menu

Neva (2024)

mijn stem
4,00 (2)
2 stemmen

Macintosh / Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Platform / Puzzle
single player

Ontwikkeld door Nomada
Uitgegeven door Devolver Digital

Heb je je ooit afgevraagd hoe het zou zijn om een wild dier op te voeden? In Neva kom je er niet alleen achter hoe lastig een tienerwolf kan zijn, maar leer je ook op meer dan één manier op elkaar te vertrouwen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=4ZUAIgeq0bU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Gisteren aangekondigd, van de studio die eerder GRIS (2018) - GamesMeter.nl maakten.

Hier een kort interview met de developer: Introducing Neva, the beautiful new game from the developer of Gris – PlayStation.Blog - blog.playstation.com

Ik heb er veel zin in in ieder geval

avatar van Fonzzz002
Fonzzz002 (crew)
Lekker bezig geweest met de toevoegingen .

De animatie voor deze was werkelijk prachtig! Gris was sowieso een soort interactief illustratieboek. Deze lijkt dat voort te zetten.

avatar van Sinner
...ik heb hier dit weekend pas gameplay van gezien, maar het ziet er inderdaad ook erg knap uit. Word qua releases wel erg druk zo. Sowieso op de wishlist.

avatar van Eraser2
4,5
Gisteren maar eens aan begonnen en direct de hele avond mee bezig geweest. Prachtige game grafisch gezien en tevens best verdienstelijke combat. Paar leuke bossfights ook al gehad. Gezien de geringe lengte van de game zal ik hem vanavond denk ik al wel uit kunnen spelen. Dat deert mij overigens niet, ik ben dol op dit soort korte maar zeer krachtige game ervaringen.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Klinkt goed Eraser! Ik heb erg genoten van Gris dus ook ik ga m op de wishlist zetten

avatar van JonnieBrasco
Wat een goed nieuws dat Gris blijkbaar te evenaren is in pracht én kracht

avatar van Eraser2
4,5
Afgelopen vrijdag dus uitgespeeld na ik denk 3 uurtjes. Er zijn nog wel collectibles die ik gemist heb maar dat vind ik niet zo'n punt na een eerste playthrough. Bovendien is er sprake van chapter select wat het verzamelen weer wat eenvoudiger maakt.

Enfin, zoals eerder aangegeven een geweldige game ervaring. De gelijkenissen met Gris zijn flink aanwezig maar toch is het binnen die art direction weer een andere stijl (als dat enig sense maakt). De combat is ook echt tof uitgewerkt en hier en daar zit er best een pittige encounter of boss fight tussen. Mocht je daar geen zin in hebben dan kun je altijd de story mode difficulty aan gooien waardoor je niet dood kunt gaan. Heb ik overigens niet gedaan want ik hou wel van enige uitdaging.

Ik geniet enorm van dit soort korte games die heel duidelijk middels beeld en muziek een verhaal willen vertellen in een paar uurtjes. Ik raad hem dik aan.

Ga binnenkort Gris weer herspelen en dan deze nog een keer erachter aan.

avatar van Animosh
3,5
Net iets beter dan Gris.

Het belangrijkste verschil is dat Neva veel meer een 'spel' is dan Gris dat was. Gris was echt een 'walking simulator': visueel was het één van de mooiste spellen die ik gespeeld heb, maar gameplay was er amper. Het was eerst en vooral een audiovisuele ervaring, en de gameplay was daaraan ondergeschikt. Maar Neva voelt meer als een typische platformer. Er is combat, die weliswaar heel simplistisch is (het grootste deel van het spel heb je alleen een dodge/dash, double jump en een standaardaanval) maar wel je aandacht vereist, en die op een aantal stukken zelfs best uitdagend is. En er zijn ook een aantal platformstukken, zoals een achtervolgsectie, en puzzels, zoals blokken die je moet herplaatsen zodat je een pad naar de volgende sectie vrijspeelt. Ja, de gameplay is over het algemeen nog steeds niet bijzonder moeilijk (de meeste bazen versloeg ik in één poging), en net als in Gris ligt de nadruk nog steeds op de visuele pracht, maar in tegenstelling tot Gris is dit veel meer een traditionele platformer, en dat bevalt mij beter dan een pure 'walking simulator'. Het is overigens wel weer een kort spel (ik deed er volgens Steam 3.5 uur over), maar oké, daar staat tegenover dat iedere sectie fris aanvoelt én er simpelweg prachtig uitziet.

Het andere grote verschil (wat Eraser2 ook al benoemde) is dat Neva meer een traditioneel verhaal heeft. Gris vertelde een soort van psychologisch verhaal over rouw, maar Neva vertelt eenzelfde verhaal als bekende platformers als Ori and the Blind Forest en Rayman Origins: een vrouw leeft in een idyllisch natuurgebied met haar ... soort van wolfhert? En op een dag wordt dat gebied aangevallen door duistere krachten. De krachten worden verdreven maar zijn niet verslagen, en het is aan jou en je wolfhert (Neva) om ze voorgoed te verslaan. Een redelijk standaard verhaal dus, wat het mijns inziens minder memorabel maakt dan dat van Gris, maar voor die paar uur dat het spel duurt is het verder prima. Door de focus op natuur ligt overigens de focus van de visuele pracht meer dan in Gris op natuurschoon: Gris kon behoorlijk abstract zijn, en dat is hier in sommige stukken nog steeds wel zo, maar hier zie je vooral veel mooie natuur, verspreid over alle vier seizoenen. Een andere vorm van schoonheid dus, maar verder van eenzelfde standaard.

Als Gris beviel zal Neva kortom waarschijnlijk ook wel positief bevallen, en persoonlijk vond ik dit spel zelfs iets beter. Het voelt meer als een spel, met combat- en platformsecties die zelden heel moeilijk zijn maar wel zeker je aandacht vereisen, en dat bevalt mij persoonlijk beter dan een 'walking simulator' waar je door mooie omgevingen wandelt zonder veel veel te hoeven doen. Maar hoewel de gameplay dus een stuk beter is dan in haar voorganger blijft het mijns inziens een zwak punt: het is allemaal erg simplistisch, en sommige stukken voelden bovendien een beetje slordig (met onduidelijke hitboxes bijvoorbeeld, of een camera die zo ver uitgezoomd is dat je moeilijk kan zien wat vijanden aan het doen zijn). En voor mij weegt gameplay het zwaarste. Een meesterwerk zie ik er daardoor persoonlijk niet in - daarvoor zijn de gameplay en het verhaal te standaard - maar voor de visuele pracht alleen al is het zeker een aankoop waard. 3.75*

Gast
geplaatst: vandaag om 16:54 uur

geplaatst: vandaag om 16:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.