Tactics Ogre (1995)

Alternatieve titels: Tactics Ogre: Let Us Cling Together | Ogre Battle Saga: Episode VII

PlayStation / PlayStation Portable / Sega Saturn / Super NES
RPG / Strategy

Ontwikkeld door Quest
Uitgegeven door Square Enix, Quest en Atlus

In Episode VII van de Ogre Battle Saga volgen we het koninkrijk Valeria. Al 80 jaar broeit er een innerlijk etnisch conflict. De drie verschillende groepen, Gargastan, Walstanian en Bacrumese zijn in constante strijd met elkaar en de haat en racisme onder de bevolking neemt ook steeds toe. Lang is het goed gegaan onder het charismatisch leiderschap van koning Dolgere, die streefde naar gelijke rechten voor iedereen, maar na zijn plotseling heengaan zit Valeria zonder opvolger en laait de strijd tussen de drie fracties weer op.

Ik ben dit spel begonnen tijdens mijn huidig verblijf in China, lekker gemakkelijk hoef ik geen playstation spelen te missen. Ik heb nog maar pas drie gevechten gedaan, elk gevecht duurt toch al rap een half uur, maar de complexiteit komt al naar boven. Daarnaast is er ook een schitterend verhaal dat verschillende vertakkingen kent en een motiverend level systeem. Ik heb vermoedelijk nog veel mooie speel-uren voor de boeg.

Dit is blijkbaar niks voor mij, na een paar battles gewonnen te hebben zit ik al vast. In een poging een meisje te redden geraak ik niet verder. Het stomme wicht dat ik moet redden staat veel te dicht bij de vijand en gaat er altijd aan lang voordat ik dicht genoeg kom om haar te helen. Dit heb ik niet graag, een level niet halen omdat er een toevalselement niet meespeelt. Stom spel.

Ja ik vond 'm ook erg pittig, nooit uitgegamed ook. Wel voorbij die battle gekomen als ik 't goed herinner. De key was om een zwakker 'naked' mannetje, met lager level als dat meisje, als bait te gebruiken, dan clustert iedereen daarop en heb je even tijd om je healers en archers te positioneren.

Ja was ik ook aan het denken, maar punt is dat enkel mijn angel snel genoeg naar de vijand kan raken om als aas te dienen. Dat wicht sterft gewoon te snel.

Ja is ook best zuur, maar met wat geluk kan je ze door low-lvl armorloze mannetjes wel afleiden en je hebt ook nog zo'n item sling wapen waarmee je herbs kan knallen, iedereen daarmee equippen.

Maar moet zeggen dat ik die battles met beperkingen ook jammer vond bij deze game, te lastig en te vaak, de grotere gevechten waar je vrijer gelaten wordt zijn stukken leuker. Daarom dat ik Vandal Hearts, hoewel weer iets te makkelijk misschien, toch 't leukst van de tactical rpgs vind, Final Fantasy Tactics zit er een beetje tussenin maar neigt ook meer naar ogre-stijl. Zo ook Hoshigami. Wat ik ook nog een te gekke vond, met precies de goeie feel en erg leuk verhaal en stijl is Saiyuki: Journey West (2001), zag net dat 'ie ook op PS3/PSP te downloaden is.