
Borderlands (2009)
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
RPG / Shooter
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Gearbox
Uitgegeven door 2K
Borderlands speelt zich af op Pandora, een gigantische planeet waar kolonisten geland zijn met hun schepen. Het is er zeer gevaarlijk en er struinen overal smerige wezens rond die maar aan één ding denken: eten. Het wordt al snel lente en dat betekent dat er enkele monsters opstaan uit hun winterslaap. De kolonisten worden daardoor ineens geconfronteerd met nieuwe levensvormen die ze nooit eerder hebben gezien.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=v3ZWbpce_Os
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
4*--> 3,5*
Waarschijnlijk komt er een Review. Vindt wel dat het naar het eind toe toch weer wat leuker werd.

Leuke game, toch wel erg vermakelijk online.. iemand anders die hem hier vaak online speelt, want dan wil ik wel een keer samen online gamen.
En er dan maar gelijk een 0,5 tegenaan flikkeren?
dat maak ik toch wel uit of niet?
Unieke Graphics alsof je in een stripboek aan het gamen bent, mooi gedaan en stoort totaal niet.
Paar vraagjes, weet iemand mischien hoe ver ik ben kwa verhaallijn? Zit op lvl 26 en 12 uur gespeelt en ben bij een stadje met behoorlijk wat bevriende mensen als jullie begrijpen wat k bedoel

En hoe gaat de Multi-player in zijn werk? Want op mijn PC doet internet het niet :S



