Grim Fandango (1998)

Alternatieve titel: Grim Fandango: Remastered

PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One / Android

Ontwikkeld door LucasArts en Double Fine
Uitgegeven door LucasArts, iam8bit en Limited Run

Je speelt Manny Calavera, een reisagent in het land der doden. Je hebt in je leven fouten begaan, en door te werken bij de DOD, Department of Dead, kun je je een reis naar de negende onderwereld, het land van de eeuwige rust, verdienen. Dit doe je door de net overledenen een zo goed mogelijke reis aan te bieden op basis van hoe goed hun leven is geweest. Helaas biedt je baan de laatste tijd niet meer dan wandelstokken uitdelen aan een stel Burro's. Er is iets gaande in de onderwereld, het lijkt wel alsof je collega en rivaal Domino Hurley alle goede commissies krijgt. Je baas doet ook al verdacht. Op een dag neem je het besluit niet meer te wachten en die commissie te nemen, niet wetend waar je je in begeeft...

Blijft zo zonde dat de remake niet op de Xbox is te spelen. En ik krijg 'm niet op de laptop aan het lopen.

Morgen deze masterpiece nog maar een keer opnieuw gamen op ps4. En dit keer zonder crashes haha

Ah geldt ook voor de vita zie ik, nice! downloading...

Remi
Deze game heb ik om één of andere reden nooit gespeeld. Sinds gisteren begonnen en wat een geweldig begin!
Leuk om weer eens een 'old school' game te spelen die mijn verwachtingen waarmaakt.

SouthParkFan
Geweldig om zoveel mensen dit spel weer te zien spelen.

Ik zit met een hele vreemde bug in de remasterd versie... Ik zit op het strand in het derde jaar ofzo en moet de grijper van de ketting losmaken. Het enige probleem is dat opeens al m'n items wegzijn. Het enige wat ik nog heb is de zijs... Hoe kan dit, en is dit nog op te lossen? Heb geen zin om alles weer opnieuw te spelen..

jellecomicgek72 schreef:

Jongens... help! Ik zit in deep shit...

SouthParkFan
jellecomicgek72 schreef:

Jongens... help! Ik zit in deep shit...

Je bent niet de enige die vast zit in de game, ik heb zelf ook een game-breaking glitch tegengekomen (gelukkig wel in year 1). Ik raad je aan een mail te sturen naar [email protected] en je probleem uit te leggen.

Laat me weten of het is gelukt!

avatar van Shangri-la
Deze game blijft mijn all time favorite, er is geen adventure game die aan deze kan tippen naar mijn mening. Ik raad dan ook iedereen die dit spel niet kent aan om hem te spelen, je zult er geen spijt van krijgen of je moet alleen van actie games houden dan moet je hier niet aan beginnen.

avatar van rustugan
Hoewel ik 13 jaar oud was toen deze game in '98 uitkwam, heb ik hem destijds nooit gespeeld. Met de remastered versie toch maar eens begonnen aan Grim Fandango, en de game heeft mij zeker niet teleurgesteld. Ondanks de verouderde gameplay en graphics werd ik meegezogen in het verhaal. Heb genoten van Manny en natuurlijk Glottis

Ben momenteel de remastered versie aan het spelen, wat is dit bij vlagen een gigantisch pittig spel zeg. Dat wist ik nog wel van vroeger, maar de bevestiging nu is soms best frustrerend. Ook omdat de game lang niet altijd hele logische keuzes kent. Heb soms echt een Youtube walktrough erbij nodig, zoals in het bos met Glottis die rond aan het draaien is. En je merkt wel dat het een bijna 20 jaar oude game is aan de besturing, zelfs met controller verloopt het soms erg onnatuurlijk en stroef. Maar wat blijft het verder een vreselijk goede game, met zoveel sfeer en zulke geweldige personages en dialogen. Zal de game ongetwijfeld de komende weken nog wel uit gaan spelen.

avatar van Shangri-la
The best game ever naar mijn mening dan.

Ja dat zei je al

avatar van Shangri-la
het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

avatar van Shangri-la
Voor wie het nog niet wist is deze vette game nog tot morgen gratis op gog te downloaden. Dus wees er snel bij. Grim Fandango Remastered on GOG.com

Love? Love is for the living, Sal. I'm only after her for one reason... she's my ticket out of here.

