The Sims (2000)

Macintosh / Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / Xbox
Simulation
single player / online

Ontwikkeld door Maxis

In plaats van het bereiken van een doel, wordt de speler aangemoedigd zijn eigen beslissingen te nemen en zich te begeven in de interactieve omgeving. Het enige echte doel in het spel is het op de juiste manier besteden van de tijd van de Sims, waardoor zij hun eigenschappen kunnen verbeteren. De speler moet besluiten hoeveel tijd van de Sims besteed wordt aan persoonlijke ontwikkeling, zoals trainen, lezen, creativiteit en logica. De enige manier om deze ontwikkeling te bereiken is door deze activiteiten aan de dagelijkse routine van de Sims toe te voegen. Ook aan de basisbehoeften moet voldaan worden, zoals persoonlijke hygiëne, eten en slaap. Als de Sims deze behoeften onvoldoende kunnen vullen, zullen ze ziek worden en sterven. Bovendien hebben de Sims plezier in hun leven nodig; als dit niet gebeurt zullen ze depressief raken.

Maar het waren vooral alle uitbreidingen die het zo leuk maakten.

avatar van Mart
Toen dit spel uitkwam sloeg het in als een bom. Een origineel spel waarin je eigenlijk geen doel hebt, maar toch is het zwaar verslavend. Het dit echt úren gedaan. Dit blijf ik de beste Sims vinden, en dan vooral in combinatie met de uitbreidingen Het Rijke Leven en Hot Date. Jammer dat het concept later té veel werd uitgemolken... Maar de allereerste Sims blijft een klassieker!

Louis2703
Een echte klassieker. Geweldig concept volgens velen. Ik vond het ook een leuk spel, maar na een tijd intensief spelen, gaat het zeer vervelen.

avatar van Exfrozen
Ik had me wel een tijd vermaakt met deze game, maar eigenlijk meer met huizen bouwen en inrichten van het huis, dan het leven van de sims naar de zin te maken.

Eerst pilaren dan de 1e verdieping en dan de pilaren weer weghalen en voilà een zwevend huis

avatar van Paap
Klassieker of niet. Ik vond de tijd altijd te snel gaan. Je had geen tijd om even te zitten of hij had al weer honger, stond je huis in de fik of moesten de baby's weer getroost worden... moest je weer naar je werk, eten, twee uur slapen en weer werken, het huis schoonmaken waar jew twee uur mee bezig bent. Ik kon geen ritme vinden en mijn kinderen werden afgepakt door de kinderbescherming. Op feestjes altijd een blauwtje lopen en die ene lelijkerd blijkt je dan weer wel leuk te vinden... Nou, ik heb me geërgerd aan de game

Leuk concept verder wel... maar toch: 3*

(okee, ik speelde wel de Ps2 versie...)

Leuk bedacht zo'n eigen leventje leiden. Alleen snapte ik dat nooit met die schoolbus of zo die langs kwam. Maar ondanks dat leuk spel, ook had je (zoals paap al zei) geen minuutje rust. Dan weer een jankende baby, eten of stond inderdaad je huis weer in de fik . Maar het is wel grappig bedacht hoor.

avatar van Hannibal
Eens met Paap, op den duur kreeg ik gewoon een hekel aan die zeikerds en liet ik ze expres creperen. Wat denken ze wel niet, zet je een prachtig bankstel neer en zijn ze nog niet tevreden!

JohnWilliams schreef:
Alleen snapte ik dat nooit met die schoolbus of zo die langs kwam.

Was de bedoeling dat jij je zoon/dochter naar school stuurde op dat moment.

Tsja, het blijven verwenden nesten .

Goodfella_90 schreef:

Was de bedoeling dat jij je zoon/dochter naar school stuurde op dat moment.

Oh, dat heb ik nooit begrepen stond ook nergens. Maar ja, dan leren ze toch lekker niks . Nu weet ik het wel voor de volgende keer als ik het ga spelen (als er een volgende keer komt tenminste).

avatar van Brain Stew
Saai en overgewaardeerd spel. Het spel heeft geen doel en er op een gegeven moment gebeurt er niets nieuws meer.
Ik vond de huisjes ook lelijk, vooral het behang.
Ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen een cool spel is. het is natuurlijk soms wel spannend als er een dief komt ofzo.

En dan die eindeloze uitmelkerij, beestenboel, hot date, op vakantie.

mja zusjes.

Omdat ik me wel 5 minuten heb vermaakt met het plaatsten van een zwembad en het trapje daarna verwijderen toch nog 2 sterren.

avatar van waxs
Goodfella_90 schreef:
Maar het waren vooral alle uitbreidingen die het zo leuk maakten.

Ik werd er persoonlijk beetje ziek van, omdat het een boel geld kostte en je er eigenlijk vrij weinig voor terug kreeg.

avatar van martinstegenga
Gehele nieuwe gamegenre als je het mij vraagt. Deze game heeft mij wel aan het gamen gezet, maar was niet verslavend genoeg...
Jammergenoeg haalt hij daarom voor mij niet meer dan de verdiende 4 Sterren

waxs schreef:

Ik had ze geleend, waarna het contact verwaterde en ze hier gebleven zijn.

