Assassin's Creed (2007)

Mobile / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft en Gameloft
Uitgegeven door Ubisoft

Het spel speelt zich af tijdens de Derde Kruistocht in de middeleeuwen. De speler kruipt in de huid van een lid van het genootschap van Assassijnen, genaamd Altaïr (Arabisch voor 'de vogel'). De speler is in staat te reizen door drie steden: Jeruzalem, Acre en Damascus. Altaïr, een te schande gemaakte moordenaar, probeert in zijn queeste zijn oude status bij de Assassijnen terug te krijgen.

avatar van Martijn
De pc versie is een versie die meer dan een half jaar later uitkwam (was het niet al een jaar?) en vel verbeterd was, zelfs de besturing was beter, terwijl je verwacht dat dit echt een gamepad spel is.

Is alle vlaggen verzamelen voor een schamele trophy niet nutteloos dan? als je er toch lol in hebt, daar gaat het toch om, of je er nou een trophy voor krijgt of niet.

avatar van Tsjo-Wi
Wat voor lol je uberhaupt kunt hebben aan het verzamelen van vlaggen ontgaat me een beetje. Ja de omgevingen zijn mooi maar als je echt álle vlaggen wilt hebben begint het meer op werk te lijken. Als je er een trophy voor krijgt dan heb je tenminste nog een doel, en een beloning die voor altijd zichtbaar is op je profiel. Sommige mensen hechten daar nou eenmaal waarde aan. Dat is ook de enige reden waarom ik ze in AC2 allemaal heb gehaald, zodat ik de platinum trophy kon halen.

Skychanger
Die throphy's interesseren me echt geen zak. Leuk als je er toevallig eentje krijgt, maar ik maak er geen doel van om ze allemaal te gaan halen.

Muskano
Skychanger schreef:

Eindelijk iemand met verstand.
Wat boeit het nou, speel gewoon je spel.
Alsof je een prijs ofzo gaat krijgen door die trhopies.
Mensen maken van alles een probleem tegenwoordig.
Belachelijk voor woorden !!!

avatar van Tsjo-Wi
Probleem? Wie heeft het nu weer over een probleem? Als mensen alle trophies willen halen moeten ze dat toch gewoon lekker doen? Ik ben zelf ook niet zo'n trophy hunter maar bij sommige spellen vind ik het wel leuk om al die extra challenges te doen om de trophies te bemachtigen. Het kan de speelduur van een spel flink verlengen.

Muskano
Tsjo-Wi schreef:

Ja als jij het leuk vindt moet je zeker doorgaan.
Mij boeit het gewoon niet en het voegt niets toe.
Gaan jullie maar vlagjes enzo verzamelen voor een trophy met de titel : you got the flag...
Maar ja je doet het maar, ik vind er niets aan en jij wel zo te zien.

avatar van Martijn
Tsjo-Wi schreef:

Ik vind het ook niet leuk om ze allemaal te verzamelen, meestal begin ik er wel aan en als ik er 1 zie ga ik er voor maar uiteindelijk haal ik ze niet allemaal. Snap wel dat je het gaat doen om je verzameling trophies compleet te krijgen, heb het zelf met Infamous ook gedaan.

Het was ook meer een beetje sarcastisch bedoelt, alsof iets een nut moet hebben om iets van waarde te hebben.

avatar van wolff
toen ik deze kocht had ik er meer van verwacht.. de game vind ik veel te langdradig

Ben met Assassins Creed 2 begonnen, daarna brotherhood, had alleen dit 1e deel nog niet gespeeld, ben nou halverwege maar dit spel haalt het tot nu toe niet bij het sublieme 2e deel.
Ik denk dat ik de game 3 of 3.5 ster geef, ligt er helemaal aan of de game beter word in de 2e helft

avatar van drezic
Samael X6 schreef:

Ja als je dit na deel 2 gaat spelen is het inderdaad een aardige draak van een game. Het was destijds een overweldigende game met name door de vormgeving; de steden en het free-running, dat was uniek. Journalisten waren erg enthousiast (PU gaf een 10/10) maar later kwam er steeds meer kritiek dat het toch wel wat lineaar was. Bij deel 2 hebben ze dat ter harte genomen, maar daardoor is deze game in vergelijing een tamelijk matige game geworden. Op zich een goede zaak.

