menu

Super Mario Bros. Wonder (2023)

mijn stem
4,23 (15)
15 stemmen

Nintendo Switch
Platform
single player / multi player / online

Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo

De volgende evolutie van 2D side-scrolling Super Mario Bros.-games is aangekomen. Wanneer je een Wonder Flower in het spel aanraakt, worden de wonderen van de wereld ontgrendeld. Pijpen kunnen tot leven komen, hordes vijanden verschijnen mogelijkerwijs. Personages kunnen bijvoorbeeld hun uiterlijk veranderen, waardoor de gameplay op onvoorspelbare manieren wordt getransformeerd. Verschillende verrassingen maken daarmee hun opwachting. De speelbare personages van het spel zijn onder meer Princess Peach, Daisy en Yoshi naast de oude bekenden als Mario, Luigi en Toad. Er is ook een nieuwe power-up inbegrepen, waarbij Super Mario verandert in een olifant. Dat is het nieuwste wonder binnen deze platformer, die met meerdere spelers doorlopen kan worden.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=JStAYvbeSHc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Sinner
4,0
Mario Wonder laat dus ook weer prima zien dat je nooit te hard moet roepen dat Nintendo zijn kruid al verschoten heeft. Bij 'Tears of the Kingdom' riep menigeen al dat dit 'de laatste grote Nintendo titel' zou zijn. Nou - dan moet ik toch wel toegeven dat Mario Wonder zich daar zowat aan kan meten. Je word er niet alleen spontaan vrolijk van (de bloemen her en der verspreid met hun commentaar! De veranderende omgevingen die soms toch echt voor een drastisch andere speelstijl zorgen! De badges!) maar het speelt ook gewoon heerlijk. Laat staan de variatie aan nieuwe vijanden die je tegenkomt. Wat mij betreft echt wel een van de beste 2D Mario's. (en ik heb echt wel veel plezier beleefd aan bvb Mario WiiU).

Grappig is overigens ook dat als je online speelt je de schaduwen en ghosts van andere spelers kan zien die in dezelfde levels rondlopen en je eventueel kunnen helpen.

avatar van Grovonion
4,0
Grovonion schreef:
(quote)
Volgens HowLongToBeat is het eerder 9,5 uur voor een standaard playthrough en 18u voor een complete run.
Dat van die 9.5 uur is vermoedelijk enkel voor pros die door het spel heen rushen. Ik heb net de tweede wereld afgerond en zit al aan 4 uur. Onder andere wel ook door minstens een half uur dat ik in sommige uitdagingen heb gestopt. Je komt hier makkelijk aan 15~20 uur speelplezier, denk ik, tenminste als je geen gaming half-god bent zoals ik.

avatar van Sinner
4,0
'Gaming Half-God'. Ik heb een vriend die me in de middag al appte dat hij en zijn vriendin het spel ge100%d hebben. Alle seeds en badges etc. Maar ze hebben dan ook het hele weekend samen op de bank zitten spelen sinds release. Ik moest met schroom bekennen dat ik ook pas net het kasteel van wereld 2 in ga morgen...

...maar obviously speel ik wel andere zaken tussendoor.

avatar van Grovonion
4,0
Oke, dan ben ik misschien een gaming half-mens. Een voorbeeld: aan het level Jump! Jump! Jump! in de 2de wereld heb ik me gisteren een half uur aan stukgebeten en nog niet gehaald.

avatar van Sinner
4,0
Grovonion schreef:
Oke, dan ben ik misschien een gaming half-mens. Een voorbeeld: aan het level Jump! Jump! Jump! in de 2de wereld heb ik me gisteren een half uur aan stukgebeten en nog niet gehaald.


Nee ik moest even met de term lachen. Omdat ik net het bericht gelezen had van een vriend op mijn app dat hij er doorheen zat en ik nog maar op het eind van wereld 2.

