menu

Circuit Superstars (2021)

mijn stem
4,50 (1)
1 stem

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
Racing
single player / multi player / online

Ontwikkeld door Original Fire
Uitgegeven door Original Fire en Square Enix

Circuit Superstars is een top-down racespel met een makkelijk in te stappen, maar bedrieglijk diepe besturing. Beginnen is eenvoudig, maar het leren kennen van de nuances van het rijgedrag van elke auto en het vinden van de beste racelijn door elke bocht van elk circuit zal een uitdaging zijn. Door factoren zoals brandstofverbruik, bandenslijtage en raceschade kan een goede pitstop-strategie het verschil maken tussen winst en verlies. Het omvat zestien categorieën die verschillende stijlen en tijdperken van de autosport bestrijken.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=CpmaeHe-Vsc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van JonnieBrasco
4,5
Gezocht naar een spannende, boordevolle top-down racer voor de Switch die je lokaal multiplayer kan spelen. Uiteindelijk twijfelde ik tussen Atari's comeback NeoSprint (2024) - GamesMeter.nl en deze Circuit Superstars, en het is deze laatste geworden voor de volle mep van 20 euro. Soms moet een mens zichzelf wat gunnen!

Er is iets met top-down racing wat de gameplay zo aantrekkelijk kan maken... het overzicht dat je hebt (ook als er complete chaos is), het (in afstand) kort kunnen houden van het circuitdesign en daardoor ook het tempo in de gameplay, het exact zien van de lijnen die je rijdt, het relatief makkelijk kunnen vinden van een goede balans tussen simulatie en arcade en top-down design leent zich voor cosy design. Aan games als Ivan 'Ironman' Stewart's Super Off Road (1989), Death Rally (1996) en zelfs een Race Mania (1996) vroeger erg veel uren plezier beleefd.

Als zo'n game dan ook nog realisme nastreeft, in weggedrag, raceverloop, en de effecten van schade op performance, en dat doet Circuit Superstars, dan ben ik om... Waar Atari's onlangs uitgekomen NeoSprint het meer van een gave trackdesigner en retro single screen local multiplayer met veel ruimte voor chaos lijkt te moeten hebben, biedt Circuit Superstars meer realisme en uitdaging als ik het juist heb. Geen boosts en power-ups en dat soort fratsen maar gelijkwaardig materiaal. Gassen, remmen, sturen, anders oplijnen om tegenstanders in te halen, de apex pakken, een beetje driften en uit de malaise blijven, aandacht voor kwalificatie en lap-times, het lijkt een ideaal raceconcept.

Mijn kennismaking was gisteravond een half uur. Op laagste moeilijkheidsgraad de eerste cup doorgespeeld. Elk stuurfoutje en elke botsing keert vroeg of laat tegen je, dus eindigde ik steeds ergens in de middenmoot. De adrenaline zat meteen aardig hoog, en dat is positief. Bij de wat langere races (met meer ronden) moeten verderop in de game ook pitstops gemaakt worden. Visueel dik in orde en een vloeiende framerate. Een grote variatie aan raceklassen met elk andere (race-)eigenschappen. Zeer benieuwd naar de local en online multiplayer. Juiste keuze denk ik, dit belooft nog wel wat.

avatar van JonnieBrasco
4,5
Halfje erbij naar 4,5*. Wat een fijne, goed uitgewerkte game. Elke euro dubbel en dwars waard op de Switch, zoals gehoopt en verwacht.

Ten eerste al die verschillende raceklassen, van buggy's tot toerwagens, van klassieke tot moderne formule auto's, van rallycross tot muscle cars, alle beschikbare verscheidenheid en hun (rij)eigenschappen tot in de puntjes uitgewerkt, wat elke race uniek maakt. De game blijft zo verfrissend, ook na 20 uur spelen.

Ten tweede de drie spelmodi. Grand prix, time trials (online ladder, wekelijks opnieuw), en crossplatform online races (gelukkig 's avonds altijd spelers te vinden). Alle drie goed uitgewerkt, even aanlokkelijk om te spelen, en elk met hun eigen progressie/ achievements. Aan cijfertjes en lijstjes sowieso geen gebrek, en de XP en voortgang is prima uitgewerkt zonder dat er nadruk op ligt of het in de weg zit.

Ten derde de races... elke race is toch wel weer een unieke, onvoorspelbare belevenis, zoals het echte racen. Zo blijft het spel aantrekkelijk en spannend. Hoe goed je tegenstand écht is varieert zowel tegen AI als online, incidenten gebeuren meestal onverwacht en leveren soms bijzondere taferelen op, mede door de soms snelle degradatie van banden en motor en schademodel (niet visueel maar wel voelbaar). Pitstopstrategie als component maar ook het ten volste moeten benutten van de specifieke rijeigenschappen van het betreffende voertuig. Welke lijnen je rijdt, of je wel of niet remt of drift, of een beetje overstuur prima is of niet, hangt af van de bocht én het voertuig, genoeg uit te pluizen dus en om tot de top door te dringen is een grote uitdaging. Ook omdat elk foutje afgestraft wordt, er is geen enkele hulp, ook wordt je niet automatisch dichterbij gebracht als je achterblijft; realisme dus.

Ten vierde de afwerking... behalve de grote diversiteit aan auto's (en ontgrendelbare livery) een zeer bevredigende diversiteit aan tracks en race-omgevingen. Die ook nog eens heel mooi afgewerkt zijn. Aan de ene kant ruik je de olie als het ware en voel je de spanning op het circuit. Aan de andere kant zijn de omgevingen mooi, cosy afgewerkt. Met de passerende stroomtrein langs de interstate als een mooi voorbeeld.

Slechts een paar kleine kanttekeningen:
- local multiplayer op de Switch (ook als je samen online speelt) kan helaas niet op meerdere profielen tegelijk
- waarom staan mijn Switch-vrienden niet speciaal gemarkeerd in de time trial lijsten
- game hapert soms heel even wat op de Switch, gelukkig incidenteel
- de makers hebben gekozen om alle auto's één versnelling te geven, dat was aanvankelijk even wennen. Misschien hebben ze dat zo gemaakt omdat het geluid van schakelen anders zou gaan vervelen i.c.m. de relatief snelle gameplay. De sound effects en muziek zijn ruim voldoende, blinken zeker niet uit.
- de makers hebben gekozen voor geen-collision bij achterblijvers. Auto's die een rondje achterliggen ten opzichte van elkaar kunnen in de race door elkaar heen rijden. Een opmerkelijke keuze, had van mij niet per sé gehoeven...

Gast
geplaatst: vandaag om 15:29 uur

geplaatst: vandaag om 15:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.