F.E.A.R. (2005)

Alternatieve titel: First Encounter Assault Recon

PC / Xbox 360 / PlayStation 3
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door Sierra en Vivendi

Een man genaamd Paxton Fettel neemt het commando over van een bataljon telepathisch gecontroleerde supersoldaten zodat hij de controle heeft over de Armacham Technology Corporation. Dan komt het F.E.A.R. team in actie. Jouw doel: Paxton Fettel elimineren. Tijdens deze missie krijg je last van hallucinaties en ontdek je dat niet alles is wat het lijkt.

LimeLou schreef:
Begrijpelijk. Maar ik keek altijd recht voor me, zover ik me herriner. Bij een paar mensen die ik dit en deel 2 liet spelen keken ze allemaal de andere kant op, op het 'enge' moment.

jup, ik ook, er zit soms 5 seconden tussen voordat er bijvoorbeeld een deur opengaat of iets gebeurt achter een raam, en dan zoek ik een andere uitweg en mis ik dat enge stukje! gelukkig, de tweede keer niks gemist.

bro
First Encounter Assault Recon, oftewel F.E.A.R.
Wat kunnen we daar van zeggen? Wel dat valt nog mee om even te verwoorden. Dit komt dankzij de to the point speelervaring die begint met een niveauzettende intro, een mooie en niet-over the top verhaalvorming, Toffe horror elementjes die eerder dienst doen als sfeerzetters doorheen de strak militaire schootergedeelte, welke doorheen de hele game toelaat wat door te maaien eenmaal op dreef.
En (zoals vaak de kers op de taart) een schitterend in beeld gebracht einde in de laatste leveltjes. Werkelijk een aangename, bijna relaxte en uitnodigende soepelheid tijdens het spelen.
Het gebeurt niet vaak, maar dat ik zonet de hele game van begin tot einde nog een tweede keer heb gespeeld zet hierbij alleen maar een streep onder het bovenstaande.

235 in de top 250. mooi, mooi

JustMike schreef:
235 in de top 250. mooi, mooi

243 Maar dit blijft toch wel echt een erg leuk en mooi spel vind ik zelf

avatar van Predilor
Zeker de moeite waard om dit spel te spelen, Leuke gameplay en een A.I. die erg goed is ingesteld en echt inspeelt op de situatie.
Het verhaal is erg moeilijk te snappen, het is lang en door de vele verschillende personages in deze game is het nog onduidelijker, vooral als je de telefoon afluistert van een dergelijke personage.
Graphics zijn prima, de cutscenes zijn ook prima en vond ik persoonlijk wel het spannendste van de hele game, het leuke is dat sommige delen van de cutscenes zelfs speelbaar zijn, en je je als het ware in het bovennatuurlijke bevind.

Een dikke 4 sterren voor de Goede Gameplay, A.I. en Graphics.

Pastichio Rocker
Zo moeilijk is het verhaal niet hoor. De vele voicemails die het spel kent zijn veelal bijzaak: het draait toch vooral om Pointman, Paxton Fettel, Alma en Harlan Wade.

avatar van LimeLou
Het verhaal ontvouwt zich juist via die voicemails en extra achtergrond info. Het grootste gedeelte zit je ook interpretaties te verzinnen. (had ik althans)

Pastichio Rocker
Mwah, je komt toch het meeste van het verhaal te weten door de flashbacks en nachtmerries/visioenen van Pointman. Via de voicemails kom je vooral te weten dat het allemaal fubar is.

avatar van LimeLou
Ja maar die flashbacks zijn ook niet echt bepaald duidelijk.

Is deze eng??

crashke schreef:
Is deze eng??

Ik vond hem wel meevallen. Maar er zitten zeker enge momenten in.

avatar van LimeLou
Ligt een beetje aan jezelf. Ik vind het doodeng

Pastichio Rocker
Als je Japanse horrorfilms zoals The Ring en The Grudge eng vindt, dan zal dit spel je ook wel bekoren. Maar het is voor maximaal effect aan te raden om 'm in een donkere kamer te spelen.

ik heb the ring al gezien en vond hem niet zo eng ben 12
ga dit na sinterklaas kopen op de playstation 3
lijkt me zo'n een creepy spel die uw hart in uw keel doet kloppen

crashke schreef:
ik heb the ring al gezien en vond hem niet zo eng ben 12
ga dit na sinterklaas kopen op de playstation 3
lijkt me zo'n een creepy spel die uw hart in uw keel doet kloppen

