Grand Theft Auto: Vice City (2002)

Alternatieve titel: Grand Theft Auto: Vice City 10th Anniversary Edition

PlayStation 2 / PC / Xbox / Macintosh / Apple iOS / Android / PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar, Capcom, ak tronic, 1C en Cenega

Het is 1986. Je speelt als Tommy Vercetti die vijftien jaar in de gevangenis van Liberty City heeft gezeten en je hebt niets losgelaten over de mafia-familie Forelli. Nu je weer op vrije voeten komt, vraagt je oude baas Sonny zich af of hij je wel in de hand kan houden. Om het zekere voor het onzekere te nemen stuurt hij je naar Vice City om een drugsdeal te sluiten. Deze deal wordt verraden maar je bent één van de drie die het overleven. Met de hulp van Ken Rosenberg, een neurotische advocaat met een verslaving, en Lance Vance, een gladde dealer die zojuist zijn broer heeft verloren, ga je op zoek naar degene die jullie erin heeft geluisd, om aan de woede van Sonny te ontsnappen en wraak te nemen.

avatar van Manny Calavera
Voor mij de leukste GTA game, niet de beste (San Andreas is in alles beter bijna).

Vice City was gaaf. Ik reed rond in grote Amerikaanse bakken, ik reed langs stranden, ik ging op de motor door een enorm landschap met prachtige klassieke 80's hits door de speaker. Hele verademing vergelijken met die Gangsta rap shit uit GTA: SA.
Dit spel was gewoon met liefde gemaakt. Alles klopt en oke, er kon veel verbeterd worden kwa opties (Zwemmen kon niet, je verzoop om een voorbeeld te noemen) maar ik keek er graag overheen.
5* en ik zet maar weer nu effe een Toto hit op...Africa:)

Erg leuk spel dat voort borduurt op deel 3 met de nodige verbeteringen. Zoals de wapen slots, banden die lek kunnen, motoren enz.

Vooral het hele jaren 80 sfeertje is echt geslaagd, gewoon door alles: muziek, typografie enz.

Voor de rest leuke missies zoals altijd.

Wat me het meest is opgevallen waren de beroemde stem acteurs, zoals: Ray Liotta, Jenna Jameson, Burt Reynolds en boven al die van Philip Michael Thomas die vroeger de rol van Tubbs speelde in Miami Vice.

Ik heb me dan ook zwaar vermaakt met deze game en kan niet anders dan 5, 0 sterren geven.

Lad
Sfeer vind ik in Vice City juist minder en een pak minder dan bij San Andreas!

Vice City heeft leuke missies, is een apart spel met fijne guns en leuke plaatsen, maar ik had amper of geen verbondenheid met de personages. Bijvoorbeeld met Tommy, kon me geen klote interesseren. Bij San Andreas had ik wél dat gevoel bij CJ. Je wist meer omtrend zijn karakter, zijn familie en zijn oorsprong. Veel beter personage dan Tommy, een veel beter!

Overigens vond ik bij Vice City amper een echte sfeer zitten. Maffia-achtig vond ik het helemaal niet eigenlijk (goed gekleed vond ik ze ook niet). Het heeft vooral de 4 sterren gekregen door de leuke missies en het zeer vermakelijke "Cuban-Haitan-war".

Maar nogmaals, qua missies en verhaallijn is Vice City wel echt serieuze top! Maar ook dat is minder vergeleken dan bij SA!

avatar van youngtick
GtA Vice City is een geweldig spel met veel speelplezier en dat hij in de top 250 zit en van mij ook nog 5 sterren krijgt maakt het nog beter (althans voor de top 250 dan).

Omdat ik het verhaal nog niet helemaal uitgespeeld heb ga ik alleen maar de punten melden dat ik wel heb gespeeld en gezien.

De 80's is zeker leuk bedacht, het heeft een paar nummers dat tof zijn (zoals Michael Jackson, The Human League en Spandeau Ballet).

De graphics zagen er goed uit het zag er lekker kleurrijk, smooth en mooi uit. De realisme was het grafisch niet zo sterk maar dat is niet zo problematisch dat het belemmerd moet worden dus persoonlijk vind ik goed in mekaar gezet.

