Fable (2004)

PC / Xbox
RPG / Action

Ontwikkeld door Lionhead
Uitgegeven door Microsoft

In deze RPG start je als een jongetje in Albion. Maar bandieten plunderen Albion en jij bent de enige overlevende. Een machtige tovenaar brengt je naar de Heroes Guild, een plaats waar jongens en meisjes opgeleid worden tot een dappere held. Je eigen keuzes bepalen of je het pad van de goede of de slechte inslaat. Wordt je een grote weldoener, of de wreedste krijger van allemaal?

De sfeer in deze game is echt ongelofelijk goed. Het ziet er schitterend uit en heeft een mooi stijltje. Ook de muziek is van erg hoog niveau, echt sprookjesachtig en past er perfect bij. Een van de beste gamescores die ik ken.

Ook de gameplay is erg leuk, soms liep ik een level waar ik net geweest was weer in gewoon om weer even gezellig te gaan hakken. Ook het vormen van je personage is erg leuk, al is het veel moeilijker om een kwaadaardige klootzak te worden dan een heilige goedzak. Maar van dat soort net niet dingetjes hebben wel meer spellen van Molyneux last van.

Het enige echte nadeel van Fable is dat het véél te kort is, zelfs als je alle missies doet is het over voor je er erg in hebt.

avatar van Exfrozen
Ik gaf het een 3,5, totdat ik jou verhaaltje las en het toch eigenlijk wel met je eens ben. Halfje nog omhoog 4*.
Ik was trouwens wel een extreme badguy geworden , komt waarschijnlijk omdat ik in het dagelijkse leven juist altijd veels te aardig ben.

Wat een geluk dat ik deze fantastische Game gratis erbij kreeg toen ik de Xbox kocht..Fable is helemaal mijn ding !! Naast vechtspellen/voetbal/Grand Theft Auto

Avontuurlijk en iets voor jong en oud, niet te grof geweld en niet te ingewikkeld zoals spellen als Jade Empire/Ninja Gaiden/Hitman

Mijn vader speelde dit altijd, keek altijd met hem mee. Later ben ik het spel zelf gaan spelen en ben ik erachter gekomen hoe leuk het eigenlijk is. Maar door fantastische andere spellen heb ik het spel in een hoek laten liggen, moet het stof er maar eens afvegen en het weer is gaan spelen.

Hopelijk niet teveel stof anders kun je weer net zo goed een nieuwe kopen..Ik kreeg Fable gratis!! zonder een hoesje nu is hij helemaal kapot. Maar ik ga zeker wel weer een nieuwe kopen

Just watch Me !!

avatar van metaledje
ik was wel een beetje teleurgesteld door deze alom in de hemel gepreesde action rpg, de camera en speelbaarheid was erg belabberd.. verder niks op aan te merken, veel keuzes en variatie 3,5*

Mmm, ik vind de camera en de speelbaarheid juist een enorm groot pluspunt. Vijanden afmaken kan haast niet gemakkelijker.

avatar van metaledje
heel vreemd, bij dat stenen monster dat uit de grond kwam, die dikke keien naar je smijt,als je 1 keer word geraakt, kom je niet meer weg, je kan niet goed zien wanneer zon kei gegooit omdat de camera meer op je caracter word gericht, dat is erg klote dat hoort niet!!!!,en je kan niet even naar links of rechts lopen of je word weer op je muil gegooit omdat de besturing zo irritant was.. was op de xbox

metaledje schreef:

Oefenen he
Gewoon van links naar rechts lopen, en als hij zijn armen spreidt schieten met een van je bogen

Ik deed het weer anders. Snel ernaartoe lopen want dan gaat hij geen stenen gooien. Dan doet hij wel een grondaanval maar als je snel reageert kan je die ontwijken, dan loop je er weer naartoe en ga je hakken als een bezetene, na een tijdje legt hij dan het loodje .

BoordAppel schreef:

Ook handig, nog niet geprobeerd

avatar van Jermaine
Vond het spel niet zo groots en meeslepend als ik gehoopt had. Sterker nog, ik vond het spel behoorlijk teleurstellend.
Gelukkig maakt het feit dat je zowel een goed als slecht persoon kan zijn veel, zo neit alles goed. 3,5*

avatar van Mega Man
De Zelda voor de Xbox! Zei het dan minder groot dan de meeste Zelda games, de gameplay in de Fable en het feit dat je kon kiezen tussen het goeie en het slechte pad was een origineel aspect. Helaas bleek het op papier mooier dan later bleek in het echte spel. Gelukkig hebben de makers de beloofde elementen weer verwerkt in het vervolg. Verder heeft Fable een prachtige en onvergetelijke soundtrack. Vooral het nummer 'Summer Fields' laat je helemaal weg dromen in albion. De interactie met de personages in dorpjes en steden is subliem en ze passen zich aan op de akties die jij neemt. Mooi spel en zeker een Xbox klassieker!

