Grand Theft Auto: Vice City (2002)

Apple iOS / Macintosh / Mobile / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Het is 1986. Je speelt als Tommy Vercetti die vijftien jaar in de gevangenis van Liberty City heeft gezeten en je hebt niets losgelaten over de mafia-familie Forelli. Nu je weer op vrije voeten komt, vraagt je oude baas Sonny zich af of hij je wel in de hand kan houden. Om het zekere voor het onzekere te nemen stuurt hij je naar Vice City om een drugsdeal te sluiten. Deze deal wordt verraden maar je bent één van de drie die het overleven. Met de hulp van Ken Rosenberg, een neurotische advocaat met een verslaving, en Lance Vance, een gladde dealer die zojuist zijn broer heeft verloren, ga je op zoek naar degene die jullie erin heeft geluisd, om aan de woede van Sonny te ontsnappen en wraak te nemen.

markwiering
Ik heb nu dat autobedrijf gekocht en die genereert inkomsten voor mij tot wel 9000 dollar! Het voormalige huis van Ricardo Diaz genereert voor mij inkomsten tot 5000 dollar en de filmstudio tot 7000 dollar. Nu ben ik bezig met de missies bij de Malibu club. Ik moet nu een dikzak met oranje haar, Hilary, verslaan in een autorace. De missies waarbij ik die Haïtiaanse en Cubaanse gangsters pangpangpang moet doen, doe ik later. Ik hou me eerst bezig met de missies die ervoor zorgen dat er na afloop inkomsten worden gegenereerd, want dan word ik rijk, rijk, RIJK in Grand Theft Auto Vice City.

Dat geld komt goed van pas, want ik laat mijn auto een andere kleur spuiten als ik meer dan twee politiesterren heb en aan de politie wil ontkomen. Een éénmalige spuitbeurt kost wel 100 dollar (!!), dus ik kan mijn centjes goed gebruiken in Grand Theft Auto Vice City.

markwiering
Nu ben ik bij de missie waarin je die bank moet beroven. Het lukt niet. Cam laat zichzelf steeds doodschieten. De enige kaar dat Cam zich niet heeft laten doodschieten, werd ik doodgeschoten door een twee mannen van het S.W.A.T.-team die gelijktijdig op mij schoten met een volledig automatisch geweer.

En ik heb in Grand Theft Auto Vice City zo'n jachtgeweer die in één schot meerdere kogels eruit laat komen. Wat ik nou niet begrijp: ik schiet met zo'n jachtgeweer tegen een politieagent die vlakbij mij staat. En wat gebeurt er? Hij gaat niet dood, maar hij valt op de grond en staat vervolgens gewoon weer op en schiet weer op mij met zijn pistool. Rockstar Games heeft dit spel wel iets realistischer kunnen maken. In werkelijkheid ben je hartstikke dood als van dichtbij volop door zo'n jachtgeweer in je buik geraakt wordt.

avatar van Evil Eye
Je weigert lieve onschuldige diertjes te doden in games, en je klaagt erover dat je de crimineel speelt in GTA games in plaats van de vriendelijke held.. maar vervolgens wel klagen dat een politieagent niet in 1 keer doodgaat wanneer je deze met een jachtgeweer beschiet.

Evil Eye schreef:

In Grand Theft Auto Vice City heb je gelukkig niet de mogelijkheid om lieve, onschuldige, weerloze dieren dood te schieten. Dat vind ik positief. Wel kun je onschuldige mensen doodschieten, maar dat vind ik veel minder erg. Als je de mogelijkheid zou hebben om lieve, onschuldige, weerloze dieren dood te schieten in Grand Theft Auto Vice City, zou ik het spel een stuk minder leuk hebben gevonden. Dan zou ik het niet meer spelen en het spel hoogstwaarschijnlijk 1 of 1,5 sterren hebben gegeven op deze website.

In Grand Theft Auto Vice City speel je inderdaad de crimineel, maar ondanks dat je een crimineel speelt, ben je toch nog een beetje een held vanwege de dingen die je doet. De missies die je doet bestaan grotendeels uit het uitmoorden van bandieten. Missies zoals het terroriseren van winkeltjes, veroorzaken van chaos en het beroven van een bank vind ik gewoonweg jammer, maar die komen er ook in voor.