Uhm dit spel is niet voor 12 jarigen. Dat weet je, hè?
Het is 18+

avatar van LimeLou
Speelde jij nooit 18 en 16+ games toen het niet mog?

oké blueyed
zal efkes wachten
alhoewel...

en limelou
altijd gedaan

avatar van Blueyed
ach, wel met toestemming natuurlijk

LimeLou schreef:
Speelde jij nooit 18 en 16+ games toen het niet mog?

wie niet

avatar van Thomas83
Ben er niet kapot van. Het eerste wat me positief opviel aan het spel is de goede ondersteuning bij de grafische instellingen. Ik kan alleen op mijn PC niet bepaald op de hoogste settings spelen, en dan ziet het spel er wel een stuk minder uit. Niet dat ik daar nou zo zwaar aan til, maar qua sfeer zal het misschien wel wat schelen. Al kan ik me niet voorstellen dat het nou zo gigantisch veel verschil maakt. Ik zie het in elk geval in filmpjes op Youtube niet terug.

Het spel heeft maar bar weinig sfeer tot mijn verbazing, en wat scherpere graphics met meer detail kunnen daar weinig aan veranderen. Later in het spel doen ze het al wat beter, maar vooral in het begin is het leveldesign zo'n beetje het minst geïnspireerde wat ik ooit in een shooter zag. Het is ook een lui design. We kennen allemaal wel in lineaire shooters de afgebakende spelomgeving met deuren die toevallig zijn dichtgespijkerd etc, maar in F.E.A.R maken ze het wat betreft dit soort trucjes wel heel erg bont. Mede doordat alles zoveel op elkaar lijkt ben ik nog wel eens een beetje verdwaald, wat het spelplezier er niet beter op maakte.

In het begin van het spel zit er ook erg weinig uitdaging in de gameplay. Ook dit wordt later pas beter. De AI maakt weliswaar veel indruk doordat ze nauw samenwerken, zeer goed dekking zoeken, suppressing fire aanleggen en trucjes hebben zoals blind schieten en koprollen en spectaculaire duikelingen door glas heen en achter toonbanken etc. (een enkele keer gooien ze ook een tafel of zo om om deze als dekking te gebruiken), uiteindelijk stellen ze zich behoorlijk passief op. Soms proberen ze je te flanken of zo, maar meestal lopen ze maar wat van dekking naar dekking en wachten af. Als ze je zien staan ze soms ook gewoon even dom naar je te kijken.

Door dit soort dingen kun je ze 1 voor 1 er tussenuit pikken. Als ze in dekking zitten dan komt het ook nog wel eens voor dat er net een arm of hoofd uitsteekt, wat dat alleen maar eenvoudiger maakt. Ze communiceren indrukwekkend, maar het is raar dat je dat allemaal gewoon kunt horen. Waar heb je anders die headsets voor? Nu is het in de praktijk allemaal alleen maar hulp voor jou. Ook al omdat je altijd al van tevoren door hun geschreeuw kunt horen wanneer je vijanden tegenkomt (op een enkele aardige gescripte ambush na). Die kom je dan eigenlijk ook altijd steeds tegen in pakweg een kluitje van een man of 5. Het hele spel door zit er datzelfde ritme in.

Waar het spel me verder nog het meest in teleurstelt is de creepy-factor. Ik had verwacht dat F.E.A.R een shooter zou zijn met duidelijke horrorelementen en een die echt eng zou zijn, maar het spel is verre van eng en in de praktijk gewoon een stoere actieshooter. Al is stoer dan ook wel echt stoer, want wat ziet het er imposant uit met opwaaiend stof, kogelinslagen, schilderijen die scheef komen te hangen. Er is altijd ook wel genoeg om dekking achter te zoeken, en zodra het spel ook een beetje uitdagender wordt zorgt dat toch voor intense shoot-outs.