Laten we hopen dat deel 3 nog beter is.

AHWA
Onlangs een Xbox gekocht en dit spel van m'n zwager geleend. De intro is even wennen, maar ik ben blij dat het spel nog veel gaver wordt als je eenmaal wordt losgelaten in de grote steden. Ik ben blij dat het spel de controls blijft aangeven, want af en toe vergeet ik ze nog. Alleen het zwaardvechten is nog een beetje minder bij mij, maar dat zal met meer oefenen wel goed moeten komen. Prachtige beelden als je synchronizet op een hoge toren, en de physics zien er heel goed uit, het rennen en klimmen is mooi gedaan. De one-hit-kill met het zwaard in de mouw, blijft toch wel het leukste om te doen.

4.5* Ik heb pas 1 assassination gehad, maar kan toch al een hoog oordeel geven, want dit is een geweldige game.

avatar van Spock
Het heeft een fantastische potentie, maar die wordt helaas niet volledig benut. De eerste speelbeurt was goed. De besturing is echt heerlijk en verloopt zeer soepel. Combat en freerunning zijn mooi uitgewerkt. De afwisseling is het grootste probleem van dit spel, te veel herhaling. De kills zelf voelen telkens nieuw aan, maar de weg naar zulke kill is te langdradig. Bijkomende ergernis is het feit dat je de toch al vrij saaie cutscenes niet kunt skippen. Dat kan in deel 2 overigens ook niet, maar is minder irritant daar het verhaal vele malen interessanter is. Op de PC heb je in vergelijking met de Xbox en PS versies iets meer afwisseling, maar helaas niet te veel voor een tweede speelbeurt. Het is ook daarom dat dit spel terug naar de winkel ging toen ik het een tweede keer had gekocht voor de Xbox.

avatar van threeohthree
1,5
Ik ben op het moment de game opnieuw aan het spelen, geloof niet dat mijn 1* helemaal terecht was. Althans, dat hoop ik.

avatar van threeohthree
1,5
Warempel nog een verhoging ook. Ik ben dan wel niet veel verder gekomen dan de laatste keer, maar een 1.5* staat toch meer tot zijn recht. Ik had het eigenlijk na het tweede stadje al wel gezien, zeker nadat ik de afgelopen tijd lekker verwent was met de 'vrijheid' en 'flexibiliteit' van Infamous, al mag die game ook niet groots zijn, het is in ieder geval dynamischer dan de rechter oogkas van een goudvis.

Het combat systeem is behoorlijk eendimensionaal, maar de missies side missies zijn toch wel het geen wat deze game écht de nek om draait. Repetitief en saai, niet eens heel veel duffer dan een middagje naar gras staren op een windstille dag.

Wat rest is een aardige layout, prima freerun systeem en een best oké verhaaltje. Maar daar houd men mij nog geen 4 uur mee zoet. De game uitgezet en retourgestuurd, krijg morgen deel 2 en Brotherhood binnen, en als ik mij het goed herinner was die laatste i.i.g een flinke stap vooruit.

1.5*

avatar van jespertje
hij is wel leuk alleen niet beter dan de andere

jaren geleden 45 euro voor uit de kast gehaald, dat 'was' hij waard, vond ik zelf. Altaïr is een boeiend karakter al zeg ik het zelf. De missies waren niet eens erg saai, en vond ik nog vrij leuk, maar de 5 sterren die ik had gegeven waren te snel gegeven, het was een opening voor de nieuwe delen, en daar ben ik het nog altijd dankbaar voor.

