Super Mario Bros. Wonder (2023)
Nintendo Switch
Platform
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo
De volgende evolutie van 2D side-scrolling Super Mario Bros.-games is aangekomen. Wanneer je een Wonder Flower in het spel aanraakt, worden de wonderen van de wereld ontgrendeld. Pijpen kunnen tot leven komen, hordes vijanden verschijnen mogelijkerwijs. Personages kunnen bijvoorbeeld hun uiterlijk veranderen, waardoor de gameplay op onvoorspelbare manieren wordt getransformeerd. Verschillende verrassingen maken daarmee hun opwachting. De speelbare personages van het spel zijn onder meer Princess Peach, Daisy en Yoshi naast de oude bekenden als Mario, Luigi en Toad. Er is ook een nieuwe power-up inbegrepen, waarbij Super Mario verandert in een olifant. Dat is het nieuwste wonder binnen deze platformer, die met meerdere spelers doorlopen kan worden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=JStAYvbeSHc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Grappig is overigens ook dat als je online speelt je de schaduwen en ghosts van andere spelers kan zien die in dezelfde levels rondlopen en je eventueel kunnen helpen.
...maar obviously speel ik wel andere zaken tussendoor.
Oke, dan ben ik misschien een gaming half-mens. Een voorbeeld: aan het level Jump! Jump! Jump! in de 2de wereld heb ik me gisteren een half uur aan stukgebeten en nog niet gehaald.
Nee ik moest even met de term lachen. Omdat ik net het bericht gelezen had van een vriend op mijn app dat hij er doorheen zat en ik nog maar op het eind van wereld 2.
En Jump! Jump! Jump! Heb ik ook een hele tijd geprobeerd maar ik ga steeds net de mist in op het einde.
Uitgespeeld zojuist, althans de credits gezien. Heb vanaf afgelopen vrijdag iedere avond 1 tot 2 uur gespeeld. Denk dus iets van 6 - 8 uurtjes over gedaan. Heb ook al aardig wat coins en seeds meegepakt en ga nu bezig om alle levels 100% te complete, zal me nog wel even zoet houden. Prachtige game overigens, ik geniet er echt van.
Da's vrij snel, 6-8 uur. Maar dit is wel een game met veel replaywaarde.
Ik moet er nog serieus mee starten, maar wel echt zin in. Dit weekend maar eens een uitgebreide sessie, dan moet de spinnenmeneer maar even wachten.
De game staat echt in de schaduw van Odyssey die voor mij echt een paar klasse beter is.
Dit kan je toch helemaal niet vergelijken? Je moet dit vergelijken met de New Super Mario Bros reeks en dan is Wonder volgens mij flink beter. Odyssey moet je met de 3D Mario's vergelijken qua gameplay. Hoogstens dat je kunt stellen dat je (net als ik) 3D Mario leuker vind.
Alle coins, wonder seeds, secret exits en gouden vlaggetjes scoren. Wereld 1 vandaag alvast gedaan en zo werken we alles weer af.
Kwa vernieuwing zit er genoeg in deze game. Veel nieuwe vijanden, waarvan het gros perfect in de Mario wereld integreert.
De verscheidenheid in badges is ook een leuke toevoeging/afwisseling.
Als je enkel de werelden doorloopt zonder collectibles etc, dan is het echt een te korte game, maar zoals ik al zei, daarna begint het pas
Btw, zag dat new Mario bros alweer dateert uit 2012, als je de Mario maker serie niet meetelt, is dit de dus eerste 2D Mario na 11 jaar.
Qua gameplay en grafisch vind ik het ook gewoon prima - het hele Flower Kingdom met zijn nieuwigheden, zoals de diverse vijanden, nieuwe elementen en items (...Elephant Mario. Shoot me, maar ik vind hem net zo leuk als Cat Mario in 3D) zijn bijzonder leuk om te zien en weer wat anders dan Mushroom Kingdom. Ook de badges dragen hiertoe bij - echt nodig zijn ze niet - maar bijwijlen wel handig om eens gebruik van te maken of een wereld op een andere manier te doorlopen.