Een kleine 20 jaar terug speelde ik al Grim Fandango. Dat was in een tijdperk dat je geen YouTube had of makkelijk een walktrough kon vinden. En die heb je eigenlijk wel nodig, want Grim Fandango is denk ik de moeilijkste game die ik ooit speelde. Kan me ook niet heugen de game uitgespeeld te hebben, dat was echt lastig. En toen werd een paar jaar terug de Remastered versie aangekondigd, waar ik echt wel zin in had, maar mijn laptop niet. Nu jaren later alsnog de game kunnen spelen en het werd een feestje. Wel weer een frustrerend feestje, maar ik heb genoten.

Echt heel veel wijzigingen kent de Remastered versie volgens mij niet. De beelden zijn wat opgepoetst, maar dat had op zich wel beter gekund. De personages zijn nog steeds vreselijk blokkerig en beschikken over te weinig polygonen. Daarentegen zien de achtergronden er nog steeds waanzinnig fraai uit, met een film-noir stijltje dat ook nu nog steeds prachtig en enorm sfeervol te noemen is. Wel is de speelbaarheid flink beter geworden, doordat dit met een controller best goed te spelen valt. Maar er valt nog wel genoeg op aan te merken vind ik. De manier hoe je door je inventaris heen gaat is nog altijd traag, met item voor item bekijken en ook stoort het regelmatig behoorlijk dat je een actie niet kan annuleren. Sta je te dicht in de buurt van een trap of een lift en loop je er per ongeluk heen, dan moet je weer de hele animatie afkijken waar je weer terug kan. En ook werkt de camera nog steeds enorm tegen. Dan ren je een richting in en plots schiet de camera in een ander standpunt en ren je weer meteen de verkeerde kant op. Zijn toch van die technische zaken die destijds al storend waren en bij deze Remaster misschien wat verbeterd hadden kunnen worden.

Maar voor je denkt dat ik dit een vreselijke game vind, think again Ik heb me namelijk weer dood geamuseerd (sorry..) en ben nog altijd zeer onder de indruk van een gigantisch boeiend en grappig verhaal in The Land of the Dead. We volgen reisagent Manny die zijn werk doet omdat hij ooit naar het volgende dodenrijk wil gaan en die door krijgt dat hij gruwelijk wordt genaaid door zijn collega's. We volgen hem in 4 jaren waarin hij steeds dichter bij de waarheid komt. De game ademt zo ontzettend veel sfeer uit, dankzij de film-noir setting vol intriges, femme fatales en bizarre figuren. Beeld, geluid, stemmen, soundtrack; alles is van de allerbeste kwaliteit. De 4 jaren verschillen behoorlijk van elkaar en je komt op een hoop leuke plekken waar je behoorlijk taaie puzzels voor je neus krijgt. Jaar 1 is nog een intro, maar zeker niet simpel. Maar vooral in jaar 2 was het zuchten, puffen en vloeken, zo lastig en vaak onlogisch was alles. Ik ben ook eerlijk, zonder de Youtube walktrough was ik weer afgehaakt, echt niet te doen met zoveel bizarre puzzels die vaak verre van logisch zijn. Soms liep ik zo enorm vast dat het gewoon niet anders kon en dan is het erg handig als je even kan spieken. Ik heb er nu bijna 16 uur over gedaan en had weinig zin om er nog 10 uur langer over te doen haha. Gelukkig zijn jaren 3 en 4 beter te doen, ook korter, waardoor ik gelukkig weer in een vlotter tempo het verhaal kon voltooien. Tof om nu wel eens dat einde te bereiken, dat gaf me behoorlijk veel voldoening. De game is zeker niet perfect, maar het is een wereld waar ik graag al die uren in verbleef. Heerlijke humor met het schitterende duo Manny & Glottis.

4,5* blijven staan.

Grim Fandango Remastered - Nintendo Switch Announcement Trailer - YouTube

Schijnbaar is de game plots te koop op de Switch. Cool!

Geinig promo-trailertje ook.