De wapens zijn meesterlijk moet ik zeggen. Het effect met het schieten is zo heerlijk om te horen man echt waar, mijn respect voor dat . Als je ook iemand doodschiet je ziet hem ook lijden voordat hij doodgaat bijv. als je hem op zijn been schiet zie je dat op 1 been aan het springen en daarna ligt of als je z'n kop eraf schiet dat je hem nog ziet staan en daarna ligt, super. Als je dat vergelijkt met San Andreas is het van Vice City 5x harder en sterker (ik heb dat volgens mij tig keer gemeld maar het blijft zo tof). Alle wapens die je kan bezitten zijn geweldig en geen 1 is minder of beter dan de ander.

De missies die ik tot nu toe heb gedaan zijn zoals gewoonlijk goed. Geen klachten daarmee. Je had wel wat lastige missies maar het waren er niet veel ( ik ben namelijk bij de missies dat je panden moet kopen om weer verder te gaan met het spel, als je het niet begrijpt gewoon melden).

De hoofdcharacter Tommy Vercetti is gewoon een normaal persoon die niet al te veel te bieden heeft. Het is niet dat het erg is maar het hoeft ook niet perse. Dus om het zo te zeggen is dat ik tevreden ben met wat ie is en hoe hij zich gedraagt.

De vrijheid is gewoon wat GTA maakt. Lekker los gaan met de politie, auto's jatten, mensen slaan en schieten. Maar juist als je het vergelijkt met San Andreas is de vrijheid een beetje sterker als het gaat om de poltie achter je aan te hebben. Stel je voor dat je 6 sterren hebt is het niet zo makkelijk om te ontsnappen omdat de omgeving niet zo groot is. In San Andreas gaat het veel gemakkelijker omdat je veel plekken tegenkomt dat je ze makkelijk ontglipt. Dus Vice City heeft daarmee wel iets beters aan de haak geslagen.

De cheats gebruik ik zelf vaak maar het is wel goed dat je geen geld kan krijgen door cheats zodat je echt geld moet krijgen door missies te behalen, mensen en politie agenten dood te maken.
Vaak gebruik ik cheats voor armor, health en natuurlijk wapens. Dus ja lekker genieten doe ik wel hoor met de cheats.

Er is alleen wel een 1 minpunt aan de game en dat is dat je niet kan zwemmen, dat had in dit spel echt ECHT gemoeten. Real Talk

Kortom het is een zeer geslaagde game, heel vaak gespeeld en nog steeds speel ik het. Dus jullie weten wat jullie kunnen doen. Gewoon reageren op die review maakt niet uit of het kritisch/positief is.

Peace

Een aantal keren uitgespeelt. Helaas is de stad wat klein waardoor er op een gegeven moment niks nieuws meer te ontdekken valt, al blijft het leuk om met geweldige sfeervolle muziek door de stad te cruisen in een snelle wagen.

Voor degene die ook van films/series houden is het zeker aan te raden eens naar een van deze films/series te kijken die overduidelijk inspiratie hebben geboden voor dit geweldige spel:
Miami Vice (serie)
Scarface
Carlito's Way
The Long Good Friday

avatar van WeZet
De game heeft voor mij een speciaal plekje door de 80's vibe. Toen ik als jonge tiener Vice City bemachtigde, zo net na de release, leerde ik The Buggles en Yes kennen door de game. Ook Fleetwood Mac (hun disco periode, Little Lies etc.) en Lionel Richie kregen me te pakken. Indoctrinatie, maar nu we 10 jaar verder zijn klaag ik niet, mijn eigen muzikale toekomst licht ook in de jaren 80 pop. Zo ontzettend divers (al domineerden de synthesizers wel vaak), weg met de hokjes! In de jaren 90 kwamen er weer prominente hypes. Ach, misschien is het wel gewoon de italo disco. Dat komt wel terug.

