Vandal Hearts II (1999)

PlayStation
RPG / Strategy

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Het land Natra is verdeeld geraakt door een burgeroorlog en de bevolking lijdt onder de constante wederzijdse 'patriottistische controles'. Joshua, een jonge jongen, is vast besloten zich bij de rebellen te voegen en zo zijn omgeving te bevrijden van de consequenties van deze interne machtsstrijd. Maar de naïeve Joshua wordt als zondebok gebruikt in een groter politiek plot.

Waar Vandal Hearts al gewoon erg leuk was overtreft het tweede deel dit (bijna) op alle vlakken. Het verhaal is stukken epischer van opzet, beginnend met een proloog in de jeugdjaren van de held(en) en met hopen twists gedurende het verloop. Ook heeft het spel een aantal verschillende eindes afhankelijk van enkele keuzes die je in het spel krijgt voorgeschoteld/tijdens het spelen maakt.

Het Combat System onderging trouwens ook een verandering. Zo bewoog zowel jouw karakter als tegelijkertijd ééntje van de vijand. Dit zorgde ervoor dat je geregeld wild door de lucht sloeg en was op zich best wel frustrerend, al deed het weinig af aan het spelplezier.

Topper dus en zeker de moeite om in huis te halen. Onlangs was er overigens een gerucht (IGN of Gamespot) dat Konami het plan had opgevat om een derde deel aan de reeks toe te voegen op de PSP of Nintendo DS. Twee platformen die zich uitermate voor dit type spel lenen natuurlijk. Jammer genoeg helemaal niets meer van vernomen, maar van mij mag het!

Echt een typisch combat system idd, nooit meer in een andere game gezien hierna.
Het was idd best frustrerend , maar zorgde ook voor een compleet ander strategie effect, waarbij je meer de vijand zat te anticiperen dan zelf tactiek te ontwikkelen.
Ook erg leuk, maar beperkte uiteindelijk toch gedeeltelijk.

Verhaal was idd epischer en ook wat serieuzer en donkerder, de sfeer ook, maar verloor daardoor wel een beetje de charme van 1 imo, maar dat is puur persoonlijk.

Toch een halfje verhoogd, omdat het een uniek combat system is. En als ik deze (en andere psx strpg titels) met z'n ps2 varianten vergelijk, vind ik dat de qualiteit van deze 'ouwe' games toch wat hoger ligt. Vandal Hearts eigenlijk de beste strpg serie die ik ken.

Jack Savage
Het is net alsof de game gemaakt is door middel van rpg maker
En je moet echt van dit type rpg houden, mij duren de dialogen te lang en er is veel te veel geduld bij nodig.

een gewoon tof spelletje, alleen is het al redelijk oud en dat zie je