Age of Empires II: The Age of Kings (1999)

Alternatieve titels: Age of Empires II: HD Edition | Age of Empires II: Definitive Edition

PC / Macintosh / PlayStation 2 / Xbox One / Xbox Series X/S
Strategy
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ensemble, Hidden Path, Forgotten Empires, Tantalus en Wicked Witch
Uitgegeven door Microsoft, MacSoft en Konami

In Age of Empires II: The Age of Kings is het de bedoeling als speler een civilisatie te ontwikkelen van in het begin van de duistere middeleeuwen tot aan het begin van de renaissance. Dit doel moet bereikt worden door middel van superieure militaire kracht, economisch overheersing, technologische ontwikkeling en/of handel en diplomatie.

Shaw
Meesterlijk spel dat je kan blijven spelen. Singleplayer is geweldig en campaigns zijn leuk maar vooral samen met anderen via LAN spelen is super. Het is fantastisch om een eigen stad met een bloeiende economie uit te bouwen om daarna de vijand strategisch te verslaan. Het concept van verschillende beschavingen met hun eigen specialiteiten, die ze in de geschiedenis ook echt hadden, wordt hier perfect uitgevoerd. Dit is een van de beste spellen die ik ken en het uitbreidingspakket is zelfs nog leuker!

avatar van PebeVai
Heerlijk rijk bouwen en een leger en dan voluit aanvallen..

En met AOE 2 ken dat ook op een lekkere manier..(:

Verdient een 4

avatar van Starmaster501
PebeVai schreef:
Heerlijk rijk bouwen en een leger en dan voluit aanvallen..

En met AOE 2 ken dat ook op een lekkere manier..(:

Verdient een 4

geef eens wat meer info over wat je wel en niet goed vind

avatar van hpdw
kep dit spelletje veel gespeeld het is dan ook egt een leuk spel

avatar van baafeurus
dit spel is echt een klassieker! dit spel blijft leuk om te doen!

avatar van Griekse God.
Tijdloos, perfecte gameplay maar vooral een perfecte balans. Kan je eeuwig doen, blijft leuk om eens te LANnen met een maat of een paar maten tegen een onslaught van bot's. Oh het plezier en de frustratie...

bro
Inderdaad tijdloos. Een uurtje geleden was ik net klaar met sinds lang nog eens in één ruk een random map uit te spelen. 3uur en 7 minuten, de tweede helft van m'n middag was voor ik het wist zo voorbij. Voor de zoveelste keer was ik verbaasd hoe hard dit spel je in zijn macht kan hebben: Je zit vanaf de eerste minuut ijverig bezig met villagers spawnen, grondstoffen verzamelen, de eerste defensieve gebouwen neerzetten en daarna alles klaarstomen voor de eerste aanvalsgolf die eraan komt. Je weet gewoon dat als je 5minuten wat dromerig rondkijkt over de map dat je tegenstanders een grote voorsprong ontwikkelen die je heel wat frustraties zouden kunnen opleveren. Gewoon gaan met die banaan dus!

Het blijft mijn favoriete team: de Byzantijnen, en mijn meest effectieve tactiek om defensief met enkele Bombard Towers alles staande te houden terwijl je als een gek alle Relics en steenvoorraden voor de neuzen van je tegenstanders wegplukt. Eenmaal je daarmee klaar bent en je tegenstanders wat door hun grondstoffen zitten kunnen m'n Paladins, Handkanoniers en de Trébuché uit hun muren komen

De Byzantijnen zijn trouwens ook een ideaal team voor de spelers die graag met Monks te werk gaan. Ik heb een vriend die zich focust op alle researches van de Monastry (en bij de Byzantijnen zijn er veel mogelijkheden), en daarna met een groep van 15 of meer Monks alle tegenstanders en ook de gebouwen gaat gaan converten. Zo creert hij zijn gratis en direct ter plaatste leger
Ik kan niet tegen hem op in ieder geval

Btw, jammer dat ik de expantie The Conquerors niet meer vind

avatar van robindapobin
Helaas kan ik deze game niet meer spelen op mijn pc (windows7) ook niet als ik compatibiliteit aanpas..

avatar van bvonk
Het moet wel lukken om het op windows 7 te draaien. Probeer eens om de screen resolution op 800x600 te zetten met 256 colors. Als dat niet werkt moet je eens naar een oplossing zoeken op Google, daar zijn een hoop oplossingen te vinden.

bro
Ja doet het bij mij ook nog op Windows 7. Had enkel wat kleurproblemen, maar die kon je inderdaad gemakkelijk fixen.

