menu

Doom: The Dark Ages (2025)

mijn stem
4,50 (3)
3 stemmen

PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Shooter / Action
single player

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Bethesda

DOOM: The Dark Ages is de singleplayer actie-FPS prequel van het bejubelde DOOM (2016) en DOOM Eternal. Jij bent de DOOM Slayer, de legendarische, demonen dodende krijger die een eindeloos gevecht voert tegen de Hel. Beleef in 2025 de epische en filmische oorsprong van de woede van de DOOM Slayer.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=4tk8lkmYGWQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Red Extreme
5,0
geplaatst:
Manny Calavera schreef:
(quote)


Ik denk dat je mijn bericht nog een keer moet lezen.


Wat jij zegt is hier niet van toepassing man.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
geplaatst:
Red Extreme schreef:
(quote)


Wat jij zegt is hier niet van toepassing man.


Jawel, het gaat Manny erom dat wanneer de disc een download code is, en de server waarvan je downloadt verdwijnt, de code als artikel om door te verkopen niet langer een bedrag vertegenwoordigt.

Gezien de constatering dat de disc bij deze game vooral een download code is, is wat hij zegt hier zeker van toepassing

Dit staat geheel los van de vraag of je een internetverbinding actief moet hebben om de game te kunnen spelen, wat volgens mij hetgeen is wat jij uit zijn post haalt

avatar van Sinner
geplaatst:
centurion81 schreef:
Gezien de constatering dat de disc bij deze game vooral een download code is, is wat hij zegt hier zeker van toepassing


Nou ja...bij een bedrijf als Bethesda, titel als Doom en een platform als Sony valt dat nogal mee denk ik. Deze kan je vast nog wel een paar jaar doorverkopen. De PS3 en PS4 stores lopen tenslotte ook nog. De eerste al 20 jaar. Dus denkelijk krijg je er dan geen drol meer voor en is hij toch alweer een keer of 2 geremasterd. Doom The Dark ages krijg je fysiek vast wel verpatste de komende jaren. (Zeker als de volgende PS ook backward compatible is) Het is gelukkig geen code-in-a-box.

Doom 1 is tenslotte ook al 30+ jaar speelbaar.

Maar inderdaad ik denk dat dit de verwarring is. Ik vind het always-online idee trouwens een groter probleem dan fysiek of digitaal. Want heb je dan de disc en is de server weg of uitgever failliet heb je echt niets meer. Zelfs niet aan de disc. Of je mest een hele hoop features.

avatar van legian
geplaatst:
Manny Calavera schreef:
Het blijft een vorm van oplichting, zeker moreel gezien. Over een x aantal jaar kan je de game niet meer spelen, terwijl je deze wel hebt gekocht. We gaan steeds meer toe dat een aankoop niet een aankoop is, maar een tijdelijke huur voor een x aantal jaar. Ik wil gewoon de basisgame op disc of cartridge en patches die de game beter maken kun je dan als download aanbieden.

Ik ben er ook geen voorstander van, maar zelfs al komt de game wel op disc is dit vaak zonder de day one patch en al helemaal zonder patches die later uitkomen. Wat vaak ook betekend dat je de game vaak niet goed kan spelen. Het is helaas een gevolg van het internet, dat ze nu alle updates makkelijk kunnen brengen na de deadline. En dan nog krijgen we games die onaf zijn

Het is voor nu allemaal prima, we hebben allemaal internet maar er komt een moment dat een bedrijf hun servers sluit en dan heb je niks meer. Als ik dat had gewild dan had ik de game digitaal gekocht. Doe ik de moeite voor een fysieke versie dan hoor je gewoon mij een complete game aan te leveren.

Bij een bedrijf als MS (en dus Bethesda/Activision/Blizzard) maak ik me niet zo veel zorgen over niet meer beschikbare downloads. Maar er zijn al voldoende games die dus op die manier verdwenen zijn.