In elk geval in grafisch opzicht. Met het gebruik van slowmotion ziet het er allemaal soms erg gaaf uit, en het bloed vloeit ook lekker overdreven rijkelijk. Vind de kleur van het bloed perfect en de bloedwolken en spetters zien er gewoon erg goed uit. Het beste wat ik op dit vlak heb gezien in een shooter denk ik. Je kan ook gewoon hoofden en armen en zo eraf schieten, iets wat je niet meer zoveel in shooters ziet volgens mij, en als je een vijandelijke soldaat in zijn been raakt zie je hem ook echt hinken. Imposant.

De hoofdpersonage mist elke persoonlijkheid, en dit is een van de redenen waardoor het spel nogal afstandelijk aanvoelt. Er zitten wel wat personages in in de vorm van medesoldaten, maar die zie je amper. Een heel flauw trucje in het spel is dat je werkelijk continu wordt gescheiden van teamgenoten en NPC's, omdat ze weer eens zijn afgeslacht of iets anders. In de vijanden zit trouwens aanvankelijk wel erg weinig variatie. Pas later in het spel wordt ook dat beter. Het zijn overigens wel allemaal heel mooi ontworpen vijanden. De wapens verdienen ook wel lof. Er zit genoeg variatie in, ze ogen en klinken goed en zo'n wapen waarmee je iemand tot een skelet uit kunt benen is gewoon erg tof. Dat soort wapens komen in slowmotion nog het best tot hun recht. Net als de melee-combat trouwens. Je hebt enkele karatetrappen etc. in je arsenaal, hierin steekt het spel duidelijk uit boven bijna al zijn soortgenoten.

Het verhaal voelt een beetje standaard. Hoewel het slot ook echt wel als een grootse finale aanvoelt moet je wel erg veel schakelaars overhalen. De demonen die uit wolken komen zijn tof (en bieden echt nog wat uitdaging), net als de nuke, maar die laatste scène waarin Alma (sowieso nogal een clichématige verschijning) de helikopter in springt is erg flauw. Ik vond het ook maar wat knullig aandoen hoe het verhaal eigenlijk wordt verteld via laptops en voicemails. Er zijn ook nooit cutscènes op een paar achter elkaar helemaal in het begin na, en de missies voelen toch een beetje als los van elkaar staand, ondanks het gebrek aan variatie in leveldesign.

Wat het spel naast de makkelijke AI (ik speelde op het een na hoogste niveau trouwens) ook weinig uitdagend maakt is dat je overal wel healthpacks ((aangenaam retro) vindt en ammo is ook nooit een probleem. Er zijn checkpoints en je kunt quicksaven wanneer je maar wilt. Dat heb ik ook vaak gedaan, want ik wilde een beetje tempo maken. Eerlijk gezegd had ik al heel snel genoeg van het spel en wilde het zo snel mogelijk uitgespeeld hebben. Pas tegen het einde vond ik het allemaal beter worden. Het leveldesign, de variatie in vijanden en de uitdaging die ze boden, de muziek, het gebruik van scripted events (god, die "verrassende skeletten die telkens weer uit luchtroosters en zo kwamen vallen wat eerder in het spel), enzovoort.

Later in het spel wordt het ook wat donkerder allemaal. Wat me trouwens erg opvalt is dat de held waarmee je speelt nogal stampvoetend door de levels loopt/rent (heb maar 1 tempo waarin je je kunt voortbewegen kunnen ontdekken gek genoeg). Dat gaat met zoveel lawaai gepaard dat je je afvraagt hoe je vijanden niet van tevoren al aan horen komen. Zeker als je een poging doet iemand te besluipen van achter. Door de uitstekende physics (die je ook "voelt" als je door een explosie met kracht terug wordt geworpen) valt of rolt er ook continu van alles. Dat zet je soms wel op scherp doordat je dan denkt dat je een vijand hoorde. Wel geinig.

Vervelend vond ik hoe de ammo die je hebt soms niet goed werd weergegeven. Erg rare bug. Ook is de besturing niet helemaal logisch. In de meeste van dit soort spellen is E de actieknop tegenwoordig, hier moet het F zijn. Met G granaten gooien is nou ook niet echt praktisch. Soms moet je ammo, healthpacks etc. handmatig oprapen door op F te drukken, andere keren ging het weer automatisc. Kon daar niet echt een lijn in ontdekken.

