Assassin's Creed (2007)

Mobile / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft en Gameloft
Uitgegeven door Ubisoft

Het spel speelt zich af tijdens de Derde Kruistocht in de middeleeuwen. De speler kruipt in de huid van een lid van het genootschap van Assassijnen, genaamd Altaïr (Arabisch voor 'de vogel'). De speler is in staat te reizen door drie steden: Jeruzalem, Acre en Damascus. Altaïr, een te schande gemaakte moordenaar, probeert in zijn queeste zijn oude status bij de Assassijnen terug te krijgen.

avatar van 3bdelilah
Ik ben sinds een maand of wat terug begonnen met dit deel (deel twee heb ik ook thuis liggen, maar ik ben begonnen met dit deel) en het begon leuk vond ik. Beetje wennen enzo natuurlijk maar ik had 't naar mijn zin tot mijn eerste twee assassinations. Daarna vond ik het zo verschrikkelijk langdradig.. ik bedoel telkens maar hetzelfde, telkens weer torens beklimmen om verder te kunnen, telkens iemand in elkaar slaan voor info, telkens informants helpen voor info, telkens brieven stelen, telkens afluisteren en uiteindelijk dus dan die assassination. Het einde vond ik dan wel weer leuk om te spelen, vanaf de 5e of 6e (?) kill begon ik wantrouwig te worden richting Al-Mualim en hij blijkt je uiteindelijk dus te hebben verraden.

Dan eindigt het spel dus, ik moet wel zeggen dat ik meer van dit spel heb verwacht. Erg jammer, want Altaïr vond ik een held en mij is verteld dat je niet meer met hem zult spelen in deel II, Brotherhood en Revelations. Ik ben dus vanmiddag begonnen met II en 't begint heel aardig, hopelijk is 'ie niet op bepaalde momenten zo langdradig als z'n oudere broer...

avatar van 3bdelilah
Them schreef:
Qua gameplay is deze echt niet overgewaardeerd, maar kijk voor de grap eens naar de graphics.. 5 jaar oud en heel veel mooier zijn ze niet meer gemaakt. Zet dit naast de enorme bewegingsvrijheid en het verhaal, en je hebt een topper. Repetitivie gameplay heeft het spel jammer genoeg de das om gedaan.

Amen, telkens hetzelfde doen heeft dit spel inderdaad weinig goed gedaan. Voor de rest had ik 'm gemakkelijk 4,5 sterren kunnen geven.

avatar van Mr. Olaf
Ben (na deeltjes 2 en Brotherhood reeds gespeeld te hebben) aan deze begonnen. Wil het Altair verhaal kennen voordat ik Revelations ga spelen. Beetje rare volgorde, maar toch! Wat me als eerste opvalt is de gameplay. Die is toch echt een stuk minder dan deel 2. En heb nu al het idee dat er veel herhaling voorkomt. Maar goed, desalnietemin leuk om deze eindelijk eens een keer te spelen! To be continued...

avatar van Mr. Olaf
Van het weekend uitgespeeld. Tja, wat zal ik zeggen: aangezien ik deze dus pas na deeltje 2 gespeeld heb, valt het mij wat tegen. Je kan duidelijk zien dat de grootste stap qua gameplay gemaakt is van deel 1 naar deel 2. Kleine dingetjes irriteerden mij, zoals het combat systeem wat niet helemaal vlekkeloos loopt, combo's maken lukt me helemaal niet, niet kunnen zwemmen (heeft me in de haven heel wat levens gekost), heel veel dronken of krankzinnige mensen die je constant wegduwen of bedelaars die je voor de voeten lopen. Leek wel of de de steden alleen maar uit die gasten bestonden.
Maar vooral de herhaling.... Elke moordzaak weer hetzelfde riedeltje... Dat is het grootste minpunt van deze game.
Heb eerlijk gezegd meer met Ezio personage dan met zijn voorouder. Ook de setting in het oude Italie is veel mooier.
Het is wel leuk om het Altair verhaal te kennen en de graphics zijn gewoon mooi.
2.5*

