WWII Online (2001)

Action / Simulation
online

Ontwikkeld door Cornered Rat en Playnet
Uitgegeven door Strategy First, Tri Synergy, Matrix en GMX

WWII Online is een multi massive online strategy actie simulatie game in 3D waarin je tegen, honderden, zo niet duizenden, anderen kunt spelen. Bescherm je eigen gebied, verover andermans gebied en zorg ervoor dat je zelf niet geraakt wordt door een rondvliegende kogel. Stap in een vliegtuig, tank, vrachtwagen, boot of ga gewoon te voet. Dit alles op een virtueel slagveld van 144000 km2.

avatar van ewalk
Wat weinig recensenten weten is dat deze game voortdurend in ontwikkeling is en ook zal blijven. Deze game wordt niet alleen gemaakt door de spelmakers van Cornered Rat Service (CRS) maar ook door de WWII Online gemeenschap. Dat wil zeggen: door de korte communicatielijnen van de playerbase met de makers worden veel wensen, indien die aansluiten bij de ideeen van de makers, vervuld. Het spel zoals hij nu bestaat is over het algemeen genomen een ander spel zoals hij in 2001 werd gereleased. We praten hier dus over een spel wat al meer dan 7 jaar bestaat. De recensie zoals hij hierboven staat is vrij summier en bovendien dateerd de screen van 2001. Het spel is namelijk in 2005, met patch 1.20, opnieuw gereleased onder de naam Battleground Europe, dus de review is verouderd. Bovendien is hij erg beknopt en geeft totaal geen helder beeld van de game. Als liefhebber van deze game vind ik dat dit WWII online: Battleground Europe geen recht doet.

Voor een wat meer up to date en eerlijke review waag ik daarom hieronder een poging.

Battleground Europe zal voor menig persoon geen wereldschokkende game zijn, maar deze game neemt de speler wel mee op een reis naar de eeuwige slachtvelden van WWII. Letterlijk en figuurlijk.

Een potje in Battleground Europe kan namelijk zo maar eventjes een paar maanden in beslag nemen. Jij logt in en de oorlog kan al goed en wel een paar dagen bezig zijn. We hebben het hier dus over een MMO game die niet over elfjes en trollen gaat. Ook gaat het hier niet om een First person shooter als COD of BIA waar je tegen AI tegenstanders speelt in een beperkte wereld waarin veel handelingen van te voren al zijn bepaald. Van dit laatste genre kennen we er al duizenden in een dozijn. Deze games kunnen ook in multiplayer mode worden gespeeld en met deze laatste manier van spelen is met name Battlefield 1942 en BF2 erg populair geweest. Dus een online WOII game is niet nieuw. Begonnen als WWII online in 2001 is de BGE ook geen echte nieuwe speler op de markt. We hebben hier te maken met een game die voortdurend (inmiddels 6 jaar) in ontwikkeling is. In feite is de game dus nooit af. De playerbase heeft erg veel invloed op de ontwikkelaars die de game in eigen beheer uitbrengen. Er wordt dus al vanaf 2001 aan updates gewerkt. Nu speelt het slachtveld zich nog in Europa in de begindagen van de oorlog af met de Fransen, Britten en Duitsers. Naar alle waarschijnlijkheid zal het toneel zich in de nabije toekomst verplaatsen naar Afrika en worden daar de Amerikanen, Italianen, aan toegevoegd.