En Jump! Jump! Jump! Heb ik ook een hele tijd geprobeerd maar ik ga steeds net de mist in op het einde.

avatar van Rujar
Leuke 2d Mario. Goed om te zien hoe creatief ze toch iedere keer weer kunnen zijn met het level design en hoe je dan steeds anders kan benaderen. Niet alles is even baanbrekend maar het is onderhoudend en er is best wat te ontdekken. Het spel moet gespeeld kunnen worden door jong en oud en dat merk je ook aan de moeilijkheidsgraad. Dat is een concessie die ze gewoon moeten doen. Het is niet heel moeilijk en de game vind ik ook mede daardoor aan de redelijke kort kant. De uitdaging zit hem in alle levels 100% te completen. Wat dat betreft doet het mij denken aan verbeterde versie SM 3D World. De game is puur gameplay, maar de rewards zijn er ook niet naar om alles te halen en dat is wel echt minpunt van de game. De game staat echt in de schaduw van Odyssey die voor mij echt een paar klasse beter is.

avatar van Eraser2
Uitgespeeld zojuist, althans de credits gezien. Heb vanaf afgelopen vrijdag iedere avond 1 tot 2 uur gespeeld. Denk dus iets van 6 - 8 uurtjes over gedaan. Heb ook al aardig wat coins en seeds meegepakt en ga nu bezig om alle levels 100% te complete, zal me nog wel even zoet houden. Prachtige game overigens, ik geniet er echt van.

avatar van Manny Calavera
Eraser2 schreef:
Uitgespeeld zojuist, althans de credits gezien. Heb vanaf afgelopen vrijdag iedere avond 1 tot 2 uur gespeeld. Denk dus iets van 6 - 8 uurtjes over gedaan. Heb ook al aardig wat coins en seeds meegepakt en ga nu bezig om alle levels 100% te complete, zal me nog wel even zoet houden. Prachtige game overigens, ik geniet er echt van.


Da's vrij snel, 6-8 uur. Maar dit is wel een game met veel replaywaarde.

Ik moet er nog serieus mee starten, maar wel echt zin in. Dit weekend maar eens een uitgebreide sessie, dan moet de spinnenmeneer maar even wachten.

avatar van Eraser2
Ja maar dat is voor een dergelijke platformer wel wat ik gewend ben. Het herspelen van de levels om alles te verzamelen zal de speeltijd al gauw doen verdubbelen denk ik. Bovendien heb ik volgens mij ook nog wel wat levels gemist in mijn doorspeelsessie dus nog zat te doen!

avatar van Eraser2
Heb de eerste 3 werelden 100% nu en ben met de 4e wereld bezig. Blijft mooi alleen ik merk wel dat de moeilijkheidsgraad overall een stuk lager is dan bij voorgaande delen (Mario 3d World ook meegerekend).

avatar van Manny Calavera
Nou, het heeft een goede week geduurd maar nu toch ook Wonder eens een dagje gespeeld. En het is tof. Kleurrijk, fantasievol en vakmanschap. Ik ben niet eens een grote 2D Mario fan, vind het in 3D leuker omdat ik er in 2D gewoon minder goed in ben maar dit speelt gewoon fijn weg. Moet wel even wennen aan de besturing, maar dat komt wel goed. Ben overigens niet iemand die overal 100 procent moet halen, ik speel gewoon lekker de levels door op mijn gemakje. Die wonderbloemen maakt het soms wel dat dit echt bizarre shit is, volgens mij heeft men in Japan aan de verdovende middelen gezeten

avatar van Manny Calavera
Rujar schreef:
De game staat echt in de schaduw van Odyssey die voor mij echt een paar klasse beter is.


Dit kan je toch helemaal niet vergelijken? Je moet dit vergelijken met de New Super Mario Bros reeks en dan is Wonder volgens mij flink beter. Odyssey moet je met de 3D Mario's vergelijken qua gameplay. Hoogstens dat je kunt stellen dat je (net als ik) 3D Mario leuker vind.

avatar van -marco-
4,0
Vanmiddag de end credits voorbij zien gaan. Heb me enorm vermaakt met deze game en ga me er nog langer mee vermaken. Nu begint het eigenlijk pas

Alle coins, wonder seeds, secret exits en gouden vlaggetjes scoren. Wereld 1 vandaag alvast gedaan en zo werken we alles weer af.