Ik had deze op de pc en die kwam iets van 6 maanden later uit en de gameplay vond ik niet heel erg slecht (maar deel II is wel zeker beter )

Ik wil deze serie gaan spelen op de PS3. Heeft het nog enige toegevoegde waarde om ze op blu-ray te kopen (extra's) of kan ik hem het beste gewoon downloaden?

spelfreak
Ik hoop dat je met downloaden bedoeldt op psn en niet iligaal
Nee je kan net zo goed downloaden als je niet collectors editie hoeft. Ik zou me wel Assassin's creed revelations pakken, daar krijg je deze game gratis bij (Als je ac: r in de winkel haalt dan)

avatar van Spawn
Ik heb hem ook pas een paar dagen op de ps3 maar hij is wel aan te raden. Vooral qua graphics ziet het er allemaal gelikt uit. Ik heb dan I en II op 1 bluray disc staan. Extra's zou ik niet weten of die er op staan.

Een stem ga ik nog niet geven. Zit pas in Jerusalem dus zal nog niet heel ver zijn. (uurtje of 4 gespeeld). Mijn stem komt als ik hem uitgespeeld heb.

@spelfreak...toen ik dit gepost had zonder psn expliciet te melden dacht ik al...er zal er wel een zijn die wat gaat zeggen...

Maar bedankt voor je tip! 2 en 1 is een goede reden om hem op blu-ray te kopen.

spelfreak
Kleine opmerking: Assassin's creed revelations is niet het 2de spel, dat is het 4de.
Het gaat zo: AC1,AC1,AC: Brotherhood,AC revelations, AC3 (die op 30 oktober uitkomt)

ja, maar ik lees bij spawn dat er ook een bundel is van 1 en 2?....ik ga het wel even uitzoeken. Ben eerst nog Skyrim en Uncharted (serie) aan het afronden en dan komt deze aan bod...geen haast

avatar van Spawn
Donsbob: Dat is deze. 2 goede games voor weinig vind ik.

avatar van GameEvolutie
Vreemd dat deze deel het laagste score heeft, ik vind dit namelijk het beste deel tot nu toe!

avatar van dr channard
GameEvolutie schreef:

Kan je dat ook verklaren ?

avatar van GameEvolutie
Ja zeker! dat wil ik best wel ff doen.

1 Hier begon het allemaal mee dus het beklimmen van gebouwen en torens om het landschap te verkennen was nog helemaal nieuw.

2 Altair is veel doper als Ezio teminste dat is mijn mening en ik wordt een beetje moe van Ezio omdat je al de drie delen met hem als hoofdpersonage moet spelen.

3 De tijd waar het zich afspeeld spreekt mij meer aan met de crusaders en de kruistochten dat is pas vet!

4 Het verhaalijn vond ik boeiender als de vervolg delen (hoewel het natuurlijk een groot verhaal is)

Deel twee vond ik ook erg vet!

Assassins creed 4,5 (Deze vond ik net iets beter als deel 2)
Assassins creed 2 4,5
Assassins creed Brotherhood 4
Assassins creed Revelations 3,5

avatar van dr channard
GameEvolutie schreef:
Ja zeker! dat wil ik best wel ff doen.

Deel twee vond ik ook erg vet!

Dank voor nadere uitleg Vond het al vreemd omdat ik nu deel II speel en die vind ik echt ongelooflijk formidastisch en op alle vlakken een verbetering Maar nu je hebt uitgelegd waarom je deel 1 beter vindt, kan ik me wel vinden in jouw quotering (vooral dat van die Crusades. Als je dat natuurlijk leuk vindt, is deze game vet).

Dat was inderdaad een mooie uitleg, bedankt voor de moeite GameEvolutie!

avatar van GameEvolutie
Ben blij dat je het begrijpt!

