Persona 5 Tactica (2023)

Alternatieve titel: P5T

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Sega

De Phantom Thieves zijn terug voor een nieuwe missie. Op een ogenschijnlijk normale dag in Café Leblanc worden onze helden plotseling getransporteerd naar een andere wereld gekenmerkt door oorlog en onderdrukking. Ze bundelen hun krachten met de leider van het rebellenkorps om de staatsgreep te leiden en zichzelf te bevrijden van tirannieke heerschappij. Ontketen een revolutie, doorkruis de koninkrijken en ontdek de waarheid achter deze mysterieuze wereld.

Toch maar op de kop getikt, met black friday promotie voor 40€ bij amazon. Eerst even Starfield afronden, en dan ga ik deze eens aanpakken.

Hmm ik weet het niet. Nu weer een Xcom-achtig battlesysteem voor Persona 5. Het wordt eigenlijk gewoon tijd voor deeltje 6!

Ook voor mij een beetje een must. Zeker qua gameplay - en dat Persona Chibi stijltje vind ik ook leuk. Alleen ben ik bang dat je eerst de main game doorlopen zal moeten hebben of dergelijks om hier het volle pond uit te halen. Of spoilers daarvan te vermijden. Dus gaat even op de lange baan.

Ik heb Persona 5 Royal en de Dancing spin-off al volledig uitgespeeld, dus denk ik dat ik voldoende voorbereid ben hierop. Enkel Strikers moet ik nog doen, maar is niet essentieel in mijn ogen.

Ik heb vandaag een nieuw record gevestigd (voor mezelf), nog nooit heb ik op 1 dag meer dan 7 uur (bijna aan een stuk door) gespeeld. Ik was ook niet van plan er zo lang aan vast te zitten, want tegen de laatste 5 chapters begon de sleur er toch een beeetje in te komen. De laatste 5 van de 6 chapters waren zelfs gewoon letterlijk recyclet. Enkel de laatste missie was nog eens uniek, en dan natuurlijk ook direct bestaande uit 2 fazes en direct met een moeilijkheidsgraad ver boven de rest van het spel gelegen. Daar heb ik dan ook wat voor liggen grinden, niet strikt noodzakelijk, maar als ik dan toch bezig was wilde ik er ook nog wel een paar trophies onderweg mee oppikken.

Alles bij elkaar helemaal geen slecht spel, een spel voor degenen die altijd al strategy games a la X-COM hebben willen spelen maar tegen de moeilijkheidsgraad opkijken. Want dit is wel degelijk een makkelijk spel. De eerste 51 missies hebben me voor geen enkele uitdaging gesteld

Als grote fan van het Persona, en meer specifiek Persona 5 universum was dit een must-play, ook al is het bij lange na geen perfect game. Qua verhaal stelt het niet zo heel veel voor, maar de kleine verhaaltjes rond het hoofdpersonage zijn wel mooi uitgewerkt.
Het was ook weer een plezier om weer wat tijd met Joker en co te verbrengen, ook al hebben ze voor een chibi-stijl gekozen, die ik in het algemeen niet zo apprecieer. Zeker niet als het origineel wel met "herkenbare" karakters was. Bv. bij en Bravely Default kan ik dat wel hebben, omdat het daar meer nauturel aanvoelt.

Maar soit: alles bij elkaar toch een mooie 3,5*