Kwa vernieuwing zit er genoeg in deze game. Veel nieuwe vijanden, waarvan het gros perfect in de Mario wereld integreert.
De verscheidenheid in badges is ook een leuke toevoeging/afwisseling.
Als je enkel de werelden doorloopt zonder collectibles etc, dan is het echt een te korte game, maar zoals ik al zei, daarna begint het pas

Btw, zag dat new Mario bros alweer dateert uit 2012, als je de Mario maker serie niet meetelt, is dit de dus eerste 2D Mario na 11 jaar.

avatar van Sinner
4,0
Vanochtend ook klaar met de gewone run, Bowser verslagen en de credts gezien. Al met al toch een 11-12 uur over gedaan. Het werd nergens echt verschrikkelijk lastig, maar hier en daar waren er toch wel een paar leuke uitdagingen vond ik. Zeker als je voor alle Wonder Seeds in de level ging, en je even moest aanpassen aan de verandering in speelstijl die daar vaak mee gepaard ging.

Qua gameplay en grafisch vind ik het ook gewoon prima - het hele Flower Kingdom met zijn nieuwigheden, zoals de diverse vijanden, nieuwe elementen en items (...Elephant Mario. Shoot me, maar ik vind hem net zo leuk als Cat Mario in 3D) zijn bijzonder leuk om te zien en weer wat anders dan Mushroom Kingdom. Ook de badges dragen hiertoe bij - echt nodig zijn ze niet - maar bijwijlen wel handig om eens gebruik van te maken of een wereld op een andere manier te doorlopen.

Het enige wat ik niet zo leuk vond was de couch co-op - maar dat ligt wellicht aan het feit dat de andere persoon een Sonic fan was en zo snel mogelijk van punt A tot B probeerde te zoeven. Met als resultaat dat ik steeds als spookje achter hem aan dreef en we zowat alles wat de levels leuk maakten misten. 'Ja ik ben nou eenmaal Sonic gewend!' was het excuus. Maar goed. Dit was dus Mario en een heel ander spel. Ik heb de paar werelden achteraf ook opnieuw gedaan om alsnog de Wonder Seeds e.d te verzamelen. Op mijn gemak.

En inderdaad - eenmaal Bowser verslagen krijg je te zien wat je nog allemaal gemist hebt qua game. Dus kan je op je gemak de andere werelden nog verkennen en items halen. Iets wat ik ook vast nog wel doe op zijn tijd. Vooralsnog geef ik de game in ieder geval een 4. Heb even getwijfeld om er een halfje bij te doen, en dat kan nog altijd, want het is zeker een van de leukere 2D Mario's en laat zien dat Nintendo qua level design en pure fun nog altijd donders goed weet wat ze doen.

avatar van Grovonion
4,0
Een dag later en een kleine 13u later ben ik er ook door. Wil zeggen dat ik de eindgeneriek heb gezien. Dat er nu nog veel te ontdeken valt is ook duidelijk, maar ergens heb ik er nu ook even genoeg van. Dit is een erg goed spel, een van de beste 2D side scrollers, maar op zich is het ook slechts een (uiterst goed gemaakte) evolutie van een 40 jaar oud spel principe. 4* krijgt het van mij.

avatar van Maxigames
4,5
Een paar dagen geleden heb ik het spel ook uitgespeeld (ongeveer 15 uur over gedaan, had wel sneller gekund maar ik speel nooit met haast en heb ook al wat extra uitdagingen gedaan)
Ik ben echt super blij met dit spel, eindelijk weer een 2D (of beter gezegd sidescroller) Mario game die naar mijn mening zich kan meten aan de beste, zoals Super Mario Bros 3 , World, Land 2. Welke de beste is kan ik niet zeggen, is natuurlijk appels en peren vergelijken gezien de oude games in een compleet andere tijd zijn uitgebracht, technologisch minder maar nostalgisch weer sterker. Maar waar het mij vooral om gaat is dat ik met deze game weer het soortgelijke plezier beleefde als in het verleden met deze klassiekers.