avatar van rpger
Eén van de minste RPG's die ik ooit heb gespeeld. Kwam er ook niet meer doorheen op een gegeven moment. Maarja ligt maar net aan wat je verwacht, is een console RPG dus dumbed down.

avatar van Deftones_JP
Het was inderdaad een vrij toegankelijke rpg die niet te moeilijk was. Ideaal voor mij destijds. Minder voor de die-hard zoals jij. (aan je naam te zien) Voor mij als leek was het een vette game zonder die moeilijke shit.

Ik vind dat dumbed down wel meevallen. Het is inderdaad een console RPG en daarvoor moet je ook aanpassing maken anders is het vrijwel onspeelbaar of op zijn minst een stuk minder (zie Morrowind op de Xbox).

Het zijn vooral de graphics en muziek die de geniale en nog vrij originele sfeer hier maken, maar ook het levelen vond ik erg leuk. Je hebt genoeg mogelijkheden om het spel vaak opnieuw te spelen en er toch elke keer een compleet ander personage uit te krijgen. Bovendien is de combat interessant en dat gaat wel eens mis in RPG's.

lordsnoopy
Ik vind Fable één van de leukste RPG (PC)games die ik ken.
Redenen om het een leuk spel te vinden:
- Je hebt de vrijheid om overal rond te lopen
- De mooie graphics
- Toepasselijke muziek
- Je keuzes bepalen de reacties op je character
- Alles wat je doet wordt bijgehouden: van het aantal burgers die je hebt vermoord tot het aantal biertjes die je hebt gedronken.
- Je kunt het verhaal zo snel uitspelen als je wilt en als je het verhaal hebt uitgespeeld dan krijg je een eindeloze dag na de aftiteling (als je niet op skip scene klikt)

De enige manier waarop het leuker had kunnen zijn:
Als je na de aftiteling een quest opnieuw kon spelen.

Al met al een game die mij niet gaat vervelen 5*

De populaire on-line fantasy games lijken mij leuk, maar ik heb geen zin om van het internet afhankelijk te zijn. Kent iemand nog een single player game vergelijkbaar met Fable waar je geen internet voor nodig hebt?

avatar van Tha)Sven
Knights of the Old Republic als je houdt van je keuzes die anders personages beinvloeden. En Elder Scrolls serie als je een open wereld wil, maar die games zijn wel iets serieuzer van aard dan Fable.

Normaal loop ik niet zo snel warm voor spellen van dit genre. Toen ik echter mijn oog op Fable liet vallen werdt ik toch wel nieuwsgierig. Heb het spel uiteindelijk gekocht en daar absoluut geen spijt van gekregen!

avatar van equalizersound
heel stoer spel ik heb er natuurlijk voor gekozen om de duivel te zijn want dan krijg je dat zwaard the lost chapters was wel leuk maar erg kort

Hoe zit het met het saven in deze game? Ik hoorde net van m'n broertje dat hij de game had opgeslagen maar dat alleen zijn Herostatus was opgeslagen en hij weer begon als klein mannetje terwijl hij al volwassen was. Hij moest dus weer opnieuw beginnen terwijl hij al een paar uur had gespeeld met zijn personage. Hoe zit dat?

lordsnoopy
Als het goed is wordt de voortgang van je character opgeslagen. Alleen als je midden in een quest stopt, dan slaat hij de voortgang van de quest niet op.
Maar als je opslaat voordat je het spel afsluit, wordt gewoon alles opgeslagen.

Hmm ok...maar hoe zit het nu precies? Ik heb mijn Herostatus opgeslagen en dan load ik de game en moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Snap er niks van. Kan je nergens je hele game opslaan? Beetje raar...

lordsnoopy
Je moet World Save doen i.p.v. Hero Save geloof ik.

