Prince of Persia: The Lost Crown (2024)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
Action / Platform

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Stort je in een stijlvol en actiegericht platformavontuur, die zich afspeelt in een mythologische Perzische wereld waar je de grenzen van tijd en ruimte kunt manipuleren. Gebruik je tijdkrachten, gevechts- en platformvaardigheden om dodelijke combo's uit te voeren en door de tijd aangetaste vijanden te verslaan. Koop nieuwe amuletten en rust ze uit bij winkeliers om naar eigen inzicht progressie te maken. Gebruik je verstand om puzzels op te lossen, verborgen schatten te vinden en missies te voltooien om meer te weten te komen over de mysteries van Mount Qaf; een locatie dat gecorrumpeerd lijkt te zijn.

Fonzzz002 (crew)
Keiveel downvotes op Youtube, maar kan me daar niet in vinden. High speed platforming in combinatie met fancy zwaardvechten. Dit ziet eruit als een leuke terugkeer van deze IP, al is het op een andere manier dan men had verwacht (3D vervolg op de Sands Of Time reeks). .

avatar van Manny Calavera
Haha dit ziet er toch niet uit zeg? Alsof je een Xbox 360 game weer aan het spelen bent.

Ben blij dat jij enthousiast bent, Fonzzz. Dit gaat denk ik een epische drol worden.

En rapmuziek bij een trainer over een Perzische prins, hoe verzin je het als makers...

Prince of Persia meets Fortnite? Haha dit is niet waar veel fans op hoopten. En die muziek bij de trailer, bijzonder keuze idd, welke doelgroep willen ze aanspreken?

Verder ook wat vleugjes van Metroid Dread vind ik, maar 2d side scrolling en wat sword action kan best leuk zijn, ga het zeker een keer een kans geven ook al mist het vooralsnog compleet de vibe/sfeer/magie van de vroegere PoP games...

avatar van legian
Tja een reboot om het modernere jongere publiek aan te spreken met een klassieker. De stijl en presentatie ligt mij ook niet echt. Maar als de gameplay goed zit kan dit nog wel wat worden.

Maar met Ubisoft is het maar afwachten natuurlijk.

Fonzzz002 schreef:

Mij spreekt het ook wel aan, puur qua gameplay. Dat het niet voldoet aan de verwachtingen van deze franchise maakt voor mij persoonlijk niet uit.

avatar van Manny Calavera
Is die Sands of time remake die jaren terug al is aangekondigd dan gecanceld? Die zag er net zo lelijk uit. Het lijkt wel of ze die effe wegduwen en dan de boel hebben overgezet naar deze game.

Maak gewoon eens een echte dikke nieuwe Prince game in de stijl van een Uncharted of Tomb Raider.

Manny Calavera schreef:

Alsjeblieft niet zeg. Zouteloze, dertien in een dozijn-games hebben we al wel voldoende. Dat 'op save' spelen is nou net het probleem in gameland wat mij betreft.

Merijn82 schreef:

Rare reactie. Alsof TB en Uncharted niet gewoon bekend staan als een kwalitatief zeer goede reeks.

Ja oke ik ben iets te kort door de bocht. Alhoewel de door jou genoemde reeksen niet voor mij zijn (Rise of the tomb raider is daar een uitzondering op), staan ze inderdaad niet bepaald slecht bekend.

Wat ik bedoel: laat het hedendaagse Ubisoft een game maken zoals jij oppert en ik ben bang voor een zeer generieke game. Zie ook de Assassin's Creed's van de laatste jaren. Dat 'bewezen' ze al wel een beetje met die trailer van de Sands of Time remake waar je aan refereert, dat zag er ook niet uit.

Dan heb ik liever dat ze een andere weg inslaan, zoals in deze trailer het geval lijkt. Grafisch boeit mij niet zoveel, waar jij dan weer veel waarde aan lijkt te hechten. Ubisoft heeft met bijvoorbeeld Rayman en ook een Child of light (in andere mate) laten zien dat ze wel raad weten met platform en snelle actie. Iets wat ik ook in deze trailer terug zie.

Dus nogmaals, bring it on!

Manny Calavera schreef:

Die remake zit in development hell dacht ik. Hoeven we in ieder geval niet snel te verwachten heb ik begrepen.

Dat past niet in het huidige Ubisoft stramien. Helaas want het zou best wat tofs kunnen opleveren.

Merijn82 schreef:

Ahja een andere weg, ze gaan weer terug naar waar ze mee begonnen nu. Alleen dan wel in een tijdperk waar er enorm veel concurrentie is op het gebied van platformers. Dus een makkelijke optie is dit ook niet. En gezien de artstyle en presentatie kiezen ze ook niet voor iets bijzonders of Prince of Persia eigen om zich te onderscheiden.

Maar we gaan het meemaken.

Merijn82 schreef:

Dus nogmaals, bring it on!