Wat onderscheid BGE van de andere games? BGE heeft één map met een grootte van maar liefst 1200 x 1200 km! Dus een continue wereld zonder laadtijden! (Geen schoenendoos effect als bij de meeste shoters waarbij je vaak beperkingen hebt qua beweging en zicht: je komt aan het eind van een map en hebt vaak maar een zicht van om en bij de 400 meter). Niet minder dan 100 verschillende wapens en zowat het gehele arsenaal aan tanks, vliegtuigen en attilery. Meer dan 10.000 personen tegelijk op een server. Een zicht van 6km op de grond tot 10km in de lucht, wat jammer genoeg zijn invloed heeft op de graphics die wat gedateerd lijken. Maar dit beinvloed de gameplay niet. Er is verder een dag en nacht cyclus. Dus weersinvloeden: heldere dagen, mist, bewolking. Jammer genoeg nog geen regen en sneeuw! Ieder wapen heeft zijn eigen authentieke werking, ieder voertuig heeft zijn specifieke zwaktes en sterktes. Een tank kun je bijvoorbeeld niet zomaar uitschakelen door hem maar zo vaak mogelijk te raken, je hebt te maken met ondoordringbare pantsergedeeltes en de zwakbedekte delen. Kogelbanen en inslagen worden individueel berekend. Tevens wordt aan de hand van deze berekening berekend hoeveel schade en op welke plek een voertuig schade heeft. Dit tot in de details uitgewerkte schademodel zorgt er voor dat je een loop van een tank kunt uitschakelen maar het machinegeweer werkt nog!! Je kunt rupsbanden uitschakelen. Vleugels van vliegtuigen schieten etc.
Daarnaast is ieder voertuig niet zomaar even te besturen daar het een simulatie game betreft. Het rijden, vliegen en varen vergt wel degelijk oefening.

Vliegen betekent niet zomaar opstijgen maar wel degelijk rekening houden met rudders en steerbrakes e.d.
Je hebt als piloot de vrijheid om te vliegen waar je maar wilt. Je hebt een wijds uitzicht in de lucht (tot wel 8km) en kunt vrijwel overal binnen West-Europa naar toe vliegen als je wilt. Je kunt besluiten om met anderen, in formatie vliegend, fabrieken te bombarderen. Dit kan invloed hebben op de productie van de vijand, wat natuurlijk op lange termijn een overwinning zou kunnen inhouden.

De makers van het spel hebben ook niet nagelaten om de bestuurders van tanks het beperkte zicht en de geluidshinder van de motor tijdens het verblijf in de tank te laten ondergaan zodat men op een realistische manier wordt ondergedompeld in de game. Ook hier geldt: realisme voor zover mogelijk!

Het varen is tevens mogelijk met kleine patrouilleboten op de rivieren en de grotere Kruisers langs de kusthavens. Ook hier wordt realisme hoog geacht. Ook kan je als je een echte teamspeler bent het roer van een vrachtschip in je hand nemen, hierdoor kan je manschappen inclusief tanks vervoeren naar plaatsen waar gevochten wordt en wlke vaak moeilijk bereikbaar zijn omdat wegen ontbreken.

Ben je een kneus met voer en/of vliegtuigen? Dan pak je gewoon je geweer en ren je vanuit de barakken richting de frontlinie of beter: je laat je rijden of vliegen. Op sommige momenten vinden er massale veldslagen plaats terwijl het op andere momenten juist heel rustig kan zijn en er meer commando acties plaatsvinden.
Je hebt verschilende 'klassen' van infanterie, zo begin je met een simpele rifle, en zo kan je naar mate je in rang stijgt meer wapens in je handen nemen. Zo komen er machinegeweren, zowel kleine als grote loche met standaard, Anti-Tank rifles, grenadiers, sluipschutters, explosieven experts, en zelfs paratroopers.
Let wel! In deze game niet even snel rondrennen en een easy kill maken maar behoedzaam rondkruipen, verplaatsen, rennen, liggen, wachten, verstoppen anders ben je het haasje! Ga er maar vanuit dat dit in het begin vaak zal gebeuren. Deze game vergt een andere benadering dan de COD’s en BF2 games. Je zult heel veel aan je oren hebben. Je gehoor kan het verschil tussen leven en dood bepalen. Ieder wapen en voertuig heeft namelijk ook zijn authentieke sound. Zo zullen de kogels je, al liggend in een greppel op ongeveer 400 meter afstand van Andenne bijvoorbeeld, je om de oren vliegen. Als je goed luistert zul je kunnen uitmaken of dit geweervuur van kameraden of van de vijand is. Ook zijn voetstappen hoorbaar waardoor je op je hoede moet zijn om niet in de rug te worden aangevallen.