Bovendien is de politie in Grand Theft Auto Vice City ontzettend slecht. Dat ze achter je aankomen als je voorbijgangers vermoordt, auto's steelt, auto's vernielt enzovoort vind ik terecht. Maar, het tolerantieniveau is erg scheef. Als je de grote wegpiraat uithangt, te hard rijdt, tegen het verkeer in rijdt, door een rood stoplicht rijdt, auto's ramt, politieauto van de voor- en achterkant ramt, je auto midden op de weg parkeert enzovoort doet de politie helemaal niks. Dat vinden ze blijkbaar niet erg. Maar, op het moment dat je in je eigen auto stapt (!!), komen ze ineens achter je aan. Daar snap ik niks van. Wat is er zo erg aan als je in je eigen auto stapt? Diefstal kan het niet zijn, want het is praktisch onmogelijk om je eigen bezittingen te stelen. Ik heb bijvoorbeeld een autobedrijf in Grand Theft Auto Vice City. Als ik in het bijzijn van een politieagent in mijn eigen Sabre Turbo stap, gaat er een sterretje branden en rent die politieagent naar me toe om mij te arresteren. Als dat politiesterretje kwijt ben, naar een politieagent toerijd en in zijn bijzijn uit mijn auto stap en er vervolgens weer in stap, doet hij niks. Als je eenmaal in je eigen voertuig gezeten hebt, neemt de politie het je niet meer kwalijk als je erin stapt. Wat ik ook raar vindt: ik heb een ijsbedrijf in Grand Theft Auto Vice City. Wanneer ik dan mijn werk doe en andere mensen mijn ijs verkoop, begint er een politiester te branden en probeert de politie mij ineens te arresteren... Daar begrijp ik ook niks van.

Een wegpiraat zijn, de verkeersregels aan je laars lappen, andere auto's waaronder ook politieauto's beschadigen, je auto asociaal parkeren enzovoort mag, maar zodra je ijs verkoopt of in je eigen auto stapt, wordt je gearresteerd.

Om die reden vind ik het doodschieten van politieagenten in Grand Theft Auto Vice City totaal niet erg, want het zijn één en al hufters.

Pastichio Rocker
Je verkoopt dan ook geen ijs maar drugs. Logisch dus.

Pastichio Rocker schreef:
Je verkoopt dan ook geen ijs maar drugs. Logisch dus.

Helemaal niet! Je verkoopt ijs in plaats van drugs. Het is een ijsbedrijf, geen illegaal drugsbedrijf. De politie wil je arresteren voor het verkopen van ijs, en dat vind ik raar. Alsof het verkopen van ijsjes een misdaad is...

avatar van wiiplayer
Drugs nigger.

avatar van Evil Eye
De politie in Vice City is ontzettend slecht... Je verkoopt ijs in plaats van drugs... damn, hoe naief kan je zijn haha. Tommy Vercetti de held... yeah right. Je gelooft zeker ook dat de bedrijven die je kan kopen goudeerlijk zijn en totaal geen fronten zijn voor nog meer drugsdistributie? Grappig hoe je je acties op zo'n onnozele wijze probeert goed te praten MarkWiering, dit slaat echt nergens op.

Enne, onschuldige mensen doodschieten vind je niet zo erg maar onschuldige dieren wel? Nice, alle trekjes van een echte psychopaat.

Pastichio Rocker
Ach, we kunnen binnenkort weer opgelucht ademhalen, want markie zit dicht tegen een permban aan.

Evil Eye schreef:

Nee, je verkoopt ijs. Het is een ijsbedrijf, geen illegaal drugsbedrijf. Zoals ik al zei, Tommy Vercetti is een crimineel die ook heldhaftige dingen doet. De bedrijven die je kunt kopen zijn gewoon eerlijk, inderdaad. Waarom zouden ze oneerlijk zijn? Ik praat de acties van Tommy Vercetti niet goed. Zoals ik al zei: de missie waarin je winkeltjes moet terroriseren, chaos moet veroorzaken en een bank moet beroven vind ik jammer. Ik had liever gezien dat je alleen maar bandieten uit hoefde te moorden.

Eigenlijk vind ik zowel het vermoorden van onschuldige mensen als het vermoorden van onschuldige dieren slecht. Alleen in videospelletjes vind ik het vermoorden van mensen niet erg, want ja, het is maar een videospel. Het vermoorden van dieren in videospelletjes vind ik afschuwelijk. Ik weet dat het maar een videospelletje is, maar toch vind ik het walgelijk.

De vergelijking met een psychopaat vind ik onterecht. Alleen maar omdat ik het in videospelletjes niet erg vind om onschuldige mensen dood te schieten, zou ik alle trekjes hebben van een echte psychopaat... Dit komt niet eens in de buurt van psychopathie! Je bent pas een psychopaat als je ervan houdt om onschuldige mensen in het echt te vermoorden.