Grafisch boeit het me in de zin van dat ik bij 3D games niet op 10 jaar oude troep aan beelden zit te wachten omdat de makers lui zijn nee. Ik hoef niet overal state of the art graphics, genoeg games met een uniek stijltje die ik heel tof vind en voor oude pixelgames hou ik ook een zwak, maar je kan geen actiegame meer uitbrengen die beeldtechnisch uit 2010 lijkt te komen.

Ubisoft gaat zichzelf echt geen concurrentie aandoen momenteel door een Prince of Persia uit te brengen terwijl er een prima uitziende openworld Assassins Creed Mirage op stapel staat. Het speelt zich zelfs in dezelfde regio af

En wordt het iets ala de laatste paar AC'S zal het een zeer aardige game worden. Met Perzen. En Mythologie. En genoeg lampen om te poetsen.

avatar van jellecomicgek72
Zelfs de boxart lijkt rechtstreeks uit het jaar 2003 te komen.

avatar van legian
Gameplay. Dit ziet er al wat beter uit dan die trailer.

Ja en die belachelijke rapmuziek is er ook uit, ziet er echt wel uit als een solide action platformer maar een echte PoP vibe mis ik nog. Main character vind ik ook wat missen ofzo, te generiek?

avatar van Manny Calavera
Ik vind het nog steeds lachwekkend en goedkoop ogen en spelen. Bleh. Echt zo'n zielloos Ubisoft product.

legian schreef:
Gameplay. Dit ziet er al wat beter uit dan die trailer.

Zeker lijkt gewoon een goede action/platformer (metroidvania?) te worden, beetje AA-game, maar dat is prima. Misschien hadden ze gewoon die hele PoP-franchise niet moeten gebruiken voor deze nieuwe game, de meeste begrijpelijke kritiek komt toch vooral van mensen die van PoP-games iets anders verwachten.

Merijn82 schreef:

Waarom Prince of Persia niet gebruiken? Is toch een makkelijke en bekende naam, helemaal voor een sidescrolling platformer. Daar begon de franchise immers ook mee. Lijkt me een stuk beter dan de Assassin's Creed poging een paar jaar terug.

Wat zouden we anders moeten verwachten? Assassin's Creed heeft de rol verder opgenomen als third person action adventure game. Een tweede franchise daarnaast zetten in dezelfde stijl en sfeer zou mijn inziens alleen jezelf in de weg zitten. Nu spreek je verschillende markten aan.

avatar van Nomak
Die "Prince" ziet er gewoon niet uit als een Perzische prins. Doe dat flashy kapsel met zijn dreadlocks weg want dit lijkt nergens naar..

legian schreef:

Wat ik al zei: ik persoonlijk vind het helemaal prima dat ze PoP gebruiken, maar ik zie de meeste negativiteit van mensen die daar iets anders van verwachten / dit niet met PoP associeren. Bij zo'n dergelijke metroidvania draait het voor mij verder alleen om gameplay, dus mij zou het ook jeuken hoe de maincharacter eruit ziet en wat de setting is. Ik hou gewoon van dit soort vloeiende actiegames.

Maar ik snap jouw gedachte ook zeker.

Merijn82 schreef:

Ja dat is ook mijn kritiekpunt, ik voel de PoP vibe niet, als dit een hele andere nieuwe random naam had gehad dan had ik het ook geloofd zeg maar. Een game moet wel de naam Prince of Persia verdienen en uitstralen vind ik, dat is het nu niet helemaal. De main karakter schijnt ook niet eens echt de prince te zijn als ik de verhalen moet geloven, je speelt een vriend/hulpje die als doel heeft om de echte Prince of Persia te bevrijden. Had dan wel wat meer in de naamgeving van de game naar voren mogen komen...

Edit, dit dus:
"And, as you may have already noticed, you don’t play as the Prince of Persia. Instead, the titular character is The Immortal’s mission; he’s gone missing and it’s up to you to bring him back home."

bron: Prince of Persia: The Lost Crown Hands-On Preview - IGN

Dit wordt trouwens wel gemaakt door de studio die ook Rayman Legends heeft gemaakt, hierom en om wat ik nu heb gezien wordt het echt wel een prima speelbare action, platformer, metroidvania.

Fonzzz002 (crew)
Kan me niet vinden in het standpunt dat dit niet PoP uitstraalt. Bij PoP denk ik aan oude Arabische gebieden, zwaardvechten tegen mythische monsters en vallen ontwijken met magische krachten. Deze game biedt dat volop. Als ze dit geen PoP hadden genoemd dan had ik de vergelijking geheid gemaakt. Ik denk dat mensen vooral afschrikken van het feit dat het een AA comeback is in het 2D metroidvania genre, wat afwijkt van de lineaire AAA 3rd person games waar de reeks om bekend staat.