Nooit echt veel aangevonden. Vaak wat cheats gebruiken en een groot huis bouwen, en dat was het..

avatar van waxs
Montorsi schreef:

De cheats waren wel een must, lekker grote villa bouwen

avatar van Gizzmann
Een van de meest overgewaardeerde spellen over het algemeen.

avatar van Timmy757
Ik ken van dit spel niet warm of koud worden, enige wat ik hieraan leuk vond was huizen bouwen...
2*.

avatar van martinstegenga
Idd Timmy, dat idee had ik ook wel een beetje. De huizen bouwen, een eigen villa opzetten en alles eromheen vond ik altijd geweldig.

Timmy757 schreef:
2*.

mee eens dat zorgen voor een familie heb je alweer snel gezien. Constant hetzelfde ritme van eten,naar de wc, douchen, ontspannen, werken, slapen enz. natuurlijk kun je hier af en toe variatie in aanbrengen door bijvoorbeeld een paar nieuwe spullen te kopen maar op een gegeven moment geloof je t wel.

avatar van martinstegenga
Dat is voor mij de reden waarschijnlijk ook waarom ik het spel nooit lang kon spelen...

kiriyama
Ongeloofelijk saai spel dat verveling naar een hoger niveau trekt. Je leven nog eens in een spel spelen, hoe komen ze erop? Ben toch iemand die juist een spel speelt om even niet aan al die dingen te denken. Alsof ik in zo'n spel even wil stofzuigen als ik dat net al in het echt heb gedaan, ja dolle pret.

0.5* voor dit misbaksel.

1,5
Ik ben het helemaal met je eens Kiriyama.

1,5 ster.

avatar van Witch-king
De eerste naam voor dit spel zou "Doll House" (poppenhuis) zijn, maar dit is een heel mooi spel.

****4,5*****

Als ik een aantal weken terug op The Sims had moeten stemmen dan had ik zonder twijfel een vier ster gegeven, echter nu wordt mijn beoordeling lager. Dit komt namelijk doordat het spel op de dag van vandaag niet meer leuk is. Ik heb het even een paar uur geprobeerd en ik moet zeggen dat ik er heel erg gauw genoeg van had. Vervelend, eentonig en helemaal niet meer zo leuk als eerst.

(Puur alleen nog door de goede herinneringen)

Heb hier veel plezier aan gehad. Maar matige graphics eigenlijk, en ook niet zo vermakend als nr. 2.

Goed voor een 3,5*(PC)

avatar van Thomas83
Toch een spel waar ik veel plezier aan heb beleefd. Het was een vrij vernieuwend spel destijds, en ik vond het erg leuk om die poppetjes en vooral het huis te ontwerpen.
Echt een heel lange levensduur heeft het spel niet echt, na een tijdje had je alles wel gezien en gedaan. Vandaar ook die uitbreidingen natuurlijk. Al is dat ook echte uitmelkerij. Maar daar is EA nooit bepaald vies van geweest.
Dat de tijd zo snel gaat vind ik ook een minpunt. Al is het aan de andere kant zo dat er weinig gebeurt. Maar bij dit spel vind ik dat eigenlijk wel leuk. Gewoon je huis ontwerpen en dan genieten van de leuke sfeer en inrichting van je huis etc.
Zonder te cheaten met de tijd vind ik het spel amper te spelen. Normaal cheat ik niet graag, maar bij dit spel deed ik dat altijd wel met de tijd. Maar dan alleen met de tijd, niet met geld.
Wat een pluspunt aan dit spel is is dat het echt een leuk spel is voor de echte fans, die dan dingen kunnen aanbieden om te downloaden en zo. Dat geeft iets extra's aan het spel. De standaardmeubels heb je op een gegeven moment ook wel gezien, dus dat is wel nodig ook.
Het spel kent ook nog leuke humor, en dat eigen Sims-taaltje is gewoon ook erg lollig. Ik ken nog hele zinnetjes (in het fonetisch dan) uit mijn hoofd.
Vooruit, een nipte 3.5 * dan nog maar, omdat het toch wel een knus spel is en destijds was het echt iets nieuws.

gerwinf
Erg verslavend (en origineel) spel toen het uit kwam. Helaas door e.a. tot in den treure uitgemolken met uitbreidingen. 4 sterren.

Sul sul!

int begin echt verslavend, toen vond ik het een leuk spel
maar op den duur is het spel echt super saai
ik geef het 2.5 sterren omdat ik het in het begin wel nog leuk vond

avatar van DoraRing
1,0
De vele uitbreidingen was gewoon makkelijk geld binnen halen.
Dit is een typisch vrouwenspel, Totaal geen inhoud en je doet er totaal geen boeiende dingen