Quake 4 (2005)

Macintosh / PC / Xbox 360

Ontwikkeld door Raven, id en Aspyr
Uitgegeven door Activision

Om het alienras de Stroggs te vernietigen moet je zelf een Strogg worden. Bewapend met geavanceerde wapens en voertuigen en bijgestaan door een elite team van marines kun je het gevecht aangaan tegen het hart van de Stroggplaneet en de enige hoop voor de overwinning van aarde worden.

De meest ondergewaardeerde shooter aller tijden en waarom?
Omdat het niet vernieuwend genoeg zou zijn, te 'old school'. Zucht.
Wat men vergeet is dat alles wat aan games als o.a. Call of Duty(het gevoel dat je echt deel uitmaakt van een team, de lineaire cineastische opzet en voertuigen waarin je kunt 'rijden') en Aliens vs Predator 1/2 (brute wapens, schrikmomenten, bloederigheid) goed is, in dit spel wordt gecombineerd. Dit alles zorgt voor 'one hell of a rollercoaster ride' wat geen moment saai wordt en steeds voor WOW-momenten en andere verrassingen zorgt. Deze game geeft je soms echt het gevoel dat je in een film als Aliens of Starship Troopers zit.
Dit alles heeft natuurlijk alleen betrekking op het single player gedeelte. Het multiplayer gedeelte valt helaas erg tegen in tegenstelling tot de eerder genoemde vergelijkbare games.

Zeer goede shooter.

+ = Graphics zijn super, actie is overweldigend, coole wapens, coole monsters, voertuigen.
- = Ietwat herhalend na verloop van tijd, onduidelijk verhaal, lijkt wel heel erg veel op doom 3 qua omgevingen.

***1/2

Singeplayer was verassend vermakelijk (ik verwachtte er ook nul komma niks van dus dat is makkelijk).. De multiplayer.... was en is nogsteeds een drama. Als opvolger van Q3A is dit erg teleurstellend. Ik heb het toch nog best veel online gespeeld, maar de Doom 3 engine is echt TE slecht voor online gameplay. Teveel bugs met netwerkcodes, framerate caps en weet ik het allemaal. De competitie mod Q4MAX verwachtte ik veel van, ik dacht aan een gelijke CPMA voor quake 4, maar dat stelde ook geen reet voor uiteindelijk. Die mod was meer van dezelfde gameplay maar dan iets meer tweaks.

avatar van Evita
ondanks de gebrekkige framerate op 360 heb ik er indertijd intens van genoten.

ik was indertijd dit soort graphics nog niet gewend, enkel Doom 3 op Xbox...

om dan Quake 4 met erg knappe graphics om 2 uur snachts op een nieuwe console te gaan spelen...das een beetje kicken

avatar van 7higer7
ik heb hem bij aanschaf bij mijn xbox360 gekocht want ik kon hem niet op mijn pc instaleren vanwege het grote geheugen dat het spel vroeg ik vond het een erg goede shooter een van de weinig kleureike x360 spellen de wapens waren erg origineel en de graphics waren prachtig 4,5 *

avatar van bvonk
was meer een unreal fan dan Quake maar de single play van deze game was erg goed en veel beter dan Unreal II.

multigame was niet zo top maar dat verwachte ik ook al van deze game, daar is unreal nog steeds sterker in.

avatar van Angelo_Cheetah
Ik download dit spel ff nu omdat ik even wil kijken hoe het spel nu is.

ik verwacht wel beter dan die oudere. Hopelijk zal ik zo zien

super Game meer kan ik er niet over zeggen!!!!

5,0 sterren

joeri592
dat zeg je van haast elk spel...

wat maakt het uit.... ik ik geen zin om bij elk spel een hele uitgebreide mening te geven.

maakt niet uit hoor

avatar van jaspertje3
Zou wel op prijs gesteld worden als je vertelt waarom je het zo vet vind, en de volle 5 sterren waard is. Dan heeft iedereen er wat aan.

joeri592
ja dat bedoelde ik een beetje

Vooruit dan maar, ik vondt het spel een erg goede Gameplay hebben het zag er goed uit voor die tijd, en het speelde erg lekker en online was ook goed, daar heb je me mening

Imperial Figure
Ik heb een beetje last van traag lopende game-play op de 360, de framerate loopt vaak wat stroef, hoort dat zo of ligt het aan mijn dvd schijf?

Imperial Figure
Imperial Figure schreef:

Nee ligt niet aan de dvd, heb de game nu geïnstalleerd op mijn 360 harde schijf maar het loopt nog steeds stroef en instabiel.
De pc versie had er niet last van zag ik twee jaar geleden op mijn oudere pc maar goed een pc is natuurlijk altijd grafisch sterker dan een console.
Jammer dat raven en id dat niet hebben weggewerkt, raven heeft die framerate blunder ook al eens gemaakt in Soldier of fortune: payback waar ze dus niet van hadden geleerd.
Hopelijk loopt de nieuwe wolfenstein wel soepel en hopelijk geen geouwehoer meer met die framerate blunders.

Maar al om al, quake 4 barst van de sfeer en spanning en ik geniet er wel van.
Doom 3 lijkt trouwens extreem veel op quake 4, maar doom 3 was meer georiënteerd op horror terwijl quake 4 gewoon een dikke shooter is.

avatar van steffengamer
Geweldige single player! multiplayer is gewoon slecht!

bro
Hmmm, ik had deze ooit eens geleend van een vriend die beweerde dat het toch niet op zijn pc draaide (toen, in die tijd). Ik heb het toen van begin tot einde verteerd, en veel plezier aan beleeft. Alleen is het veel lang geleden dat ik het gespeeld heb, waardoor ik soms schrik heb dat dit meer een zeer goede herinnering is dan dat de game wel degelijk übergeslaagd is (Geslaagd is hij zeker, maar ik kon toen nog met geen één andere gelijkaardige game vergelijken). Ik heb hem al eens gevraagd om het nog eens te lenen, of voor een prikje over te kopen. Maar nu vind hij de game niet meer Of hij weet niet meer aan wie hij het nog uitgeleend heeft. Jammer!
Hij staat niet op steam dus hopelijk kom ik hem ooit nog eens tegen in een 2dehands-bak of budget-bak.

Mijn allereerste FPS in "monster-stijl" dus.
In ieder geval was het een lekker schietfestijn, en vond ik de wapens erg smooth om te hanteren

avatar van GameEvolutie
wapens voelen erg goed aan! maar dat is ook wel een beetje het enige wat nog goed aanvoelt de gameplay is ook wel aangenaam verder is deze game achterhaald.!

avatar van ix-mario-x
zeeeeeer jammer dat die niet op ps3 uitkwam net als DOOM 3 BFG edition

avatar van blackmetallives
niks beter als de orginele Quake uit 1996!