Overigens heeft The Completionist de game uitvoerig kunnen spelen en is heel positief. Het leek mij al leuk, maar enige twijfel is nu weg.

Merijn82 schreef:

Maar ik snap jouw gedachte ook zeker.

Het slaat ook nergens op om een PoP game te maken en dan iets te creëren wat er totaal niet op lijkt.

Wat Ubisoft ook al met de AC franchise heeft gedaan. Op een gegeven moment staan die games zo ver weg van daar de reeks voor hoort te staan.

Dit is gewoon een zwaar gedateerde platformer afleveren met een tintje PoP zodat het beter kan verkopen.

Ook net de trailer gekeken, niks voor mij want ik zuig enorm in dit soort games, maar het lijkt me wel echt een 2D actieplatformer met een supervette flow...Ik vind het er ook wel goed uitzien eigenlijk. Zag ook dat de standaard editie voor 50 euro te pre-orderen is. Ubisoft kennende kun je het dan nog voor juni 2024 voor 20 euro opduikelen, best prima toch?

Manny Calavera schreef:

Daar zijn de meningen dus over verdeeld, zo valt hier te lezen. Ik zelf hecht daar zoals gezegd allemaal niet zo veel waarde aan, maar dat komt doordat ik een gameplay-gamer ben (jeukterm misschien haha).

Ik vind het dan ook veel kwalijker dat Ubi generieke AC's blijft uitpoepen / de franchise fantasieloos blijft uitmelken dan dat het ver weg staat van waar de reeks voor hoort te staan.

Overigens is dit voor mij ook niet perse gedateerd hoor. Is gewoon een genre, waar nog steeds veel animo voor is. Dat ze het beter kunnen verkopen met het PoP tintje zou goed kunnen.

Merijn82 schreef:

Ik noem het genre niet gedateerd hé, wel deze game. Alsof je iets speelt uit 2010.
Ongetwijfeld ook nog eens tegen een volledig geprijsde game a 60 Euro.

Ubisoft en EA zijn gewoon de twee meest kwalijke bedrijven uit de industrie. Die geven niks om games of gamers, maar alleen om eigen omzet. Mensen blijven het toch wel kopen (ook ik, bij Fifa, helaas).

Van mij mag je best een nieuw genre verkennen, maar maak er gewoon lekker je eigen game van in een nieuwe reeks. Dit is gewoon misleidend. Nintendo doet dit met Mario bv wel heel goed, ooit een 2D platformer en tegenwoordig alles wat je kan bedenken, van karten tot partygames toe.

Ik noem zowel het genre als deze uitwerking (afgaande op de trailer) niet gedateerd. Als het lekker snel en soepel speelt, prima.Ik verwacht ook niet dat dit een volledig geprijsde game gaat worden.

Dat Ubi en EA er niet goed op staan klopt. Al gaat het natuurlijk bij elke ontwikkelaar om geld verdienen. Maar dit kun je ook (juist) doen met kwaliteit maken. Dus uiteindelijk ligt de bal inderdaad bij de consument. Daar is Fifa een mooier voorbeeld van vind ik ja. Die hebben bij mij wel een grens bereikt, dat kocht ik niet meer.

Over je derde alinea: deels eens dus. Van mij had dit ook gewoon een eigen game in nieuwe reeks mogen zijn. Misleidend vind ik dan weer onzin. Kijk de trailer / gameplay en je weet wat je kunt verwachten.

Fonzzz002 schreef:

Dit dus, ik herken hier echt wel Prince of Persia in. Ik ben alleen geen groot fan van de artstyle. Dat is dan ook de enige echte kritiek die ik voor zover heb. Verder ziet dit er inderdaad uit als een vermakelijke metroidvania die hopelijk ook lekker speelt.

Merijn82 schreef:

Dan zou je deze toch een beetje in de gaten moeten houden: Assassin's Creed: Mirage

mrdig schreef:

Is er recent niet een zeer geliefde game uitgekomen waarbij je ook niet met het titelpersonage speelt, iets met Zelda ofzo dacht ik.

Ahum
Dat je hier een 4xA big budget epische filmachtige game van verwacht/wilt maakt deze nog niet iets dat er totaal niet op lijkt. Dat ligt meer aan jou verwachtingspatroon dan in hetgeen wat er geleverd wordt.

legian schreef:

Ja, maar daar is de Link met Zelda al wel sinds het begin heel duidelijk

Fonzzz002 schreef:
Als ze dit geen PoP hadden genoemd dan had ik de vergelijking geheid gemaakt

Ook weer waar, tja zit er voor mij wat tussen in, ik vind het net niet genoeg PoP sfeer oid, maar ligt wellicht ook wel aan de art style of aan de looks van de main karakter. En die rap muziek in de 1e trailer hielp ook niet

Verder ben ik juist wel erg blij met een 2d PoP, hoe meer 2d games hoe beter..