Om het toch nog iets aangenamer te houden, misschien een ergernis voor de realisme freaks, heb je de keuze om tijdens de game de interface in beeld brengen. Je interface laat zien hoeveel leven je personage heeft. Soms kan een schot voldoende zijn om je leven te beeindigen. Een effect hierbij is dat als je geraakt wordt dat je een "zwarte waas" in beeld krijgt. Dit symboliseert een slechter zicht door veel bloedverlies.
De andere balk laat zien hoeveel stamina (uithoudingsvermogen) je hebt als infanterist, dus hoe meer je rent hoe uitgeputter je raakt, dit gaat gepaard met hijgen, en op den duur kan je niet eens meer rennen. Je zult dus moeten uitrusten om weer uithoudingvermogen op te bouwen. Ook leuk detail is als je veel rent, je niet zo goed meer kan mikken. Verder laat de interface zien of je een liggende, staande of gebukte houding aanneemt.

Voor de echte strategen onder ons biedt het spel tevens de mogelijkheid om je bij de High Command (geheel bestaande uit spelers) aan te sluiten om op divisie- en/of brigadeniveau beslissingen te nemen. Deze houden onder andere in het verplaatsen van divisies maar ook het bepalen van de hoeveelheden productie en de verdeling van de voorraden die hier uit voortkomen.

Over het algemeen genomen kunnen we stellen dat we hier met een zeer uitgebreide game te maken hebben, welke zich niet zomaar onder een noemer laat plaatsen. Is het een flightsimulation, tanksimulation, First person shooter, MMOG, of gewoon een WWII simulation game? Tja, dit is lastig te zeggen. Duidelijk is dat er voor ieder wat wils is. Uiteraard voor de WW2 freaks, maar ook voor diegenen die strategie een warm hart toedragen, diegenen die graag in WW2 vliegtuigen vliegen, tanks besturen, vrachtauto’s rijden, kanonnen bedienen, of als infanterist rondrennen. Grafisch misschien niet helemaal met de tijd mee( met name vanwege oude engine en veel zicht op grote afstanden) maar qua gameplay veelzijdig en zeer veel variatie.

Om deel te nemen aan de strijd wordt wel een maandelijkse bijdrage gevraagd van om en bij de $15. Dit komt neer op(afhankelijk van de dollarkoers)ongeveer €8 per maand. Hiermee ben je verzekerd van 24 uur per dag strijd op de Europese slagvelden, inclusief een zeer attente community, support en misschiens zelfs kameraadschap. Natuurlijk zal dit voor sommigen een drempel opwerpen. Zie het zo: in het uitgaansleven kost een pilsje rond de €2 euro. Hoe vaak ga je uit per maand en hoeveel pilsjes drink je dan? Indien je bedenkt dat dit een drempel voor je is maar je wilt de game toch checken dan kun je hem altijd gratis downloaden en offline proberen. Daarnaast is er natuurlijk nog de gratis trial waarmee je minimaal twee weken gratis de game kunt proberen. WWII Online
(kijk op de downloadsectie)
Een tip: Alvorens je de free trial uitprobeert bezoek dan ook eens het forum van Battleground Europe www.dutchd.nl of www.cplebs.com/bge[/url] om toch nog wat info te krijgen over de manier hoe de game te spelen. Daarnaast kun je altijd nog ingame vragen.

Trailer:

Voordelen van de game:

- geen lineaire situaties maar vrijheid van handelen;
- honderden tot duizenden andere spelers van over de gehele wereld tegelijk online op 1 server;
- grote mate van realisme;
- een leuke toegewijde community;
- een grote continue wereld van 1200km bij 1200km;
- Wereld Oorlog 2;
- geen bunny hoppers;
- teamwork samen met je squad;
- ontwikkelaars staan dicht bij de playerbase en luisteren vaak naar hen;
- real - time schademodel;
- onderdompeling in geluid;
- het spel blijft in ontwikkeling.

Nadelen van de game:

- maandelijks betalen rond de 8 euro;
- doordat het spel steeds in ontwikkeling is, veel bugs;
- lastige leercurve vanwege het realisme;
- onafhankelijke klein bedrijf die weinig geld heeft dus weinig reclame. Dus voor zeer kleine markt;
- voornamelijk leuk voor WWII freaks;
- ook hier Lonewolfs en Rambo’s die denken dat ze Counterstrike of BF1942 spelen;
- veel geklaag over imbalance;
- weinig aandacht voor de marine;
- veroudere graphics engine;
- vergt nogal wat rekenkracht van je pc.

Het gaat hier kortom om een spel wat voortdurend in ontwikkeling is. Als je dus eens wat anders zoekt dan de gebruikelijke WOII games dan zal Battleground Europe je zeker niet vervelen.