Het is dat ik de game een jaar geleden nog op mijn laptop heb gespeeld, anders had ik deze op de Switch gehaald.

avatar van Princess Piranha
Wow wat? Dat ging sneaky! Deze ga ik zeker aanschaffen, want ik heb deze game nog nooit gespeeld. Goed dat je het hier post, Ajax&Litmanen1. Anders had ik deze release voor Switch glad gemist

Voor de Switchers onder ons een nu wel erg aantrekkelijke aanbieding in de store.

Eentje waar ik in ieder geval niet lang over na hoefde te denken, ook ben ik niet zo kapot van de puzzels met name.

Confusie schreef:

Na jouw bericht een check gedaan:
Grim Fandango Remastered | Nintendo Switch download software | Games | Nintendo

Voor 3,89...damn. Iedere fan van een goede adventure moet 'm inderdaad meteen kopen. Helemaal voor op de Switch, perfect systeem voor dit.

Heeft Princess Piranha 'm al gespeeld? Ben benieuwd naar je ervaringen.

Zo is dat.

Voor die prijs hoe dan ook altijd leuk om op zak te hebben.

Werd zelf ook getipt en dacht deel het even aangezien ik zelf na meermaals grondig doorspitten van de lijst met aanbiedingen deze niet was tegengekomen op een of andere manier.

We zouden eens een topic moeten krijgen waar we de grootste en beste deals van dat moment in kwijt kunnen

Als er iemand is die dat wil openen en er mensen zijn die er willen bijdragen waarom niet.

Ik ben altijd wel van de leuke dealtjes.

Zo kon ik dit ook maar moeilijk weerstaan en is mijn bestelling inmiddels geplaatst.

Den dees er ook gelijk maar even bijgedaan.

Wat het ook is, als ik dan toch bezig ben.

Manny Calavera schreef:

Goed idee!

centurion81 schreef:

Goed idee!

Het grote Games aanbiedingen topic

Schijnbaar was dat topic er al

Manny Calavera schreef:
Heeft Princess Piranha 'm al gespeeld? Ben benieuwd naar je ervaringen.

Ik ben nog bezig! Ik game niet zoveel, dus het gaat lekker traag. Maar heel toevallig gister weer deze game opgestart! Ik ben nu in jaar 2 en moet echt even wennen hoe groot je loopgebied is ten opzichte van jaar 1. Begin nu een beetje door te krijgen waar alles zit.

De puzzels vind ik wel echt heel lastig. Maar ondanks de moeilijkheidsgraad vind ik het echt een super toffe game. Wat een geweldige sfeer! Ook flink aandacht besteed aan dialoog en leuke humor. De remaster is niet super opgepoetst, maar dat vind ik stiekem wel lekker.

Ik hoor ook wel van mensen dat ze dit geweldig en leuk vinden zelfs al hebben ze continu een walkthrough bij de hand, verhaal enzo.

Ik heb dat minder.

De puzzels hier vanaf het begin doen het 'm er gewoon om en ik vind dat minder.

Als ik bij iets als Broken Sword iets opzoek bekruipt me altijd gelijk een gevoel dat ik nu mijn eigen spel bederf aangezien ik met een tikkeltje meer moeite dit heus wel zelf had kunnen achterhalen.

En dat een stuk leuker was geweest.

Hier heb ik dat niet.

Hier eerder acute shock daar ik deze absurde oplossing in geen honderd jaar op eigen kracht had kunnen bedenken.

Volgens mij zijn er ook niet zo veel die dit toe durven te geven.

Liever wekken ze stilletjes de indruk dat ze het allemaal helemaal zelf hebben gedaan en nu voor het leven helemaal fan zijn van deze onvergetelijke klassieker.

Voor mij nooit veel geworden tussen mij en dees.

Ook nu weer niet, nu ik hem voor de grap toch wel even op mijn Switch heb gezet. Ik heb gewoon geen zin om dit enkel en alleen aan de hand van een online guide te spelen.