Reële zorg dat zeker, helaas wel iets wat alleen maar meer zo wordt.

avatar van Sinner
geplaatst:
legian schreef:
Wat vaak ook betekend dat je de game vaak niet goed kan spelen. Het is helaas een gevolg van het internet, dat ze nu alle updates makkelijk kunnen brengen na de deadline. En dan nog krijgen we games die onaf zijn


Imo ook een groot probleem. Tegenwoordig zou het netjes zijn als de social media, tijdschriften en game sites een half jaar of jaar na dato de game nog eens onder de loep namen (eg. een aantal titels over een paar paginas) die de effectief gepatchte versie even onder de loep nam. Zodat je ook echt een beter beeld hebt van het spel in eindtoestand want tegenwoordig lijkt het er vaak op also je een alpha build speelt of een verdoken early access titel, waardoor veel mensen een hoop mensen dingen missen. (Eg kijk naar de navigatie patch bij Boltgun! Bijzonder veel first-day consumers hebben hier dus geen idee van.).

avatar van Sinner
geplaatst:
Valt overigens wel op: de PC specs (voor High / Ultra) zijn ook echt wel bij de hoogste die ik tot nog toe heb gezien. Doom en Doom Eternal waren op dat vlak toch net wat schappelijker. Nu ja...ik vermoed dat je op medium of low ook nog wel een grafisch knap spel krijgt (voordeel pc - dat hele scalen) - maar het zet wel alvast een nieuwe standaard voor specs. (ondermeer door om 32gb ram te vragen, de meeste games doen het met 8, max 16. Meteen een 12th gen CPU. Minstens 10GB dedicated VRAM En op zijn minst 100GB vrij.).

Da's dus een 'knappe gaming PC' setup voor wil je hem op Ultra draaien. Maar goed - scaleable. En ik draai zelden iets op Ultra of zelfs maar High. Medium is het meestal.

Ik vraag me af wat GTA of een nieuwe Elder Scrolls qua specs gaat vragen tbh. En of de huidige gen consoles daar voldoende in mee kunnen. (wellicht wel obviously). Een filmpje met cutscenes is natuurlijk makkelijk zat, dat hebben we in het verleden al vaker gezien...maar effectief gameplay (zeker als je hands-on bezig bent) is weer heel wat anders.

avatar van Confusie
geplaatst:
Eindelijk aan toegekomen om deze te spelen en het is weer lekker maar wel een stuk meer in het verlengde van de voorgangers dan ik aanvankelijk had gedacht.

Vind de vooraf getoonde beelden wat dat betreft wel wat misleidend al zijn die ook vooral gericht op later in de game denk ik.

Hoe dan ook flowt het weer lekker met de verschillende moves die je kan pullen om resources te vergaren dat zit er gewoon weer allemaal in zij het met een twist in de vorm van je schild tot dusver.

Verder gewoon super nice raggen en knallen als vanouds eigenlijk.

avatar van legian
geplaatst:
Eerste paar levels gespeeld en het speelt inderdaad erg lekker weg. De focus ligt veel meer op de parry met je schild om extra schade toe te richten. Dat zorgt voor een langzamere en wat meer afwachtende speelstijl. Redelijk het tegenovergestelde van Eternal in dat opzicht.
Wel merk ik dat ik Eternal toch prefereer vooralsnog, maar bij Eternal had ik de eerste playthrough ook voldoende te klagen dus dit zal wel goed komen. Wel is de muziek duidelijk minder sterk (het is veel eentoniger en minder sprekend). Alles is een stuk grauwer waardoor het meer zoeken is naar de demonen, een beetje zoals bij 2016 ook het geval was. De focus op de parry is nooit mijn favoriete ding geweest in games dus hier is het echt even schakelen, gelukkig is er een ruime parry window (die volledig aanpasbaar is). En de stukken met de Mech en Draak vallen mij eigenlijk best tegen. Erg simplistisch en eentonig. In die enkele levels werd het al gauw saai, vraag me af hoe boeiend dat blijft in de komende levels.

Qua verhaal is het allemaal wat vaag en compleet over de top getrokken. Heb me nog niet verdiept in de Codex paginas, maar we krijgen flink meer cutscenes die maar bar weinig uitleggen nog. Verder is het vooral wat je mag verwachten van ID, een mooie, soepele brute shooter die toch weer even anders is dan de voorganger. En het levert weer een bak plezier op.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:34 uur

geplaatst: vandaag om 19:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.