Grand Theft Auto: Vice City (2002)

Apple iOS / Macintosh / Mobile / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Het is 1986. Je speelt als Tommy Vercetti die vijftien jaar in de gevangenis van Liberty City heeft gezeten en je hebt niets losgelaten over de mafia-familie Forelli. Nu je weer op vrije voeten komt, vraagt je oude baas Sonny zich af of hij je wel in de hand kan houden. Om het zekere voor het onzekere te nemen stuurt hij je naar Vice City om een drugsdeal te sluiten. Deze deal wordt verraden maar je bent één van de drie die het overleven. Met de hulp van Ken Rosenberg, een neurotische advocaat met een verslaving, en Lance Vance, een gladde dealer die zojuist zijn broer heeft verloren, ga je op zoek naar degene die jullie erin heeft geluisd, om aan de woede van Sonny te ontsnappen en wraak te nemen.

Dat laatste deden wij vroeger elke week bij dezelfde gast als we gingen op roken op vrijdagavond.

Dus het ken altijd erger.

En als hij er ons dan op aansprak zingen 'hebben we nie gedaan, hebben we nie gedaan'.

Confusie schreef:

Dus het ken altijd erger.

Dan zongen jullie het wel verkeerd, want bij dat lied ontbreekt de letter T bij het woord "niet". Bovendien lijkt me dat een zeer eentonig lied als je voortdurend hetzelfde zinnetje moet zingen.

Maar, ik zal uitleggen op welke geniale manier ik erin geslaagd ben om Grand Theft Auto Vice City uit te spelen zonder gebruik te maken van valsspeelcodes.

1. Ik sloeg het spel na elke missie op. Als ik "wasted" was of gearresteerd werd, sloot ik het spel af en laadde het eerder opgeslagen spel weer opnieuw. Op deze manier had ik al mijn wapens weer, had ik al mijn geld nog (anders zou ik 100 dollar armer zijn), en ik hoefde geen missies te herspelen omdat ik het spel na elke missie opsla.

2. Ik kende alle missies al omdat ik Grand Theft Auto Vice City eerder al een keer had uitgespeeld, waarbij ik dus wel gebruik maakte van valsspeelcodes. Doordat ik alle missies al kende, wist ik welke voorbereidingen ik moest treffen om deze missies te vergemakkelijken. Zo kon ik op de juiste momenten een snelle sportwagen klaarzetten, extra munitie halen of kopen, mijn gezondheid + kogelvrij-vest op het maximale krijgen enzovoort. Zo had ik bijvoorbeeld bij de missie waarin ik Lance Vance moet redden bij de Malibu een snelle sportwagen klaargezet, in goede staat en in de goede richting, klaar om onmiddellijk mee naar die vuilnisbelt heen te racen.

3. Doordat Grand Theft Auto Vice City mijn favoriete Grand Theft Auto-spelletje is, heb ik het spel meerdere malen gespeeld (vaker dan andere Grand Theft Auto-spellen) en ben ik er wat beter in geworden. Zo weet ik precies hoe ik de politie makkelijk en snel af kan schudden, hoe ik aan geld kom, hoe ik aan munitie kom, hoe ik mijzelf sneller kan voortbewegen en hoe ik makkelijker missies kan voltooien.

Er zijn meerdere manieren om aan de politie te ontkomen.
- Bij één ster, gewoon wegracen. De ster verdwijnt dan automatisch.
- Een politie ster oppakken. Hierdoor heb je één ster minder.
- Als je maar één of twee sterren hebt: kleding wisselen.
- Je auto of motor een andere kleur laten spuiten en vervolgens wegrijden zonder iemand aan te rijden of tegen een politieauto te botsen.

Maar, de bovenste vier methoden kent iedereen al. Ik heb echter nog twee methoden ontdekt.
- Als je een rampage-missie voltooid hebt, verdwijnen alle mogelijke wanted sterren die je had.
- Als je het spel opslaat en het spel vervolgens afsluit en het spel dat je net hebt opgeslagen laadt, gaat er geen voortgang verloren en je bent alle mogelijke wanted sterren die je had kwijtgeraakt.