Anyway, sfeer. En ziehier, de auditovisuele combinatie is daar de definitie van. Rockstar had een perfect concept.

avatar van Waackx
Goede game, zeker voor zijn tijd (2002), met originele missies later in de game en zeker baanbrekend voor zijn tijd maar een tikje overschat naar mijn mening.
Het verhaal rondom Tommy is prima, maar ik vond belangrijke personages zoals Rosenberg en Lance Vance bijzonder weinig in de game voorkomen terwijl het verhaal/internet doet of ze zo'n grote rol in dit deel vertolken.
Plus ik vond die hele plottwist een beetje uit het niets komen en dat heb ik wel met meer bijpersonages die in de game voorkomen, die zonder introductie of wat dan ook opeens een grote rol spelen ( en in het leven van Tommy) en zo ook weer weg zijn. (Die zwarte dame,Cortez,die oude man van de taxicentrale,Lance enz.)
Plus ik vond de radiogesprekken een beetje tegenvallen en ik begrijp niet waarom die Lance Vance zo populair is want ik vond hem bijzonder irritant en behalve Lamar uit deel 5 kan ik geen vervelender personage dan hem bedenken.
Pluspunten van de game ten opzichte van de latere delen is absoluut het ontbreken van een GPS, gewoon zelf zoeken zoals het hoort en geen paars lijntje volgen wat jou de weg leidt en de moeilijkheidsgraad van sommige missies die hoger ligt dan de gemiddelde GTA.
Ik hoor iedereen over die Demolition Man-missie hoe erg die was; ik vond die nog meevallen; de missies waar je RC Plane op een paar boten en een rijdende auto moet droppen vond ik veel moeilijker of die missie waar je meter moeten vullen met rampagen binnen 2 minuten.
Met al een erg goede GTA maar eerlijk gezegd hoop ik dat deel 6 niet in Vice City gaat plaats vinden.

Van sommige andere spellen die ik meer dan 15 jaar geleden speelde heb ik hooguit vage herinneringen, maar de plattegrond van Vice City is net zo in mijn geheugen gebrand als de fietsroute naar school, de tracklists van de radiostations ken ik net zo goed als die van mijn eerste CD’s. Nu ik Vice City weer eens heb opgepakt blijkt de “sense of time and place” van dit spel nog steeds ongekend, net als bijv Kamurocho of Dunwall nu eens niet alleen een virtuele omgeving, maar een echte virtuele wereld. Maar terwijl je je in Vice City nog altijd in een jaren ’80 misdaadfilm waant, is de echte wereld natuurlijk niet stil blijven staan. De stad heeft nog genoeg bezienswaardigheden, maar de gameplay is inmiddels wel ingehaald. Op een handvol inventieve missies na kom je vaak voor dezelfde problemen te staan, waar je vaak dezelfde oplossing voor gebruikt. Uiteindelijk blijkt er achter de prachtige plaatjes weinig diepgang verborgen. Voor een man als Tommy Vercetti is dat ongetwijfeld geen probleem, maar voor een plek in mijn top 10 is dat te weinig. 3*

avatar van Duke Nukem
Als je houdt van gangterfilms als Scarface, Carlito's Way en tv series als Miami VIce, dan is dit het spel voor jou! Grand Theft Auto Vice City is een enorme verbetering tegenover zijn voorganger GTA III. Niet zozeer wat gameplay betreft, maar wel de graphics, de humor en de ongelooflijke soundtrack. Volgens velen heeft dit deel de beste muziek van de hele GTA serie. Golden Oldies uit de jaren '80 (Blondie, The Human League, Kim Wilde, Spandau Ballet, Michael Jackson, Kate Bush enz.).

Sommige missies (zoals die met de RC helikopter) zijn erg moeilijk en frustrerend, en het spel heeft nog andere problemen zoals de camera die naar eerste persoon overgaat als je wil rondkijken (net als in GTA III), je kunt nog steeds niet zwemmen of ergens op klauteren, de auto-aim kiest soms de verkeerde persoon uit, auto's schieten veel te snel in brand. En er is geen multiplayer optie, die zou pas komen met de opvolger GTA San Andreas.