Graag gedaan!

De tijdsperiode vind ik eigenlijk de leukste van de hele Assassin's Creed serie, maar de game zelf is het minst leuk om te spelen. Niet alleen zit er gewoon geen lekker tempo in de game (veel filmpjes en dialogen), maar is deze ook de meest eentonige uit de serie. Het verhaal wist wel genoeg interesse te wekken om de serie verder te gaan spelen.

Aardig spel dat boeit en de setting is erg leuk en voelt fris aan. De hoofdmissies en het verhaal zijn de grote pluspunten, maar helaas kent het ook aardig wat minpunten.

Met name de gameplay en het camerawerk vond ik vaak erg storend. Nadat je een opdracht hebt vervuld bijvoorbeeld krijg je een melding en tegelijk draait de camera wat vaak voor verwarring zorgt. Wat ook vaker genoemd is zijn de vele herhalingen. Ik hoop dat deze punten in AC2 verbeterd zijn.

Ik vond het einde ook vreemd trouwens (scene na de laatste missie). Geen eindcredits of iets dergelijk...

avatar van solidKevin
Ik ben al een tijdje onderweg en ik begin nu wel te merken wat veel mensen al hadden gezegd. Hetzelfde trucje wordt bij elke assassination opnieuw herhaald, waardoor het wel erg linear wordt. Het verhaal vind ik daarentegen wel heel interessant, dus er is genoeg reden om door te blijven spelen.

avatar van solidKevin
Zojuist uitgespeeld en ik moet zeggen dat het verhaal techinsch heel goed is. Het enige wat zo jammer is, is de gameplay die eigenlijk altijd hetzelfde is. Ik zit persoonlijk te twijfelen tussen een 3,5* en een 4*. Voor nu houd ik het op een 3,5*.

Misschien is deze zelfs wel beter dan drie.

In een ieder geval een stuk beter afgewerkt.

Dat gare rommelige gedoe vind ik achteraf eigenlijk echt onvergeeflijk. Zo wil ik geen enkele game spelen.

DMF
Zes jaar geleden kocht ik Assassin's Creed al bij de release. Gisteren heb ik het spel pas uitgespeeld. Nee, ik heb er niet zes jaar lang van genoten, maar het spel opnieuw opgepikt om er nu wat sneller doorheen te gaan.

Bij de eerste poging was ik het na twee assassinations wel zat. De repetitieve bezigheden begonnen te vervelen en het spel werd terug in de kast geschoven. Inmiddels heeft Ubisoft al heel wat vervolgdelen uitgebracht, die stuk voor stuk veel beter schijnen te zijn dan dit eerste deel. Daar ben ik wel erg benieuwd naar, dus kreeg de serie een nieuwe kans.
De repetitieve taken blijven vervelend, maar er staan ook genoeg positieve punten tegenover. De game ziet er prachtig uit bijvoorbeeld. Aan elk gebouw in elk van de drie steden is merkbaar veel aandacht besteed. Het klimmen is ook erg leuk. De meest kleine voorwerpen kunnen gebruikt worden om je een weg naar boven te klauteren. Boven kun je al free-runnend van dak naar dak of van richel naar richel bewegen. Dit is vooral erg leuk met een aantal bewakers die je achtervolgen. Je kunt zo heerlijk proberen te ontsnappen en het geeft een kick als je je route precies goed inschat en je bewakers weet af te schudden.
De steden zelf zien er dus geweldig uit, maar op het gebied van activiteiten vallen ze echt vies tegen. Naast de opdrachten die je moet voltooien om aan een assassination te beginnen, is er bitter weinig te doen. Je kunt wat burgers redden, maar dat had ik in ieder geval na drie keer wel gezien: ook dat werd bijzonder repetitief. Het rondlopen is even leuk, maar na een paar minuten werd ik helemaal gek van de burgers die constant dezelfde teksten blèrden en de bedelaars of dronkenlappen die je kwamen lastigvallen. Geef mij de daken maar.