Wat het makkelijk geld verdienen betreft: trek politiekleren aan, ga naar de legerbasis, steel een Hunter (een gevechtshelikopter), en doe met die Hunter viligante missies. Hoe hoger je viligante missie wordt, hoe meer je gaat verdienen. De beloningen voor het aan flarden schieten van criminelen worden steeds hoger, hoger en hoger. Dit verdient na een tijdje op criminelen jagen zeer goed.

Het nadeel is dat je hierdoor wel een wanted level krijgt. Je zou denken dat de politie jou niks kan maken als jij in zo'n gevechtshelikopter zit, maar dat is niet zo. De politiehelikopters kun je makkelijk kapot schieten. Het probleem zit hem vooral in de politieagenten die op de grond lopen. Om criminelen vanuit de Hunter dood te kunnen schieten moet ik soms zeer laag boven de grond vliegen. Hierdoor kan ik wel makkelijk geraakt worden door de pistolen van de politieagenten en de mitrailleurs van het S.W.A.T.-team, FBI en het leger. De Hunter is sterk, maar niet onverwoestbaar. Hij begint na een tijdje te roken en daarna vliegt hij in brand. Als de Hunter brandt, moet je er snel uitspringen, maar dat lukt niet altijd. Soms blijft Tommy Vercetti gewoon in de Hunter zitten, waarna de Hunter ontploft en Tommy Vercetti "wasted" is.

markwiering schreef:

Een grotere held als Tommy Vercetti kan ik mij nauwelijks voorstellen. De enige nadelen zijn dan dat Tommy Vercetti geen belasting betaalt, een bank overvallen heeft, in een missie heel veel onschuldigen heeft vermoord en winkeltjes geterroriseerd heeft omdat ze geen beschermingsgeld wouden betalen, maar ja, niemand is perfect. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik ook wel eens stout geweest ben. Wat ik deed, is naar een huis toelopen, op de belknop drukken en vervolgens keihard wegrennen. Vervolgens deden de mensen die daar wonen de deur voor niets open, want ik stond er niet meer!

Je hebt zojuist geschiedenis geschreven Mark. Dit is de meest onzinnige, domme, onwetende reactie die ik ooit op deze site las.. en er zijn al een hoop dwazen voorbij gekomen sinds dat ik hier ben, dus gefeliciteerd met deze eer!
Want ja, Tommy is een erg menselijk personage... hij heeft veel onschuldigen gedood voor geld, winkels geterroriseerd, een bank overvallen en een drugs netwerk opgezet (oh nee.. hij handelt alleen in ijsjes en legale bedrijven toch? ) maar we zijn allemaal wel eens stout... tommy's streken zijn inderdaad vergelijkbaar met onze kwajongens streken toen we nog klein waren.

Yep, Tommy is de ultieme held!

Don't feed the (annoying) troll...

Ajax&Litmanen1 schreef:
Don't feed the (annoying) troll...

Slim idee

avatar van wiiplayer
Ray Liota speelt Tommy toch? Dat is wel echt nice.

avatar van Mr. Olaf
wiiplayer schreef:
Ray Liota speelt Tommy toch? Dat is wel echt nice.

Hell yeah!

Vergeet de andere grote namen ook niet, o.a.: Burt Reynolds, Danny Trejo, Dennis Hopper, Gary Busey, Philip Michael Thomas en Tom Sizemore.

Pastichio Rocker
Luis Guzman.

Niet verkeerd man. Maar Samuel L. Jackson in San Andreas takes the cake

No way, dan vond ik James Woods 't best uit SA...

Vice echt een perfect gecaste cast, Reynolds en Guzman idd... Maar het is toch vooral prickmeister Liotta die dit deel tot de beste in de reeks maakt, imo. Leuk al die quotes achterelkaar !

markwiering schreef:

Vond je het niet leuker, zo zelf een perfecte save op te bouwen, ipv cheats te gebruiken? Is toch een veel vettere spelervaring.

...Maar Vice stimuleert dat ook veel meer dan deel 3, door de properties, hidden packages en unlocks, kan je de wereld echt de jouwe maken (Suxx op die skyscraper ).

Je hotelkamer transformeert trouwens ook mee hoe verder je komt. Zo zie je o.a. een gebroken hidden package, filmposters, een hockeymasker, zak met geld op je bed enz.