Al met al ben ik dus best teleurgesteld over het spel. Het spel heeft sterke kanten als de AI, gore en schademodellen, maar stelt ook vrij zwak en lui leveldesign en slechte storystelling tegenover. En het allerbelangrijkste, het spel is totaal niet eng en blijkt totaal het soort game te zijn wat ik had verwacht. Waar ik dacht een game te hebben gekocht die op zijn minst een verdeling van 50% horror en 50% schieten heeft zijn de verhoudingen eerder 20/80 of zo, en de horror is mij te cliché en vaak ook kinderachtig. Ook al door die zeer kinderachtige voice-acting bij Paxton Fettel. 2.5*.

Pastichio Rocker
Je verwacht dat een spel uit 2005 nog steeds dezelfde impact heeft als dat 'ie zes jaar geleden had?

Ik vind je kritiek op het spel maar matig. Zo reken je het spel aan dat je kennelijk zo'n gare computer hebt dat je het spel niet op de hoogste instellingen kunt spelen. En die ammo bug waar je het bv over hebt heb ik nooit gehad. Misschien zou je de game eens moeten patchen?

De horror is idd cliché, maar dat komt omdat we ondertussen overspoeld zijn met Japanse en Aziatische horrorfilms en games die daarop zijn geinspireerd. Niet zo gek dus. In 2005 was dit wel anders, toen begon de Aziatische horror net door te breken in Europa en Amerika.

Okee, de levels zijn wat saai, daar heb je gelijk in. Je loopt toch het grootste gedeelte van het spel door pakhuizen, industrieterreinen en kantoorruimtes met weinig variatie dus dat kan gaan vervelen.

De besturing is zoals een first person shooter zou moeten zijn op de pc. FYI: in het recente spel Dead Island is de actieknop ook 'F'. En zo kan ik er nog wel meer opnoemen... De S.T.A.L.K.E.R. reeks bv. Als je de standaard toetsenbordindeling zo kut vond dan had je net zo makkelijk kunnen veranderen naar jouw wensen, want ja, dat kan ook allemaal op de pc. Keyboard remapping heet dat.

Ik denk trouwens dat je de enige bent die klaagt over het verloop van het verhaal. Ik vond het juist erg tof om aan de hand van die voicemails en laptops meer te weten te komen waar Armacham zich mee bezig hield. Ook de horrorlevels van Alma zoals in de ziekenhuisgang waar je je als in een droom in slowmotion door een rivier van bloed moet waden om bij een deur te komen dragen ontzettend bij aan de sfeerbeleving.

En cutscenes? Dit is geen console shooter hoor. Aan het begin van sommige levels zit een introductie en dat is mijns inziens ook genoeg. Straks ga je nog klagen over de 'lean' functie. En dat verklaart ook meteen waarom de 'F' als actieknop wordt gebruikt: omdat 'Q' en 'E' gebruikt worden voor leaning (om een hoekje kijken). Een heleboel oude shooters maakten gebruik van leaning, maar dat is dankzij consolitis een ding uit het verleden.

Nee, je mening doet vooral aan als zeiken om wat te zeiken te hebben. Pietluttige dingetjes die je zelf ook had kunnen vermijden. Ik bedoel: het een minpunt vinden omdat je de voetstappen van Pointman hoort? Come on dude. Het is maar een spelletje hoor.

Misschien dat Project Origin je beter bevalt, die heeft meer kleur en meer variatie. hoewel je door de consolitis wel met twee vingers in je neus en je ogen dicht het spel doorwandelt.

avatar van Thomas83
Waar beweer ik dat ik dat verwacht? Ik geef nota bene apart nog aan dat grapbics me niet zo heel veel boeien Zelfs niet bij shooters. Daar gaan mijn kritiekpunten dus ook niet echt over.
Heb het spel over Steam gespeeld, die patchen automatisch volgens mij. Misschien dat het nog wel uitmaakt dat ik hem op de PC speel? Wat is überhaupt impact? Graphics zijn tijdsgebonden, de andere elementen van een game zijn redelijk tijdloos denk ik.

Een film als The Grudge (en dan heb ik het dus over de remake) was al uit toen dit spel uitkwam overigens. Het klopt dat het anno 2011 allemaal nog wat afgezaagder overkomt, maar ook van de andere horrorelementen ben ik niet onder de indruk. Misschien ook omdat ik meer van de psychologische horror ben. Zeeën bloed doen me nooit zoveel.