Ik kan geen World Save vinden, maar goed... na het prachtige Jade Empire gespeeld te hebben vond ik de eerste ervaringen met deze game tegenvallen. Het stijltje, de controls etc. Misschien begin ik er over een tijd pas aan...

avatar van Joe-K
Wat een prachtig spel is dit toch.
Ik vind RPG's normaal niet zo heel erg leuk. Maar Fable vond ik toch een lekker sfeertje hebben. Dit voornamelijk door de graphics en de gameplay. Het speelt gewoon heel erg fijn weg. Het verhaal is ook leuk en je kan gewoon lekker veel kanten op in het spel. En natuurlijk ook de kant kiezen van 'goed' of 'slecht' zijn. Heel het spel, alle handelingen die jij offert, heeft effect op jou karakter. Erg leuk gedaan. 4,5*

avatar van Tha)Sven
Ik zie dat mijn 4 sterren eigenlijk te laag zijn.
Ik ben weer opnieuw begonnen en voor de (korte) tijd dat het verhaal duurt, is het een heerlijke ervaring. De statistiekjes en de mogelijkheden zijn allemaal erg leuk verzonnen. Verder is dit ook een game waar je je echt in kan leven in je personage, omdat hij zich aanpast aan jouw gedrag.
Ik vind het exp systeem trouwens ook erg slim verzonnen.
Eigenlijk zou ik deze game 4,25 ster willen geven, maar ik vind 4 sterren toch net te laag, dus ga ik voor de 4,5

avatar van Bennerd
Vind ik wel een erg sterk spel, staat zelfs in mijn top tien, heb ik gemerkt. Dan moet ik er wel iets deftig over kunnen zeggen. Met een rustig muziekje van Machine Head's "Burn My Eyes" op de achtergrond, pijnig ik momenteel de brei in mijn hoofd, om mijn ervaringen met dit spel degelijk voor de geest te halen.

En meteen schiet het volgende beeld mij in het hoofd:
Een klein jongetje dat van zijn vader onder zijn voeten krijgt omdat hij nog een verjaardagscadeau voor zijn zusje moet kopen. (Herkenbare situatie)
Wat een mooi beeld is het meteen. De helderblauwe lucht, de mooie huizen, kakelende kippen, ... allemaal heerlijk, en je zit meteen in een goede sfeer.
Daar ga je dan op verkenning.

En om heel wat spoilers weg te halen, ga ik maar niet beschrijven wat er gebeurd. Iig, om het kort te houden, door een ongelukkige situatie beland je in een wereld die je niet kende, en kun je dingen waarvan je nooit had gedroomd dat je ze kon.
(Inderdaad, de a-knop indrukken was plots veel gemakkelijker)

Wat een mooie sfeer rondom de hele game. En de muziek, gewoonweg heerlijk. Als iemand weet of dit uitgegeven is op cd ofzo, ik zou het graag willen weten.

Natuurlijk, hét grote pluspunt van het verhaal: kies wat je doet in bepaalde situaties, en je keuzes beïnvloeden je karakter en de verdere verloop van het spel. Zin om je geld goed te verdienen door goede daden te verrichten, of geef je liever kleine jongetjes een pak rammel, gewoon omdat je vindt dat hun sproeten op de verkeerde plaats staan? Geen probleem, doe wat je wilt.

De Demon Doors vind ik persoonlijk ook wel een leuke bonus.
Een poort die tegen je begint te praten, die het dan nog eens herhaalt omdat je te laat doorhebt dat je moet luisteren, en dan nog eens nadenken over wat hij allemaal gezegd heeft. Ik had moeilijke tijden met het ontcijferen (ik heb het spel nog niet volledig uitgespeeld, maar ben imo toch al vrij ver geraakt), en sommige raadsels zijn de moeite, ik kan het je vertellen.

De wereld is naar mijn mening ook groot genoeg om voldoende plezier aan te beleven.

Dit allemaal samen zorgt voor een unieke game-ervaring.

avatar van rpger
Tha)Sven schreef:
Ik zie dat mijn 4 sterren eigenlijk te laag zijn.
Ik vind het exp systeem trouwens ook erg slim verzonnen.

Daar sta ik echt van te kijken gezien jou staat van dienst, als hardcore RPGer vind het helemaal 3x niks deze game.

avatar van Tha)Sven
Ja, ik moet hem trouwens toch weer verlagen naar 4 sterren. Het duurt toch echt veel te kort en het exp systeem zorgt later in het spel voor ongebalanceerde gevechten.
Het is echter wel een game die je pakt en meesleurt in een (wat standaard) verhaal. Natuurlijk is het een simpele game zonder echte diepgang, maar als je door het land loopt krijg ik wel een speciaal gevoel.
Maar je hebt eigenlijk wel gelijk, zeker in vergelijking met mijn andere stemmen is dit wel vreemd. Fable beter dan Alice, Undying, Fallout (!), Planescape Tornement?
.. Tijd om eens mijn stemmen na te gaan lopen