Niemand houdt de assassin tegen
De straten bruisen van actie
Ongekend spectaculaire actie

de beloftes die worden gedaan op de achterkant van de hoes, maarja, zijn die ook waargekomen. Het idee van dit spel is zeker heel goed bedacht, goed verhaal eroverheen, soepele besturing (PC). Alleen soms gewoon een beetje te saai, daarom heb ik mijn cijfer ook veranderd.

avatar van Them
Ondanks alles, blijft het wel een klassieker. Vind de graphics nu nog steeds prachtig.

avatar van Boznaldo
fantastische game om te zien en de eerste paar dagen heb ik me er ook enorm mee vermaakt.
maar op een gegeven momment kom je op een punt dat je het allemaal wel weet.

allemaal een beetje van het zelfde,en dat gaat je dan vervelen.

maar een Dikke voldoende is wel op zn plaats.

Ontiegelijk vette game, echt werkelijk schitterende graphics, interresante gameplay, en met name de sfeer maakt dit een onvergetelijke ervaring, ik wil nu zeker weten ook diens vervolgen spelen, ik weet ik ben laat, maar ik heb met volle teugen genoten van deze game.

spelfreak
trouwens ook gekregen (zat bij ac : r)
Ook maar eens spelen!

spelfreak schreef:
trouwens ook gekregen (zat bij ac : r)
Ook maar eens spelen!

Ik vind hem zeker de moeite waard, vooral de sfeer is ongekend.!!!

avatar van dr channard
Ik ben ook met de reeks begonnen. Vind het tot nu toe een leuke en inderdaad een ietwat repetitieve game. Maar ik vind het best te pruimen Het kan natuurlijk nog altijd beter, maar ik hou van wel van het open leveldesign.

avatar van Spock
Fijn om te horen. Als de repetitiviteit het enige minpuntje is, zul je de opvolger zeer zeker waarderen.

veel plezier ermee!

avatar van dr channard
Inderdaad Ik ben van plan de hele serie aan te schaffen nu het merendeel toch goedkoop te krijgen is

avatar van dr channard
Het is nooit te laat om met een serie als deze te beginnen. Vooral niet omdat het Assassin's Creed een zeer bloeiende reeks is met enorm veel positieve kritieken. De meeste mensen hebben me aangeraden het tweede deel te kopen, maar dat is tegen mijn principe. Als ik met een reeks begin, wil ik ook het prille begin leren kennen.

Moet zeggen dat Assassin's Creed compleet mijn genre is qua game. Als ik iets in een spel wil zoeken, dan is het dit wel. Lekker vrij rondlopen maar in plaats van met vuurwapens heerlijk met je zwaard en messen de stad onveilig maken. Het gevoel dat je kan vechten tegen horde wachters en nog steeds kan winnen is heerlijk (pistolen zijn toch o zo laf ). Ook het klimmen van gebouwen, springen van hoge torens tot je in de hooi terecht komt, en het stil neerleggen van targets met je ingebouwd mes bezorgen me een adrenalinekick. Ik ben al jaren een aanbidder geweest van de Prince of Persia games. Ik hield van de gameplay, de moves en het vechtsysteem. Jammer genoeg zorgden sommige puzzels ervoor dat ik de game stopzette. Assassin's creed pakt het hier minder aan qua puzzels en dat is (voor mij althans) een enorm voordeel.

Er zijn drie grote steden (Damascus, Jerusalem en Acre). De steden zijn gigantisch maar ik vond Jerusalem en Acre iets te donker (misschien is dat wel ook zo , ik heb die steden nooit bezocht).
Ikzelf vond Damascus het sfeervolste. De zon die fel scheen, de drums die het Oosterse lied op de achtergrond introduceren en de prachtige hoge torens die je kan beklimmen.

Omdat ik wel hou van historische free roam games krijgt dit eerste deel een lekkere 3,5". Assassin's creed is een goede game, maar moest ik dit spel spelen in 2007 waren er tal van andere kanshebbers voor game of the year. Het spel heeft namelijk ook zijn mankementen.