Het enige wat ik niet zo leuk vond was de couch co-op - maar dat ligt wellicht aan het feit dat de andere persoon een Sonic fan was en zo snel mogelijk van punt A tot B probeerde te zoeven. Met als resultaat dat ik steeds als spookje achter hem aan dreef en we zowat alles wat de levels leuk maakten misten. 'Ja ik ben nou eenmaal Sonic gewend!' was het excuus. Maar goed. Dit was dus Mario en een heel ander spel. Ik heb de paar werelden achteraf ook opnieuw gedaan om alsnog de Wonder Seeds e.d te verzamelen. Op mijn gemak.
En inderdaad - eenmaal Bowser verslagen krijg je te zien wat je nog allemaal gemist hebt qua game. Dus kan je op je gemak de andere werelden nog verkennen en items halen. Iets wat ik ook vast nog wel doe op zijn tijd. Vooralsnog geef ik de game in ieder geval een 4. Heb even getwijfeld om er een halfje bij te doen, en dat kan nog altijd, want het is zeker een van de leukere 2D Mario's en laat zien dat Nintendo qua level design en pure fun nog altijd donders goed weet wat ze doen.
Ik ben echt super blij met dit spel, eindelijk weer een 2D (of beter gezegd sidescroller) Mario game die naar mijn mening zich kan meten aan de beste, zoals Super Mario Bros 3 , World, Land 2. Welke de beste is kan ik niet zeggen, is natuurlijk appels en peren vergelijken gezien de oude games in een compleet andere tijd zijn uitgebracht, technologisch minder maar nostalgisch weer sterker. Maar waar het mij vooral om gaat is dat ik met deze game weer het soortgelijke plezier beleefde als in het verleden met deze klassiekers.
Om te beginnen was ik al blij dat Mario niet meer zo glibberig doorrent als in New Super Mario Bros. U bijvoorbeeld waardoor het meteen een stuk vertrouwder aanvoelt betreft de besturing. Dan is atmosfeer/ uitstraling ook iets waar ik erg gevoelig voor ben in games, als een game heel minimalistisch ontworpen is (zoals SMB3) gaat dit vaak vanzelf al een heel eind goed doordat je veel abstracties met je eigen verbeelding invult. In geval het meer ingekleurd wordt door de ontwerpers is het belangrijk dat dit heel smaakvol gedaan wordt, zoals in Super Mario World. Dat is ook een punt waar de "New" games mij wat teleur stelden, het zag er niet onaardig uit, maar zelden bijzonder intrigerend of geïnspireerd. Gelukkig is dat in Wonder juist weer erg goed! Mooie kleurpaletten in de achtergronden en zelfs de characters hebben op de een of andere manier weer een soort unieke charme die zich naar mijn mening wel kan meten met de oude pixel designs. Dat gecombineerd met geluidseffecten en een soundtrack die ook erg goed past heeft deze game weer de charme en aantrekkingskracht dat je steeds weer door wilt spelen of de game weer wilt hervatten.
Met de levels zelf was ik in het begin even bang dat het veel te makkelijk zou zijn gemaakt, maar gelukkig kwam er toch al vrij snel wat leuke uitdaging in. Nu hoeven Mario games voor mij ook niet extreem moeilijk te zijn, maar zonder wat uitdaging is er niet veel aan naar mijn mening. Ze hebben best een goede balans gevonden, er zijn toch genoeg punten waar je wel even je best moet doen. Zeker als je de game 100% wilt uitspelen zijn er echt wel wat pittige uitdagingen. Ook geheime/ verstopte locaties vind ik zeer goed gedaan, er zijn toch aardig wat keren dat ik niet snapte waar iets te vinden was en dan na meerdere pogingen het ineens doorkreeg. Om deze reden heb ik het ook nog niet online gespeeld, ik wil niet dat zoiets wordt verraden door iemand anders, ik wil eerst alles 100% zelf ontdekken daarna pas ga ik online proberen.
