SWAT 1 (1995)

Alternatieve titel: Daryl F. Gates' Police Quest: SWAT

Action / Simulation

Ontwikkeld door Sierra
Uitgegeven door Sierra

Je wordt lid van het SWAT (Special Weapons And Tactics) team. Voordat je een goed SWAT lid bent moet je eerst een zware training doorstaan. Indien dit succesvol doorlopen wordt is het aan jou de taak om verschillende levensechte missies te volbrengen.

avatar van Thomas83
Leuk dat deze inmiddels is toegevoegd.
Vond het spel destijds geweldig, al stelde de gameplay weinig voor eigenlijk (al was het nog best moeilijk, vooral het snipen volgens mij). Het spel legt de nadruk op realisme en je krijgt een hoop te leren over tactieken, wapens, enzovoort. Vooral dat vond ik erg boeiend aan het spel, zat er helemaal in. En bij die missies (je werd van tijdens je trainingen die je normaal deed onverwachts opgeroepen door middel van een sirene of zo volgens mij, wat het extra spannend maakte) was het wel leuk om er goed op te letten dat je alles volgens het boekje deed. Het speelde geloof ik een klein beetje als een turn-based first-persoon RPG, waarbij je op pijltjes moest klikken om je richting aan te geven etc. Het beeld was wel van goede kwaliteit dacht ik, en de filmpjes ook.
Maar qua gameplay zal het velen niet zo aanspreken denk ik. Toch kan ik dit spel geen laag cijfer geven, want ik vond het heerlijk om me te verdiepen in SWAT en al die tactieken en wapens etc heb ik allemaal nog onthouden. Het spel had voor mij ook een heel fijne sfeer, ondanks zijn gebreken.

avatar van Deftones_JP
De sfeer was inderdaad goed in deze game maar de gameplay stelde niet zo veel voor. Het was heel veel trial & error en er zaten maar vier missies in. Bovendien was het vaak onduidelijk wat je moest doen. Grafisch was het wel weer mooi en het was zeker een originele game.

avatar van Thomas83
Klopt. Het was allemaal niet veel bijzonders, en maar weinig missies. Heb toevallig een paar weken terug op Youtube een walkthrough doorgeken, erg grappig om die missies en filmpjes weer te zien. Vaak nogal komisch.
Een tijdje terug kwam ik nog een handleiding tegen, met een Tactical Rifle Data Book voor snipers. Zag er vrij authentiek uit vond ik. Al die formules staan er ook in, en tabellen etc waarin je ziet staan hoe snel allerlei bewegende doelwitten zijn of hoe je van verschillende afstanden kunt inschatten hoe groot een doelwit is of hoe ver weg. Dat soort details maakten het spel zo gaaf. Alleen viel de uiteindelijke gameplay dan wel erg tegen en waren er dus weinig missies. Het is vooral een interactief filmpje waarin je een hoop leert over de werkwijze van SWAT.

avatar van Deftones_JP
Dat was wel vet inderdaad. Je leerde eerst hoe je iemand van een kilometer afstand afknalt en vervolgens mag je in de missie iemand neerknallen vanaf een warenhuis wat nog geen straat verder ligt. Wat mij destijds (ik was toen nog een stuk jonger) in verwarring bracht waren die schorsingen. Als je iemand neerknalt in de game dan wordt er een onderzoek ingesteld en krijg je een schorsing en ik dacht eerst altijd dat je het dan juist had verknalt.

avatar van Thomas83
Haha inderdaad, dat was wel grappig aan die snipermissie.
Dat stukje met die schorsingen vond ik ook wel wat verwarrend.
Verder was het ook lollig om een beetje aan te kloten tijdens de schietoefeningen. "Are you a comedian?".

Ik had altijd veel plezier met de eerste missie: je moest dan een geflipte bejaarde redden geloof ik. Ontelbare manieren waren er om haar af te maken

avatar van Thomas83
Haha, op die manier heb ik het nooit gespeeld volgens mij. Vorig jaar ergens zag ik nog eens de handleiding van dit spel, waarin wel heel gedetailleerd aan staat gegeven hoe snipen in zijn werk gaat. Jammer dat ik in het spel nooit zo ver ben gekomen.