Pastichio Rocker schreef:

Nee hoor. Mijn account heeft één waarschuwing gekregen. Pas bij de derde waarschuwing volgt een ban. Het is ook nog niet bekend hoe lang die ban zou gaan duren, als ik hem al krijg.

Vind eerlijk gezegd dat je je niet aan hem zou moeten storen.

Maakt je toch een beetje soort van ouwe zeiksnor.

Pastichio Rocker
Distribution is an asset mission in Grand Theft Auto: Vice City, where the player sells drugs, disguised as ‘Ice Cream’ on the streets.

Het wordt gvd in het spel benoemd, simpele ziel.

Pastichio Rocker schreef:

Het wordt gvd in het spel benoemd, simpele ziel.

Ik heb dat nog nooit in het spel gezien. Ik heb alleen Tommy Vercetti zien praten met een oude vrouw die een hekel heeft aan kinderen. Ik heb nergens zien staan dat je drugs verkoopt. Als ik niks gezien heb, dan is er ook niks! Je verkoopt ijsjes in plaats van drugs. Ik begrijp niet waarom de politie het erg vindt dat je ijsjes verkoopt. Dit getuigt van een heel scheef tolerantieniveau van de politie in Grand Theft Auto Vice City.

Ik heb nog een citaat onthouden van dat filmpje waarin Tommy Vercetti met die oude vrouw praat die kinderen haat: "What is wrong with you? You make soft ice cream, okay? It's purely for kids. What kind of psycho are you? Just to understand this: why make children happy, if you hate them?".

Zie je nou wel dat het om ijs gaat! Tommy Vercetti zegt het zelf. Het is ijs, puur en alleen voor kinderen. Je maakt kinderen blij. Je maakt kinderen blij met "soft ice cream". En waarschijnlijk schiet jouw Engelse kennis tekort, want de juiste vertaling van "soft ice cream" is NIET "drugs", maar "softijs".

markwiering schreef:

Zie je nou wel dat het om ijs gaat!

Letterlijk twee zinnen na die quote die je aanhaalt volgt: "Brat! The ice cream is a front. We distribute other, non-dairy products.", dus heb je het, zoals velen je ook al probeerde duidelijk te maken, bij het verkeerde eind.

Als je desondanks dezelfde mening blijft herhalen en zo wederom een off-topic discussie veroorzaakt, ben je duidelijk aan het trollen...

Weer een hele zooi berichten verwijderd.

markwiering schreef:
Mijn account heeft één waarschuwing gekregen.

Bij deze heb je dus een tweede, na een derde waarschuwing volgt een ban.

Confusie schreef:
Vind eerlijk gezegd dat je je niet aan hem zou moeten storen.

Zeer begrijpelijk en totaal terecht dat mensen zich eraan storen. Een beetje trollen en lollen is leuk, maar constant dezelfde onzinnige berichten irriteert natuurlijk.

Dus nu graag weer gewoon on-topic.

Nou weet nog goed dat dit uitkwam. Vrij snel na 3 en dat hele 80's thema was toch wel de kers op de slagroom.

Weet ook nog hoe ik me op de release helemaal in het zweet heb gefietst om hem te gaan halen, toen tegen sluitingstijd eindelijk de financiën rond waren of zoiets. Het was zomer net als nu. En toen ik dan thuiskwam was de ps2 ineens naar de klote.

Weet nog precies hoe het ging. De cd lade kwam er ineens met een rotvaart uit zetten. Dat was niet goed. Heeft vervolgens geloof ik een maand of twee geduurd voor dat geregeld was en ik hem dan eindelijk fatsoenlijk kon spelen.

Maar toen heb ik dat dan ook net als bij 3 wel een keer of 10 gedaan.

Uitgespeeld bedoel ik.

Pastichio Rocker
De missie waarbij je dat mini-helipkoptertje moet besturen en dan explosieven moet verstoppen in een gebouw is toch één van de meest frustrerende missies in dit spel. De besturing van de helikopter was namelijk uitermate kut en bovendien moest het ook binnen een bepaalde tijdslimiet.

Pastichio Rocker schreef:

Volgens mij werkt vliegen nooit goed in GTA-spellen. In Ballad of Gay Tony ook al niet

Pastichio Rocker
Nee, in geen enkel GTA spel (de eerste 2 niet meegerekend). Rockstar moet die besturing om de een of andere reden altijd verneuken.