Ik geef de game een 4.0 omdat het een game is die erg origineel is maar nog verre van perfect en nog steeds in ontwikkeling blijft. Wel is het een game die ik als maar weer blijf spelen. Ik raak er nooit op uitgekeken omdat het iedere keer weer voor verrassingen zorgt. Noem mij 1 spel wat zo uitgebreid is dat ik dit spel niet meer hoef te spelen.Tot nu toe weinig kans denk ik.

avatar van ewalk
Stel je voor, je wilt een game maken waar je altijd al van hebt gedroomd. Je verzamelt een een aantal liefhebbers en besluit samen deze game te gaan ontwikkelen. Je hebt in gedachten dat deze game over de tweede wereldoorlog moet gaan omdat dit onderwerp behoorlijk je interesse heeft. Je hebt niet veel geld, maar trekt de stoute schoenen aan en maakt een begin.

Je hebt zoveel ideeen maar weet dat niet allemaal gelijk haalbaar zijn. De technologie laat het niet toe of het geld laat het niet toe. Als de technologie het uiteindelijk wel toelaaat is het geld het grootste struikelblok. Nu zou je denken: zoek eens investeerders voor je ideeen of probeer een grote ontwikkelaar te interesseren. Inderdaad dit lijkt een goed idee. TOch doe je dit niet want je wilt alles zelf in dehand houden. Het spel moet voor de liefhebber blijven en geen cloon van andere spellen, daarnaast ben je bang dat wanneer je het uit handen geeft er niets meer van je oorspronkelijke idee overblijft. je game wordt dan een soort melkkoe en dat is niet de bedoeling. Je wilt het spel met liefde maken en hier veel werk in stoppen omdat je het zelf ook graag wilt spelen.

De bedoeling is dat je spelers het idee geeft dat ze deel uitmaken van een grote allesbeslissende oorlog. Je zorgt ervoor dat er een grote server is waarop maximaal duizenden mensen tegelijk tegen elkaar een oorlog pvp (Player versus player) kunnen uitvechten. Uitgangspunt is de Blitzkrieg in de dagen na de inval in Ndeerland en Belgie. Frankrijk en Engeland staan met hun rug tegen de muur. Je geeft de spelers de mogelijkheid om voor een van deze landen te vechten. Je denkt dan aan een complete oorlog. Je wil je niet beperken tot een oorlog a la Medal of Honour maar ook niet tot een WWII Flight Simulator laat staan een Tank simulator. Waarom geen combinatie van dit alles? Je geeft mensen de keus om te voet, op wielen, op rupsbanden te land, of ter zee of in de lucht een epische strijd uit te vechten. Je weet dat het grafisch kwalitatief niet tot de top behoort. Bij aanvang sowieso niet, maar ja wat wil je als niet veel geld hebt. Bovendien is het landschap zo immens groot dat het wel veel rekenkracht vergt voor de computer van de eindgebruiker om alles gedetailleerd in beeld te brengen wil je mensen de mogelijkheid geven om vijanden van kilometers afstand aan te zien komen. Je merkt dat er veel diehard WWII liefhebbers al jaren van eend ergelijk spel hebben gedroomd. RTS, FPS, Action, WWII Online, bijna voor een ieder wat wils: De teamplayer, de einzelganger, de strateeg. Ondertussen besluit je het spel wel zodanig te maken dat er continu aan gewerkt kan worden, want je weet dat het spel nooit af zal zijn. Altijd weer zullen er nieuwe ideeen opborrelen en zullen nieuwe applicaties voor nieuwe mogelijkheden zorgen. Je besluit de spelers telkens te verrassen met diverse patches die het spel langzamerhand tot het meest complexe, meest allesomvattende oorlogssimulatie moeten maken. Daarnaast besluit je een schademodel te ontwikkelen die niet misstaat in een proffessionele virtuele oorlogsomgeving. Dus geen simpele hitpoints ( paar keer raken en tank kapot) maar echte ballistische berekeningen. Dat de gebruikers rekening moeten houden met een hoog ram geheugen, het zij zo. Ze krijgen dan ook wat. Inmiddels is het gelukt het spel twee keer te releasen: 6 juni 2001 en in december 2005. Deze laatste release waren er al weer zoveel veranderingen toegevoegd dat het spel van 2001 'amper' meer te herkennen was. Je wilt een sfeer creeren waarin jij en je medespelmakers midden in de community staan. Jullie zijn regelmatig in het spel te vinden, beantwoorden vragen en maken grappen. ! keer in het jaar hebben jullie een conferentie voor alle spelers. jammergenoeg wel in Texas zodat er voornamelijk Amerikanen komen, maar goed. Verder reageren jullie veel op berichten op het forum. Hierdoor is het contact met de community zeer goed te noemen. Er komen veel ideeen vanuit de playerbase die ook wel eens overeenkomen met de ideeen die jij over het spel hebt. Sommige van deze ideeen neem je mee in de patches die een paar keer per jaar worden doorgevoerd. Inmiddels ben je zover gekomen dat het spel steeds meer vorm krijgt. Ondanks diverse klachten vanuit diverse hoeken over de graphics, de mopeilijkheidsgraad, het tekort aan reclamebudget blijf je volhouden om je droomgame te maken, niemand die daar iets aan kan veranderen. De echte liefhebbers blijven je gelukkig steunen terwijl anderen allang zijn afgehaakt naar BF 2142 o.i.d. Volhouden maar.