Vroeger veel gespeelt via netwerk met mn broer en neven. maar ook veel via internet en single player. Maar had het nooit uitgespeelt. Ben daar nu wel mee bezig en het bevalt me goed, daarna de uitbereiding nog uitspelen.

en in tussen uitgespeeld op na age of empires III... The Conquerors doe ik later nog wel een keer.

avatar van Ricxz92
Age Of Empire II HD TRailer

Age of Empires II + expansion in HD.

bro
Zoals op youtube zelf ook gezegt wordt, eigenlijk nauwelijks verschil in grafisch design, maar hey zo kan het wel zijn dat het multiplayer gedeelte weer tot leven komt.
Ik heb niks met multiplayer, in geen enkele soort game, zelf niet bij deze, ook al is dit zowat dé game die mij geintroduceerd heeft aan het hele game-wereldje. Dus ik laat hem wel gewoon passeren...

avatar van Starmaster501
HD wil ook niet per se zeggen dat het er uit ziet als een game uit 2013.
Het beeld is scherper gemaakt, de graphics hebben een kleine grafische update en de game is aangepast aan de resolutie van tegenwoordig.
Ben sowieso wel blij dat ze dit doen. Zo blijven de oude en vaak betere klassiekers nog goed speelbaar en dus in leven

avatar van bvonk
Leuk maar niet zo leuk dat ik er 17 euro voor ga betalen. Gewoon een paar maandjes wachten en dan zal hij wel onder de tien zitten.

Starmaster501 schreef:
HD wil ook niet per se zeggen dat het er uit ziet als een game uit 2013.

Daar heb je gelijk in, maar als er 13 jaar verschil tussen zit is het toch niet verwonderlijk om vast te stellen dat er nauwelijks verschil is. Langs de andere kant behou je op die manier wel de originele speel-ervaring/feeling. Dus misschien nog niet zo slecht achteraf gezien.
Voor de rest heb je dus zeker en vast gelijk!
Ikzelf speel bvb sinds mijn nieuwste pc altijd op woestijn of sneeuw-maps, omdat het gras nu meer een mix van rood en geel is dan groen Plus, ik begon inderdaad ook al te vrezen dat m'n volgende pc het niet meer zou willen draaien. Zodoende heb ik dus geen enkele reden om te lopen lullen

bvonk schreef:

Wat hij zegt
Wat zijn we toch gierige gatkrabbers he Maarja, eigenlijk kan ik gewoon niet anders. Langs de andere kant heb ik al eens de volle prijs betaald, zodus.

avatar van Ageingrebel
Het rood-gele gras kan je verhelpen door explorer af te sluiten, dacht ik. Op mijn vorige laptop had ik een hele kleine patch gedownload die het probleem verhielp, dus het is zeker mogelijk. Ook bestaan er reeds HD-mods volgens mij.

Sowieso dat ik geen 17 euri neerleg voor een spel dat 14 jaar geleden uitkwam, maar als ik het ooit voor 5 euro ofzo op de kop kan tikken, zal ik het zeker niet laten.

Xenomorph
Mooi spel met veel mogelijkheden en uitbreidingen. Mijn geprefereerde beschaving is de Teuton.

avatar van Oortrommel
Het toppunt in de AoE serie. Een juweeltje van een game met enorm veel variatie en veelzijdigheid. De campaigns waren aansprekender dan in de eerste AoE en de gameplay en graphics waren (logischerwijs) allemaal net wat verder uitgewerkt. Ook de multiplayer was een uitstekende toevoeging, wat de speelduur voor een groot deel verlengde.