen. Bruggen, heuvels en weet ik wat zette ik altijd recht achter elkaar, en dan maar vol gas met de F1 wagen eroverheen vliegen.

Super spel!

Stunts is voor mij puur jeugdsentiment. Het is een van de betere spellen die je in de jaren 90 op je 386 kon doen. Er ging altijd veel tijd in het bouwen van de ultieme stuntbaan zitten. Gelukkig werd deze tijd iedere weer beloond wanneer je voor het eerst ging gassen op je eigen baan. Heerlijk om die stunts uit te voeren.

Puur jeugdsentiment. Helaas alleen niet voor eeuwig.

avatar van SilverGun
Uren en uren bezig geweest met de editor. De geweldigste designs gemaakt. Doolhofbanen met verschillende afslagen na elkaar waarvan slechts één de juiste was en de rest kwam allemaal uit op een eerder punt op de baan. Vreemd dat er nooit een game is geweest die hetzelfde concept net zo goed en gebruikersvriendelijk uitvoert.

Bij Tony Hawk 2 kan je geloof ik ook hele banen in elkaar zetten met prefabs. Meestal is dat echter niet zo wenselijk. Duke Nukem 3D werd ook geleverd met een uitstekende level editor. Je moet er dan wel wat meer werk in steken om wat fatsoenlijks te produceren maar als dat uiteindelijk lukt heb je veel meer vrijheid dan bij een spel als Stunts.

Deze game heb ik erg vaak gespeeld, maar nooit thuis. Ik vond hem toen echt leuk, en je kon bizarre loopings maken. Ik was een jaar of vijf dus racen ging nog niet erg soepel, maar dit was toch wel m'n eerste racegame.

avatar van Tommeh
Hetzelfde geldt een beetje voor mij. Je eigen tracks creëren vond ik geweldig. Het leukste vond ik nog een stuk of 5 open bruggen achter elkaar te zetten, kreeg je een paar mooie sprongen door.

Wat heb ik een hier een tijd aan besteed. Tot een paar jaar geleden zelfs. Mijn broer stond altijd bijna overal bovenaan en ik was dagen bezig om ook wat toptijden te pakken. De graphics zijn eigenlijk niet om aan te zien, maar wat maakt dat uit he.

avatar van Thomas83
Ook weer zo'n spel dat ik vroeger erg vaak gespeeld heb.
Het goede aan het spel was dat het een vrij hoog herspeelgehalte had, doordat je zelf simpel leuke banen in elkaar kon zetten en met verschillende leuke wagens kon rijden.
Ook kon je mooi de boel in de herhaling bekijken.
Dit spel zou me nu ook nog vermaken. Daarom een 4.5*

gerwinf
Wat heb ik hier belachelijk veel tijd ingestoken, met name de track editor was uniek voor die tijd. En dan maar saven op een flop en iemand anders je baan laten rijden

4,5 sterren!

avatar van Deftones_JP
Ik bouwde altijd een brug zonder tussenstuk en dan ging ik racen tegen zo'n karakter. Ik reed natuurlijk altijd netjes om die brug heen terwijl mn tegenstander crashte. Tja toen had ik dat soort truuks nog nodig om te winnen.

Oooh man. Dit is echt zo'n classic. Ik ben echt uren met die editor bezig geweest. Altijd van die stunts maken en later alles opslaan om aan je vrienden te laten zien. De rest van het spel stelde natuurlijk geen drol voor maar die editor maakte alles goed.

avatar van MartinoBasso
Dit is een inderdaad een echte classic.
Speel dit nog regelmatig!

Heel lang gespeeld, was dan ook erg leuk. Je kon hier je goed je eigen creativiteit in kwijt, doordat je zelf je baan kon ontwerpen van je voorkeur. Natuurlijk, grafisch stelde dit weinig voor maar de leuke, uitdagende gameplay maakte veel goed.

avatar van Bahamut Zero
Erg leuke racer waarbij je idd de mogelijkheid had om zelf een circuit te bouwen. Dagenlang achter gezeten tijdens de nodige schooluurtjes om zo alle F1 circuit's van 1999 na te bootsen Geef hem 3,5* omdat de graphics wel aan de mindere kant zijn...

avatar van sdr
sdr
Inderdaad, de editor was het sterkste punt van dit spel.

Het meeste is al gezegd over dit spel. Het spel ziet er niet echt geweldig uit, maar het bouwen van banen met allerlei obstakels was wel heel gaaf. 4,0 ster. Ik heb het eerder veel gespeeld!

ooit nog een game met een track editor gezien? ik iig niet

top spel, en niet alleen omdat het nostalgie is

mk1992 schreef:
ooit nog een game met een track editor gezien? ik iig niet

TrackMania is de bekendste.

Hadouken schreef:

TrackMania is de bekendste.

die is er idd nog, maarja dat is wel heel erg fantasie, Stunts had nog echte auto's

avatar van Thomas83
TrackMania is van vele jaren later toch? Zegt eigenlijk al alles.
Heb weer eens op Youtube een filmpje van gameplay gekeken, en de toffe soundtrack viel me gelijk weer op, en ook kwam naar boven hoe eigenlijk (nogal logisch in feite) het meeste plezier uit het spel kwam uit proberen op de banen die jij en vrienden hadden gemaakt de beste tijd neer te zetten. De replay-functie was ook vrij revolutionair volgens mij.

avatar van Awake78
Vond het ook vet om zo'n looping te maken, moest je een beetje scheef insturen. Vet grappig. Had ook shitloads of banen gemaakt, alleen jammer dat ik de enige was die ze reed dus niemand kon zien dat ik een legendarisch wegen-architect was

Awake78 schreef:

wat ze wel niet van de A2 hadden kunnen maken als jij was ingehuurd...

avatar van Awake78
A2 racer was nooit hetzelfde geweest met mij

avatar van Thomas83
Inderdaad, die looping en blokken in tunnels die je moest ontwijken vergde een bepaalde handigheid. Maar als je het trucje eenmaal doorhad, dan ging het ook niet meer mis.
Ik bouwde zelf mijn banen altijd lekker vol, met erg veel bomen etc. Gaf ook iets extra's aan de stunts, als je bijvoorbeeld zo'n looping deed terwijl er vlak naast zo'n hoog gebouw stond. Je kon ook van die lekkere instinkers doen in banen. Dat je hard omhoog reed en geen zicht had daardoor op de baan daarachter, die dan natuurlijk net achter de heuvel scherp in de bocht ging. Dit spel zou multiplayer ook erg leuk zijn denk ik, dat had je niet volgens mij. Staat ook niet bij de spel-info vermeld hierboven.

avatar van harm1985
Een vriendje van me had dit op de PC, man wat een gaaf spel was dit zeg, vooral het feit dat je je eigen tracks kon samenstellen, met loopings en al maakte het gewoon supervet. De physics zullen wel niet je dat geweest zijn, maar je kon je hier echt urenlang mee vermaken.

avatar van Griekse God.
Legendarisch spel. Leukste was banen maken en ze uitproberen, kijken hoe gek je het kon maken. Gek genoeg zelfs nu nog steeds leuk om te doen.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Ik vond altijd dat dit spel zo veel op Hard Drivin' leek. Ik heb hiermee net zoals zovelen urenlang speelplezier op de PC gehad.

avatar van KoomBa
Mijn broer had destijds een maat die altijd langs kwam om op zijn pc deze game te spelen lol