Allereerst lijkt deze game ontworpen voor autistische mensen. Autisten zijn mensen die enorm veel van structuur houden. Ik ben eens naar zee geweest met een groepje kinderen en daar zat een autist tussen. Van het moment dat het ontbijt iets later begon voelde hij zich niet op z'n gemak. We hadden ongelooflijk veel geduld nodig om hem te kalmeren. Assassin's Creed is een enorm repititief spel. Voordat je de GROTE assassin mission mag doen, moet je eerst een bezoekje brengen aan het bureau, torens beklimmen en kleine side missions oplossen (zakkenrollen, mensen vermoorden binnen de tijd, rake klappen uitdelen aan informanten, mensen uithoren). Sommige kleine missies beginnen op de duur te vervelen (aan mensen uithoren is er niets aan, alleen maar een ellenlange dialoog beluisteren tussen twee personen). Als de grote missie is voltooid begin je weer in het thuisstadje en moet je terug dezelfde weg afleggen met paard om in de volgende grote stad weer naar een bureau te gaan enz...

Dit gaat ook gepaard met saaie dialogen en in-game filmpjes. Van zodra je het bureau binnenstapt gaat het steeds over hetzelfde (het vinden van je target), als je alle informatie hebt en teruggaat, som je alles dat je weet over de target op aan het bureau en kan je eindelijk aan de slag. Als je dan uiteindelijk je target hebt uitgeschakeld moet je weer gaan spreken tegen je overste... Gelukkig kan je tijdens de filmpjes rondlopen. Ik heb dan maar rondjes gelopen met het hoofdpersonage.

Verder zijn de dialogen en het design van de mensen ook vrij hetzelfde in de drie steden. 'you dare steal in my presence? That will cost you your life' , een zin dat menige Assassingamer wel te veel heeft gehoord gedurende de game. 'No you don't understand, please sir i'm hungry...'. Dit is vrij jammer en ik denk dat het geen moeite zou hebben gekost om een paar zinnetjes meer in te spreken.

Nu lijkt het alsof ik de game helemaal de grond inboor, maar dat is niet zo want ondanks zijn enorme repetitiviteit blijft het enorm leuk om te klooien in de stad, om civilians eens tussendoor te redden en zolang mogelijk op daken te lopen. De grote missies (met je targets) zijn snel voorbij maar waren effectief een leuke ervaring.

Assassin's Creed is een goed spel. Meer niet. De sfeer zit erin, de gameplay zit erin... maar de makers konden zeker nog meer doen met het spel.

Op naar AC II.

3.5*

avatar van Spock
En dat "nog meer" zul je terugvinden in AC2. Goede review, geef je volledig gelijk. Veel plezier met nummer 2.

avatar van metaledje
Ik ben een beetje laat met spellen. Deze eindelijk eens uit de kast gehaald om te spelen, en hij valt mij een beetje tegen.

Het begin is al behoorlijk vervelend om vol te houden *dat memory gedoe is gewoon klote* totaal niet boeiend.had van mij anders gemogen. Vechtsysteem gaat mij te stroef. geen ondertitels en geluid schijnt iets te zacht opgenomen te zijn,het komt niet volledig tot zijn recht uit mijn surround systeem! waarbij ik vaak niet kan horen waar het om gaat! voor de rest is het allemaal net speelbaar! 3*

avatar van metaledje
Vechtsysteem is toch echt een zware dobber!!! hoe doen jullie dat in vredesnaam? ik kan alleen de kills maken met counters.dat combo kill gedoe werkt voor geen reet!!! dit werkt toch niet??????KOMOP!

Bij de 2e assasination al 20 maal dood gegaan (dat pijl en boog ventje op het dak en grond) verder valt er weinig te beleven en zijn de gebieden allemaal hetzelfde ingedeeld. oogt echt een beetje goedkoop om toch een ander soort knaller te maken! typisch een overgewaardeerde game deze!

avatar van Them
Qua gameplay is deze echt niet overgewaardeerd, maar kijk voor de grap eens naar de graphics.. 5 jaar oud en heel veel mooier zijn ze niet meer gemaakt. Zet dit naast de enorme bewegingsvrijheid en het verhaal, en je hebt een topper. Repetitivie gameplay heeft het spel jammer genoeg de das om gedaan.