Leuke toevoeging.

avatar van Evil Eye
No shit, Shinobi? Nooit opgevallen maar dat kan ook komen doordat ik me niet meer in het hotel bevond nadat ik Diaz' mansion had overgenomen. Komop zeg, ik ben een crimineel meesterbrein en drugsbaron in de stad, de grote kingpin van de misdaad... ik ga me dan ECHT niet meer in zo'n klein minderwaardig hotelletje nestelen... stel je voor dat anderen dat zouden zien..

Squall Lionheart schreef:
No way, dan vond ik James Woods 't best uit SA...

Grand Theft Auto 3 heeft ook 100 verstopte pakjes die je kunt vinden. Ook in Grand Theft Auto III kun je andere steden uitspelen door veel missies te voltooien.

Ik vind het wel fijn om Grand Theft Auto Vice City uit te hebben gespeeld zonder gebruik te maken van valsspeelcodes. Ik heb nog niet al die verstopte pakjes gevonden. Ik heb ook nog niet alle Rampage-missies gedaan. Ik heb ook nog niet 50 ijsjes verkocht bij dat ijsbedrijf. Ik heb ook nog niet alle RC-races gedaan met die FUN-busjes. Ik heb ook nog niet met die ziekenwagen en taxi viligante level 12 gehaald, maar alle verhaallijn-missies heb ik wel gedaan. De overige opdrachtjes zie ik als overbodig en optioneel. Bovendien heeft mijn gezondheid nu een maximum van 150 i.p.v. 100. Ook mijn kogelvrij-vest heeft een maximum van 150 i.p.v. 100. Dat komt omdat ik alle pizza-boy-missies voltooid heb en met een Hunter (law enforcer) viligante level 51 heb gehaald.

Het is nu wel zo dat ik bij sommige wapens lekker veel durf te schieten, terwijl bij andere wapens ik zeer zuinig ben op de munitie aangezien de munitie ervan minder makkelijk te krijgen is, en valsspeelcodes gebruik ik niet meer.

Ik dacht eerst dat Grand Theft Auto Vice City uitspelen zonder gebruik te maken van valsspeelcodes een onhaalbare taak zou zijn, maar ik dacht: "Ik probeer het gewoon en kijk wel hoe ver ik kom". Bij Grand Theft Auto San Andreas is dit wel onhaalbaar, want daarin wordt je in de allereerste missie tijdens het fietsen op die BMX al doodgeschoten door een groep gangsters die je met de auto achtervolgen.

avatar van bvonk
@markwiering
Gewoon zo dicht mogelijk bij je maten blijven in de bmx missie dan is hij echt wel te doen zonder codes. Ik heb SA ook gewoon zonder cheats meerdere malen uitgespeeld en zal daarin echt niet de enigste zijn.

avatar van Evil Eye
San Andreas is heel goed uit te spelen zonder cheats inderdaad. Het blijft echter frustrerend om te falen in een missie en vervolgens weer bij een ziekenhuis te staan, terug moet gaan naar de opdrachtgever etc... zeker als je meerdere malen doodgaat en dit steeds moet herhalen is dat irritant.

Maar de missies worden nooit echt al te lastig en de game is inderdaad prima uit te spelen zonder "valsspeelcodes".

Evil Eye schreef:

Voor dat eerste wat je noemt heb ik een geniaal trucje. In plaats van naar het ziekenhuis te gaan, 100 dollar kwijt te zijn en al je wapens, munitie en je kogelvrijvest te verliezen, sluit ik het spel af en speel ik verder vanaf een reeds opgeslagen spel. Er gaat dan geen significante voortgang verloren aangezien ik het spel na elke missie opsla.

Dat deed ik ook tijdens het uitspelen van Grand Theft Auto Vice City. Gewoon lekker spelen. Mocht ik "wasted" zijn of gearresteerd worden, dan speel ik gewoon verder vanaf mijn reeds opgeslagen spel. Dan heb ik al mijn geld nog. Dan heb ik al mijn wapens weer. Dan heb ik al mijn munitie weer, en dan heb ik mijn kogelvrijvest weer. Ik heb Grand Theft Auto Vice City uitgespeeld zonder gebruik te maken van valsspeelcodes.