F.E.A.R zal vast niet het enige spel zijn met F als actieknop, maar voor zover ik weet is E toch wel redelijk de standaard. Niet dat ik er zo gigantisch aan til, want je kunt inderdaad de instellingen gewoon veranderen. Heb nooit het tegendeel beweerd.

Misschien ben ik wel de enige die de manier waarop het verhaal verteld wordt niks vindt, maar ik vond het in elk geval wat knullig allemaal. Waarom niet zo af en toe een cutscene of zo (zie niet in waarom dat typisch voor een console-shooter zou moeten zijn. Vind het trouwens nog stukken beter als er sprake is van "cutscenes" in-game), of bijvoorbeeld een tv-uitzending? In het een paar jaar oudere Max Payne vond ik dat ze het wel goed deden. Daar zijn het er ook niet zo ongelofelijk veel.

Vond het verhaal zelf eigenlijk ook niet zo. Om het even kort door de bocht te zeggen,iedereen is familie van elkaar. Kan me ook niet voorstellen dat ook maar iemand verrast was toen bleek wie de eerste zoon van Alma was. En sowieso hou ik eigenlijk ook niet zo van verhaaltjes over klonen en zo. Te vaak gehoord al.

Die nachtmerrie-achtige scènes zorgden wel voor sfeer, maar ik vond het alleen nooit eng. Met je argument over leanen heb je een goed punt inderdaad, dan moet de actieknop wel van E af. Je kan mijn mening als zeiken om het zeiken zien, maar in mijn ogen zegt dat meer over hoe je zelf over het spel denkt en de moeite die je daardoor met sommige kritiek zal hebben blijkbaar.

Als ik mijn mening geef over een spel is dat altijd vrij uitgebreid, of ik het spel nou goed of slecht vind. Als bijna iedereen een 4.0 of hoger stemt en ik kan me daar totaal niet aan vinden dan vind ik het des te interessanter om te kijken waarom ik dat vind. Daarvoor moet je ook naar kleine dingetjes kijken. Het is niet per se allemaal even belangrijk, ik noem gewoon wat me opvalt.

Speel overigens zelden console-achtige shooters. Er is maar een shooter die ik op dit moment regelmatig nog speel, en dat is Rainbow Six: Raven Shield. Heb Far Cry 2 ook nog liggen voor later, net als het door jou al genoemde S.T.A.L.K.E.R. Daar verwacht ik eigenlijk heel veel van. F.E.A.R 2 zal ik niet gaan spelen, dit eerste deel beviel me niet dus ik ga niet een nieuwe F.E.A.R kopen. De uitbreidingen wil ik wel doorlopen, die kreeg ik er gratis bij op Steam en anders vind ik het ergens toch zonde.

Thomas83 schreef:

Nooit last van gehad, en kan je dat dan niet veranderen ofzo Ik heb in vrijwel elke shooter G gebruikt als granaat. En F of E vindt ik allebei wel handig, ik weet niet meer hoe het richten ging in dit spel, maar volgens mij was dat in deel 2 ook anders, daarom kan je naar opties menu om het te veranderen...

avatar van Boznaldo
eindelijk heb ik deze game,wilde hem al heel lang hebben.

Hij is al best oud ben benieuwd of hij mij kan gaan bekoren.

maar oud wil natuurlijk niks zeggen half life 2 staat ook nog als een huis en zoveel andere games ook...

avatar van LimeLou
Preices, veel plezier ermee!

avatar van Visie

Ik ben juist bij nieuwere games ongerust...
FEAR is precies zoals een shooter moet zijn: hard, opbouwende actie, perfecte geluid-effecten en een snuifje horror maakt van dit spel een klassieker.

avatar van Tsjo-Wi
Meest eentonige, inspiratieloze omgevingen ooit in de gamegeschiedenis en geforceerde schrikeffectjes die totaal niks toevoegen aan de gameplay. Wat een waardeloos spel...

Pastichio Rocker
En dan nog een 2,5 geven.

avatar van Tsjo-Wi
Tsja ik geef nooit echt zulke hele lage stemmen. Ik heb nog nooit een spel gespeeld dat in mijn ogen 0,5* verdient. Die 2,5 staat in dit geval voor de goede AI van de tegenstanders, maar dat neemt niet weg dat het een ongelooflijk saai spel is.