BalšŸ‚”tro (2024)

Alternatieve titel: Balatro

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Card / Strategy

Ontwikkeld door LocalThunk
Uitgegeven door Playstack

Balatro is een op poker geïnspireerde roguelike deckbuilder die draait om het creëren van krachtige synergiën om grote prijzen te behalen. In deze deckbuilder speel je illegale pokerhanden, ontdek je krachtige jokers en start je spectaculaire combo's. Combineer geldige pokerhanden met unieke jokerkaarten om gevarieerde synergiën en builds te creëren. Verdien genoeg chips om sluwe blinds te verslaan, terwijl je naarmate je vordert verborgen bonushanden en decks ontdekt. Je zult elk voordeel nodig hebben dat je kunt krijgen om de blind-eindbaas te bereiken, de laatste ante te verslaan en de overwinning veilig te stellen.

avatar van panjoe
Ik heb de demo van deze game kapot gespeeld de afgelopen weken, ben zeker benieuwd naar alle content (vele decks, jokers, levels, etc.) die de volledige game volgende week gaat brengen. Dit gaat zeker een GotY-kanshebber worden.

Krijgt erg goeie kritieken, kan daar niet neen tegen zeggen. Maar welke versie wordt het? De switch of de PS5? In dit geval heeft de switch versie wel een streepje voor, een ideaal game voor boven bij de familie te spelen. Als ik uit de kelder mag

avatar van panjoe
Speelt zeker het lekkerste in handheld mode op de Switch. Als je niet van plan bent handheld te spelen zou ik hem op Steam halen, de controls zijn okay maar met een muis speelt het stukken handiger.

Ik heb inmiddels alle decks minstens op green stake uitgespeeld, vanaf groen wordt het aanzienlijk pittiger! Gisteren had ik mijn beste run tot nu toe, ik had 14 jokers en strandde op endless mode in Ante 14. Ik hoop nog wel op wat balancing patches, de Baseball joker is bijvoorbeeld zwaar overpowered.

Tot nu toe enkel in handheld mode gespeeld. Speelt inderdaad erg lekker weg. Een run of 3 gedaan, maar nog pas aan het begin van alle ontdekkingen. Zo een 10% of zo. De tekst is in hand-held mode wel erg klein. Daar zie je duidelijk zijn steam-oorsprong...

panjoe schreef:
Waarom vind je deze overpowered? Werkt enkel en alleen met uncommon jokers. Je moet er wel degelijk moeite voor doen om hem goed te gebruiken. Uncommon jokers liggen zoals het woord zegt, niet overal om te rapen.

Grovonion schreef:

Puur op basis van ervaring, omdat ik er volgens mij bijna iedere keer mee win als ik hem vind: als ik hem vroeg vind, kan ik eromheen bouwen, als ik hem laat vind, heb ik meestal al minstens een uncommon die hem de moeite waard maakt. Er zijn er nog een paar, zoals Vagabond en Campfire, die volgens mij statistisch gezien een relatief heel hoog succespercentage hebben. Maar het kan allicht ook aan mijn speelstijl liggen dat ik met andere jokers sneller af ga.

Over het algemeen vind ik het trouwens knap gebalanced. Ik hoorde in een interview met de solo-dev LocalThunk dat hij wel van plan is om het spel in de eerste maanden te blijven supporten, ik neem aan dat dat ook balancing patches betekent. Ik ben benieuwd of hij net zoals de makers van Slay the Spire data vergaart om te zien welke jokers empirisch gezien boven- of ondergemiddeld sterk zijn.

panjoe schreef:
Ik zie daar het nut niet van in. Dit is toch een solo-spel, en geen competitief spel, wat maakt het dan uit als een kaart overpowered is. Wil je een challenge, speel hem dan niet...of als hij het doet, dat hij het dan als optie aanbiedt. Hij lijkt wel al heel wat aanpassingengedaan te hebben. Zo te zien, om bepaalde acties makkelijker te maken.

Vandaag was er trouwens een patch, ik zie zo direct dat er verschillende talen zijn toegevoegd.