Verder vind ik de levels al erg leuk op zichzelf met veel nieuwe vijanden en obstakels en gelukkig zijn de oude vertrouwde ook nog van de partij, soms liep ik een level door zonder Wonderbloem, dan nog was het doorgaans zeer vermakelijk, maar met de wonderbloemen gebeuren er zo veel unieke leuke dingen wat de game echt dat beetje extra geeft waardoor het echt memorabel wordt.
Een van de enige minpuntjes aan de game vind ik dat de boss battles niet zo interessant of uniek zijn als de rest van de game (zeker niet slecht, maar het zijn naar mijn mening geen hoogtepunten) gezien ik ze ook niet slecht of vervelend vond deed dit naar mijn mening toch niet af aan de totale ervaring.
Inmiddels ben ik al bezig met levels te herspelen waar ik nog niet alles had om het helemaal op 100% te halen en heb inmiddels al zo'n 25 uur gespeeld en word nogsteeds af en toe verrast! Ik verwacht dat het nog wel een 10 uur duurt eer ik alles heb, nu ben ik niet zo'n snelle speler maar de hoeveelheid content valt me niet tegen, eigenlijk wat ik had verwacht van een game uit deze serie.
Al met al is deze game echt zo goed als ik gehoopt had, en ben blij dat er weer een sidescroller Mario game van dit niveau is, weet niet precies sinds wanneer maar voor mijn gevoel meer dan 20 jaar.
Mario voelt voor mij toch altijd het meest als een Mario game met de traditionele sidescroller gameplay. Hoewel ik veel van de 3D games ook geweldig vind voelt dat toch weer al een aparte categorie. Het doet me denken aan hoe Metroid Dread 2 jaar geleden de Metroid franchise weer terug bracht in topvorm, voor mij een soortgelijk gevoel voor de Super Mario Bros. serie, net als die game zet ik deze op een 4,5 met het gevoel dat ik van beide ooit nog een 5* maak.
Super Mario Bros Wonder is the fastest 2d selling Super Mario game ever, Nintendo says
Visueel is dit een parel. Zo kleurrijk en artistiek als maar kan. Zelfs de animaties hebben leuke kleine trekjes gekregen zoals hoe Mario ditmaal de groene pijp in en uitgaat (soms zijn pet vergeet), de geinige kruipanimaties of hoe de goomba’s geschrokken reageren op je. Naast de graphics bestaat ook de muziek weer uit fijne, passende deuntjes die in het hoofd blijven zitten. Zelfs de muziek heeft leuke details gekregen zoals hoe het veranderd wanneer je onder de grond duikt of in een olifant veranderd.
Een andere leuke toevoeging zijn de badges: deze geven je de mogelijkheid één speciale vaardigheid te gebruiken naar keuze. Dit kan een 2e sprong in de lucht zijn, een wall climb, een grote pet om langzaam mee te dalen etc. Het was leuk om verschillende badges uit te proberen om te zien in hoeverre ze je konden helpen. Voor de meeste badges waren wel een nut en er was niet één die ik constant boven de rest bleef gebruiken. De badges gaven je wat vrijheid om levels meer naar smaak te spelen en gaven Wonder daarmee iets verfrissend, naast alle andere aspecten die dat al deden.
Het enige kritiek dat ik heb is dat mijn enthousiasme rond world 5 wat minder werd door gewenning (helpt niet dat deze titel tussen allerlei andere goede games uitkwam..). Wanneer alles nieuw is werkt Wonder het beste. Persoonlijk raakte ik ook snel uitgekeken op de bonus levels, die qua moeilijkheidsgraad erg hoog waren. De hoofdgame is iig fijn toegankelijk, voor wie gewoon zorgeloos van de kleurrijke werelden en creatieve ideeën wilt genieten zonder teveel stres.
