Culpa Innata (2007)

Ontwikkeld door Momentum
Uitgegeven door Strategy First

In 2047 is de wereld nogal anders dan we nu gewend zijn. Er is geen oorlog, honger, misdaad, werkloosheid, of ziekte meer. Althans, in dat deel van de wereld dat zich aangesloten heeft bij de World Union. Door strenge genetische selectie komen alleen de beste mensen met de beste vooruitzichten in de wereld te leven. Phoenix Wallis is een jonge Peace Officer bij het Global Peace & Security Network. Zij beoordeelt nieuwe mensen op hun geschiktheid en ze staat op het punt te stijgen op de maatschappelijke ladder. Ze gelooft heilig in de World Union en wat deze haar te bieden heeft. Echter wordt in deze perfecte wereld een moord gepleegd op een vooraanstaande staatsburger. Phoenix en een collega worden opgezadeld met dit probleem. Vanaf dat moment zijn ze rivalen in de strijd om promotie.

Uitgespeeld met een HDI van 86 (Human Development Index) en eigenlijk al weer zin om een hogere score te halen.
Het verhaal en backstory zijn orgineel en actueel, en de foutjes die het spel op gameplay gebied heeft, worden door de sfeer en stijl bijna helemaal goed gemaakt.

Beginnen met de Foutjes dan maar, sommige puzzels (zeker de latere) zijn erg onduidelijk en andere komen soms meer neer op trial&error als logisch denkwerk, maar het grootste gedeelte is mooi in de gameplay verwerkt. De muis-cursor wil nog wel eens tijd nodig hebben om in het juiste icoontje te veranderen, waardoor ongeduldige spelers weleens items en exits kunnen missen, dit zorgt soms ook voor irritatie met naar een andere view lopen.
Verder wisselt soms de kwaliteit van voice-acting (Phoenix zelf is perfect, sommige bij-karakters wat minder vond ik) en hebben de cut-scenes nogal hakkelige animation.

Maar al deze dingen kunnen mij er niet van weerhouden 4,5* te geven. Het verhaal alleen al was interresant genoeg om door te blijven spelen. De wereld en stijl is prachtig en door een relatief 'gewone' moordzaak op te lossen in deze setting, kom je steeds meer over deze toekomst te weten. Een paar erg aparte dingen waren de interviews met de residentie applicanten, met erg volwassen onderwerpen. Zo is sexueel contact met meerdere partners geaccepteerd in deze maatschappij en komt dit in de game meerdere malen terug in gesprekken en acties. Dan komt daarbij ook nog de vrijheid in de gameplay, met dag en nacht cyclus, als je van locatie wisselt kost dat tijd, dus je moet je dag zo efficient mogelijk indelen. Ikzelf heb de zaak in 22 dagen opgelost, maar ik las dat het ook sneller kon, na 24 dagen lost een collega de zaak op en is het bad-ending.

Kortom eigenlijk best ouderwetse adventure, die door de grote aandacht aan verhaal, karakters en gesprekken, toch vernieuwend overkomt, wel vaak gespiekt bij Syberia en Longest Journey, maar imo van gelijk niveau -> 4,5*

avatar van Shangri-la
Ik sluit me aan bij de poster hierboven al moet ik er aan toevoegen dat het er grafisch niet al te best uitziet. Maar de gameplay maakt alles goed.