Deze game is bij weinig mensen bekend.Hij verdient veel mer aandacht. Hij staat op de gamesmeter omschreven als WWII Online: Blitzkrieg. Dit is de oude titel kort na de release in 2001. Een spel voor mensen met een hoge frustratietolerantie, geduld, strategisch inzicht, en interesse in WOII.

avatar van Tsjo-Wi
Klinkt zeker vet! Al zou ik hem nooit kunnen spelen met die brakke oude pc die ik nu heb....

avatar van Timmy757
Klinkt inderdaad erg vet allemaal, maar 8 euro per maand is nog best veel in verhouding tot de tijd dat ik het eventueel zou kunnen spelen, jammer .

Timmy757 schreef:

Je kunt altijd de free trial proberen.

avatar van ewalk
Niemand die deze game kent?

avatar van ewalk
De game wordt binnenkort ook in China gereleased!
Dit houdt in dat de game voor de Chinese markt wordt klaargemaakt met features die door de Chinese overheid verplicht worden gesteld. Denk aan een antiverslavingsprogramma en enkele andere zaken waaronder een Chinese taalfeature. Ook zal er voor alle versies, een nieuwe UI komen en een introductietrainingsfase alvorens een nieuwe speler in de gamewereld terechtkomt.
De game zal in China waarschijnlijk op twee of meerdere servers lopen. Deze servers kunnen niet onderling kunnen uitgewisseld. Dit betekent ookd at Chinese spelers niet op de server van de spelers uit de US, Europa etc. kunnen spelen.
Met het geld dat vrijkomt zal CRS sneller de game naar een level kunnen brengen waar de community al jaren van droomt!

avatar van ewalk
Op 16 maart zal er een 30 minuten durend item over WWIIOL worden uitgezonden op Duitse zender GIGA Games. Hij begint om 21.45u.De uitzending is ook als stream te bekijken. Gophur, een van de ontwikkelaars, zal telefonisch worden geinterviewd en een speler zal de presentator door het spel leiden.

Check het hier:

Check het hier:

avatar van Thomas83
Ik ken het spel niet nee. Maar klinkt als een zeer ambitieus en nobel probject. Mij lijkt het wel leuk zo'n spel te maken. Dat de graphics niet top zijn, het zij zo. Uiteindelijk gaat het vooral om gameplay en als je de fancommunity laat meedenken kan het iets heel moois worden.

avatar van WeZet
Ik ken het, maar het is erg moeilijk om te beginnen. En het is te duur::P

Een 14 daagse free trial zonder cc:
freetrial

avatar van Deftones_JP
Is dat dat spel dat je kon uitproberen via steam? Toen ik dit ging checken crashte mijn pc (3d kaart) dus ik heb het nooit echt kunnen spelen. Het zag er wel aardig uit in elk geval.

avatar van ewalk
Tja, wat is te duur? De dollar is erg laag nu dus betaal je sowieso rond de 5 euro per maand. WOW kost ook maandelijks geld. Als je begint moet je nooit alleen beginnen, je moet iemand hebben die je rondleid in de game. Gelukkig gaan ze de interface veranderen en zal men werken aan een noob-vriendelijke introductie.