Alleen al dat gedoe in het begin met die ballonnen, dat van alle vormen die je kan kiezen je niet één maar twee keer de worm moet nemen, of vervolgens bij die hele dikke gast dat je op een gegeven moment voor je met hem gaat praten de open deur op slot moet doen omdat je anders in een game breaking situatie beland waar je onmogelijk nog verder komt zonder dat je dit ook maar, zonder guide, kunt beseffen. Dat is waar ik op doel met het erom doen.

En dat is dan nog maar een hele kleine greep uit de beginfase, veel verder ben ik van mijn leven namelijk nooit gekomen.

Was ik alweer afgehaakt.

Als ik een mooie film wil zien met een land van de doden thema grijp ik wel naar Coco.

avatar van Princess Piranha
Ja de balans van de moeilijkheid in puzzels kan best een pretbederver zijn, maar voornamelijk of een puzzel logisch is of niet. Ik vind het verschil daarin echt heel groot. Maar als ik zo jouw ervaring lees, verschilt het wel enorm wie het spel speelt. De puzzel met de ballonnen heb ik bijvoorbeeld wel zelf kunnen oplossen. Na wat uitproberen en omdat ik wel een beetje een idee had wat ik moest doen, voor andere puzzels had ik dan weer een walkthrough nodig. En de helft van de tijd had ik na het opzoeken een: "Oh aha, nee dat had ik echt niet geraden"-gevoel en de andere helft dacht ik: "Argh, daar had ik uiteindelijk ook zelf wel achter kunnen komen!" Bijvoorbeeld de puzzel met de flessenpostmachine. Deze had ik bijna zelf opgelost, behalve dat ik geen gaatjes in het kaartje had gemaakt. Daar was ik, denk ik, nooit zelf achter gekomen

Waarom ik dit niet als iets negatiefs ervaar, is omdat ik een balans voor mezelf heb gevonden, denk ik. Ik probeer het zoveel mogelijk zelf uit te zoeken en probeer ook best lang vanalles uit. Maar zodra ik merk dat er frustratie bij komt kijken of dat ik er écht niet uit kom, dan zoek ik het op. En ondanks of het dan een logische of onlogische oplossing was, het voelt dan alsnog als een mini: "Oh a-ha!" momentje. En dan ga je weer lekker door met rondlopen/praten/puzzelen.

Ik ben het wel met hem eens hoor. Grim Fandango is gewoon onlogisch moeilijk. Vaak denk je bij een van je laatste keren dat je het gaat proberen met iets wat totaal idioot lijkt dat je het voor jan lul doet, maar dan blijkt dat de oplossing. Of je hebt een oplossing, maar bent inderdaad een klein detail vergeten. Jaar 2 was echt frustrerend moeilijk (en groot), de rest was wel te doen met veel nadenken. Maar zoals ik een dik jaar terug in mijn review al zei, zonder Youtube was ik ook afgehaakt, sommige puzzels zijn gewoon niet te verzinnen. Vroeger had je ook in gameblazen al walktroughts, was een oplossing. En tegenwoordig werkt Youtube als mijn redmiddel. Maar de game is niet storend ondanks dit. Het blijft een magisch mooie ervaring.

En dan is in mijn beleving ook nog eens de hele interface maar weinig uitnodigend om daadwerkelijk urenlang de meest absurde dingen te gaan proberen.

Maar ik ga denk toch maar eens kijken of ik, met een tandje extra inzet, toch nog eens wat verder kan geraken. Heb hem nu immers binnen handbereik dus waarom niet. Ergens ben ik ook wel alleen al benieuwd wat voor gestoorde puzzels ze nou eigenlijk nog meer in petto hebben.

Ergens weet ik het natuurlijk wel. Zo 'speelde' ik ooit al eens Escape from Monkey Island uit op de PS2, tapt wat dat betreft grotendeels uit hetzelfde vaatje. Die mogen ze van mij ook wel naar de Switch brengen, alleen al uit nostalgische overwegingen. Heb daar om die reden toch net wat meer mee dan met deze.

Moet wel zeggen overigens dat ik het als remaster erg geslaagd vind. Leuk ook dat je met een druk op de knop kan wisselen tussen oud en nieuw aanzicht. Net dat tikkeltje strakker getrokken, meer heeft het ook niet nodig. Vond sowieso al wel dat deze vrij mooi oud was geworden.