menu

Assassin's Creed Shadows (2025)

mijn stem
geen stemmen

Macintosh / PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Action / Adventure
single player

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Japan, 1579 – Het land is op een wreed pad richting eenwording gedreven door de ijzeren wil van Daimyo Oda Nobunaga. De onrust groeit naarmate er nieuwe coalities verschijnen en corrupte buitenlanders het land infiltreren. Na de brute invasie van de vredige provincie Iga begint een jonge shinobi aan een reis om een ​​onmogelijke belofte waar te maken, terwijl een legendarische samoerai een nieuw doel vindt in de confrontatie met de demonen uit zijn verleden. In Assassin's Creed Shadows beleef je de met elkaar verweven verhalen van Naoe, een bedreven shinobi Assassin uit de provincie Iga, en Yasuke, de krachtige Afrikaanse samoerai uit de historische legende. Tegen de achtergrond van de turbulente late Sengoku-periode zal dit opmerkelijke duo hun gemeenschappelijke lot ontdekken terwijl ze een nieuw tijdperk voor Japan inluiden. Van chaos naar doel, van duisternis naar licht. Een nieuwe geloofsbelijdenis verrijst boven Japan.

  • vanaf 14 februari 2025 te koop voor de Macintosh
  • vanaf 14 februari 2025 te koop voor de PC
  • vanaf 14 februari 2025 te koop voor de PlayStation 5
  • vanaf 14 februari 2025 te koop voor de Xbox Series X/S

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=lZN-kKoGevo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Manny Calavera
Tsja, als je bijna break-even niet dramatisch noemt voor een peperdure game die jaren is ontwikkeld en wat Ubisofts grootste titel in jaren was. Kijk alleen al eens naar de commercie die aan die game hangt.

Wikipedia:

As a result of low aggregate user review score on Metacritic and having an estimated 15% less sales than Assassin's Creed Mirage despite a 30% higher budget, on September 3, 2024


Dus 15 procent minder opbrengsten bij een game die 30 procent duurder was dan AC Mirage. Die ook al niet lekker verkocht en ook geen topcijfers scoorde.

Steam speelt ongetwijfeld mee, maar Ubisoft zal zijn redenen hebben dat het daar niet op is. Ook geen slimme zet nee. Maar gamers willen dus Shadows ook niet op een andere manier kopen. Als GTA 6 te koop is en niet op Steam staat zal iedereen wel zorgen dat ze het op een andere wijze kunnen spelen. Die urgentie mist Ubisoft bij al hun titels.

Ze zijn daar gewoon toe aan een grondige evalutatie, nieuw bestuur en andere koers. Stop AC eens 5 of 10 jaar weg en ga weer eens een Raymond en Splinter Cell maken. Gewoon eens wat anders weer met je oude IP's.

avatar van Sinner
Vermoedelijk zal dat ook wel gebeuren. Maar ook al speel ik de franchises graag ik zit er ook niet bepaald mee als er een jaar of 2 niet of minder uitkomt. Dat is tegenwoordig niet zo een probleem met de backlog en het aantal games. Ik zie Ubisoft enkel niet zo snel verdwijnen. Al weet je ook dat nooit.

Overigens zou ik wel bijna zweren dat Outlaws op Epic staat. Ik ben gisteren even de wekelijkse gratis game wezen incasseren en ik dacht haast dat ik iets van Star Wars Outlaws in de shop zag staan. Maar ik heb niet echt rondgekeken. Het is een beetje een raadsel waarom Epic minder aanslaat dan Steam, ondanks dat er bvb iedere week wel minstens een gratis game word gegeven. En heel vaak ook niet de minste.

Maar goed, net zoals bij een ander bedrijf (ik zou zweren dat het Square-Enix was, maar ook daar ben ik niet zeker van, stond onlangs wel ergens een artikel over) zou het sowieso het beste zijn als de games gewoon gelijktijdig op Steam verschijnen.

avatar van legian
Sinner schreef:
Dat las ik vanmorgen ook. Maar ook hier dus - ondermaats presteren wil niet zeggen dat het per se dramatisch slecht verkocht heeft. Enkel dat de verwachtingen niet heeft ingelost.