Nu ben ik bezig met het uitspelen van Grand Theft Auto III zonder gebruik te maken van valsspeelcodes. Ik moet zeggen dat ik Grand Theft Auto Vice City veel leuker vind dan Grand Theft Auto III. In Grand Theft Auto Vice City ben je de grote held die gangsters, dieven, drugshandelaars, psychopaten, verraders, afpersers, maffia-leden enzovoort moet vermoorden. In Grand Theft Auto III daarentegen moet je verschrikkelijke missies doen. Daarin moet je de Triads, een commercieel bedrijf die op een eerlijke manier haar geld verdient, meerdere keren terroriseren omdat ze weigeren beschermingsgeld te betalen aan Toni. In Grand Theft Auto III speel je een schurk die nooit praat, nooit emoties toont, nooit ergens zijn mening over geeft en het spel ziet er minder mooi uit dan Grand Theft Auto Vice City.

Tommy Vercetti is een held. Fido is een psychopaat. Bij het introfilmpje van Grand Theft Auto III zou die vrouw er beter aan hebben gedaan om Fido na die bankoverval morsdood te schieten i.p.v. te verwonden.

bvonk schreef:
@markwiering

Jij wilt dat ik in Grand Theft Auto San Andreas naar mijn vrienden toe fiets als ik beschoten word, zodat mijn vrienden de kogels voor mij opvangen? Nou, wat een geweldige vriend ben je dan zeg!

Die laatste zin is ironisch bedoeld.

avatar van Evil Eye
Met dat geniale trucje wat je noemt is er nog steeds mijn 'probleem', en dat was dat je vanuit het ziekenhuis weer terug moet naar de opdrachtgever om helemaal opnieuw te beginnen, in jouw geval dan vanuit het safehouse. Ik bedoel daarmee dat dat gewoon een zeer irritante onderbreking is en zwaar klote als je meerdere keren doodgaat. In GTA4 kon je tenminste gewoon de missie direct restarten en gelijk weer opnieuw beginnen zonder dat je eerst weer naar de opdrachtgever moest rijden.

Er zijn geen helden in de Grand Theft Auto serie. Het enige hoofdpersonage dat niet van zichzelf puur slecht is, is Victor Vance uit Vice City Stories, die eigenlijk helemaal geen schurk wilt zijn maar daartoe wordt gedwongen. Over Niko Bellic valt te discussieren. Wat Vercetti betreft totaal niet; die is gewoon slecht, en zonder enige twijfel het kwaadaardigste personage in de serie (en daarom ook een van de beste).

markwiering schreef:

De naam is al eeuwenlang Claude ondertussen, maar goed...

Evil Eye schreef:

Inderdaad

Glacius schreef:

De naam is al eeuwenlang Claude ondertussen, maar goed...

Fido wordt Fido genoemd door die vrouw. Ik heb de naam "Claude" nergens gehoord in Grand Theft Auto III.

Evil Eye

]Je visie op Tommy Vercetti blijft hilarisch, bijzonder hoe naief en blind je kan zijn, maar goed die discussie is al gevoerd en het valt blijkbaar toch niet uit je hoofd te praten. Maar wat een bullshit. Vercetti is meedogenloos, een carriere crimineel die het niet schuwt onschuldige mensen in koele bloede af te knallen, en de enige reden dat hij andere criminelen afmaakt is omdat dat concurrentie is, hij wil de enige drugsbaron in Vice City zijn. Al zijn daden komen puur voort uit hebzucht.

En hoe zit het dan met CJ die voortdurend zijn eigen vrienden loopt uit te schelden en een huis binnenloopt alwaar hij iedereen samen met Ryder doodknuppelt? Hoe zit het dan met Fido die de Triads terroriseert omdat zij geen beschermingsgeld willen betalen aan Toni?

CJ en Fido zijn veel erger dan Tommy Vercetti. Tommy Vercetti is niet volmaakt aangezien hij ook slechte dingen doet, zoals het veroorzaken van zoveel mogelijk chaos in enkele minuten, het vernielen van ramen van winkeltjes en het beroven van een bank. Toch schiet hij een heleboel criminelen, gangster, afpersers, psychopaten en maffia-leden dood. Hij roeit zelfs de hele maffia uit waar hij eerder voor gewerkt heeft en hij redt het leven van een ex-militair.

avatar van bvonk
@markwiering
In al de keren dat ik die missie heb gedaan overleven je maten het ook als jij het haalt dus daar hoef je volgens mij geen zorgen over te maken. maar goed dit is weer een ander spel dan het topic dus ik hou er nu over op.

