Unreal Tournament (1999)

Shooter / Action
single player / online

Ontwikkeld door Epic
Uitgegeven door GT

Unreal Tournament is een first person shooter met een groot arsenaal aan wapens en speelvelden en verschillende mods. De meest gespeelde mods zijn Capture the Flag en Deathmatch. Het spel is gebaseerd op de Unreal engine en is zowel online als tegen de PC te spelen.

Instagib was geweldig! Speelde dat vaak tegen mijn vrienden. Soms minutenlang als een gek elkaar proberen te ontwijken om dan eindelijk dat verlossende schot te lossen. Heerlijk als je eenmaal al die gibs van je maat om je oren zag vliegen. Wij zaten trouwens nog meer te kloten met al die parameters die je kon opgeven. Een paar hadden we ook aangepast, zodat je met elke kill die je had je zo groot werd als een gebouw en meer van die onzin .

Ik heb in ieder geval veel plezier beleefd aan Unreal Tournament. Een nadeel vond ik wel dat de wapens niet zo goed uitgebalanceerd waren. Ik merkte dat vooral goed toen ik online ineens op een of andere clanserver terecht kwam. Ik was behoorlijk goed maar daar kreeg ik me toch een partijtje klop. En allemaal met de shock rifle. Als je dat wapen eenmaal doorhad was je onverslaanbaar tegen onwetenden die de rocket launcher of flak gun als toppunt van de wapens zagen. Het is me nooit gelukt de shock rifle te beheersen.

avatar van gemaster
Fantastische shooter. UT kwam ongeveer gelijk uit met Quake III, maar deze game bracht zoveel meer dan die toch redelijk mislukte update van Quake II. Heb me ook uren vermaakt met de vele mods die hiervoor zijn uitgekomen. Je had Infiltration, met de realistische wapens( en in latere versies ook realistische maps en gameplay) en Tactical Ops, wat eigenlijk gewoon Counterstrike voor UT was.
Er was ook een mod met ontzettend brute wapens zoals een zingend popje wat je los kon laten en dan riep 'mama, mama'. Als dat popje bij wat tegenstanders in de buurt liep kon je haar laten ontploffen met als gevolg een atoombom. Erg leuk allemaal.

What a game!

Ik heb deze zo ontzettend lang gespeeld en dan zelfs alleen in de offline stand. Heb hem nooit online gespeeld, toch ging deze niet vervelen.

Monsterkill-kill-killl !

Ik vond vooral de teammissies gaaf. Met een groep een kasteel, trein of onderwaterstad innemen en daarna hem verdedigen tegen de andere ploeg. Erg vet hoor! En wat te denken van de Redeemer. Wat een wapen was dat, met zijn nucleaire blast!

De vele mods die uitkwamen maakten de game lang speelbaar. Ik heb eens een level gespeeld waarin ik in een gigantische badkamer liep. Of de badkamer was 1000x groter of ik was 1000x kleiner. Erg stoer spel!

De UT versies die erna kwamen heb ik nooit meer gespeeld, maar aan deze blijf ik gouden herinneringen houden.

avatar van sdr
sdr
Aanvankelijk was ik met UT een beetje teleurgesteld. Ik dacht dat het om een opvolger van Unreal ging, maar het was eigenlijk een heel nieuw spel die draaide om de 'botmatches' die ik al kende van Unreal. Uiteindelijk raakte ik er toch verslaafd aan, en toen ik eindelijk internet kreeg, ging er in UT een hele nieuwe wereld voor me open. Dit spel is ongekend gaaf om online te spelen, zelfs nu nog. 5*