avatar van ewalk
Nee, het is niet bij steam aangesloten. De demo is ook te downloaden op de Apple quicktime site! Je kunt hem dan overigens alleen offline proberen.

avatar van ewalk
Voor degenen die geen idee hebben wat het inhoudt: er is weer een 14 daagse free-trial die zonder creditcard kan worden gespeeld. Je kunt de game leren kennen en zelfs een jaarabonnement winnen!

www.battlegroundeurope.com

June 6th - June 12th 2008
--------------------------------

WELCOME BACK SOLDIER

Ter ere van het 7 jarige bestaan van Battleground Europe veel leukigheden. Zo organiseert men Welcome back soldier voor oude spelers. Mensen die ooit WWII Online Blitzkrieg zoals BGE nu heet speelden zijn weer van harte welkom op hun oude account! Dus weet je je naam nog dan kun je je gerust weer aanmelden.
Deze Welcome Back Soldier aanbieding is beschikbaar voor alle normale accounthouders en voorziet vrije toegang en vrij spelen van 6 juni tot 12 juni 2008. Geen registratie, creditcard nodig! Alle oude geldige accounts worden dus automatisch opnieuw geactiveerd. Alleen een gebruikersnaam, inloggen en spelen maar!

Ben je je inlognaam vergeten? Ga dan naar de password reset pagina.

Licht al je squadmaten in over de 6 dagen vrij spelen!

WAT: WELCOME BACK SOLDIER!
WAAR: Battleground Europe Live Server
WANNEER: June 6th to June 12th, 2008
WIE: Alle inactieve premium accounts van 2001 to nu

Er is ook nog een 14 daagse freetrial voor alle nieuwe potentiele spelers.

superdross
Ik vondt het maar bagger. soldier front is nog mooier dan dit en die is gratis dus ik hoef hem niet (ik heb dit bij mijn vriend gespeeld dus ik heb het niet) :S :S (en wel jammer had er best veel van verwacht)

superdross
superdross schreef:

OEPS foutje ik keek niet naar de tijd ik dacht dat het 2008 was hahahaha het is dus wel normaal dat het zulke grapics heeft hahahaha

superdross schreef:

Dit is geen game dat je even bij een vriendje speelt. Om dit spel te snappen zul echt wel wat tijd moeten uittrekken. Misntens een paar weken. Je leert de diverse wapens, voertuigen, vliegtuigen en vaartuigen kennen. Dan moet je hun geluiden ook nog eens kunnen onderscheiden. Dit kan het verschil tussen leven en dood inhouden. Geen healthpacks, of mysterieuze zwevende kruizen etc. 1 shot one kill, gewond is doodbloeden etc. tactische manoeuvres met je squad of brigade uitvoeren op een dorp of stad, flanken, paradrops, soms een kwartier realtime vliegen vanwege de grote afstanden, soms een tankcolonne naar een adnere stad om je eigen trioepen te redden van een belegering vand e vijand etc. Dat kan allemaal met deze game. Sorry, maar Soldier Front kan daar niet aan tippen.
Okay, de graphics zijn idd niet van deze tijd. Iedere huidige game zal dit spel op dit gebied verslaan. Maar de gameplay daar gaat het om: de variatie van voertuigen, units, complexiteit, diepgang, het massale landschap, het gevoel echt deel uit te maken van iets groots (wat ook zo is) , kameraadschap, realisme etc. dat is ongegevenaard. Als je bedenkt dat deze game al zeven jaar bestaat (op 6 juni) dat zie je weinig games na doen. Deze game is continu in ontwikkeling waarbij binnenkort zelfs de graphics worden geupdate.
Soldier Front komt echt niet in de buurt van deze game qua complexiteit en mogelijkheden. Bovendien is Soldier front een FPS en dat is dit spel niet. Dit spel combineert features van een fps met simulatie features etc. en is veelzijdiger. Bovendien kun je niet met duizenden tegelijk tegen elkaar spelen en dat kan hier wel. Je hebt dus een echte massale oorlog en geen kleine schoenendoosoorlog (16/16, 32/32, 50/50). je vecht bovendien aan een dynamisch front. er wordt 24 uur per dag gevochten. Soldier Front is, daar waar BGE uniek in zijn soort is, weer eentje van de velen. Enige pluspunt is dat het gratis is. (voor velen natuurlijk een belangrijk legitiem motief om iets te spelen).