Heel veel rondgelopen heb ik dan ook niet. Al snel baande ik mij dus ook een weg naar de viewpoints om die te beklimmen en delen van de kaart vrij te spelen. De viewpoints maakten de locaties van een paar deelactiviteiten ook openbaar. Steeds moet je er twee of drie doen om een assassination te starten en ook dit was constant meer van hetzelfde. Zakkenrollen, afluisteren, onderhandelen of twee targets omleggen: na drie keer heb je het wel door en doe je het op de automatische piloot. Jammer.
De assassinations zelf zijn meer de moeite waard. Vooral de vrijheid sprak mij erg aan. Je kunt plannen hoe je de situatie aanpakt. Het leukst is het natuurlijk om geheel onopgemerkt je target te naderen en die in één klap van het leven te beroven. Dit is wel behoorlijk uitdagend, want meestal is een gevecht onvermijdelijk. Het combatsysteem is wel aardig, maar zeker niet het beste van het beste. Het is wel heel erg gericht op counteren, wat logisch is omdat je meer dan eens grote groepen tegenstanders treft, maar ook dit maakt de game weer bijzonder repetitief. Afwachten, toeslaan en afmaken. Keer honderd. Een paar assassinations waren nog wel behoorlijk uitdagend gelukkig.

Al met al haalt Ubisoft met het eerste deel niet het onderste uit de kan, ondanks dat ik me behoorlijk heb vermaakt. De prachtige steden vormen een fraai decor, maar er valt te weinig te doen en de taken voor de storyline zijn ontzettend repetitief. Het klimmen, free-runnen en de hoge mate van vrijheid zijn positieve punten die hierdoor wat ondersneeuwen. Overigens ook erg jammer dat er geen ondertiteling is. Dit nodigt niet echt uit tot het volgen van het verhaal.

* * ½

avatar van Thorak
Doordat ik in de uitverkoop bij Free Record Shop Assassin's Creed Brotherhood kocht de serie toch een 2e kans gegeven. In het begin vond ik Brotherhood, net als dit deel 1, het niet helemaal, maar als je beter in het verhaal komt en het spel op gang komt is het toch wel boeiend. Daardoor redelijk verslaafd geraakt en dus de delen 1 en 2 weer aangeschaft (samen voor €9,99 dus valt geen buil aan te vallen). Helaas vind ik deel 1 nog steeds een vreselijk saaie game, waar in je steeds maar het zelfde doet. Ook ziet het er grafisch bijzonder grauw en saai uit. Ja, de middeleeuwen was een grauwe periode, maar dit had toch echt veel meer en betere sfeer mogen hebben.
Ik heb nu in alle 3 de steden de eerste opdracht uitgevoerd, maar ben inmiddels wel weer klaar met dit spel. Ik ga maar aan deel 2 beginnen, Ezio vond ik een aanzienlijk boeiender personage dan Altaïr.
Momenteel aan het twijfelen of de 2* blijft staan of dat ik er 1.5* van ga maken...

avatar van bro
bro
Thorak schreef:
Ezio vond ik een aanzienlijk boeiender personage dan Altaïr.

Hehe, zei ik net het omgekeerde bij deel II. Serieus, is puur toevallig hoor.

avatar van Thorak
bro schreef:

Hehe, zei ik net het omgekeerde bij deel II. Serieus, is puur toevallig hoor.

avatar van ilovePS3
ik ben net begon met assassin's creed maar ik weet niet waar ik ondertiteling moet aanzetten bij de meeste games staat het bij options maar bij deze niet kan iemand me helpen ?

DMF
ilovePS3 schreef:

Het is er, op de consoleversies in ieder geval, ook niet.

avatar van ilovePS3
bullshit ze praten zo onduidelijk. ik begrijp niks van wat ze zeggen