Contract J.A.C.K. (2003)

Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door VU

In contract J.A.C.K. ben je John Jack, een freelance huurmoordenaar waar de criminele organisatie H.A.R.M. beroep op doet. Je moet allerlei gevaarlijke klusjes klaren voor hen, maar het uiteindelijke doel is de liquidatie van een zekere Kate Archer, een geheim agente die een grote bedreiging zou vormen voor de groepering.

avatar van djelle
Een soort prequel uit de No One Lives Forever reeks, die qua gameplay en concept eigenlijk weer iets heel anders is. De gadgets en jaren '60 sfeer zijn achterwege gelaten (hoewel de spacelevels wel weer een leuke knipoog bieden) en het is allemaal duidelijk meer op de (moderne) rechtoe-rechtaan "kill a ton" actie gericht, met behoud van een zekere portie relativerende humor uiteraard.

Samen met een goed geblokte hoofdfiguur en andere elementen lijken ze zich hier dan ook meer te richten op de look&feel van de strakke actiefilms die vooral in de jaren '90 erg present waren. Heel heftig qua wapens (wat is die glanzende desert eagle cool!), prima qua tegenstanders, AI en aangename levels om in te spelen.

Nu zijn geld waard, vroeger schandalig duur (men vroeg maar liefst 30 euro toen het uitkwam) omdat het jammer genoeg wel een kort spel is (amper 10 levels geloof ik).

avatar van sinterklaas
1,5
Ik snap nou niet dat je dit spel beter vind dan Max Payne Djelle. Naarmate je wel van John Woo stunts houd.

Ondanks sommige schietlevels is dit gewoon een mislukking. De makers hebben dit spel gemaakt omdat NOLF 1 en 2 slecht verkocht werden. Nou: in NOLF zitten er tenminste leuke trucs en humor maar hierin is het gewoon hersenloos knallen, knallen, knallen...

Het begin level is dan nog wel leuk maar later verveel jeje gewoon. Die 100den klonen die met hun machinegeweertjes op je afstormen het hele spel door. Het gaat daarnaast ook werkelijk nergens over. En in de jaren 60 bestonden er helemaal geen Dessert Eagles.

Ook bestaat dit spel maar uit 7 leveltjes. De soundtracks en de rest is gewoon gepikt uit NOLF 2. Gewoon een soort copy en paste.

Als je van hersenloos knallen houd. Zijn er nog genoeg andere games. Dit verveelt gewoon erg snel en is een slechte kopie van NOLF 2.

avatar van djelle
sinterklaas schreef:
Ik meen dat ik duidelijk uitgelegd heb waar ik Max Payne vind tekortschieten.

De makers hebben dit spel gemaakt omdat NOLF 1 en 2 slecht verkocht werden.
Wie zegt dat? Volgens mij waren dat vrij populaire spellen hoor.

Dit verveelt gewoon erg snel en is een slechte kopie van NOLF 2.
Zoals ik reeds zei is dit met een andere insteek gemaakt dan de NOLF games. Als je van hersenloos knallen houdt (en jij houdt daar ook van gezien je o.a. SOF2 4 sterren geeft) is dit gewoon een leuk spel met coole wapens en levels. Inderdaad kort, maar ik beoordeel gewoon op basis wat er IS.

avatar van jaspertje3
Het waren allebij hele vette spellen en heb ze allebei uitgespeelt. Wie kan zich nou niet de spectaculaire parachutesprong herinneren en tijdens het vallen mensen neerknallen? Dat was echt geweldig

avatar van sinterklaas
1,5
djelle schreef:
Wie zegt dat? Volgens mij waren dat vrij populaire spellen hoor.

Dat klopt, maar in meedere pc-blaadjes werd dat vermeld. In de PU stond dit spel in de lijst van de Miskende Meesterwerkjes. Vandaar

Het verschil tussen SoF en deze is: In SoF 2 kun je lekker ziek doen. Lekker ledematen afknalen, koppen laten exploderen met een shotgun en je hoort allemaal zieke geluiden. Ook zit er een beetje verhaal in dat spel maar in Contract Jack draait het nergens om. Er lopen 100den gekloonde mannetjes op je af en jij moet schieten als een gek. Ok in het begin is dit dan nog wel leuk maar het verveelt gewoon snel. Die Italiaanse locatie vind ik daarintegen nog wel leuk.

Ik denk dat de NOLF-serie het moet hebben van fans en liefhebbers. zo ook Contract JACK. mensen kopen dit vanwege de supercoole manier van spelen waarop je NOLF1 en NOLF2 speelde. Men is geïntresseerd in het verhaal wat in de game verwerkt zit, gewoon simpelweg omdat ze zich aangetrokken voelen met alle spellen die direct met NOLF te maken hebben. en zo iemand ben ik ook. iets minder idd als zijn voorgangers, maar toch 4*

Mighty Mike ik ben het met je eens dit is spel voor fans..ben er ook één van.
Ik had dit spel toendertijd met de kerst gekregen omdat ik de vorige delen te gek vond (NOLF).
Wat mij in deze game aansprak waren de missies in het ruimtestation en het veld in de ruimte zelf. (bedenk het maar!!).
Wat ook te gek is aan deze spellenserie vind ik het rondrijden op de sneeuwscooter..echt leuk om te doen. De graphics opzich vond ik apart
een beetje bont van kleuren, maar wel een goede opvolger 4,5**!!

Vond het wel een leuke game. Niet origineel. Cartoony sfeertje.