avatar van Tha Luz
Zo klinkt het wel leuk maar als ik het zo lees klinkt het precies als battlefielfd 1945 alleen dan dat de maps veel groter zijn in dit spel.
En wat de graphics betreft..tja als het dan toch echt zo lelijk is(want dat is het wel als ik de trailer zie)Moeten ze een hele nieuwe versie maken gewoon een deel 2 met beelden als dat van cod 2/4 om toch een beetje bij te blijven..

Tha Luz schreef:

Het is voor de leek misschien idd vergelijkbaar met Battlefield 1942 omdat je verschillende wapenvakken hebt. voor de rest is het niet te vergelijken omdat er geen maps zijn! Het is 1 grote persistente wereld!! Geen laadtijden! Je rijdt zo een paar uur van Noord naar Zuid.Je vliegt een lange tijd van Zuid-Engeland naar Kiel Duitsland of je maakt een trip naar de Alpen. Allemaal zonder laadtijden.
De graphics zijn gedateerd omdat de engine uit 1999 stamt. Men is momenteel bezig met een nieuwe engine die het spel naar de standaard van tegenwoordig trekt, voor zover mogelijk. Als je begrijpt hoe spellen worden opgebouwd zul je ook snappen dat een MMO zonder laadtijden, met een gezichtsveld van 8km, nooit de graphische pracht van een COD4 of een Crysis zal halen. Tenzij iedere speler een Nasa computer heeft en iedereen een supersnelle verbinding heeft. Spellen als laatsgenoemden zullen ook nooit als MMO draaien! let goed op bij deze spellen en je ziet na een paar honderd meter een mist opdoemen. Men hoeft dan niets te renderen waardoor alles van dichtbij tot in de kleinste details kan worden uitgerwerkt. Zou je die details ook willen hebben in de verdere 2000 meter van het speelveld, dan zul je als eindgebruiker een zeer zware high end machine moeten hebben of de ontwikkelaar kiest er niet voor en beknibbeld op de details van dichtbij. Resultaat: mindere graphics en mider details van dichtbij maar wel een immens landschap en een gevoel dat je deel uit maakt van een groter geheel. Een kwestie van keuzes maken, dus. Dat is wat CRS heeft gedaan.

avatar van ewalk
Nog eens even in het Engels:

"Shoebox Shooters" - FPS games like the BF series, CoD, MoH etc..- can have very detailed graphics because they use small, closed maps. High polygon models and heavy duty textures are major cp process hogs. On a small, arena style map this isn't so much of an issue. On a map the size of a U.S. State, with multiple pitched battles going on both on the ground and in the air with millions of calculations being made...it's a very big issue.

The games I mentioned above are great, action-packed, tactical shooters. I love em. But I don't play WWII Online for the eye candy - and I think I can speak for most players here - neither does anybody else.

What The Rats have created here is so mind boggling that the graphics (which I find to be perfectly adequate) are actually a non-issue in the overall scheme of things.

Het kán waarschijnlijk wel, maar dan moet je een aantal geniale programmeurs hebben en dit is toch meer een soort van uit de hand gelopen hobby project, niet?

Aan de screenshots te zien ziet dit er trouwens heel acceptabel uit.

BoordAppel schreef:

Aan de screenshots te zien ziet dit er trouwens heel acceptabel uit.

Als je naar de gemiddelde simulator kijkt zijn de graphics nooit zo geweldig omdat de rekenkracht voor andere zaken wordt gebruikt. ZO is het ook met deze game. In COD wordt de baan van de kogel niet nog eens 2000 meter doorberekend maar zo'n 200 meter. Da's toch een groot verschil. Een knappe kop die het toch lukt zonder dat dit een zeer zwaar systeem nodig maakt.

avatar van Tha Luz
Stond laatst een heel artikel over in Gamestm.

Tha Luz schreef:
Stond laatst een heel artikel over in Gamestm.

yep! My call!!

hoebedoel je?

avatar van ewalk
Ik had het interview geregeld!