Klopt. Dat betekend het sowieso, dat de verwachtingen niet ingelost zijn. Maar dat het niet dramatisch verkoopt betekend ook niet dat het goed verkoopt.

De investering die ze doen, moeten ze uiteindelijk wel terugverdienen. En dat staat los van je verwachtingen. Dat ze meer verwachten en dat niet behalen is vervelend (en heeft altijd een negatief effect op de aandelen), maar als ze ook minder ophalen dan geïnvesteerd wordt het een probleem. Daarvoor hoeft het niet perse dramatisch te verkopen trouwens. En dat gebeurt bij al die bedrijven wel eens een keer, een flop is niet voor niets een bekende term. Maar het hoeft niet altijd zo dramatisch te zijn. 10 miljoen investeren en 8 miljoen ermee verdienen is best een keer te overbruggen. Maar doe dat te vaak en je gaat snel flink wat geld missen. En bedenk dan even dat naast Star Wars, ook Prince of Persia, Avatar en Mario + Rabbids qua verkopen tegenvielen. Dat heeft negatieve invloed op de aandelen en investeerders.

Zoals Manny Calavera al aangeeft, het project was duurder dan AC: Mirage en verkoopt minder goed. Dan is het een makkelijk rekensommetje. Helemaal gezien Star Wars qua naam een veel groter bereik heeft dan AC. (hoewel Disney de Star Wars naam tegenwoordig ook wel flink ten gronde heeft gericht maar dat terzijde). Dus dat de game ondermaats presteert zegt best veel.

De tegenvallende release van Star Wars is volgens Yves de reden om deze AC:Shadows uit te stellen.

avatar van Sinner
Ik zeg ook niet dat het goed presteerd. Enkel dat het wellicht niet zo dramatisch is als dat er in sommige pers gedaan word. De game is tenslotte ook nog maar een maand uit en mist nog een platform. Steam. Dat is ook niet onbelangrijk. Pop heeft helaas wel matig verkocht. Zeker voor zo een topgame toch wel een klap. Avatar is vanwege desinteresse dus wel volledig aan me voorbij gegaan. Ik weet weinig van de game, geen idee hoe de sales waren en ken ook nog niet eens iemand die hem heeft.

En bijvoorbeeld Mario en Rabbids zat tussen 3 en 4 miljoen. Voor een relatief niche genre (turnbased combat) vind ik dat toch niet slecht (en ook in vergelijking met veel titels is dat een heel respectabel aantal). Dus dan vraag ik me ook wel eens af of de verwachte winsten of de cijfers niet te hoog worden ingeschat of verwacht worden door aandeelhouders die misschien totaal geen binding met de markt heɓben.

Maar vaak heb je natuurlijk ook de cijfers van ontwikkeling en postproductie (reclame etc) niet. (Of de inkomsten die weer gegenereerd worden uit de merchandise. Die bij Rabbids en AC meestal toch ook wel wat in het laadje zal brengen.

Hoe het ook zij uiteindelijk. Er mag ook gerust even wat minder snel in de media geroepen worden. (Eg dat zie je bij bepaalde films ook. Een half jaar of een jaar voor de release van een film word er soms al geroepen dat het een flop word - wat vrij bizar is. Kijk naar het cancellen van de Batgirl film. Die letterlijk klaar was, maar geshelved werd omdat zowel de investeerders als de firma niet verwachten de winst eruit te gaan halen die ze verwachten).

Het valt voor een groot gedeelte ook onder cancel culture, iets waar ik best een hekel aan heb.

Maar goed, foute beslissingen zullen er vast gemaakt zijn. Kwestie of ze het opgelost krijgen? Afwachten. Maar ik blijf er positief over. Er zijn de afgelopen 2 jaar genoeg devs failliet gegaan of opgeheven onder dwang die ik toch wel mis. Dat zie ik niet graag gebeuren.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:10 uur

geplaatst: vandaag om 10:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.