Pastichio Rocker schreef:

Die vond ik nog best meevallen, in San Andreas was het nog veel lastiger met de missie waar je met RC vliegtuigjes doelwitten moest zien uit te schakelen. Zeker als je brandstof ook nog eens op kon gaan.

Shinobi schreef:

CURSE YOU, BERKLEY... CUUUURSEEE YOOUUU !!!

avatar van Thomas83
Eigenlijk altijd als een missie moeilijk is in een GTA komt daar door vreselijke besturing of een ander van de consoles meegekregen gebrek.

Squall Lionheart schreef:

Weer een hele zooi berichten verwijderd.

Bij deze heb je dus een tweede, na een derde waarschuwing volgt een ban.

Dus nu graag weer gewoon on-topic.

Dat jij je in de discussie mengt, vind ik totaal niet erg. Ik heb daar geen bezwaar tegen. Maar, om zomaar een deel van onze on-topic discussie te verwijderen en mij onterecht een tweede waarschuwing te geven, vind ik te ver gaan. Jij bent jouw status als zijnde moderator nu keihard aan het misbruiken. Je zou je moeten schamen, Bor.

avatar van Evil Eye
Of je gedraagt je nu gewoon normaal en niet als een idioot, zat mensen die al jaren op deze site actief zijn en geen enkele waarschuwing hebben, dus da's echt wel mogelijk Als je nou gewoon ff had nagedacht en niet zo dom bleef zeggen dat je gewoon ijsjes verkoopt terwijl wij met meerdere bewijzen komen dat dat niet het geval is... je snapt wel dat dat als trollen wordt aangezien toch??

maar genoeg de rest moet je maar met Squall bespreken via prive berichten want we gaan weer off-topic

markwiering schreef:

En nou hou je er over op.

En het lijkt me ook niet al te best om ruzie (niet eens discussie) te gaan zoeken met de moderators, tenzij je snel verwijderd wilt worden

Ruzie, hihi .

markwiering schreef:
Je zou je moeten schamen, Bor.

Nice.

De discussie ging over een misvatting van jouw kant, waarbij je constant in herhaling viel, en was zeer duidelijk trollerig van aard, dus verwijderd. Bovendien waren er weer meerdere, imo zeer terechte, alerts binnengekomen over oa die discussie, vandaar een tweede waarschuwing.

Maar nu weer on-topic aub, verdere klachten stuur je me maar via pm...

avatar van wiiplayer
Vliegen in GTA is op de PC veel lastiger als op de playstation!

wiiplayer schreef:
Vliegen in GTA is op de PC veel lastiger als op de playstation!

Ja, dat wel, maar op de playstation had ik er ook nog wel moeite mee

markwiering
Ik heb Grand Theft Auto Vice City nu helemaal uitgespeeld zonder gebruik te maken van valsspeelcodes! De enige moeilijke missies die ik meerdere keren over heb moeten doen, is die bankoverval en "Keep Your Friends Close". Het doodschieten van Lance Vance was geen probleem, maar het zijn vooral die andere maffia-leden die mij van alle kanten tegelijkertijd beschieten. Ik werd steeds doodgeschoten. En als mijn gezondheid erg laag was, kon ik het niet bijvullen door middel van een valsspeelcode, want die gebruik ik nu niet meer.

Die bankoverval heb ik vijf keer over moeten doen. "Keep Your Friends Close" heb ik ook vijf keer moeten doen totdat het pas lukte. Maar, nu heb ik Grand Theft Auto Vice City uitgespeeld zonder gebruik te hebben gemaakt van valsspeelcodes, zoals ik dat eerder wel deed. Ik voel me koning.

Wat moet je dus doen in Grand Theft Auto Vice City? Een hele hoop criminelen en gangsters doodschieten, het leven redden van een ex-militair en de hele maffia uitroeien. En Evil Eye wou ontkennen dat je de held speelt in Grand Theft Auto Vice City.

Een grotere held als Tommy Vercetti kan ik mij nauwelijks voorstellen. De enige nadelen zijn dan dat Tommy Vercetti geen belasting betaalt, een bank overvallen heeft, in een missie heel veel onschuldigen heeft vermoord en winkeltjes geterroriseerd heeft omdat ze geen beschermingsgeld wouden betalen, maar ja, niemand is perfect. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik ook wel eens stout geweest ben. Wat ik deed, is naar een huis toelopen, op de belknop drukken en vervolgens keihard wegrennen. Vervolgens deden de mensen die daar wonen de deur voor niets open, want ik stond er niet meer!