Retrowave (2022)

Racing
single player / online

Ontwikkeld door RewindApp
Uitgegeven door RewindApp

Neonlichten, palmbomen, synthwave, 80's supercars die over een eindeloze snelweg rijden... Retrowave is een geïdealiseerde futuristische versie van de jaren '80. Je eerste auto is een soort van DeLorean. Op de snelweg zijn punten te verdienen waarmee al snel andere bolides gekocht (en geüpgraded) kunnen worden. Punten verdien je vooral door op hoge snelheid auto's in te halen en tegenliggers te ontwijken. Dit onder het genot van een verscheidenheid aan oogstrelende omgevingen en synthwave muziek.

avatar van JonnieBrasco
Voor fans van retro race games zoals Horizon Chase Turbo en Hotshot Racing. Nooit gedacht dat ik me uren zou kunnen vermaken met een racegame waarin geen enkele bocht te bekennen is. Een snelweg die alsmaar rechtdoor gaat, dat is natuurlijk vooral heel zen. De game is met liefde en zorg gemaakt. Dat blijkt uit de verbluffende auto's en omgevingen die doeltreffend en met veel gevoel voor nostalgie zijn vormgegeven. Maar ook de fantastische muziek is sterk debet aan die sfeer, de originele game tracks worden afgewisseld met additionele chillwave content. De gameplay is vooral gebaseerd op zo hoog mogelijke combo's maken door zoveel mogelijk passeeracties direct achter elkaar te maken. In easy mode is dat moeilijk, omdat er niet frequent genoeg medeweggebruikers opduiken. In hard mode is het ook moeilijk, want met 300 km/u zigzaggen in druk verkeer kan het snel gedaan zijn. Details, zoals het oude televisiescherm waar je op racet en speciale toetsen voor radiobediening, toeter, verlichting, richtingaanwijzers en zelfs het uitzetten van je motor op hoge snelheid, zijn niet alledaags, maar maken een game als deze wel af. Voor het eind van dit jaar staat een 3D versie op de rol (met bochten!), ik denk een serieuze concurrent voor Horizon Chase 2 waar ik ook naar uitkijk.