Om te beginnen was ik al blij dat Mario niet meer zo glibberig doorrent als in New Super Mario Bros. U bijvoorbeeld waardoor het meteen een stuk vertrouwder aanvoelt betreft de besturing. Dan is atmosfeer/ uitstraling ook iets waar ik erg gevoelig voor ben in games, als een game heel minimalistisch ontworpen is (zoals SMB3) gaat dit vaak vanzelf al een heel eind goed doordat je veel abstracties met je eigen verbeelding invult. In geval het meer ingekleurd wordt door de ontwerpers is het belangrijk dat dit heel smaakvol gedaan wordt, zoals in Super Mario World. Dat is ook een punt waar de "New" games mij wat teleur stelden, het zag er niet onaardig uit, maar zelden bijzonder intrigerend of geïnspireerd. Gelukkig is dat in Wonder juist weer erg goed! Mooie kleurpaletten in de achtergronden en zelfs de characters hebben op de een of andere manier weer een soort unieke charme die zich naar mijn mening wel kan meten met de oude pixel designs. Dat gecombineerd met geluidseffecten en een soundtrack die ook erg goed past heeft deze game weer de charme en aantrekkingskracht dat je steeds weer door wilt spelen of de game weer wilt hervatten.

Met de levels zelf was ik in het begin even bang dat het veel te makkelijk zou zijn gemaakt, maar gelukkig kwam er toch al vrij snel wat leuke uitdaging in. Nu hoeven Mario games voor mij ook niet extreem moeilijk te zijn, maar zonder wat uitdaging is er niet veel aan naar mijn mening. Ze hebben best een goede balans gevonden, er zijn toch genoeg punten waar je wel even je best moet doen. Zeker als je de game 100% wilt uitspelen zijn er echt wel wat pittige uitdagingen. Ook geheime/ verstopte locaties vind ik zeer goed gedaan, er zijn toch aardig wat keren dat ik niet snapte waar iets te vinden was en dan na meerdere pogingen het ineens doorkreeg. Om deze reden heb ik het ook nog niet online gespeeld, ik wil niet dat zoiets wordt verraden door iemand anders, ik wil eerst alles 100% zelf ontdekken daarna pas ga ik online proberen.
Verder vind ik de levels al erg leuk op zichzelf met veel nieuwe vijanden en obstakels en gelukkig zijn de oude vertrouwde ook nog van de partij, soms liep ik een level door zonder Wonderbloem, dan nog was het doorgaans zeer vermakelijk, maar met de wonderbloemen gebeuren er zo veel unieke leuke dingen wat de game echt dat beetje extra geeft waardoor het echt memorabel wordt.
Een van de enige minpuntjes aan de game vind ik dat de boss battles niet zo interessant of uniek zijn als de rest van de game (zeker niet slecht, maar het zijn naar mijn mening geen hoogtepunten) gezien ik ze ook niet slecht of vervelend vond deed dit naar mijn mening toch niet af aan de totale ervaring.

Inmiddels ben ik al bezig met levels te herspelen waar ik nog niet alles had om het helemaal op 100% te halen en heb inmiddels al zo'n 25 uur gespeeld en word nogsteeds af en toe verrast! Ik verwacht dat het nog wel een 10 uur duurt eer ik alles heb, nu ben ik niet zo'n snelle speler maar de hoeveelheid content valt me niet tegen, eigenlijk wat ik had verwacht van een game uit deze serie.