Even serieus Markwiering, Tommy Vercetti is dus echt geen held Ik heb even de wiki erbij gehaald om wat voorbeelden te laten zien:

Tommy Vercetti - GTA Wiki, the Grand Theft Auto Wiki - GTA IV, San Andreas, Vice City, cars, vehicles, cheats and more - gta.wikia.com

"Tommy Vercetti is depicted as both intelligent and temperamental, he is easily angered and quick to resort to violence. He has no hesitation about killing, though many of his victims are in turn trying to kill Tommy as well, or have done something that requires to be killed. The story does not require Tommy to kill any innocent people. Out of all of the protagonists in the series with defined personalities, Tommy is arguably the most brutal and vicious of them all, showing little to no remorse for any of his crimes and working primarily for himself as opposed to committing crimes to benefit others he cares about or to get out of a bad situation."

Hij vermoord dan misschien geen onschuldige mensen, maar hij vermoordt wel mensen. Dan kan je wel zeggen dat die mensen zelf ook niet bepaald helden zijn, maar dat haalt nog niets weg van het feit dat hij moorden pleegt!!!

Boatyard - GTA Wiki, the Grand Theft Auto Wiki - GTA IV, San Andreas, Vice City, cars, vehicles, cheats and more - gta.wikia.com

"Tommy uses the Boatyard as a port of entry for the cocaine shipments, which he then proceeds to distribute in Vice City."

Cocaïne verkopen vind ik niet bepaald horen bij mijn held, maar ik denk eerlijk gezegd dat mijn held andere kwaliteiten heeft dan jouw held.

Cherry Popper Ice Cream Factory - GTA Wiki, the Grand Theft Auto Wiki - GTA IV, San Andreas, Vice City, cars, vehicles, cheats and more - gta.wikia.com

"Tommy initially bought the factory believing it to be an actual Ice Cream Factory, but upon finding out that the ice cream is a front and that the factory actually distributes drugs, Tommy starts using the company trucks to sell his coke shipments in the streets."

Moet ik hier nog wat bij zeggen?

The Pole Position Club - GTA Wiki, the Grand Theft Auto Wiki - GTA IV, San Andreas, Vice City, cars, vehicles, cheats and more - gta.wikia.com

"Type of Business: Strip Club"

Voor de echte helden

Print Works - GTA Wiki, the Grand Theft Auto Wiki - GTA IV, San Andreas, Vice City, cars, vehicles, cheats and more - gta.wikia.com

"Tommy uses the Print Works to create the counterfeit money he planned to give to Sonny Forelli."

Valsmunterij is een misdaad, niet bepaald heldenwerk... Nogmaals...

Sunshine Autos - GTA Wiki, the Grand Theft Auto Wiki - GTA IV, San Andreas, Vice City, cars, vehicles, cheats and more - gta.wikia.com

"Eventually Tommy Vercetti buys Sunshine Autos for $50000 and starts selling cars which he and his crew steal from the streets."

Auto's stelen om vervolgens te gaan verkopen? En denk nou niet dat hij dat geld gaat gebruiken om katten uit de boom te halen

Nou zal jouw definitie van een held wel TOTAAL(!!!!!!) anders zijn dan die van mij, maar hier zie ik geen held. Ik zie hier eerder een crimineel, een antiheld. Begrijp me niet verkeerd, daar ben ik een grote fan in spellen en films. Maar er is werkelijk waar geen enkele twijfel over mogelijk dat Tommy Vercetti, maffiabaas, een slechterik is!

Hij vindt Tommy Vercetti gewoon sexy.

avatar van wiiplayer
Ik luister de soundtrack van Vice City nog wel eens tijdens het sporten. Mooi man.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Off topic berichten verwijderd.

Xenomorph
markwiering schreef:
Wat ik hieruit begrepen heb, is dat Tommy Vercetti goede dingen doet uit verkeerde motieven...

Waarom besteed je nou zoveel moeite om een punt te bewijzen die werkelijk totaal, compleet, volledig irrelevant is?

Negeer het nou maar gewoon