2D Mario is back en herinnerd de wereld eraan waarom Mario de grondlegger van het genre is. Zeker een aanrader als je Mario kunt waarderen (en tevens geen verkeerde plek om te beginnen, als je er nog geen gedaan hebt).
4/4,5*
Wel moet ik zeggen dat ik niet meer zo heel goed ben in 2D Mario games. Ben ook een beetje bezig de oude classics uit de jaren 80 en 90 door te spelen op de Switch en daar zit een terugspoel-functie in, die miste ik wel af en toe hier want ook al is Wonder vrij toegankelijk, er zitten voldoende moeilijke en voor mij frustrerende momenten in. Ligt geheel aan mijn capaciteiten hoor, want je kan alles gewoon uitspelen als je goed timed en weet wat de game van je vraagt. Wel vond ik de game vrij vol en druk, maar het maakt het ook vermakelijk en uitdagend. De Wonder Seeds zijn een mooie vondst (je zou toch denken dat de mensen bij Nintendo aan de drugs zaten bij het ontwerpen van deze speciale momenten haha) en leveren veel verrassing en absurditeit op. De zingende Piranha Plants waren trouwens awesome. En de feedback van die bloemen in de levels vond ik ook geregeld erg geestig.
Visueel trekt Wonder wel alles uit de oude Switch en de game loopt ook als een zonnetje. Nintendo levert tenminste altijd producten af die gewoon compleet zijn. Kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen. Ze laten hier nergens echt steken vallen, maar de soundtrack had misschien beter gekund. Die was niet zo herkenbaar of prikkelend zoals bij een Mario Galaxy of Odyssey. Ben je echt een fan van de 2D Mario's, dan tref je hier een van de beste delen uit de hele Mario historie aan. Ben zelf meer van de 3D versies, maar heb me hier echt goed mee vermaakt.
4*
De term 'wonder' dekt de lading betreffende de kwaliteit op alle gebieden. Buiten een deel van de levels waar maar 1 wonder seed verzameld kan worden, zijn het in overtreffende trap de andere levels met 2 stuks, met elke keer een twist, kleurrijke en ingenieuze ideeen (te veel om op te noemen), een haast kinderlijke verbazing en plezier, die het een van de best Mario games ooit maakt.
Betreffende het online onderdeel... Ik prefereer bots en spelen met andere fysieke personen, en anders eigenlijk niet. Ik heb een aantal uur online, maar zal dit nooit kunnen beoordelen of meewegen in een eindoordeel, gezien ik er zo hoofdzakelijk op tegen blijf. Mochten er games volgen die niet meer fysiek en enkel online te spelen zijn, dan vraag ik mij sterk af of nog wel moderne games tot mij wil nemen.
De badges zijn niet altijd even goed geinimplenteerd, en in praktijk (hoewel soms onmogelijk zonder) blijf ik hoofdzakelijk bij de badge die een reeks munten per gevallen vijand oplevert. Eigenlijk zoals altijd vind ook de poging tot verhaalvertelling allemaal erg gemankeerd. Hoewel op dit gebied ook al vele twisten zijn geweest in de historie, heb ik meer waardering voor Wonder betreffende twisten in het level, die de directe gameplay aangaan. De moeilijkheidsgraad is zeer flucturerend, en de aanduidingen hiervan per level zijn vooral bij de 5 sterren nog het meest accuraat, maar bij anderen soms zelfs compleet wilekeurig.
In vergelijking met de andere hoofdlijn (Odyssey) op de Switch zijn er overeenkomstigheden, maar die heeft buiten een reeks briljante concepten, levels, gameplay en meer, niet deze consistentie op kwalitatief vlak.
Platformers zijn al niet het soort game waar ik het meest warm voor loop, mede door gebrek aan innovatie, maar de Mario reeks - zelfs in mindere vorm - blijven de koploper, waarvan Wonder het perfecte voorbeeld is.