De game wordt geroemd om de opmerkelijke visuele stijl, en Gearbox scoort wat mij betreft veel punten op dit vlak. Het cel-shaded stijltje is verfrissend, ongezien en speels. Jammer dat de achtergronden wat kaal en ongeïnspireerd zijn, maar het zij ze vergeven. De game speelt ook heerlijk weg. De besturing is zoals het in een consoleshooter hoort te zijn. De HUD is enorm overzichtelijk en informatie over de te verzamelen objecten (geld, wapens, artifacten, dat soort dingen) is zeer goed uitgewerkt: je hoeft maar met de cursor over het object te glijden om uitgebreide informatie erover te zien. Zonder een knop in te drukken. Erg fijn.
Maar Borderlands lijdt ook onder een aantal minpunten die voor mij de score drastisch naar beneden haalt.
Zo stelt het verhaal weinig tot niets voor. Dat is tot daar aan toe; de opdrachten die je moet volbrengen zijn vrij ongeïnspireerd en komen vaak op hetzelfde neer. Poppetje doden, schakelaartjes aanzetten, spulletjes zoeken, dat soort dingen. Bovendien is de moeilijkheidsgraad wat bedenkelijk. Dat in combinatie met de oninteressante opdrachten maakt dat ik regelmatig mijn geduld verloor.
Ik zou de game in drie segmenten kunnen verdelen: segment een is het begin, de Arid Badlands. Segment twee zit tussen Dahl Headland en Old Haven; segment 3 vanaf Old Haven tot het eind.
Tot Dahl Headland las ik de opdrachten netjes; vanaf dat moment vloog ik er zo doorheen en deed ik blind wat me gevraagd werd. De moeilijkheidsgraad ging in het middenstuk drastisch naar beneden. Had ik in het eerste segment hier en daar nog moeite om de tegenstand te lijf te gaan, daar werd het in het tweede segment steeds makkelijker. Naarmate het tweede segment vorderde was ik al enkele levels hoger dan de tegenstand, zodat het voor mij een peulenschil werd om te winnen. Sterker nog; tussenbaas Krom had ik verslagen zonder 'm überhaupt gezien te hebben. Pas bij Old Haven kreeg ik weer wat forse tegenstand, en dat hield tot de climax aan.
De enorme hoeveelheid wapens is iets waar ik tot het einde geen klik mee had. Niet alleen dat; de wijze waarop het in je inventory zit bleef ik onoverzichtelijk vinden. De verschillende kleuren letters hadden een functie, maar gaf het geheel een drukke sfeer. Bovendien vond ik het onnodig om alle wapens ook op merk te sorteren. Zal vast en zeker ook een functie hebben voor de liefhebbers, maar ik kon er weinig mee. Het is niet zo dat ik niet met de inventory overweg kon; naarmate het spel vorderde kreeg ik er wel een zekere handigheid in, maar de enorme overdaad aan wapens, schilden, mods, artifacten en weet ik het allemaal overrompelde me zodanig dat ik niet zelden even de weg kwijt was. Het verzamelaspect was aardig en vooral tegen het einde werd ik er enthousiast over. Echter, als je een wapen op de grond selecteert en je houdt vierkantje ingedrukt, wordt je meteen met dat wapen opgezadeld. Piepklein minpuntje. Wat wel ergelijk was: ik had een schild die erg snel mijn health regenereerde, maar toen ik per ongeluk een ander schild equiped had, kon ik dat andere schild nergens meer vinden. Gevolg: enkele moeilijke stukken moeten spelen met een schild die geen health genereert en ik dus gedwongen was om enkele keren te wachten tot ik mijn turret kon inzetten, alleen maar om wat health te krijgen. Maar ach, dat houdt de uitdaging er in. Vanuit een bepaald opzicht was dat ook wel welkom. Uitdagend vond ik ook de eindbaas; die ging ik te lijf zonder een kogel op zak te hebben, en die kreeg ik ook klein door mijn turret te gebruiken.
Overigens, die turret die je ammo en health geeft: een erg gemakkelijke manier om in leven te blijven en de vijand te lijf te gaan. In zeker opzicht mag ik dat wel, maar het haalt weer een beetje uitdaging eruit.
Het leveldesign vond ik zelden opzienbarend. De gehele wereld van Borderlands lijkt wel een enorme schroothoop. Dat is geen nadeel; Fallout 3 had dat ook. Maar wat ik bij Fallout 3 wel had en bij Borderlands dus miste, waren de opmerkelijke, sfeervolle locaties. Kort door de bocht: de achtergrondverhalen van de verschillende locaties waren weinig interessant. Fallout 3 had enkele schitterende, sfeervolle omgevingen: vooral Rivet City was indrukwekkend. De locaties in Borderlands vond ik mat: zelden had ik het gevoel een speciale creatie te zien. De klei waarmee deze game is vervaardigd is indrukwekkend; de creaties die ermee zijn geboetseerd onopvallend.
Dit wil overigens niet zeggen dat het leveldesign over de gehele linie negatief is. Er is veel aandacht besteed aan details, vooral in de binnenruimtes, en de hoogteverschillen zijn zeer divers, wat een dynamische gameplay geeft.
Wel, toen ik de verhaallijn had doorlopen en de aftiteling over het scherm had zien rollen, bleef er weinig uitdaging over. Zelfs tegen de Crimson Lance keek ik niet meer op. Vrolijk rende ik door Old Haven, alleen nog maar te letten op loot in plaats van de vijand. Jammer dat de vijand niet meelevelt; dat houdt de uitdaging tot na het einde erin. Opmerkelijk is overigens wel dat ik mij op een of andere reden aangetrokken voel om nog verder te spelen, maar dan meer om tijd te doden tot ik weer een nieuwe PS3-game in de kast heb staan.
Voor Borderlands 2, waarbij ik gezien het einde van Borderlands al een idee heb wie de nieuwe vijand op Pandora is, zouden de makers enkele verbeteringen kunnen doorvoeren. Meer gevarieerde tegenstand, minder wapens (hoewel dat niet zal gebeuren; de enorme hoeveelheid guns is een verkooppunt van de game), meer gevarieerde omgevingen en leveldesign en een meer overzichtelijke backpack. Wat ze absoluut moeten behouden: de gameplay, de verslavingsfactor en de fun. De psycho's waren geweldig, vooral de midgets, maar de fun sijpelde ook tussen de wat meer verfijnde momenten door; zoals in de laadschermen. Als Borderlands 2 op die punten zichzelf verbeterd, dan mag voor mij het avontuur over een paar jaar weer van start gaan.

Sorteren op merk kán heel handig zijn. Elk merk heeft namelijk z'n eigen eigenschap. Zo hebben wapens van Jacobs standaard een hoge damage tegenover een lage fire-rate of accuracy. Zo kun je dus snel een wapen naar je smaak vinden

Als je playthrough 1 hebt doorgespeeld kan je aan playthrough 2 beginnen (Kun je selecteren). Je begint dan overnieuw met hetzelfde personage (Alle items en level blijven behouden), en alle vijanden zijn sterker. Ik zelf vond de playthrough 2 een stuk pittiger. Als je playthrough 2 hebt uitgespeeld worden alle vijanden automatisch jouw level of hoger (in sommige gevallen iets lager), waardoor er daarna wel nog steeds uitdaging is