Al met al is deze game echt zo goed als ik gehoopt had, en ben blij dat er weer een sidescroller Mario game van dit niveau is, weet niet precies sinds wanneer maar voor mijn gevoel meer dan 20 jaar.
Mario voelt voor mij toch altijd het meest als een Mario game met de traditionele sidescroller gameplay. Hoewel ik veel van de 3D games ook geweldig vind voelt dat toch weer al een aparte categorie. Het doet me denken aan hoe Metroid Dread 2 jaar geleden de Metroid franchise weer terug bracht in topvorm, voor mij een soortgelijk gevoel voor de Super Mario Bros. serie, net als die game zet ik deze op een 4,5 met het gevoel dat ik van beide ooit nog een 5* maak.


avatar van Fonzzz002
4,0
Fonzzz002 (crew)
2D Super Mario games waren al jaren niet meer zo creatief of, om eerlijk te zijn, boeiend. Wonder heeft die kritieken gehoord en geeft zoveel vernieuwing als maar kan. 2D Mario heeft in tijden niet meer zo fris gevoeld! Elk level biedt iets nieuws: nieuwe enemy, nieuwe power up, leuke gimmick of iets anders om het te onderscheiden van voorgaande levels. Ze zijn helemaal los gegaan met nieuwe ideeën en halen het meeste uit de ervaring. Met name de Wonder Seeds zijn een gave toevoeging. Zodra je er een oppakt veranderd heel de gameplay: misschien word Mario een slijmmonster dat over plafonden kan bewegen, misschien beginnen enemies te zingen en moet je op het ritme springen of misschien veranderd het opeens in een topdown game. Het viel nooit te raden wat er ging gebeuren en dit maakte het altijd leuk om de wonder seeds te pakken.

Visueel is dit een parel. Zo kleurrijk en artistiek als maar kan. Zelfs de animaties hebben leuke kleine trekjes gekregen zoals hoe Mario ditmaal de groene pijp in en uitgaat (soms zijn pet vergeet), de geinige kruipanimaties of hoe de goomba’s geschrokken reageren op je. Naast de graphics bestaat ook de muziek weer uit fijne, passende deuntjes die in het hoofd blijven zitten. Zelfs de muziek heeft leuke details gekregen zoals hoe het veranderd wanneer je onder de grond duikt of in een olifant veranderd.

Een andere leuke toevoeging zijn de badges: deze geven je de mogelijkheid één speciale vaardigheid te gebruiken naar keuze. Dit kan een 2e sprong in de lucht zijn, een wall climb, een grote pet om langzaam mee te dalen etc. Het was leuk om verschillende badges uit te proberen om te zien in hoeverre ze je konden helpen. Voor de meeste badges waren wel een nut en er was niet één die ik constant boven de rest bleef gebruiken. De badges gaven je wat vrijheid om levels meer naar smaak te spelen en gaven Wonder daarmee iets verfrissend, naast alle andere aspecten die dat al deden.

Het enige kritiek dat ik heb is dat mijn enthousiasme rond world 5 wat minder werd door gewenning (helpt niet dat deze titel tussen allerlei andere goede games uitkwam..). Wanneer alles nieuw is werkt Wonder het beste. Persoonlijk raakte ik ook snel uitgekeken op de bonus levels, die qua moeilijkheidsgraad erg hoog waren. De hoofdgame is iig fijn toegankelijk, voor wie gewoon zorgeloos van de kleurrijke werelden en creatieve ideeën wilt genieten zonder teveel stres.

2D Mario is back en herinnerd de wereld eraan waarom Mario de grondlegger van het genre is. Zeker een aanrader als je Mario kunt waarderen (en tevens geen verkeerde plek om te beginnen, als je er nog geen gedaan hebt).

4/4,5*

avatar van -marco-
4,0
Zojuist 100% uitgespeeld. Al met al een leuke Mario, maar zeker niet de beste. Enigzins wat te makkelijk en te kort. Zeker wel mee vermaakt!!

Gast
geplaatst: vandaag om 02:01 uur

geplaatst: vandaag om 02:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.