Grim Fandango (1998)

Alternatieve titel: Grim Fandango: Remastered

PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One / Android

Ontwikkeld door LucasArts en Double Fine
Uitgegeven door LucasArts, iam8bit en Limited Run

Je speelt Manny Calavera, een reisagent in het land der doden. Je hebt in je leven fouten begaan, en door te werken bij de DOD, Department of Dead, kun je je een reis naar de negende onderwereld, het land van de eeuwige rust, verdienen. Dit doe je door de net overledenen een zo goed mogelijke reis aan te bieden op basis van hoe goed hun leven is geweest. Helaas biedt je baan de laatste tijd niet meer dan wandelstokken uitdelen aan een stel Burro's. Er is iets gaande in de onderwereld, het lijkt wel alsof je collega en rivaal Domino Hurley alle goede commissies krijgt. Je baas doet ook al verdacht. Op een dag neem je het besluit niet meer te wachten en die commissie te nemen, niet wetend waar je je in begeeft...

Deftones_JP schreef:
Ik heb deze game ook maar een keer gespeeld, op een of andere manier kreeg ik niet meer draaiend op mijn pc. Ik zou dan ook graag zien dat ze er een arcade game op de 360 van maken. Dan speelt het nog lekker ook met een controller.

Bovendien boor je dan weer een nieuw publiek aan en zou je het hele genre nieuw leven in kunnen blazen. Zou ik graag zien in elk geval want ik hou van adventuregames.

Als je windows XP hebt kun je de oplossing van onderstaande link proberen Deftones, ik weet alleen niet of het ook onder Vista draait:

Hehe heb het spel al werkend. Downloaden, uitpakken met Deamon Tools en installeren + spelen. Heb net de 1e minuten gedaan. Filmpjes zien er nog altijd aardig uit, ingame is het natuurlijk minder scherp dan wat we toen helemaal te gek vonden, maar nog altijd is het sfeervol

Deftones_JP schreef:

OH MY GOD!

avatar van Deftones_JP
Vond je niet dat grim fandango min of meer een console besturing had dan?

joeri592
ik zou hem ook wel op een console willen zien

deze stond een half jaar geleden nog op nummer 1 in de top 250!

avatar van rpger
Toen waren er meer echte gamers op de forum.

jellecomicgek72 schreef:
deze stond een half jaar geleden nog op nummer 1 in de top 250!

En terecht!

Shangri-la schreef:

En terecht!

Ja, volgens mij ook schint volgens veel mensen een hele sterke titel te zijn. Ik wil deze graag hebben maar nog nooit ergens gezien.

avatar van Shangri-la
Je kunt hem gewoon bij Bol kopen hoor!

Mijn GF versie die ik heb gedownload is onspeelbaar, het spel knalt er steeds uit.

Ik hoop dat ik in de winkel ofzo nog eens een versie tegen kom...

Mmm, op m'n XP loopt 'ie nog smooth, maar bij een buddy op Vista geprobeerd en ook tegen meerdere crashes aangelopen... Hier nog een site met wat info. Heb hem zelf toen redelijk speelbaar gekregen met die patch, compatibility op Win98 en run as administrator.

avatar van PebeVai
Grim Fandango Ala Fantastico..!!

1 van mijn favo puzzel & adventure games ooit om eerlijk te zijn..

Het verhaal is gewoon steengoed en de hoofdpersoon manny is gewoon goed.
Kan me vooral nog de clown met de opblaas beesten herinerren

Toen in de tijd nog erg duur (100 gulden ongeveer) maarja eigelijk was het je geld wel waard..(:

Blijft in mijn herinerring, en hij verdient plek #9 in mijn top 10

Grim Fandango is een van de allerleukste games ooit gemaakt. De puzzel zijn soms frustrerend en het is jammer dat je soms geen ide heb hoe het nog verder moet, maar dat maakt je alleen maar trotser als je het uiteindelijk wel lukt.

De game staat bol van de zwarte humor en de verwijzingen naar dingen uit het echte leven.

avatar van Alfred Mok
Grim Fandango,

Nou zeggen ze altijd, hoe nieuwer hoe beter. Zo zie je dat tegenwoordig vaak. Al die nieuwe snufjes overal en in winkels word alles steeds meer en meer! Maar ik verlang vaak terug naar die oude tijd dat er vooral in de gamesindustrie nog rekening werd gehouden met de klant en niet met de opbrengsten daarvan. Deze eind jaren 90 game bevat alles wat voor mij een perfecte game moet zijn. Destijds was dit een geweldige game en nog steeds blijft dit spel geweldig.