Als je playthrough 1 hebt doorgespeeld kan je aan playthrough 2 beginnen (Kun je selecteren). Je begint dan overnieuw met hetzelfde personage (Alle items en level blijven behouden), en alle vijanden zijn sterker. Ik zelf vond de playthrough 2 een stuk pittiger. Als je playthrough 2 hebt uitgespeeld worden alle vijanden automatisch jouw level of hoger (in sommige gevallen iets lager), waardoor er daarna wel nog steeds uitdaging is

Ah, bedankt voor de tip, wellicht dat ik me dan nog eens aan playthrough 2 ga wagen.


xbox 360 gamertag davidbmaster
het is wel ontzettend eentonig, beetje missies doen die ongelofelijk makkelijk zijn, dit kan wel een valkuil zijn voor veel mensen,
omgevingen zijn ook vrij eentonig/saai vind ik persoonlijk.
Wel leuk zijn al die wapens die je vind, skills, en upgrades. Heb ook nog ''the secrtet armory of general knoxx'' aanrader!

Supergeslaagde game en een vet kerstkado.
Tussencijfer 4,5*!!



Degame zelf is zeer addictive als je eenmaal goed in het spel zit en stoppen met de game aardig moeilijk...eerst nog even dit, dan weer dat snel oplossen en zo ben je weer een paar uur verder.

Het verhaal is wat magertjes..maar de geweldige sfeer en uitstraling maken van deze titel een must-have om gespeeld te hebben. De hele game kwam mij over als de film Mad Max Beyond Thunderdome uit de jaren '80..dus echt fantastisch wat Gearbox en 2k hier hebben gepresteerd.

De graphics doen gewoon alles wat ze moeten doen om deze game bijzonder te maken, lekker cartoony, maar freaky als wat!!
De gameplay is fantastisch...heb je genoeg om je enemy's te doorzeven, rag je met een pulse-rifle erop los...ontploffende hoofden gegarandeerd.

Geen zin in schieten..stap je in de auto en laat je alles onder je vehicle verpletten, handgraten in verschillende vormen en maten die hun vernietigende werk doen..heerlijk hoe je hier alles naar je hand kunt zetten. Je beste vrienden in deze game zijn toch wel de claptraps..door hun te redden word je inventory-capaciteit zeer enorm, unlocken ze geheime plaatsen voor je en zo nu en dan hebben ze zeer nuttige informatie voor je. Er isd niet veel variatie in vijanden maar dat mag de pret niet drukken..een groot bloedbad ligt in je verschiet.
De boss-battles zijn heerlijk om te voltooien en sommige bossen kunnen zeer taai zijn..ook belangrijk is het in deze game dan ook om zo snel mogelijk en zovaak mogelijk te levelen. Ga nu aan de expansions beginnen dus level 41 is al een goed start om ermee te beginnen..na aanraden dat level 40 de beste vereiste is om ermee te beginnen.
Dus Dr. Ned..je zombie's zijn straks niet veilig meer!!

Al met al een game die ik iedereen kan aanraden..zeker als je van blood en gore games houdt en je een unieke ervaring wil meemaken.
Voor mij was het eenal fun en plezier!!
4,5* is een wel verdiend cijfer voor deze aparte, freaky en unieke game!!
+ punten
Zeer unieke game..qua sfeer, uitstraling en de aparte stijl
Geweldige quests om te voltooien
Niets is hetzelfde in deze game..alsmede de fantastische humor
Sfeervolle opzwepende ingame muziek
Geweldige speelduur..(mijn tijd 33:04 uur)
- punten
Vaak steeds maar weer dezelfde vijanden.
Jammer dat ze er geen stash-box in hebben gedaan..alles wat je wil bewaren zeul je mee.
Besturing van je vehicle had beter gekund.
Maar gewoon een super game!!



Heb je alle expansions? Of alleen Dr. Ned? Want General knoxx is wel een must have eigelijk

Ikzelf heb er nu over de 300! uur opzitten, zit meestal alleen wapens te ''farmen'',
Denk ik even 10 minuten een rondje te doen en zit er al zo op een zaterdag 3 uur achter hetzelfde te doen. Echt te gek soms maarja


Dan lijkt hij mij erg leuk. En is het split-screen co-op? (onder andere)
Eens kijken of ik de game+expansions goedkoop kan vinden als dit het geval is.


En ja, er is splitscreen co-op onder andere.

Maar heb wat reviews gekeken op youtube en het zag er opzich wel leuk uit....
