Gave behendigheidsgame die mooi in het rijtje past met de ondergewaardeerde
Katana Zero en de trippy
Hotline Miami. Soortgelijk als die games bestuur je een glass canon: iemand die snel de vijanden uitschakelt, maar ook zelf snel doodgaat. De levels zijn kort en er zitten overal checkpoints, maar je kunt tientallen keren doodgaan voordat een level gehaald is. Het tempo is torenhoog wat soms overweldigend is, maar heel satisfying als het lukt om alles goed achter elkaar te doen.
Het is gaaf om op hoge snelheid combo’s te doen, parryen, dodgen, schieten of special attacks uit te voeren. Wat begint als wanhopig dodgen en spammen veranderd op den duur in speedrun-achtige perfectie. Er zit voldoende afwisseling in de vijanden en elk level introduceert iets nieuws. Met name de power ups waren vaak handig en ik baalde ervan wanneer ik moest kiezen tussen meerdere goede opties. Dit gaf genoeg motivatie om coins te verzamelen voor upgrades.
Ieder level bied een nieuwe vijand, nieuwe power, nieuw obstakel of een geinige gimmick waarmee het zich onderscheid van de andere levels; er werd altijd leuk uitgebreid op wat de voorgaande levels introduceren. Maar hoewel het qua gameplay mooi opbouwt, is het design van de levels niet heel gevarieerd. Door het timeloop-concept teleporteer je vaak terug naar gebieden waar je al (meerdere keren) bent geweest, of stoppen de levels soms abrupt middinin de actie. Voor mij was dit de enige echte zwakte van Anomaly Agent. Verder zijn de dialogen wel leuk uitgeschreven en bieden ze de nodige humor. De muziek is energiek en graphics, ondanks dat de pixel art simplistisch oogt, weet genoeg creatieve dingen te doen met het Anomaly idee.
Gewoon een dikke duim omhoog. Uitdagende game met goede gameplay, kick-ass soundtrack, uitdagende bosses en ieder level is leuk om te doen. Binnenkort maar eens New Game+ proberen en me aan de optionele de rouge mode wagen.
4