Het hoogste cijfer wat ik op deze site kan geven is 5*.
Ik had eigenlijk wel hoger dan 5 sterren gegeven als dat kon, deze game is zeker een plek in al die toplijsten waard. Dit is een spel om niet snel te vergeten. Een geweldige afsluiter van 20e eeuw en veel beter dan vele spellen van de 21e eeuw. De sfeer is geweldig en de filmpjes etc. zien er ook goed uit. Verder heb ik hier niets meer aan toe te voegen.

Alfred Mok schreef:

Het hoogste cijfer wat ik op deze site kan geven is 5*.

Ha Alfred, je lijkt erg veel op mij qua smaak en commentaar, verwacht ook maar een paar woordenwisselingen met de "games van nu" fans!

Alfred Mok schreef:

Het hoogste cijfer wat ik op deze site kan geven is 5*.

Ik ben het geheel met dit commentaar eens!

avatar van Alfred Mok
Ik ben erg blij dat jullie mijn recensies lezen, dan schrijf ik ze tenminste niet voor niets.

MikeMannuh
Dit is gewoon een van de beste games ooit. Meesleepend verhaal met een geweldige soundtrack, goed uitgewerkte characters, prachtige graphics voor die tijd, geweldige gameplay.

De vergelijking met games van nu vind ik niet echt relevant. Het is niet zo dat topgames toen aan de lopende band gemaakt werden en dat er nu helemaal niets meer van goede games uitkomt. Toen, net zoals nu, waren geweldige games zoals dit de uitzondering, niet de regel en ook vroeger, net zoals nu, werden er ladingen bagger games uitgebracht.

Ik heb hem orgineel op cd Ik had de demo gespeeld ergens in 1998 en was meteen verkocht. Vooral de flauwe humor is heel leuk in het spel.

Heb hem laatst nog gespeeld op me Radeon 4870 x2 hahaha ik moet zeggen hij ziet er niet mooier uit dan op me voodoo 2 kaartje van toen met 16 mb.

avatar van Big Sparrow
kan iemand mij vertellen hoe deze game verloopt, heb er nog nooit van gehoord.

shame on me

Big Sparrow schreef:
kan iemand mij vertellen hoe deze game verloopt, heb er nog nooit van gehoord.

shame on me

Hier vind je een uitgebreide bespreking.

avatar van Big Sparrow
Shangri-la schreef:

Hier vind je een uitgebreide bespreking.

THX

jammer dat ik er nu pas achter kom dat het bestaat, ben namelijk tevens een echte film fanaat.

mja ik denk niet dat die graphics mij kunne binde, om daad werkelijk door te prikken.

maar tog bedankt voor de link.

Ravnoss
rpger schreef:
Toen waren er meer echte gamers op de forum.

, zeg dit soort dingen nou niet.

Heeeej,

ik heb Grim Fandango net geinstalleerd, maar vroeg me af of dit wel helemaal goed is gegaan. In de Monkey Island reeks ben ik nl. gewend dat de dingen waar je naar 'kijkt', onder in beeld verschijnen. Bijv. als je in het kantoor van GF voor de tafel staat met het pakje kaarten, zou bij MI 'pakje kaarten' onder in beeld verschijnen, waarna je deze op kunt pakken of je er commentaar bij krijgt. Bij GF kreeg ik dit niet, dus ik vroeg me af of dit hoort of niet...

Groetjes

avatar van rpger
Klopt, Manny "kijkt" naar de objecten. De control scheme is niet het beste in het genre, maar het verhaal in de game wel.

avatar van cihanx70
zeker een leuke spel heb me heel erg vermaakt

Natan85
Blame me, maar ik heb nooit echt wat met Grim gehad. Dooie gedoe sprak me niet aan en de puzzels vond ik, zal wel als enige, erg eenvoudig. Misschien nog eens herproberen, maar voor nu, nee. Niet mijn smaak. Een van de weinige niet-uitgespeelde Schäfer games, hoewel ik de genialiteit er wel in zie. Gewoon niet mijn ding, hoewel Adventures mijn favo genre zijn en dan vooral de adventures met sfeer.... Raar eigenlijk

avatar van Shangri-la
Dat verbaast mij echt Natan, aangezien Grim Fandango een van de meest gewaardeerde adventure games ooit is. Ik heb me er i.i.g. prima mee vermaakt, sterker nog het is mijn favoriete game ever.

Natan85
Tsja, ik weet het, verbaas me er zelf eigenlijk ook over, als fan van Schäfer en Adventures. Maar heb het twee keer geprobeerd, vond het aan het begin leuk, maar eenmaal aan het einde van het woud (dus ook de vlammende bevers voorbij en bij die grote machine) had ik er geen zin meer in. Misschien nogmaals proberen, drie maal is scheepsrecht zeggen ze he